Maxell
Aktiv medlem
sagan skrev:
Att slumpen är ett element i skapandet, för rörliga motiv, javisst.
Men det är skillnad på att säga att bilden kom till av en slump och att det är ett element.
En bild som verkar handla om slump, handlar i själva verket om hårt arbete och tålamod.
Att använda serietagning för rörliga motiv är inte att öka slumpens påverkan på slutresultatet, utan tvärtom ett sätt att minimera slumpens inverkan.
Det blir lätt en lek med formulleringar när man diskutterar på det här sättet, men egentligen så är vi nog överens. Vad jag menar är att vi inte alltid kan styra innehållet i bilden.
Ta din bild Måntranor som exempel (f.ö. en utomordentligt bra bild). Att det är 4 tranor som flyger under månen tror jag inte är något som du medvetet har valt, utan där har naturens nyck inverkat så att du fått en bra bild. Och du skulle nog få ägna resten av ditt liv åt att få en exakt likadan bild.
Slumpen som ett element i bildskapandet tycker jag är det som gör det extra spännande. Man vet aldrig vad man ska hitta för spännande färger, ljus och former när man ger sig ut i skogen. Den dag jag kan förutsäga eller styra det, då har också all spänning försvunnit.
Senast ändrad: