Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)
Det får du fråga föregående talare. Jag förstod inte heller.

Hej !

Superpedagogen .........

Vad jag försökte säga var att avståndet, geometrin
mellan film - optik är väldigt känsligt, däremot
är det förvånandsvärt okänsligt vid bottenplanet.

Innan man dömer ut sin optik så bör man kolla att den är dålig i hörnen,
genom att försöka ställa skarpt i hörnen, inte i mitten och sen titta på hörnen.

Då är det lämpligt att luta fokuskopet, men för att inte tro att den vinkelavikelsen påverkar
så kan man lyfta detta en bit och se var det blir oskarpt, i regel mycket mer än man föreställt sej.

//MW
 
Det är knappast subjektivt att läsa innantill vad som står i manualen.

Kanske du kan utveckla varför du slår ner på detta?

Ja, iaf inte är det något unikt med min subjektiva bedömning om det är det du menar. Så här beter sig de flesta objektiv och de flesta tycker samma men jag har utgått från just min bedömning. Thats it.
 
Kanske du kan utveckla varför du slår ner på detta?

Ja, iaf inte är det något unikt med min subjektiva bedömning om det är det du menar. Så här beter sig de flesta objektiv och de flesta tycker samma men jag har utgått från just min bedömning. Thats it.
Du behöver inte göra ngn subjektiv bedöming.
Det skall stå och står i manualen vilken bländare som ger mest skärpa.
 
Du behöver inte göra ngn subjektiv bedöming.
Det skall stå och står i manualen vilken bländare som ger mest skärpa.

Jag använder aldrig ögonen mer :)
Det finns ju en manual.

Skämt åsido. Det är ju rätt sjysst att det finns en manual. Men.. Varför ska man hålla på och teoritisera så här? Objektiven har väl troligtvis varit med några år. Vad skadar det att testa sig till saker?

Trevlig helg.
 
Jag använder aldrig ögonen mer :)
Det finns ju en manual.

Skämt åsido. Det är ju rätt sjysst att det finns en manual. Men.. Varför ska man hålla på och teoritisera så här? Objektiven har väl troligtvis varit med några år. Vad skadar det att testa sig till saker?

Trevlig helg.
Nä det skadar inte alls.
Men jag har sett så många som påstår både det ena o det andra.(äben jag har varit där)
Framförallt är det många som tror, o försöker sprida det, att om man bländar ner optiken så får du en skarpare kopierad bild.
Och DET är inte sant.
 
Nä det skadar inte alls.
Men jag har sett så många som påstår både det ena o det andra.(äben jag har varit där)
Framförallt är det många som tror, o försöker sprida det, att om man bländar ner optiken så får du en skarpare kopierad bild.
Och DET är inte sant.

Jag pratar om var kornets teckning ser mest markant, distinkt, skarpt ut, you name it. Inte andra faktorer, det kan säkert finnas fler. Inte min grej med teori.
Har du fö något objektiv där det i manualen står att det är skarpast vidöppet? Själv har jag inga manualer men är nyfiken. Trådskaparen, hoppas du lär dig nåt av det här :)
 
Jag pratar om var kornets teckning ser mest markant, distinkt, skarpt ut, you name it. Inte andra faktorer, det kan säkert finnas fler. Inte min grej med teori.
Har du fö något objektiv där det i manualen står att det är skarpast vidöppet? Själv har jag inga manualer men är nyfiken. Trådskaparen, hoppas du lär dig nåt av det här :)
Durst Laborator 900

+ ett någonstans liggande Nikon 50/1,8. Om jag har Nikonmanualen kvar vet jag inte för sist jag letade hittade jag inte objektivet.
 
Jag pratar om var kornets teckning ser mest markant, distinkt, skarpt ut, you name it. Inte andra faktorer, det kan säkert finnas fler. Inte min grej med teori.
Har du fö något objektiv där det i manualen står att det är skarpast vidöppet? Själv har jag inga manualer men är nyfiken. Trådskaparen, hoppas du lär dig nåt av det här :)

Jag lär mig mkt :) Ne men ärligt så är det kul o se hur ni som är betydligt mer erfarna med detta tänker, o det lyser igenom lite här i eran disussion. Man ser var det finns fakta och var det slutar och teorierna börjar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.