Annons

Gömslen på bild

Produkter
(logga in för att koppla)
LCF skrev:
Jag köpte ett sånt här:

Pop-up tält

Verkar kunna bli riktigt bra med viss modifikation. Dock har jag stora svårigheter än så länge med att fäll ihop tältet men jag tror jag lär mig efter ett par gånger.

Nu har jag fått mitt på posten och måste säga att för de pengarna verkar det kanon. Litet lätt och lätt att få ihop efter några gångers övning. Ska bara fixa några gluggar och ev camonät. Rekommenderas!
 
Återgår till tråden...

Här är mitt lilla gömsle i kanten av en åker. Det syns rätt bra va? :) Men tranorna hade inget emot det i höstas...

Har inte hunnit använda det så mycket ännu, men det blir fler bilder i den här genren

mvh Glenn :)
 

Bilagor

  • klubben.jpg
    klubben.jpg
    48.7 KB · Visningar: 3,070
En bild innifrån mitt gömsle (Mossy Oak), Leif Pettersson och jag fotade sångsvanar och gäss m.m. en dag, riktigt trevligt hade vi!
Den måttliga bildkvalitén beror på mobilkamerabild och lite halvskumt ljus.
/Göran
 

Bilagor

  • 2006-04-08-gömsle.jpg
    2006-04-08-gömsle.jpg
    56.4 KB · Visningar: 2,997
Oj, vad sugen jag blir nu på att fota från gömsle =) Jag har lite kasst tålamod bara, eller rättare sagt jag har väl inte förberett mig tillräckligt innan...

Det jag haft problem med är att hitta en lösning där man kommer ner med kameran i marknivå, vilket jag anser nästan nödvändigt för att få de bilder jag vill ha. Särskilt gäller detta vid sjöar där marken ofta sluttar ner mot sjön... Nån som har tips?

Ibland har jag legat på mage (utan gömsle) vilket kan funka, men efter ett tag gör det skapligt ont i kroppen... =) Däremot såg jag nyligen i en gammal naturfotobok att man ju kan använda en luftmadrass och sen tjocka kuddar eller nåt under bröstet. (Att man inte tänkt på det!) Viktigt är ju att det blir BEKVÄMT. Just nu är jag sugen på att fota morkulla eller nåt.

Men tältet från garderoben ser ju helt ok ut, fast kanske en aning lågt...
En annan grej jag tänkt på att är att fota från en stege med säte som man ställer mot ett träd (treestand på engelska) för att komma åt fågelbon som ligger en bit upp i träden. Finns bla på cabelas.com.
De har för övrigt mycket! smått och gott för alla camofreaks =) Kolla under Hunting/Optics. Reklamsnuttar har de också. Första gången jag ser "TV-shop-reklam" för gömslen...!

/Stefan
 
Senast ändrad:
Merlin skrev:
Ibland har jag legat på mage (utan gömsle) vilket kan funka, men efter ett tag gör det skapligt ont i kroppen... =) Däremot såg jag nyligen i en gammal naturfotobok att man ju kan använda en luftmadrass och sen tjocka kuddar eller nåt under bröstet. (Att man inte tänkt på det!) Viktigt är ju att det blir BEKVÄMT. Just nu är jag sugen på att fota morkulla eller nåt.

Det finns "självuppbåsande" liggunderlag, typ Termarest och liknande, i olika storlekar. En del ska även gå att spänna upp som en "stol".

Till skillnad mot liggunderlag känner man inte marken igenom dem om man ligger ner. Till skillnad mot luftmadrass isolerar de mot markkylan. Och ingen pump behövs! Som en dröm när man skall sova i tält, men kan kanske vara bra för vaken liggande fotograf också?

Välj en sort med en sida "matt". Annars glider du av!
 
Apropå Stefans inlägg om låga perspektiv

Jag har ett gömsle från Wildlifewatchingsupplies, ett lågt där man sitter på marken. Det har ett hål i nederkanten av tältduken för ett av stativbenen. Jag har testat och det funkar att ha kameran pekande ut genom det hålet, och då får man ligga inne i gömslet (med fötterna stickande ut på andra sidan men men...), MEN man får det låga perspektivet. Jag har inte testat det "skarpt" ännu, men det är en idé... :)

//mvh Glenn
 
BAn skrev:
Det finns "självuppbåsande" liggunderlag, typ Termarest och liknande, i olika storlekar.

Hade ett termarest, en glödloppa som blåste från elden 5 meter bort till där jag satt och fikade och underlaget sa pschhhhhyyyy och jag satt på backen.
Blev inte så imponerad precis.
det var dock skönt när det väl fungerade.

Wildlife watchingsupplies har en ny produkt som verkar väldigt intressant.

C19 BIVI TUNNEL TENT

http://www.wildlifewatchingsupplies.co.uk/

Kolla under new products knappen och scrolla ner.
Verkar som en vettig lösning.
 
Senast ändrad:
Andreas K skrev:
Hade ett termarest, en glödloppa som blåste från elden 5 meter bort till där jag satt och fikade och underlaget sa pschhhhhyyyy och jag satt på backen.
Blev inte så imponerad precis.
det var dock skönt när det väl fungerade.

Wildlife watchingsupplies har en ny produkt som verkar väldigt intressant.

C19 BIVI TUNNEL TENT

http://www.wildlifewatchingsupplies.co.uk/

Kolla under new products knappen och scrolla ner.
Verkar som en vettig lösning.
Jo, jag såg Bivi tältet. Och det verkar bra, men en aning begränsat. Men jag gillar Cabelas Lightning Set Rifleman Blind:
http://www.cabelas.com/cabelas/en/t...parentType=index&indexId=cat540014&hasJS=true

Eller det här som det tipsades om i en annan tråd:
http://www.cabelas.com/cabelas/en/t...e+matchall&Nty=1&Ntt=outhouse+blind&noImage=0

Så, åter till huvudämnet.

Här kan man fortsätta diskutera gömslen ;-)
http://www.fotosidan.se/forum/showt...4295&perpage=15&highlight=gömsle&pagenumber=3
 
Mitt bidrag till gömsle bilderna,
gömslet är byggt av frigolitskivor 60x120x3cm,
och överdragit med vattentätt camotyg från Engelssons.Bilden är tagen vid Torhamns udde för ett antal år sedan.
 
Johan mårtensson skrev:
Mitt bidrag till gömsle bilderna,
gömslet är byggt av frigolitskivor 60x120x3cm,
och överdragit med vattentätt camotyg från Engelssons.Bilden är tagen vid Torhamns udde för ett antal år sedan.
Blåser det inte omkull när det är byggt av frigolit?
 
Hej!
Nej jag har linor som jag fäster i marken om det blåser+ jag sydde i fickor runt om på insidan som man kan fylla med sten eller något annat tungt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.