Annons

Märkliga defekter på 120-negativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Ålrajt, nu är i alla fall filmen framkallad, och precis som sist jag framkallade Acros Neopan 100 så kan jag meddela att negativen är helt sagolika. Filmbasen är klar som en dag och filmen håller just på att anta sin helt plana form i badrummets duschångor.

Tyvärr ser jag att jag lyckats stuka filmen lite här och där under den svåra dusten med filmspiralen, och det ger överframkallade veck. Lyckligtvis har dessa hamnat i himlar och annat där det är lätt att trolla bort, men det minner om att den oframkallade filmen ska hanteras varsamt.

Det här med dosan förresten... Med den rostfria så tar det minst dubbelt så lång tid att hälla i vätskorna. Kör man kort framkallningstid med Tmax Developer eller liknande så kan det säkert vara en reell nackdel.
 
Det här med dosan förresten... Med den rostfria så tar det minst dubbelt så lång tid att hälla i vätskorna. Kör man kort framkallningstid med Tmax Developer eller liknande så kan det säkert vara en reell nackdel.
Och varför tror du att jag tjatar om att framkalla med öppen dosa?
 
Och varför tror du att jag tjatar om att framkalla med öppen dosa?
Hur menar du att det ska gå till?

Tillägg: Äsch, nu minns jag vad du menar! Visst kan man göra det, men med en Patersondosa tar det typ två sekunder att hälla i hela vätskemängden. Så det är jämförelsevis trögt med den här rostfria dosan.
 
Senast ändrad:
Har av någon anledning just läst hela den här tråden (bitvis lite underhållande, faktiskt). Och jisses vad glad jag är över att man numera kan fotografera utan att använda film...
 
Att det är en nybörjare vad gäller filmframkallning som startat tråden, kanske förklarar en del? Hur många lika roliga trådar om digitalfotobekymmer finns det inte att läsa för den som vill ha ännu mera underhållning?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.