Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fred Miranda, en mästares slideshow
- Trådstartare Christer1
- Start datum
sagan
Avslutat medlemskap
Nåväl, du kan njuta av 1000-tals färgbilder från samma fotograf här: http://www.terjehelleso.com/
matnyttige
Aktiv medlem
Re: Re: Nyskapande naturfotografi..
Visst är det mästarklass på Fred's bilder. Här på Fotosidan skulle varje bild få en femma i betyg.
Men är dessa bättre än Terjes "vanliga" bilder? Jag tycker definitivt inte det.
Visst är det mästarklass på Fred's bilder. Här på Fotosidan skulle varje bild få en femma i betyg.
sagan
Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Nyskapande naturfotografi..
Jag tvivlar för övrigt på att alla bilderna skulle få femmor.
Nej, det menade jag inte alls, det råkade bara var de som han hade uppe för kritik för tillfället, det var inte alls meningen att ni skulle hänga upp er på att dem var i s/v.matnyttige skrev:
Men är dessa bättre än Terjes "vanliga" bilder? Jag tycker definitivt inte det.
Du menar alltså att alla bilder på fotosidan som får en femma är i mästarklass..hahamatnyttige skrev:
Jag tvivlar för övrigt på att alla bilderna skulle få femmor.
Senast ändrad:
matnyttige
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Nyskapande naturfotografi..
Sedan kan man ju diskutera hur många fotografer som är "mästare". Är det en i Världen eller är det 100 i varje stad i Sverige?
Det kan jag hålla med dig om att alla bilder här på Fotosidan som får enbart femmor INTE betyder att de är mästarklass. Men inte ens Terje som är en av Sveriges bästa och erkänd i hela Europa får ju enbart femmor på sina bilder här.sagan skrev:
Du menar alltså att alla bilder på fotosidan som får en femma är i mästarklass..haha
Sedan kan man ju diskutera hur många fotografer som är "mästare". Är det en i Världen eller är det 100 i varje stad i Sverige?
sagan
Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Re: Re: Nyskapande naturfotografi..
Precis min poäng, betyget på fotosidan säger ingenting.matnyttige skrev:
Det kan jag hålla med dig om att alla bilder här på Fotosidan som får enbart femmor INTE betyder att de är mästarklass. Men inte ens Terje som är en av Sveriges bästa och erkänd i hela Europa får ju enbart femmor på sina bilder här.
Det är några få i världen, en mästare är någon som verkligen har skapat något nytt och fört konsten framåt.matnyttige skrev:
matnyttige
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nyskapande naturfotografi..
Finns det några sådan fotografer som plåtar natur?sagan skrev:
Det är några få i världen, en mästare är någon som verkligen har skapat något nytt och fört konsten framåt.
_lkerdun
Aktiv medlem
sagan skrev:
Hehe, jo, han har gjort en hel del färggladare bilder oxå, jag menade inte att de var nyskapande för att de var i s/v
http://www.terjehelleso.com/
Freds bilder är fina, men enligt min mening inte på något sätt mer märkvärdiga än (väldigt) många andra naturfotografers.
Knappast mästarklass m.a.o.
Så det kan bara finnas en "mästare" inom natur-fotografin?!?
Att många gillar Terjes bilder, många av dem även jag, är ju en sak, men att kalla Freds bilder som "tråkiga" är ju litet misstänksamt att tycka, tycker jag.
Själv blev jag bara imponerad (och i viss mån avis) av 90% av hans bilder. Det ljuset, dessa färger och den lust för bilden som ensamt uttrycksmedel ser man rätt ofta, men här med ett extra "drag" i alla dessa aspekter.
Vad jag undrade över var, hos samtliga bilder, om han kört digitalt eller med DIA? DIA skulle jag gissa faktiskt.
alf109
Aktiv medlem
Inte för att föringa någon, men detta med nyskapande är väldigt subjektivt. Sitter och tittar i en bok med Kenneth Gustavssons bilder "Den stora natten" från 96 där stämningen i bilderna påminner om bilderna du hänvisar till. Trädstammar i oskärpa är inte heller något direkt nytt. Jag tror att det är på det viset att om man letar tillräcklikt så kan man alltid hitta någon som gjort liknande bilder tidigare. Det innebär inte att de nyare bilderna behöver vara plankade eller dåliga utan att man kanske helt enkelt "ser" ungefär samma saker. Ytterst måste man erkänna att detta med bra eller dåliga bilder är något som bestäms i betraktarens öga. Det kan annars lätt bli som innom litteraturen där ett gäng "förståsigpåare" kallar sig kritiker och lyfter böcker till skyarna som ingen annan läser.
sagan
Avslutat medlemskap
Absolut inte, varför tror du det?@lkerdun skrev:
Så det kan bara finnas en "mästare" inom natur-fotografin?!?
"Terje är en av dem" skrev jag..
sagan
Avslutat medlemskap
Terje har tagit många bilder som inte liknar några andra tidigare tagna bilder (många som gjort liknande efteråt därimot).j3n5 skrev:
Tror iof. inte Terje var först med denna typ av naturbilder
Damocles
Aktiv medlem
Alltså, det är helt klart bra foton, men jag är nog mer imponerad av miljöerna som sådana än fotona/skildringarna av dom.
Några av fotona är helt klart innovativa och ger en wow-känsla, men många är också foton som vilket fotograf som helst hade kunnat ta där miljön står för storheten och inte skildringen i sig.
Hade många av fotosidans folk varit på samma ställe tror jag dom hade gjort ett minst lika bra jobb och i vissa fall klart bättre.
Men å andra sidan så handlar ju det om att vara på rätt plats vid rätt tid också, inte bara om att komponera bilden och klämma på avtryckaren.
Detsamma gäller även marknadsföring, så visst tycker att jag Fred Miranda är en bra fotograf, sen om han är bättre eller sämre än någon annan låter jag vara osagt, smaken är som baken.
Några av fotona är helt klart innovativa och ger en wow-känsla, men många är också foton som vilket fotograf som helst hade kunnat ta där miljön står för storheten och inte skildringen i sig.
Hade många av fotosidans folk varit på samma ställe tror jag dom hade gjort ett minst lika bra jobb och i vissa fall klart bättre.
Men å andra sidan så handlar ju det om att vara på rätt plats vid rätt tid också, inte bara om att komponera bilden och klämma på avtryckaren.
Detsamma gäller även marknadsföring, så visst tycker att jag Fred Miranda är en bra fotograf, sen om han är bättre eller sämre än någon annan låter jag vara osagt, smaken är som baken.
Senast ändrad:
Loj
Aktiv medlem
Re: Re: Nyskapande naturfotografi..
Tack för länken, Kim.
[Jag blev kanske inte direkt chockad över vem du länkade till.. ;-))]
Nu till min följdfråga: vad ser du i Terjes bilder som du inte ser i Freds? Återigen ingen provokation: jag vill bara utveckla mitt bildseende...
Och jag tar gärna emot fler tips på "nyskapande" och bra naturfotografer... Som du själv säger finns det flera...
mvh J
Tack för länken, Kim.
[Jag blev kanske inte direkt chockad över vem du länkade till.. ;-))]
Nu till min följdfråga: vad ser du i Terjes bilder som du inte ser i Freds? Återigen ingen provokation: jag vill bara utveckla mitt bildseende...
Och jag tar gärna emot fler tips på "nyskapande" och bra naturfotografer... Som du själv säger finns det flera...
mvh J
sagan
Avslutat medlemskap
Det finne en harmoni och en omsorg om vare detaljs betydelse för helheten i Terjes bilder som man inte finner i Freds.
Notera trollsländans fantastiska placering i kompositionen och harmonin det skapar med bildens övriga komponenter:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=286467
Notera trollsländans fantastiska placering i kompositionen och harmonin det skapar med bildens övriga komponenter:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=286467