ANNONS
Annons

Märkliga defekter på 120-negativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Vattnet är nog inte så långsökt faktiskt. Jag får rejäla kalkavlagringar i badrummet, så särskilt rent är det inte. Jag ska undersöka vad som händer om man har lite vätmedel i vattnet även under framkallningen. Rent intuitivt så kan man tycka att det borde bli mer bubblor (tänk diskmedel), men å andra sidan håller nog inte dessa under vattnet, utan löddrar bara på ytan i så fall.

Nästa steg är destvatten, men då måste man köpa rejäla dunkar om det inte ska bli onödigt dyrt. 25 liter är inget man baxar hem på tunnelbanan direkt heller.

Först av allt blir det dock att prova stålspiralen. Förhoppningsvis räcker detta:)
 
Jag använder aldrig skrapa av ngt slag.
en bunke med en droppe yes diskmedel i och hänger upp filmen på snedden, aldrig lodrätt.
Inga torkfläckar för mig.
 
Jag använder aldrig skrapa av ngt slag.
en bunke med en droppe yes diskmedel i och hänger upp filmen på snedden, aldrig lodrätt.
Inga torkfläckar för mig.
Jag har fått torkfläckar varje gång jag inte på något vis torkat filmen. Sämskskinn funkar finfint, men det blir lite damm och/eller partiklar på emulsionen av det. Filmskrapa har funkat skapligt, men jag har förut bara provat det utan vätmedel, och då blev det torkfläckar ändå.
När jag framkallade en småbildsfilm sist (förra rullen innan den ovan nämnda 120-filmen) så fick jag förjävliga fläckar på den på grund av vätmedlet. Det är uppenbart att man måste få väck merparten av vätskan från filmen innan man lämnar den ifred, vätmedel eller ej.

Fomapanfilmen är extremt känslig för repor på emulsionssidan, så det funkar säkert fint med filmskrapa med andra filmer. Har man kalkfattigt vatten kanske man inte behöver något alls, utan kan låta filmen torka bäst den vill.
 
Stålspiral = inga bubbelproblem:)


Fomapan 400 funkar utmärkt även om den är extreeeeeeemt repkänslig när den är våt. Jag drog av vattnet med en filmskrapa, och det gav grova ränder i hela filmen:-/ Syns om man kikar noga på den sista bilden.


Toppen, toppen!

Jag har ytterligare ett tips, vi får se om stefohl kommer att döma ut det med. Friskt vågat osv.

Jo: du nämner en filmskrapa. Min erfarenhet av dem är inte så god, repor en masse. Jag använder en natursvamp som jag köpt hos den lokale fotohandlaren för många år sen. Man blöter svampen ordentligt, kramar ut den något, och sedan drar man den längs med filmens längd. Svampen har funkat mycket bra för mig på måååånga rullar genom åren.

Jag brukar inte behöva torka filmen på emulsionssidan, vi har mjukt vatten här, men när det gäller rullar av märket EFKE så har jag då och då problem med dikroitisk slöja på emulsionssidan. Då blir jag tvungen att torka hela rullen på emulsionssidan, flera gånger dessutom, för att få bort slöjan. Och trots att Efkes emulsion ska vara mycket repkänslig har jag inte haft några problem med repor på de filmerna.

Jag tror Photax har en sådan natursvamp att sälja.

Nu är det givetvis så att vi har olika vatten och allt detta: det som funkar för dig kanske inte funkar för mig. Men om du är sugen på att skippa filmskrapan är svampen mitt tips.

Jäkligt trist att du får MER torkfläckar av vätmedlet. Det är ju inte direkt tanken. :(
 
Toppen, toppen!

Jag har ytterligare ett tips, vi får se om stefohl kommer att döma ut det med. Friskt vågat osv.
(
Vad har jag dömt ut? Jag tjatade på TS att testa stålspiraler, eftersom jag har en mycket stor erfarenhet av att det ger betydligt mindre problem med luftbubblor än plastspiraler. Nu har han gjort det och det har löst hans problem. Jag har också tipsat om att börja med öppen dosa, eftersom i de tester som jag och de elever jag lärde ut filmframkallning till, så gav det mindre problem med luftbubblor och ojämn framkallning. TS fick inte bättre resultat.

Jag använde sämskskinn. Men det är verkligen ett område där var och en blir salig på sin egen fason.

Stefan
 
Vad har jag dömt ut?

Stefan

I post #150 skriver du att du "aldrig" hade problem med att filmen lossnar från stålspiralen om sprialsidorna var parallella. Det må förvisso vara sant, men det sättet du skriver på är lätt att tolka som att MINA spiraler skulle vara defekta och att det är ENDA anledningen till att filmen kan lossna. Eftersom du citerar mig och förklarar att det "aldrig hände dig", blir effekten att du dömer ut mitt tips.

Mina stålspiraler är i gott skick (jag har kontrollerat att de är parallella, eftersom jag hade problem med att filmen lossnade om jag agiterade för kraftigt). Trots det, hände det att filmen lossnade när man agiterade för kraftigt. Det kan eventuellt ha att göra med att olika filmer är olika tjocka i filmbasen (ex. Efke-filmerna är ganska flamsiga) och vissa till och med kupar sig i framkallningsdosan. Eftersom jag numera agiterar lite försiktigt så har jag inte haft problem med lossnad film på mycket länge.
 
I post #150 skriver du att du "aldrig" hade problem med att filmen lossnar från stålspiralen om sprialsidorna var parallella. Det må förvisso vara sant, men det sättet du skriver på är lätt att tolka som att MINA spiraler skulle vara defekta och att det är ENDA anledningen till att filmen kan lossna. Eftersom du citerar mig och förklarar att det "aldrig hände dig", blir effekten att du dömer ut mitt tips.

Mina stålspiraler är i gott skick (jag har kontrollerat att de är parallella, eftersom jag hade problem med att filmen lossnade om jag agiterade för kraftigt). Trots det, hände det att filmen lossnade när man agiterade för kraftigt. Det kan eventuellt ha att göra med att olika filmer är olika tjocka i filmbasen (ex. Efke-filmerna är ganska flamsiga) och vissa till och med kupar sig i framkallningsdosan. Eftersom jag numera agiterar lite försiktigt så har jag inte haft problem med lossnad film på mycket länge.

Du läser in mycket i svaret. Jag svarade bara att jag hade problem med film som lossnade från spiralen och då upptäckte att spiralerna blivit sneda och justerade dem och sedan inte hade problem. Här talade jag bara utifrån egen erfarenhet och det kan ju skilja sig åt en hel del.
 
Jag har fått torkfläckar varje gång jag inte på något vis torkat filmen. Sämskskinn funkar finfint, men det blir lite damm och/eller partiklar på emulsionen av det. Filmskrapa har funkat skapligt, men jag har förut bara provat det utan vätmedel, och då blev det torkfläckar ändå.
När jag framkallade en småbildsfilm sist (förra rullen innan den ovan nämnda 120-filmen) så fick jag förjävliga fläckar på den på grund av vätmedlet. Det är uppenbart att man måste få väck merparten av vätskan från filmen innan man lämnar den ifred, vätmedel eller ej.

Fomapanfilmen är extremt känslig för repor på emulsionssidan, så det funkar säkert fint med filmskrapa med andra filmer. Har man kalkfattigt vatten kanske man inte behöver något alls, utan kan låta filmen torka bäst den vill.
Ja jag ahr väldigt mjukt vatten
 
Det är en jävligt stor skilnad att framkalla film i Stockholm, Åre, Halmstad och Lund pga kalkhalten i vattnet och sedan få den torr utan fläckar
Ni som bor i Stockholm har ingen aning om vad det innebär att framkalla i Skånskt kalkrikt vatten och sedan undvika torkfläckar.Dvs om ni inte har varit i Skåne och framkallat film då har ni förstått problemet.
Lär man sig hantverket ordentligt så är ej heller Skånevattnet något problem oavsett man skall framkalla en mellanformat eller småbildsfilm i dosa
 
Jo, jag inser förstås att det är bökigare ju kalkrikare vattnet är. Men det kan ju vara annat mög i vattnet också. Mitt kommer väl från Mälaren antar jag, och med så stora volymer det handlar om så kanske det inte filtreras särskilt väl om det inte behövs. Det räcker ju med att få bort skadliga saker för att det ska vara tjänligt.

Det enda problemet är egentligen att verkligen få bort vattnet från filmens yta. Och det tycks bero en hel del på vad det är för film. Tri-X i småbildsformatet är så jädra blank på ickeemulsionssidan att droppar liksom "suger fast" som på en fuktig badrumsspegel som man försöker torka torr. Det går inte utan att ta till något som suger åt sig vattnet, som sämskskinn. Eller så får jag dra på med rejält mycket mindra utspätt vätmedel. Fomapanfilmen däremot är rätt porös på båda sidor och alla droppar försvann vips. Däremot blev den istället repig av filmskrapan, så den lär jag inte använda igen; i alla fall inte till just den filmen.

Det viktiga är nog att lära sig vilka kombinationer som funkar och inte bara blint följa råd där man inte är säker på om allt i kedjan är likadant. Det gäller uppenbarligen allt från framkallningstider till bubblor och filmtorkning.
 
Prova med en ny Wettex, skölj ur den noga och krama ur vattnet, vik den fyra gånger och torka lätt av den hängande filmens båda sidor, gärna ett par gånger på varje sida. Så har jag gjort i en halv mansålder och aldrig upplevt några problem med fläckar.
Innan blöt upphängning lät jag filmen ligga några minuter i ljummet vatten med några droppar Photo-flo.
 
Om man vill undvika torkfläckar kan man göra den sista sköljningen i ren sprit, förslagsvis isopropanol som säljs på stora flaskor av Kjell & Co. Alkohol dunstar också väldigt snabbt, så torkningen går snabbt.
 
Jag ska prova en wettextrasa den här gången; det verkar vettigt! Att skölja i sprit funkar säkert, men jag undrar om man verkligen vågar det innan man vet om alla filmer tål det. Borde gå att testa på en gammal film om inte annat.

För övrigt laddade jag just en rulle Neopan 100 i dosan med stålspiral, och jisses vilket helvete det var! Det tog mig säker 20 minuter och ett tiotal försök innan jag fick den att ligga snällt i spiralens spår utan att halka ur och lägga sig dubbel i fel spår. Jag antar att det beror på att filmen är lite smalare än Fomapan, som gick helt galant. Jag fick stanna upp då och då, och med tumnageln känna hur många spår in det var till filmen på varje sida. Efter ett antal varv var det olika! Detta upprepades in absurdum innan jag kom på att jag var tvungen att hålla ett finger på varje sida under själva uppspolningen, mot filmens baksida så att den inte skulle rymma. Lagom festligt eftersom filmen i sig själv är så krullig direkt från rullen att den gör allt i sin makt för att komma loss.

Kan det vara så att moderna filmer är smalare än vad spiralen är avsedd för? Fomapanfilmen är ju som sagt bredare och passade skitbra. Den passade också bra i Patersonspiralen gången innan, lustigt nog.

Idag har jag dessutom plåtat Pentax 67:an med stativ, så det ska bli intressant (och lite läskigt) att se om stativet var tillräckligt stabilt. Visserligen använde jag spegeluppfällning, men slutaren är inte att leka med heller.
 
Som jag skrev tidigare använder jag stålspiral om filmremsan är oklippt. Spiralen laddas utan problem med ett hjälpmedel enligt bild.
Att bredden på en filmremsa i jämförelse med en annan skulle variera tror jag inte på.
 

Bilagor

  • DA9FD43E.jpg
    DA9FD43E.jpg
    11.4 KB · Visningar: 93
Som jag skrev tidigare använder jag stålspiral om filmremsan är oklippt. Spiralen laddas utan problem med ett hjälpmedel enligt bild.
Var får man tag i en dylik, och finns det för 120-film också?

Att bredden på en filmremsa i jämförelse med en annan skulle variera tror jag inte på.
Då tror du fel. Fomapanfilmen är 61,5 mm bred medan Neopan är 61 mm. Jag mätte nyss.
Det må låta som en obetydlig skillnad, men det gör praktiskt märkbar skillnad både i negativhållaren till skannern och vid laddning av framkallningsspiralen.
 
Om man vill undvika torkfläckar kan man göra den sista sköljningen i ren sprit, förslagsvis isopropanol som säljs på stora flaskor av Kjell & Co. Alkohol dunstar också väldigt snabbt, så torkningen går snabbt.
sprit skall man dricka om den kommer från systemet
går det lika bra med ägglikör?
 
Enklare, billigare och mindre brandfarligt är att köpa batterivatten (aqua demineralisata/avjoniserat vatten) på macken och antingen skjölja en sista gång i batterivattnet, det går att återanvända åtskilliga gånger, eller spruta på vattnet när man hängt upp filmen på lämpligt ställe.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar