Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag känner igen mig i din beskrivning Terje.

Byta för att få nyare modell är inte alltid en lösning eller anledning stark nog.

Det kostar mycket. Det betyder att alla tillbehör måste bytas ut och stora delar av optiken likaså.
Jag skulle förlora redundansen jag har med två hus för två nya kan jag inte köpa.
Jag skulle behöva lära om mig vilket tar tid, kraft och ändå tillför en riskfaktor som visserligen minimeras över åren men jag tycker den är onödig just nu.

Det jag har levererar det jag behöver. Och då jag är trygg i min teknik - även med ögonen stängda - så kan jag koncentrera mig på motivet istället.

Klart att tillverkare släpper nytt oftare. Skruvar upp priserna. Och försöker upprätthålla vinsterna så länge det går.

Någonstans måste de växla om vad de gör. Sony börjar trycka på apsc som den nya entusiast-formatet så kan börja om med en billigare serie och fånga nya kunder.
Datorstyrd/driven foto växer snabbt. Och kommer verkligen en användare att bry sig om oskärpan kommer från ett f/1.2-optik eller från en juste algoritm i en app?
Den första kostar 30000 plus ett hus för lika mycket pengar medan den andra kostar 30kr.

De stora tillverkarna behöver vara på alerten och köpa sig in i andra områden eller branscher för att bygga vidare och överleva.
Många kommer. Många försvinner. De små växer och de stora dör.
Det är liksom så det är.

Jag byter aldrig kamera oftare än vart tionde år, optik enbart när de är utslitna (håller därför oftast i minst 15-20 år). Därför är jag aldrig bekymrad över svängningarna på marknaden, då all min fokus ligger på att fotografera ofta och mycket med den utrustningen jag har.

Blir en ny kamera för mig nu inom någon vecka, inte för att kameran var utsliten (fast den var 10 år gammal) - utan för att den blev stulen. Däremot har jag andra kameror att använda, så fotograferandet gör inget uppehåll.

Men den nya är enbart en nyare version av den som blev stulen, och objektivet som stals vid samma tillfälle byts ut av ett identiskt objektiv. Har man det man trivs med finns ingen anledning att förändra för mycket.

Kontinuitet är A och O.

Mvh Terje

(Som ni märkte så nämnde jag inga namn på varken kameramärke eller objektivmärke, vilket var medvetet från min sida)

:
I klädbutiken sitter en kamera vid varje klädställ. När du gått förbi samma par byxor fyra gånger utan att bestämma dig får du plötsligt ett personligt rabatterat erbjudande.
Jag skulle inte ha så hemskt mycket emot ifall det satt en sån kamera i kamerabutiken, och att jag sen fick ett rabatterat erbjudande på den där fina (och dyra) kameramodellen som jag inte tycker att jag har råd med :)

Läs på. Du är fel ute. Detta handlar inte om just Canon utan om hela marknaden för systemkameror.
Canon sysslar faktiskt också med annat än systemkameror.
Så även om du verkar tycka illa om Canon är det inte bara de enda som kommer ha problem med en marknaden som krymper med 50% inom 2 år.
Vakna upp och sluta hata.

Hur ställer ni undergångsprofeter till det enkla faktum att

+ Fullformatmarknaden växer med några procent varje år

+ Kameraproducenterna redan har omstrukturerat sin business och tjänar pengar

+ Nikon inte delar Canons uppfattning att marknaden minstar med 50%

???

Allt detta är nämnt ungefär 503 gånger ovan...

Det sker inte längre en så snabb utveckling av digital kamerateknik nu som det gjorde för mellan 5 och 15 år sen. Jag tror inte att jag är kapabel att ta bättre bilder med en helt ny kamera av idag än med de kameror jag har, varav den yngsta är drygt tre år gammal (och hade funnits på marknaden i nästan två år när jag köpte den), så någon direkt panik är det inte. :)

Vad baserar du den slutsatsen på?? Ja jag menar påståendet att utvecklingen av digital kamerateknik skulle ha klingat av i förhållande till vad som hände för 5 till 15 år sedan.

Jag tycker det hänt väldigt mycket just de senaste fem senaste åren i alla fall med funktionerna i mina kameror mätt. Det är ju först nu jag upptäckt att jag verkligen fått ökad frihet i mitt fotograferande på allvar och jag tror inte jag är ensam om den slutsatsen.

I oktober för 6 år sedan kom A7r och A7 som de första i den serien. Jämför vi dessa med generation III som vi har nu är skillnaderna rätt dramatiska. A7 r hade inte ens fasdetekt AF. Framförallt är det utvecklingen av sensorerna och processorerna (snabbhet (särskilt A9), samt AF-tekniken som utvecklats med heltäckande fokusytor över hela sensorn praktiskt taget både för kontrast- och fasdetekt-AF samt sensorstabilisering fr.o.m. II-serien. Jag har inte ens nämnt de förbättringar vi fått när det gällt video (då talar jag inte enbart om stöd för 4K utan om betydligt bättre ergonomi med en helt egen uppsättning möjligheter att skräddarsy ergonomin för just video.

Vi fick fokus peaking för manuella objektiv och ögonfokus som först var statisk men som från A7r II även blev dynamisk i alla modeller som kommit efter det. Den senaste generationen med A6400 fick dessutom ett AI-lyft som gör att fotografen nu slipper att själv fippla mellan delsystemen som förr utan nu sköter kameran det själv så fotografen i princip helt kan fokusera på motivet istället för tekniken. I morgon får även jag samma fina Eye Focus som man har i A6400 och i A9 efter FW uppdateringen till den. A9 har genom den fått en träffprocent som närmar sig 100%. Då får vi version 3.0 även till A7 III. Den ska även innehålla Eye Focus för djurögon.

Men även om det mesta handlat om AF så vill jag även nämna mörkeregenskaperna i exv. A7 III som fått mig att verkligen haja till även i jämförelse med mina äldre A7 II (som jag nu sålt) och A7r. Igår efterbehandlade jag en del bilder jag tagit under en dansföreställning i en mörk riad i Marrakesh för några veckor sedan. Efter sväng med Prime i DxO Photolab, så inser jag ju nu att jag inte ens behöver blixt ens under sådana krävande ljusförhållanden. Kameran var inställd på 1/60 sek. f/4,5 105 mm och ISO 8000 valdes av systemet med funktionen Auto ISO min shutter speed för att parera skakoskärpa. För tio år sedan hade jag A350 med CCD-sensor på 14 MP och den fixade knappt ISO 400. Modellen efter den dippade oförklarligt på ISO 800 (den var t.o.m. bättre på 1600!!) trots CMOS-teknik.

Jag tycker alltså att det skett otroligt mycket de senaste fem åren med de kameror jag haft under den tiden. Hade det inte gjort det hade jag aldrig köpt dem. Däremot kan det mycket väl bli så att det planar ut härifrån men det är alltså fem år senare minst än den historieskrivning du hållit dig till.

Jag tror dock att även de spegellösa systemkamerorna behöver utvecklas vidare generellt med hjälp av mer AI. De måste bli lika enkla att använda som telefoner för annars kommer än fler att lämna systemen. Nu lanseras den nya vassa Huawei-telefonen med ett antal inbyggda kameror Leica tydligen varit med om att ta fram så nu ska man tydligen med bra kvalitet kunna täcka in det mesta från macro, till vidvinkel och upp till tele med en telefon och dessutom är telefoner som dessa byggda med enkla gränssnitt mot sociala media, vilket stenålderstekniken i kamerorna verkligen inte har på samma sätt. Så ska systemkameror ha någon framtid på en massmarknad så behöver dessa funktioner ses över ordentligt i många fall.

Det kanske faktiskt är så att systemkamerorna som massprodukter kommer försvinna med min generation som nu går i pension eller redan gjort det. Det är bara att kolla på min annars så livaktiga fotoklubb. Det är nästan bara folk i min egen ålder som är aktiva i den så den yngre generationen är inte alls där. Inte heller märks systemkameror ens i turismsammanhang längre. Folk har tröttnat på att släpa runt på en massa systemgrejor och väljer hellre bra mobiler. Det gör man även för att bättre flyga under radarn (s.k. stealth foto) i länder där folk verkligen värjer sig mot att komma med på bild när de ser en ta upp även en så pass liten kamera som en A7:a

Vad baserar du den slutsatsen på?? Ja jag menar påståendet att utvecklingen av digital kamerateknik skulle ha klingat av i förhållande till vad som hände för 5 till 15 år sedan.
På att jag inte har sett så mycket ny teknik de senaste åren. Lite grann, javisst, men det mesta som finns i kameror nu fanns även för 5 år sen (som ögonföljande AF, WiFi, IBIS, ett överflöd av pixlar, mm).

4K-video var väl ganska sällsynt för 5 år sen, men video intresserar mig inte så mycket.

???

Jag vet inte om de siffrorna verkligen gäller längre. Läser man SAR så är det väl inte så uppåt med siffrorna från de första månaderna i år heller. Om det sedan blir 50% eller möjligen lite bättre lite bättre framöver återstår väl att se:

https://www.sonyalpharumors.com/now...a-announcement-and-market-is-still-shrinking/

2) CIPA reports that camera shipments for February 2019 dropped by 35% compared to last year.
All companies did slow down their release cycle and reduce investments. And this will again depress the market even further. The only way to stop this would to bring some real innovation and usability improvements.

CIPA får man väl ändå tro på. Frågan är väl om FF-marknaden verkligen klarar att hålla sig över strecket framöver den heller.

På att jag inte har sett så mycket ny teknik de senaste åren. Lite grann, javisst, men det mesta som finns i kameror nu fanns även för 5 år sen (som ögonföljande AF, WiFi, IBIS, ett överflöd av pixlar, mm).

4K-video var väl ganska sällsynt för 5 år sen, men video intresserar mig inte så mycket.

Även om en hel del teknik funnits några år så har Nikon och Canon utvecklat spegelfri teknik för fullformat från scratch.

De har lagt ner enorma resurser och konkurrensen det skapar kommer att vara bra för oss konsumenter.

Jag vet inte om de siffrorna verkligen gäller längre. Läser man SAR så är det väl inte så uppåt med siffrorna från de första månaderna i år heller. Om det sedan blir 50% eller möjligen lite bättre lite bättre framöver återstår väl att se:

https://www.sonyalpharumors.com/now...a-announcement-and-market-is-still-shrinking/

2) CIPA reports that camera shipments for February 2019 dropped by 35% compared to last year.
All companies did slow down their release cycle and reduce investments. And this will again depress the market even further. The only way to stop this would to bring some real innovation and usability improvements.

CIPA får man väl ändå tro på. Frågan är väl om FF-marknaden verkligen klarar att hålla sig över strecket framöver den heller.

Jag konstaterar bara att det inte besvarar någon av mina tre punkter...

Även om en hel del teknik funnits några år så har Nikon och Canon utvecklat spegelfri teknik för fullformat från scratch.
Båda började med spegelfria systemkameror med mindre sensorer ganska långt tidigare, så helt från scratch utvecklades inte deras spegelfria småbildskameror.
Och för Canons del kunde de återanvända AF-systemet (DPAF) från småbildsspegelreflexkamerorna.

De har lagt ner enorma resurser och konkurrensen det skapar kommer att vara bra för oss konsumenter.
Säkerligen. Jag hyser ingen större oro för mina möjligheter att fylla på min foroutrustning med nya prylar i framtiden.

Jag konstaterar bara att det inte besvarar någon av mina tre punkter...

Vet vi verkligen att FF-markanden växer fortfarande? ... och vad är FF-marknaden i så fall? Vi har ju en DSLR-del och en spegellös del och det ser förmodligen väldigt olika ut för olika tillverkare.

För de som säljer både och handlar det väl mycket om också om man lyckas ersätta det äldre sortimentets nedgång med en motsvarande uppgång i försäljningen av de nya spegellösa modellerna.

Ja visst fanns även AF förr (sedan 80-talet) men det är ljusår mellan den som finns i min A7 III och den som först kom i min A7r om jag nu håller mig till mina kameror. Ska vi dessutom prata fokusprecision så är vi på en annan planet än den jag upplevde med min usla KonicaMinolta D7D - och det har inte varit den enda DSLR-tillverkaren som haft de problemen eller hur. Sensorn i A7 III och en del andra nya kameror gör att jag och andra inte ens bryr oss om att släpa med blixt längre annat än i mycket speciella situationer. Det går bra ändå. Det nya för mig är att den nya tekniken gjort att även jag lyckas med foto av små blixtsnabba barn och jag får numera mycket sällan några bilder som är helt fel exponerade eller oskarpa i princip oavsett vilken miljö jag är i. Jag vet att jag är långtifrån ensam om det konstaterandet.

Sedan är som sagt den stora grejen ovanpå det det stora ergonomilyft som skett med AF som gjort att man inte behöver ens tänka på att nita skärpan på närmaste öga eller att hålla på att fippla med statiska fokuspunkter när allt numera är dynamiskt istället. Vi är allt fler som inte ens bryr oss längre om AF-S eftersom AF-C (kontinuerligt följande) kommer användas för allt, vare sig det är stillbild eller inte. Sikta och skjut är i princip allt som behövs nu med A9 efter senaste FW-uppdateringen.

Effekterna av detta i vårt fotograferande tycker jag inte kan överskattas för allt detta har lett till att jag ock många med mig helt ändrat sättet på vilket vi fotograferar. Vi behöver tänka allt mindre på tekniken och kan istället fokusera fullt ut på att komponera motiven och ta bilderna - det som så många här på Fotosidan säger sig prioritera mest.

Jag tror faktiskt att vi kommit så pass långt nu i de nya kamerorna som kommer nu att vi snart kan lägga ner mycket av teknikdiskussionerna överhuvudtaget och koncentrera oss på bilderna istället fullt ut och så har det inte varit förut - i alla fall inte för mig. Inom en mycket nära framtid kommer det att vara lika ointressant att snöa in på kamerahårdvara som det varit i 10 år och mer nu när det gäller datorers processorer och operativsystem. Annat var det på 80- och 90-talen. Varför upphörde den diskussionen som var minst lika livlig som den vi haft länge om olika kamerafinesser? Allt detta blev "mainstream" och datorerna är sedan länge både stabila och välfungerande och få bryr sig så länge det är just så.

Jag tror det är dags att lyfta blicken nu Per, för det som skett de senaste åren är ett kvalitativt paradigmskifte vi inte sett tidigare och det har skapat en möjlighet att frigöra oss mentalt från en teknik som hittills utan undantag varit usel ergonomisk - och då talar jag inte om var knappar och reglage sitter på kamerorna eller om de är taktila eller ej. Verklig kameraergonomi är när man helt kan skita i att tänka på knappar och reglage och koncentrera sig på att komponera och ta bilder. De som inte ser dessa nya möjligheter kommer att gå miste om något.

Det är den kvalitativa förfiningen och integrationen av en del system som tidigare inte hängde ihop som gjort allt detta möjligt. Det är det som ger oss helt nya möjligheter som vi faktiskt inte haft förut. AF som exempel är bara ett begrepp men vad det täcker idag är något helt annat än det gjorde på 80-talet och fram till DSLR:ernas barndom.

Kamera som accessoar

Vem är förvånad egentligen - på riktigt. Känner tom några i min lilla bekantskapskrets som har sin fina systemkamera mer som en slags accessoar. Grön knapp. Byter nästan aldrig objektiv. Tar 1 eller kanske max 2-3 bilder på motivet med focus mitt i bilden. Är sedan nöjd utan att ens kolla. "Du kan ev flytta kompositionen / fokuspunkten lite till höger om du vill så kan bilden bli bättre.." "Jaså - hur gör man det?" Använder heller inger datorprogram för att vidareförädla bilden hemma utan den direktkonverteras i gratisprogrammet med i stort sett ingen förändring. Men fota raw ska man ändå göra - det ska vara lite extra fint det.

Å andra sidan..... Mina nya Huawei mobil tar flertalet bilder så skarpa så man baxnar. Processar bilden i realtid utan att vi ens märker att bearbetningen sker. Tar nattbilder med automatik, långtidsexponeringar med automatik osv osv. Ofta med jättefina resultat. Bilder som man med en systemkamera behöver vara relativt duktig för klara av samt att man också behöver vara ganska duktig hemma vid datorn. Varför finns inte denna bildbearbetning på motsvarande sätt i systemkameran för den som vill kan man fråga?

Så vem är förvånad över att inte alla tycker det är kul att man i realiteten behöver lära sig så mycket. Alla inställningar och möjligheter som finns i kameran, datorprogrammet som man också behöver lära sig och för att inte tala om alla kringprylar som man "måste ha" och dessutom lära sig använda. Vill ju bara att bilden ska bli bra - bättre. "Måste det vara så krångligt?" "Vad kostar ett stativ då? - Sååååå dyrt" osv . "Du behöver på sikt nog också byta ut kit objektivet som följde med till den fina kameran...". "Herregud, vad kostar det då"

Men det har hänt mycket och det har aldrig tagits så mycket bilder som det görs nu. Tror en del faktiskt känner sig lite "lurade" och ägandet av en systemkamera blev aldrig mer än ett test.

......….Men det har hänt mycket och det har aldrig tagits så mycket bilder som det görs nu. Tror en del faktiskt känner sig lite "lurade" och ägandet av en systemkamera blev aldrig mer än ett test.

Det måste vara många som skaffat sig den insikten de senaste 10-15 åren och det är väl en del av det som numera syns i de rätt drastiskt dippande säljkurvorna för både systemkameror och kompakter (mer då för APS-C varianter än FF i det senare fallet). ... och de som svarar att "systemkameran" var deras livs sämsta affär på frågan i lokaltidningen lär väl heller aldrig uppgradera andra kameror än de som finns i mobilen de har. För den gruppen finns nog överhuvudtaget inga plus i att äga en systemkamera och de ska nog faktiskt inte ha någon heller ... det är bara kapitalförstöring :).

Vet vi verkligen att FF-markanden växer fortfarande? ... och vad är FF-marknaden i så fall? Vi har ju en DSLR-del och en spegellös del och det ser förmodligen väldigt olika ut för olika tillverkare.

För de som säljer både och handlar det väl mycket om också om man lyckas ersätta det äldre sortimentets nedgång med en motsvarande uppgång i försäljningen av de nya spegellösa modellerna.

Det står så i Canons och Nikons senaste redovisningar. Du får kolla länkarna ovan i den här tråden. Jag tänker inte leta fram dem en gång till.

Fullformat betyder alla kameror med en 36x24mm sensor, ge och ta nägra tiondelar.

Nikon tror att spegelfria och dslr kommer att mötas runt 50/50 och säger även att "Nikon D750 and D850 sales are still very robust".

Båda började med spegelfria systemkameror med mindre sensorer ganska långt tidigare, så helt från scratch utvecklades inte deras spegelfria småbildskameror.
Och för Canons del kunde de återanvända AF-systemet (DPAF) från småbildsspegelreflexkamerorna.

Säkerligen. Jag hyser ingen större oro för mina möjligheter att fylla på min foroutrustning med nya prylar i framtiden.

Det är stor skillnad i teknologi mellan olika storlekar av sensorer. Det finns en anledning till att AF-hastigheten är mycket högre hos Nikon 1 än Z6/Z7.

Det är stor skillnad i teknologi mellan olika storlekar av sensorer. Det finns en anledning till att AF-hastigheten är mycket högre hos Nikon 1 än Z6/Z7.
Utläsningshastigheten beror både på sensorstorlek och på pixelmängd. I grunden är det samma teknik, men med fler pixlar att läsa ut och längre signalvägar måste man trimma farten mer. Det är snarare en grad- än en artskillnad.

Om inte Nikon och Canon redan hade ganska lång erfarenhet av spegelfria systemkameror så är jag ganska övertygad om att det hade tagit längre tid för dem att utveckla spegelfria småbildskameror.

???

Puss på dig också Jonas. Så nu har man fått även titeln profet tillagd. Tackar för det. Så du inser nu att jag kan se in i framtiden för det är väl det profeter kan?

Statistiken börjar likna en del av de där prognoserna som Canon släppte. Inga prognoser är exakta men jag tror mer på Canons än dina. Deras bygger nog på lite mer undersökningar än dina gissningar.
Oavsett om det är APS-C eller FF som droppar mest så är det färre som använder en kamera för att ta bilder.
Tänr du till i ett led till. Det är sällan någon går direkt och köper en FF och de bästa objektiven. De börjar oftast med en enklare kamera och billigare objektiv.
De måste lära sig att hantera en modern kamera och få till bra bilder. En del klarar den tröskeln fast många ger upp och går tillbaka till mobilkameran.

Jag är på inget sätt rädd för att jag inte under min livstid inte kommer kunna köpa de kameror jag behöver.Fast den minskande försäljningen har redan betytt att jag för betala mer för både kameror och objektiv samt andra tillbehör.
Du är en FF fanatiker och väldigt fokuserad. Själv fotar jag med både APS-C men också FF. Skillnaden i slutändan är inte så stor för det mesta. Jag har fotat FF sedan den första 5D kameran släpptes 2006 så jag har viss erfarenhet. Min senaste 5D får alltför ofta stanna i skåpet.
Väljer hellre en av mina Fujis och ett par objektiv. De är mycket roligare att fota med. Resultatet blir nästan lika bra.

Så inse problemet Jonas. Om hela försäljningen av kameror går ner så kommer det med tiden bli färre som uppgraderar till FF eller MF. Ingen lägger ner 100 000 kr på att lära sig fotografera. De måste starta någonstans för att få upp entusiasmen för att gå vidare.

Puss på dig också Jonas. Så nu har man fått även titeln profet tillagd. Tackar för det. Så du inser nu att jag kan se in i framtiden för det är väl det profeter kan?

Statistiken börjar likna en del av de där prognoserna som Canon släppte. Inga prognoser är exakta men jag tror mer på Canons än dina. Deras bygger nog på lite mer undersökningar än dina gissningar.
Oavsett om det är APS-C eller FF som droppar mest så är det färre som använder en kamera för att ta bilder.
Tänr du till i ett led till. Det är sällan någon går direkt och köper en FF och de bästa objektiven. De börjar oftast med en enklare kamera och billigare objektiv.
De måste lära sig att hantera en modern kamera och få till bra bilder. En del klarar den tröskeln fast många ger upp och går tillbaka till mobilkameran.

Jag är på inget sätt rädd för att jag inte under min livstid inte kommer kunna köpa de kameror jag behöver.Fast den minskande försäljningen har redan betytt att jag för betala mer för både kameror och objektiv samt andra tillbehör.
Du är en FF fanatiker och väldigt fokuserad. Själv fotar jag med både APS-C men också FF. Skillnaden i slutändan är inte så stor för det mesta. Jag har fotat FF sedan den första 5D kameran släpptes 2006 så jag har viss erfarenhet. Min senaste 5D får alltför ofta stanna i skåpet.
Väljer hellre en av mina Fujis och ett par objektiv. De är mycket roligare att fota med. Resultatet blir nästan lika bra.

Så inse problemet Jonas. Om hela försäljningen av kameror går ner så kommer det med tiden bli färre som uppgraderar till FF eller MF. Ingen lägger ner 100 000 kr på att lära sig fotografera. De måste starta någonstans för att få upp entusiasmen för att gå vidare.

Jag gissar ingenting!

Alla tre punkter kommer från källor som jag angivit i den här tråden, t.ex. Canon och Nikons redovisningar, intervjuver med Nikon osv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar