loidor
Avslutat medlemskap
Nu vet jag inte hur mycket du använt din Holga, men jag har i alla fall använt mina Holgor så mycket att jag vet att de inte funkar speciellt bra utan filter (såvida man inte använder flera samtidigt, med t.ex 100, 200 och 400 ISO film i vardera kameran). Bl 8 och ISO 100 funkar bara i solsken, inte i skugga eller i gråväder. Ibland inte ens i solsken då 50 ISO kan krävas. I halvklart och gråväder är 200 eller 400 ISO film rekommendabelt. Annars blir negativen väldigt tunna och svårkopierade/scannade.
400 ISO film samt gråfilter +1, +2 och +3 steg i färg eller gul, orange och rött (som ger samma förlängning) i svartvitt, så fungerar Holga-fotande skapligt om man bara har en kamera. Sen kan man köra med stativ och använda B-läget om så krävs för riktigt långa exponeringar och då funkar det med vilken film och i princip med vilka filter som helst.
Har alltid följt sunny 16 till min Holga och det har funkat kalas. Är det halvmolnigt slår jag om brytaren till skugga och hamnar på f/10, vilket borde öka känsligheten ett halvt steg. Jag fotograferar alltid med stativ om det är mörkare än så. Det här på grund av att jag köpt på mig ett ordentligt lager nästan gratis 100-film.
Men jag vet inte, jag har aldrig använt filter på kameran. Förr, när jag hade tillgång till mörkrum, använde jag dem aldrig variabelt papper, och nu kör jag med Photoshop. Men en ordentlig 6x6-kamera och ett mörkrum står på inköpslistan, så jag lär ta tag i och lära mig ordentligt hur filter fungerar då.
Hur har du fått till f/8 på Holgan förresten? Hemmamodifiering eller specialbeställning? Om det första får du gärna dela med dig av hur du bar dig åt