Såg du att det kom en del genmälen på Northrups video om ISO? Mycket var korrekt i Northrups video men det finns några viktiga saker som kritikerna skjuter in sig på - exv. Dave McKeegan.
Jag undrar om inte McKeegan slirart lite han med fast på ett lite annat sätt.
Om man lyssnar på både Northrup och McKeegan så kan man ju få intrycket av att det inte finns någon standard längre att hålla sig till utan att det är lite hipp som happ med både ISO, verkliga slutartider vs nominella och inte minst F-tal i objektiven.
https://sv.wikipedia.org/wiki/ISO-grader
Men det finns ju både ASA/ISO och gamla tyska DIN som ju jag hade i de Agfacolor dia CT 18 och 21 och de förhåller sig till varann som framgår av tabellerna på WIKI. 18 DIN var ASA/ISO 50 resp. 100 och det finns en standard kring vad dessa värden står för och de fanns långt innan det digitala var påtänkt.
Det jag vänder mig emot är att man säger att dessa standards för ISO, slutartider och F-stop inte skulle betyda något längre. Så är det ju inte alls. Det är bara kameratillverkarna som i en del fall är rätt slappa och det kan de ju vara så länge ingen bryr sig. För sanningen är ju att folk anpassar sig så det är ju i praktiken kanske inga större problem och vill man verkligen jämföra sensorer så plottas ju samtliga fyra-fem bildkvalitetsparametrar alla efter ISO så det är ju ändå ganska avslöjande om man verkligen vill veta.
Men visst är det konstigt att uppmätt ISO alltid verkar ligga bra mycket under det nominella. … eller så är det bara en eftersläpning från den tid då alla dessa halvdåliga testare stod där och kollade prestanda efter vad det faktiskt stod på kamerornas rattar. Prestanda på höga ISO-tal sålde ju då som nu. Likadant är det med F-stops och glädjemärkning av ljustyrka på objektiv har blåst många som kanske köpt riktigt dyra objektiv med F-värden på både 1,4 och 1,2 men som sen sett att dessa varit helt oanvändbara fullt öppna. Istället har man kanske behövt blända ner både till 1,8, 2,0 eller ännu mer.