Leif53
Medlem
Många speciellt proffs menar ju att fullformat alltid är bättre än APS-C, men stämmer det? Att fullformat kanske har fördelar som mindre brus, bättre dynamiskt omfång, mindre skärpedjup och annat stämmer nog, men vad är egentligen bäst vid fågelfotografering m.m.? Jag läste om ett proffs som menade att det var bättre med en större sensor och större bildvinkel då man lättare fick med exempelvis en fågel på bild och senare kunde beskära bilden hemma för att få bästa resultat. Men om man nu jämför exempelvis en Nikon D750 fullformat och en Nikon D7200 APS-C båda med ca. 24 megapixel, så undrar jag följande. Om båda kamerorna använder exempelvis ett 300mm objektiv där den mindre sensorn med beskärningsfaktor ger ca. 420mm, så borde ju resultatet bli lika bra eller kanske bättre med den mindre sensorn enl. följande. Pixelmängden är ju samma, men om man nu beskär den större sensorn för att få samma förstoringsgrad som den lilla, så måste man ju också minska mängden pixlar på den stora sensorn och då få sämre bildkvalitet, även om det i praktiken kanske inte syns någon större skillnad, men ändå. Med den mindre sensorn så får man ju också en mindre bildvinkel vilket direkt tar bort den ofta mindre bra kantskärpan hos många objektiv, även om förstoringen i sig själv på den mindre sensorn med beskärningsfaktor automatiskt också får något mindre skärpa just för att förstorningen blir större och visar objektivets kvalitetsbrister på ett annat sätt än med en fullformatsensor. Dessutom så behöver man ju inte alls bära runt på samma vikt för att nå samma resultat, men frågan kvarstår, tänker jag fel? Så vad är egentligen bäst för fågelfotografering och andra djurbilder om man nu inte skriver ut större bilder än ca. 40x50cm, blir skärpa och detaljrikedom m.m. sämre med en APS-C sensor än med en fullformatsensor? Leif