Jag vet inte riktigt vem som kom på termen "testare" (inklusive citationstecknen). Vad det du? Var det jag?
Nää Per det var varken jag eller du. Det är bara det verb som kan byggas av substantivet. Hur många fototidningar har inte skrivit just " Test" på omslaget ? "Testare" i det fallet är den som kollat på kameran och skrivit artikeln. Det behöver ju inte vara konstigare än så.
Hursomhelst så är en "testare" en person som tycker lite fritt om något utan att göra en djupare undersökning, medan en riktig testare använder någon slags metod för att på ett hyfsat objektivt sätt komma fram till ett omdöme.
Vem har kanoniserat den definitionen? Jag måste ju fråga - för det hade väl du också gjort om det varit jag som sagt något dylikt? Hur djup ska den undersökningen vara då som skulle kunna svara på vår fråga? Det låter som något som skulle kunnat komma från vår drygt 4 meter långa ljugarbänk utanför butiken "Salta Stänk" i Vaxholm, men den står ju här och inte hos dig. Hur många stöder den definitionen? Hur många får plats på ljugarbänken där du bor? På den i Vaxholm får det väl plats upp till åtta man ungefär och det skulle ju i sammanhanget kunna vara en gigantisk filterbubbla i dessa dagar, då många av dagens filterbubblor bara innehåller en enda, i dessa extrem individualismens dagar
En kort lista: Jan Malmeström, Lars Kjellberg, Christian Nilsson, Martin Agfors, Herbert Keppler. Det finns förstås många fler som arbetar/arbetade i samma tradition.
Ja om det nu är den Herbert Keppler så dog han ju redan 2008 enligt Wikipedia så jag är tveksam om han lägger upp grejer på nätet fortfarande. Har inte kollat om det finns något medium som ev. står i kontakt med honom men jag är osäker på om den mannen verkligen kan vara till någon större hjälp med att utvärdera nya kameramodeller m.m.
Det finns ju en Kepler till, astronomen som bl.a. är berömd för att först ha kläckt en teori om planeternas rörelse. Den idén var dock, som någon i tunnelbanan skrivit (Tekniska Högskolan tror jag) guldkornet i en stor intellektuell sophög av tankeskräp, så även det pekar ju på att det i många fall kan vara problematiskt att följa stora namn okritiskt.
Lars Kjellberg som du också hänvisar till stod ju bakom siten FOTODO som jag själv kollat objektivtester på en gång i tiden och han mätte, men det är nog länge sedan den tog ner skylten. Lars deltog förtjänstfullt i den närmast studiecirkelaktiga tråd på FS som jag brukar kalla "pixeltråden". Det lustiga var att Lars kallades in av Micke Risedal i den stenhårda diskussion kring antal pixlars, pixlars storleks betydelse för brusnivåerna och sensorytans storleks betydelse för samma brus.
Respekten för Lars kunnande var stor ("Vet ni inte vem Lars är", undrade Micke och tyckte väl att alla övriga skulle acceptera att han fick sätta punkt för diskussionen bara med sitt namn) och Jon Andersson (tror jag han hette) fick verkligen på skallen av både Lars och Micke för att han hävdade att det var sensorytans storlek som var det avgörande istället för pixlarnas storlek. Men det var faktiskt Jon som läst på och deltagit ofta, i nära realtid, när dessa frågor bollades med kunnigt folk på dPreview:s forum.
De som hade rätt i den frågan var alltså varken Micke eller Lars utan faktiskt denna bespottade Jon (han som inte hade något namn att tala om men visste bäst ändå). Så idag kanske inte heller Lars, som jag inte läst något av på länge, skulle vara rätt person att hålla oss i handen där ute på nätet. Det har hänt väldigt mycket sedan "pixeltråden" somnat in.