Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fred Miranda, en mästares slideshow

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: http://www.fotosidan.se/gallery/lis...p;authorID=2413

Christer1 skrev:
Så som jag ser på bilder är svartvita som Kim nu visar passé sedan ett halvsekel för mig................Jag förstår att det kan finnas något intressant i svartvita bilder för den som inte startade med det.

Jag började med svartvita bilder under 1970-talet men tycker det är lika intressant fortfarande. När började du med färg? Hur länge ska det ta innan du tröttnar på det?

Varför sätta upp sådana ramar/normer för något så intressant som fotografi? Jag tycker synd om dig för du missar ju så oändligt mycket bra fotografi genom din snäva begränsning. Svartvitt är ute/dåligt/passé för dig enbart för att det är svartvitt. Väldigt trångsynt om jag får uttrycka mig så utan att du tar illa upp?

När det gäller Fred Miranda håller jag med Kim Wallung. Det är vackert men något fantasilöst och inte alls i mästarklass. Då krävs det något mera.

sagan skrev:
Det finne en harmoni och en omsorg om vare detaljs betydelse för helheten i Terjes bilder som man inte finner i Freds.
Jag tror du måste förtydliga dig mer här Kim om det du skriver skall få substans. Exemplifiera gärna. I annat fall känns det mest som - ursäkta mig - floskler..

sagan skrev:

Notera trollsländans fantastiska placering i kompositionen och harmonin det skapar med bildens övriga komponenter:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=286467
Vad är det för fantastiskt med den? Jag tycker den är irriterande nära kanten. Bilden är för grå och murrig i min smak. Terje har tagit många genomunderbara naturbilder. Den du länkar till är som jag ser det inte en av dem...

mvh J

Loj skrev:
Jag tror du måste förtydliga dig mer här Kim om det du skriver skall få substans. Exemplifiera gärna. I annat fall känns det mest som - ursäkta mig - floskler..
Ser du det inte så ser du det inte, inte mycket jag kan göra åt det.

Loj skrev:
Vad är det för fantastiskt med den? Jag tycker den är irriterande nära kanten. Bilden är för grå och murrig i min smak. Terje har tagit många genomunderbara naturbilder. Den du länkar till är som jag ser det inte en av dem...

mvh J
Som sagt, smaken är som..

sagan skrev:
Allvarligt, är s/v det enda du ser i dem bilderna, komposition/ljus/motiv/känsla/symbolik har ingen betydelse?

Och detta är inget du kan se i Fred Mirandas bilder?

Och vad är det som säger att Terje Hellesö eller någon annan fotograf skulle vara nyskapande? För att inte du har sett några likande bilder?

Eller är det så att de är nyskapande för dig beroende på att inte du tidigre stött på likande bilder. Men därmed behöver det inte vara nyskapande för mig.

Xi_ skrev:
Och detta är inget du kan se i Fred Mirandas bilder?
Nope, jag ser inte mycket av den varan i Freds bilder, nej.
Jag ser ett mycket stelt avbildande av vackra landskap utan känsla.

Xi_ skrev:
Och vad är det som säger att Terje Hellesö eller någon annan fotograf skulle vara nyskapande? För att inte du har sett några likande bilder?
Enligt min uppfattning är Terje nyskapande, du behöver givetvis inte alls hålla med.

Xi_ skrev:
Eller är det så att de är nyskapande för dig beroende på att inte du tidigre stött på likande bilder. Men därmed behöver det inte vara nyskapande för mig.
Du får givetvis ha precis vilken uppfattning du önskar.

Jag ger min syn på saken, inget mer än så.

sagan skrev:

*sjunger i kör*

Freds bilder lyser av alla fotokonstens kompositionsregler. Terje nestan undviker dom. Får man säga så? ;)

Jag tycker man kan se fotoreglerna i många av Terjes (för att inte säga alla) bilder, men det är på ett betydligt med subtilt sätt.

Inte så direkt och påtagligt som i Freds bilder.

sagan skrev:

Enligt min uppfattning är Terje nyskapande, du behöver givetvis inte alls hålla med.

Smaken e som baken och tur är väll det ;D

Du får givetvis ha precis vilken uppfattning du önskar.

Jag ger min syn på saken, inget mer än så.

Jag är fullt medveten om att jag inte behöver hålla med dig.

Jag ifrågasätter inte din åsikt. Jag försöker bara få diskusionen till en djupare nivå.

Xi_ skrev:
Smaken e som baken och tur är väll det ;D
Absolut.

Xi_ skrev:
Jag är fullt medveten om att jag inte behöver hålla med dig.
Jo, jag vet, jag ville bara klargöra att jag var helt medveten om det oxå, så det inte uppstod några som helst tvivel om den saken :D

Xi_ skrev:
Jag ifrågasätter inte din åsikt. Jag försöker bara få diskusionen till en djupare nivå.
Japp, det är intressant, problemet är bara att forum är usla verktyg för djupa diskussioner, betydligt bättre att träffas och diskutera om man vill diskutera på djupet (vilket jag inte skulle ha något emot alls).

zlice skrev:
*sjunger i kör*

Freds bilder lyser av alla fotokonstens kompositionsregler. Terje nestan undviker dom. Får man säga så? ;)

Terje är en mästare på att bygga upp bilder, inte bara efter symmetri, lnijer, harmorni, disharmoni, gyllene snittet, utan även djupare med metaforer, tecken och liknelse.

Kan du se dom i Freds bilder, borde du kunna i Terjes med. :)

Angående Mirandas bilder. Snyggt, men lite givet. Ikeas tavelavdelning och dansband. Inte så mycket jazz. :)

Jag tycker Freds bilder är rätt typiska amerikanska Ansel Adams kopior, men som inte är i närheten av Ansels. Dels känns dom inte alls lika genontänkta i överlag, några där var intressant, men en del kändes mer rakt avbildande.
Det är en konst att kunna vara realistisk med!

Tittade på bilderna och tycker nog att jag tar minst lika bra bilder själv, om inte bättre, än vad han gör. Och då är jag inte ens någon naturfotograf (detta lär jag få äta upp med hull och hår :)! I vilket fall som helst ser jag bättre bilder på fotosidan varje dag.

Personligen anser jag att det finns två sorters fotograferande. Den ena är när man avbildar det man ser, den andra när man tolkar det man ser.
Miranda sysslar enligt min mening med den första sortens fotograferande, han avbildar det han ser.

Terje däremot tolkar i större utsträckning det han ser. Något som innebär att det finns en extra dimension i hans bilder som gör dem tusen gånger intressantare än Mirandas. Men det är mina åsikter, och vem har sagt att jag har rätt? :)

/Joakim

Jamas skrev:
Jag tycker Freds bilder är rätt typiska amerikanska Ansel Adams kopior, men som inte är i närheten av Ansels. Dels känns dom inte alls lika genontänkta i överlag, några där var intressant, men en del kändes mer rakt avbildande.
Det är en konst att kunna vara realistisk med!

Nu var kanske inte Ansel Adams' bilder alltid så genomtänkta heller. En av Adams mest berömda bilder, "Moonrise, Hernandez, New Mexico,", lär ha blivit till i en hast. Adams kom körande och fick syn på månen när han passerade Hernandez i New Mexico. Han stannade och tog bums bilden.

Å andra sidan var han ju känd för att i vanliga fall vara väldigt noga med planeringen av sina bilder.

PD

Även om den inte är planerad, så är den ändå väldig bra komponerad. Planering av en bild behöver inte ta en vecka, det kan man göra sekunden man ser det med.. :)

Liax skrev:
Tittade på bilderna och tycker nog att jag tar minst lika bra bilder själv, om inte bättre, än vad han gör. Och då är jag inte ens någon naturfotograf (detta lär jag få äta upp med hull och hår :)!
Jo, det lär du nog få äta upp. Kan vi få se en naturbild av dig som är bättre än Freds sämsta (i bildspelet)?

Märklig debatt....

Bilderna i spelet var tråkiga så att klockan stannade....

Hantverkskunnandet må finnas där, men med bilder uppbyggda som riktigt tråkiga vykort så undrar man ju lite...

Var fanns spänningen? Dynamiken?

För mig såg det ut som nån turist som stannat till i fem sekunder å slängt i väg ett skott genom fönstret på bilen....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar