Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla två 120 på en rulle?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu vet jag inte hur mycket du använt din Holga, men jag har i alla fall använt mina Holgor så mycket att jag vet att de inte funkar speciellt bra utan filter (såvida man inte använder flera samtidigt, med t.ex 100, 200 och 400 ISO film i vardera kameran). Bl 8 och ISO 100 funkar bara i solsken, inte i skugga eller i gråväder. Ibland inte ens i solsken då 50 ISO kan krävas. I halvklart och gråväder är 200 eller 400 ISO film rekommendabelt. Annars blir negativen väldigt tunna och svårkopierade/scannade.

400 ISO film samt gråfilter +1, +2 och +3 steg i färg eller gul, orange och rött (som ger samma förlängning) i svartvitt, så fungerar Holga-fotande skapligt om man bara har en kamera. Sen kan man köra med stativ och använda B-läget om så krävs för riktigt långa exponeringar och då funkar det med vilken film och i princip med vilka filter som helst.

Har alltid följt sunny 16 till min Holga och det har funkat kalas. Är det halvmolnigt slår jag om brytaren till skugga och hamnar på f/10, vilket borde öka känsligheten ett halvt steg. Jag fotograferar alltid med stativ om det är mörkare än så. Det här på grund av att jag köpt på mig ett ordentligt lager nästan gratis 100-film.

Men jag vet inte, jag har aldrig använt filter på kameran. Förr, när jag hade tillgång till mörkrum, använde jag dem aldrig variabelt papper, och nu kör jag med Photoshop. Men en ordentlig 6x6-kamera och ett mörkrum står på inköpslistan, så jag lär ta tag i och lära mig ordentligt hur filter fungerar då.

Hur har du fått till f/8 på Holgan förresten? Hemmamodifiering eller specialbeställning? Om det första får du gärna dela med dig av hur du bar dig åt :)

Holga 120 har enbart en bländare och den är 8. Solbländaren har ingen funktion utan är ren kosmetika. Det blir endast ett infällt "fyrkantigt" hål som är större än den redan befintliga öppningen som är 8. Om man är händig kan man mixtra till ett mindre hål på den infällda större öppningen, vilket jag personligen gjort på två av mina Holgor, och har då fått bländaröppningar motsvarande 11.

Sen tror jag du blandar ihop filter på kameran med filter i förstoringsapparaten? Filter i förstoringsapparaten används med variabla papper för att styra kontrasten i bilden. Är bilden felexponerad i kameran spelar det ingen roll om du använder variabla papper, det blir lika dåligt ändå.

Hmm, ska eventuellt ner till gbg till helgen. Låter som en bra idé det där.

Färgfilter har jag tänkt börja med när jag väl får tag på en TLR. För närvarande har jag en Holga och en Agfa Billy I och leker med, och ingen av dem skulle funka med filter. Billyn pga att det är en bälgkamera, så det är dåligt med möjligheter att fästa filter, och Holgan på grund av den lilla bländaren. f/10 är så stort som jag får den, och då lägga på flera exponeringssteg och samtidigt använda en rulle som ligger runt asa100... Nej tack, de förhållandena klarar jag mig utan. Men tack för tipset!

Man kan även använda tejp och fästa filtret. Prova även att pressa filmen i framkallningen några steg.

Fotokompaniet har även en hel del roliga begagnade kameror och roligt sortiment av film.

Hur lyckas du med att framkalla en 120-film med endast 300 ml kemi?

Jag skrev inte att jag framkallar 120-film i 3dl framkallare, men 3 dl D76 1+1 (1,5 dl D76 koncentrat) räcker till en 120-film. Och då fär du givetvis späda den så att den täcker 120-filmen i dosan. Men personligen späder jag D76 till 1+1 även för 120-film och använder då 3dl D76 koncentrat, vilket således räcker att framkalla två filmer i om man vill.

Jag skrev inte att jag framkallar 120-film i 3dl framkallare, men 3 dl D76 1+1 (1,5 dl D76 koncentrat) räcker till en 120-film. Och då fär du givetvis späda den så att den täcker 120-filmen i dosan. Men personligen späder jag D76 till 1+1 även för 120-film och använder då 3dl D76 koncentrat, vilket således räcker att framkalla två filmer i om man vill.

Om du kör D76 mera utspädd måste du inte förlänga tiden lite?

Om du kör D76 mera utspädd måste du inte förlänga tiden lite?

Svar ja. Ökar man spädningen får man förlänga tiden. Och det är av den anledningen jag inte späder D76 mer än 1+1 även för 120-film. Annars får man väldigt långa framkallningstider.

Holga 120 har enbart en bländare och den är 8. Solbländaren har ingen funktion utan är ren kosmetika. Det blir endast ett infällt "fyrkantigt" hål som är större än den redan befintliga öppningen som är 8. Om man är händig kan man mixtra till ett mindre hål på den infällda större öppningen, vilket jag personligen gjort på två av mina Holgor, och har då fått bländaröppningar motsvarande 11.

Sen tror jag du blandar ihop filter på kameran med filter i förstoringsapparaten? Filter i förstoringsapparaten används med variabla papper för att styra kontrasten i bilden. Är bilden felexponerad i kameran spelar det ingen roll om du använder variabla papper, det blir lika dåligt ändå.

Det här kanske skulle göra sig bättre i en egen tråd, iom att det är rent fruktansvärt off-topic, men vi fortsätter här när vi ändå börjat. Hoppas moderatorerna är förstående :)

Vi tar bländaren först. Jag har personligen öppnat och byggt om den, så min har två bländarsteg. Det sitter en plastring i bländaröppningen som går att pilla bort, för att få ett större bländarhål. Den pillades bort och limmades fast på den rörliga armen, för att därmed få ett runt hål istället för ett fyrkantigt.

Jag passade på att mäta diametrarna när jag ändå hade den öppen, för att veta hur jag skulle förhålla mig till den. Diametern på hålet i plastringen är enligt mitt skjutmått 4,5mm. Det ger 60/4,5=13,33∞. Bländaren är alltså orginal ~f/13. Med ringen borttagen är det kvarvarande hålet 6mm. Enl. samma matematik blir det 6/60=10. Bländaren som då står på moln är mao f/10. Enda sättet jag hittills sett att få en med f/8 är att beställa en från Randy på HolgaMods.com.

Hittade förresten en som gjort samma uträkning på sin, med bilder. http://photondetector.com/articles/holga-apertures/

När det gäller filter trodde jag man använde dem för att styra kontrasten, bortsett från ND som förändrar ljusmängd. Vad gör då filter till kameran? Ändrar gråton på färger?

Är det en Holga 120 som åsyftas här? (Såg att du fotar med Holga135 BC i dina album).

För Holga 120:
Nu är det inte bara hålet som styr ljusinsläppet. Även glaset (i det här fallet plasten) har en viss inverkan. Den obehandlade plastbiten i Holgan dämpar insläppet. Jag har kontrollmätt med lös exponeringsmätare och andra kameror och man får ut ungefär bl 8. Mina bilder blir perfekt exponerade efter det värdet när den digitala lösa exponeringsmätaren och mina andra kameror visar 1/100 sek bl 8. Fast det kan ju iofs vara så att tiden 1/100 inte är exakt och att alla mina Holgor har fel tid? Och när det gäller bländarmodifiering. På Holga 120 måste du borra upp i det fasta plasthålet i optiken fär att få en större öppning. Modifiering på den infällda öppningen hjälper inte (den är ju faktiskt större än befintligt hål), så där kan man bara få en mindre öppning.

För Holga 135 BC:
Har fotat en del med den kameran också och där har solbländaren faktiskt inverkan. Dock bara ca ½ exponeringssteg, så filter behövs även med den kameran för att kunna variera exponeringen lite mera. Upplever dock att bländaren här inte är 8 utan motsvarar kanske mera 8-11.

Färgade filter i svartvitt används för att variera färgernas gråton. Viss kontrastskillnad kan det givetvis också göra iom det. Men kontrasten styr man annras mycket bättre genom att variera framkallningstiden eller framkallningstemperaturen, samt även vid kopieringen /efterarbetet vid datorn.

Senast ändrad:
Och hålet i alla mina 4 Holga 120 är knappt är ca 3,5-4mm stort. Det skulle väl ge ca 60/3,75 = 16 enligt ditt beräkningssytem? Bländaren motsvarar dock 8 enligt mina erfarenheter och absolut inte 2 hela steg mindre. Så antingen är tiden i mina Holgor endast 1/25, eller så är den 1/100 och plastbiten dämpar ljuset två steg? Men jag tror mera på 1/100 då det inte är några som helst problem att få skarpt i mitten handhållet, även på många rörliga motiv. Och sen vet jag inte om beräkningen är rätt med att enbart dela brännvidden med öppningens diameter?

Och är det Holga 135BC du har, så är både solbländarens och den normala bländarens hål rektangulära. Var ska man då mäta för att få rätt diameter? Är det stora hålet infällt så är det fritt ljusinsläpp utifrån plasthålet i optikschassits baksida. Då är det detta runda hål du ska mäta på, inte fyrkanten. Med den lilla öppningen infälld dämpas insläppet något och i den öppningen är det större skillnad mellan höjd och bredd (nästan dubbelt så högt som brett). Ett mellanting mellan höjd och bredd kan väl då fungera bra som beräkningsgrund?

Jag flyttar första delen till gästboken, så slipper vi ta det i tråden.

Så då gissar jag mig till att det följer färglära och att ett rödfilter borde göra rött ljusare och grönt mörkare, och att gult har samma påverkan på blått då? Eller påverkar de kringliggande färger också, så rött ger effekt på blått och gult också?

Jag flyttar första delen till gästboken, så slipper vi ta det i tråden.

Så då gissar jag mig till att det följer färglära och att ett rödfilter borde göra rött ljusare och grönt mörkare, och att gult har samma påverkan på blått då? Eller påverkar de kringliggande färger också, så rött ger effekt på blått och gult också?

Ja ungefär. Photax har en bra informationstext med bilder som visar hur färgade filter påverkar färgerna. Sök i deras meny på www.photax .se så hittar du det.

Agfa Billy I och leker med, och ingen av dem skulle funka med filter. Billyn pga att det är en bälgkamera, så det är dåligt med möjligheter att fästa filter,
Den tar påsticksfilter/motljusskydd. Man mäter helt enkelt ytterdiametern på objektivets fokusring så vet man vilken typ av påsticksfilter som passar.

Att det är en bälgkamera spelar ingen roll. De flesta kan använda filter.

Den tar påsticksfilter/motljusskydd. Man mäter helt enkelt ytterdiametern på objektivets fokusring så vet man vilken typ av påsticksfilter som passar.

Att det är en bälgkamera spelar ingen roll. De flesta kan använda filter.

Åh, på så vis. Jag blir mer och mer sugen. Får kolla det.

Min Holga är ca f/14 om tiden är 1/100 sek. Absolut inte större än så.

Men å andra sidan så kunde slutaren på min vara lite för snabb eventuellt.

Å tredje sidan: Om både Nils och Erik mätt bländarna så är de ju f/14. Inget att diskutera... :)

Jag framkallar ofta två st 120-filmer "back to back" på en stålspiral. Det är lite pilligt att få in dem i spiralen, och ibland klibbar de ihop under framkallningen. Men eftersom det är baksidan som klibbar är det enkelt att lägga filmerna i vattenbad i 10 minuter så lossnar de och anti-halationslagret sköljs bort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar