Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märkliga defekter på 120-negativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag måste säga att det är lite tråkigt att så många svarar utan att ha läst vad jag skriver, för annars skulle det inte komma tips efter tips om den metod jag redan använder, och som uppenbarligen skapar problem. Jag syftar inte på någon särskild nu, utan det verkar vara ett allmänt beteende;-)

I alla fall kanske problemet ligger i att jag agiterar lite för oförsiktigt, efter ett tips från en användare som inte orkar skriva i tråden (vilket jag förstår). Enligt samma källa hjälper inte "doppmetoden" a la Stefan heller, tyvärr.

Jag funderar starkt på att köra en stående framkallning helt utan att agitera den här gången. Alltså inte ens i början. Om framkallaren är ordentligt blandad från början så tror jag att det kan funka, och då KAN det väl för böfvelen inte bli några bubblor, hoppas jag. Nu har jag dessutom exponerat dagens film efter ISO 800 mitt i solskenet, så det kan nog behövas lite extra tid och gärna ingen kontrasthöjande agitering.

Nu återstår då bara som vanligt att gissa tid och spädning. Alltid lika spännande:))
 
Jag funderar starkt på att köra en stående framkallning helt utan att agitera den här gången. Alltså inte ens i början. Om framkallaren är ordentligt blandad från början så tror jag att det kan funka, och då KAN det väl för böfvelen inte bli några bubblor, hoppas jag.
Det tror jag är helt fel taktik.
Vid stand development är det ju inget som fysiskt påverkar bubblor som redan finns.

Är det hårt vatten där du bor? Alltså kalkrikt?
Fast jag vet inte om det kan påverka i sig.
 
Det tror jag är helt fel taktik.
Vid stand development är det ju inget som fysiskt påverkar bubblor som redan finns.

Är det hårt vatten där du bor? Alltså kalkrikt?
Fast jag vet inte om det kan påverka i sig.
Jag har ingen aning om vattnets kvaliteter (ganska centralt i Stockholm). Nu är framkallningen klar, och det med Fomadon R09 1:80 i 20 minuter. Den här gången förblötte jag filmen i ungefär 10 minuter och doppade sen ner den i framkallaren enligt råd. Om det inte bildats några luftbubblor i början så lär det inte ha tillkommit några sådana senare heller, för jag lät framkallaren stå i en halvtimme först.

Det jag direkt kan säga är att jag fått en stark kompensationseffekt, med glorior vid starka kontrastövergångar. Främst i kanten av bildrutan, mot den oexponerade perifera delen. Inte oväntat, men jag hade inte väntat mig den magnituden. Lyckligtvis finns det inget vettigt på rullen ändå;-)

Om detta beror på att jag sket i den inledande agiteringen eller för att jag inte agiterade alls på 20 minuter vet jag inte. Jag har gjort likadant tidigare, fast med inledande agitering, med Neopan 100 och fått strålande resultat.
 
Då tycker jag att det finns goda skäl att alltid börja framkallningen med rekommenderad agitering.

Om Du vill, gör mig en tjänst, framkalla enligt inlägg 140 och 151. Prova med TRI-X - D76 1:3- 15 min - agitering en gång i minuten. Jag har framkallat 285 filmer på det viset, enda gången jag misslyckades var när jag saknade en bra termometer. Inga bubblor.

Berätta hur Du lyckades!
 
I alla fall kanske problemet ligger i att jag agiterar lite för oförsiktigt, efter ett tips från en användare som inte orkar skriva i tråden (vilket jag förstår). Enligt samma källa hjälper inte "doppmetoden" a la Stefan heller, tyvärr.

Ibland undrar man lite över vilken metod som inte fungerar för rätt person. Mitt råd bygger den samlade erfarenhet jag fått från att ha lärt ut filmframkallning till flera hundra fotografer. De flesta hade inte problem med luftbubblor, men vissa hade det och fick bort problemen när de använde metoden med öppen dosa. Agiteringsmetoden är jag rätt övertygad över att den inte påverkar luftbubblorna. Vi testade flera olika, från en extremt försiktig (kallad Vivaldi-agitering) till en extremt kraftig (kallad ChaCha-agitering). Ingen gav någon skillnad på hur luftbubblor bildades.

Stefan
 
Efter alla goda råd här (varav det bästa kan vara stålspiraler) vet jag inte om problemet försvunnit.

Om det inte blivit bättre, är mitt tips agiteringen. När jag hade de här problemen (bara haft med plastspiraler) löste det sig genom att jag förändrade och förbättrade min agitation. I mitt fall var den för "regelbunden", dvs jag agiterade på samma sätt varje gång. Det måste ha gjort att luftbubblor som eventuellt skapats inte agiterades loss mellan varven.

Jag lärde mig en ny metod av en snubbe på APUG. Efter jag använt den, hade jag inga problem med fläckar längre.

Metoden är som följer (och jag använder den fortfarande, fast med stålspiraler och mindre kraft):

1. Håll dosan stående med båda händerna
2. "Vält" dosan åt höger, ner till liggande, och sedan till stående igen
3. I stående läge, ge den en liten "virvel" så att framkallaren inuti skulle ha skapat en virvel om du kunde sett den.
4. Vält dosan framåt, sedan tillbaks till stående.
5. Ny virvel.
6. Vält dosan åt vänster, tillbaks till stående.
7. Ny virvel.
8. Dunka lite på dosans botten och ställ den på diskbänken (eller var det nu är).

Det låter himla komplext, men tar bara ca tio sekunder för de tre inversionerna. Jag agiterar en gång per minut. Man kan göra detta ganska snabbt och med kraft: filmen sitter mycket bra i plastspiralerna.

Hoppas det kan hjälpa!
 
En liten uppdatering från min sida kanske är på sin plats:)

Jag har nu framkallat några filmer sen sist, och kommit fram till följande:

– Det spelar noll och ingen roll om man doppar ner filmen i framkallningsvätskan eller häller vätskan genom tratten. Det blir bubblor oavsett.
– Agiteringen verkar helt avgörande. Men trots olika mönster, frekvens och så vidare, blir det alltid bubblor som syns på någon bild hos rullen.

Jag är helt säker på att det är Patersonspiralens utformning som är boven. Därför har jag köpt en rostfri spiral med tillhörande dosa, som jag dock inte provat än. Men jag har testat om det fastnar bubblor på den, och det gör det. Men väldigt mycket mindre än mer Patersonspiralen. De släpper också lätt om man dunkar dosan i bordet lite lätt.

Vidare provade jag senast ett vätmedel. Det var en dålig idé. Jag fick MER problem med torkfläckar än nånsin. Fläckarna blev nämligen jämnmörka (på den inverterade bilden) istället för att bara ge en ljus kant där salter ur vattnet samlats. Vätmedlet i sig har alltså besudlat emulsionen. Diskmedel verkar funka bättre.
 
En liten uppdatering från min sida kanske är på sin plats:)


– Agiteringen verkar helt avgörande. Men trots olika mönster, frekvens och så vidare, blir det alltid bubblor som syns på någon bild hos rullen.

Det var tråkigt. Jag lyckades slippa bubblorna/fläckarna med ovanstående metod. Men nu när du har stålspiraler kommer det säkert bli bättre.

Ett tips:
Var lite försiktig med agiterandet när du använder stålspiraler. Det händer ibland att filmen lossnar från spiralen om man agiterar för kraftigt (eller på fel sätt) och då kan det bli mycket fula märken på filmen när den skrapar omkring i dosan.

Lycka till!
 
Ett tips:
Var lite försiktig med agiterandet när du använder stålspiraler. Det händer ibland att filmen lossnar från spiralen om man agiterar för kraftigt (eller på fel sätt) och då kan det bli mycket fula märken på filmen när den skrapar omkring i dosan.

Hände bara mig om mina spiraler hade blivit sneda. Se till att spiralsidorna är helt parallella med varandra, så hände det aldrig mig. Och jag agiterade mycket kraftigt, med 7 snabba vändningar under 5 sekunder.

Stefan
 
En liten uppdatering från min sida kanske är på sin plats:)

Jag har nu framkallat några filmer sen sist, och kommit fram till följande:

– Det spelar noll och ingen roll om man doppar ner filmen i framkallningsvätskan eller häller vätskan genom tratten. Det blir bubblor oavsett.

Märkligt att du får det resultatet. Hade aldrig problem med luftbubblor under de 10 år som jag framkallade 120 film. Och det var många rullar som gick då.

Tekniken jag använde var alltså att jag med öppen dosa satte ner spiralerna i framkallaren, knackade mot botten och sedan lyfte upp alla spiraler helt och hållet under 5 sekunder och sedan satte jag ner den igen. Inte ett spår av luftbubblor.
 
Märkligt att du får det resultatet. Hade aldrig problem med luftbubblor under de 10 år som jag framkallade 120 film. Och det var många rullar som gick då.

Tekniken jag använde var alltså att jag med öppen dosa satte ner spiralerna i framkallaren, knackade mot botten och sedan lyfte upp alla spiraler helt och hållet under 5 sekunder och sedan satte jag ner den igen. Inte ett spår av luftbubblor.
Det bildas nya bubblor vid varje agitering, så den inledande fasen är bara en fraktion av hela framkallningsförloppet och spelar därför ingen roll (jag har provat utan film och kikat i dosan efter vändning). Att jag får bubblor kan eventuellt bero på annan vattenkvalitet (högre ytspänning) än vad du haft. Eller så är det framkallaren Fomadon R09 som gör att det bildas bubblor lättare. Eller något från själva filmemulsionen som löser sig i vattnet.

Ju oftare jag agiterar desto mindre syns varje enskild bubbla, men det blir istället en jämnare felframkallning längs hela kanten. Att agitera försiktigare verkar hjälpa, men inte helt.

Det är lätt att sätta upp samband som egentligen inte existerar, bara för att man själv råkat erfara att ett visst förlopp ger ett visst resultat. Det är inte alls säkert att ditt neddoppande av filmen i framkallaren är det som gjort att du sluppit bubblor. Det kan vara något helt annat.
 
Det bildas nya bubblor vid varje agitering, så den inledande fasen är bara en fraktion av hela framkallningsförloppet och spelar därför ingen roll (jag har provat utan film och kikat i dosan efter vändning).

Det är lätt att sätta upp samband som egentligen inte existerar, bara för att man själv råkat erfara att ett visst förlopp ger ett visst resultat. Det är inte alls säkert att ditt neddoppande av filmen i framkallaren är det som gjort att du sluppit bubblor. Det kan vara något helt annat.

Har du testat att försöka få en bubbla att fastna på en våt yta? Det går inte. Så när du väl har fått hela ytan våt kan du agitera bäst fan du vill och du kan få hur mycket bubblor som helst i framkallaren. Det kommer ändå inte att bli några luftbubblor på filmen.

Och jag är rätt noggrann med att göra tester, har sysslat med det under många år. Så naturligtvis ändrar jag en faktor i taget för att se vad som fungerar och vad som inte fungerar. Som jag skrivit tidigare, denna metod som jag har beskrivit fungerade för alla de fotografer som jag lärde ut den till. De fick luftbubblor, de ändrade en sak och luftbubblorna försvann. För mig är sambandet rätt klart.

Stefan
 
Ju oftare jag agiterar desto mindre syns varje enskild bubbla, men det blir istället en jämnare felframkallning längs hela kanten. Att agitera försiktigare verkar hjälpa, men inte helt.


Hur ser det felet u? Är det en skarpt avgränsad kant eller mera diffus?

Stefan
 
Har du testat att försöka få en bubbla att fastna på en våt yta? Det går inte. Så när du väl har fått hela ytan våt kan du agitera bäst fan du vill och du kan få hur mycket bubblor som helst i framkallaren. Det kommer ändå inte att bli några luftbubblor på filmen.
För det första blir homogen plast inte "våt" i teknisk mening. Vattnet ligger mot ytan, inte i ytan. Givetvis kan bubblor fastna på denna yta om den inte är helt slät. Kolla på insidan av ett vattenglas som fått stå en stund så får du se.

För det andra är det inte främst ytan det handlar om, utan spiralens konstruktion. Spalten mellan "raderna" är precis lagom smal för att bubblor som bildas inte ska kunna ta sig igenom, och därmed kommer de att besudla filmen. På 135-film är det inget problem eftersom det är en bra bit från kanten till den exponerade delen av filmen.

Och jag är rätt noggrann med att göra tester, har sysslat med det under många år. Så naturligtvis ändrar jag en faktor i taget för att se vad som fungerar och vad som inte fungerar. Som jag skrivit tidigare, denna metod som jag har beskrivit fungerade för alla de fotografer som jag lärde ut den till. De fick luftbubblor, de ändrade en sak och luftbubblorna försvann. För mig är sambandet rätt klart.
Nu börjar jag faktiskt bli liiite trött på detta tjat;-) Det funkar uppenbarligen INTE för mig och det blir inte ett dugg bättre av att det funkat för dig. Det finns tusen variabler som kan skilja. Om det var länge sen du höll på så var säkert spolen annorlunda, filmtjockleken annorlunda, emulsionen annorlunda, framkallaren annorlunda, vattenkvaliteten annorlunda, och så vidare.

Jag har ju med egna ögon sett att bubblor fastnar i spolen, hur "blöt" den än är. Det går liksom inte att ändra på detta faktum. Kanske blir den naturliga bubbelstorleken med min vattenkvalitet (ytspänning) precis så lagom stor att det funkar extra dåligt, vad vet jag? Fastnar gör de i alla fall, den saken är säker.

Hur ser det felet u? Är det en skarpt avgränsad kant eller mera diffus?
Den är diffus och man ser de ingående mönstrena från bubblor, så det handlar inte om ojämn framkallning i annan mening (vilket jag också erfarit några gånger, av andra orsaker).
 
Det bildas nya bubblor vid varje agitering, så den inledande fasen är bara en fraktion av hela framkallningsförloppet och spelar därför ingen roll (jag har provat utan film och kikat i dosan efter vändning). Att jag får bubblor kan eventuellt bero på annan vattenkvalitet (högre ytspänning) än vad du haft. Eller så är det framkallaren Fomadon R09 som gör att det bildas bubblor lättare. Eller något från själva filmemulsionen som löser sig i vattnet.

Ju oftare jag agiterar desto mindre syns varje enskild bubbla, men det blir istället en jämnare felframkallning längs hela kanten. Att agitera försiktigare verkar hjälpa, men inte helt.

Det är lätt att sätta upp samband som egentligen inte existerar, bara för att man själv råkat erfara att ett visst förlopp ger ett visst resultat. Det är inte alls säkert att ditt neddoppande av filmen i framkallaren är det som gjort att du sluppit bubblor. Det kan vara något helt annat.

Hej !

Det är väl inte så att du tar bubbelvatten ur kolsyremaskinen ?

---------

Har du provat med destvatten eller Batterivatten ?

En annan variant är kanske att koka vattnet först för att bli av med så mycket lösta gaser som möjligt.

//MW
 
Nu börjar jag faktiskt bli liiite trött på detta tjat;-) Det funkar uppenbarligen INTE för mig och det blir inte ett dugg bättre av att det funkat för dig. Det finns tusen variabler som kan skilja. Om det var länge sen du höll på så var säkert spolen annorlunda, filmtjockleken annorlunda, emulsionen annorlunda, framkallaren annorlunda, vattenkvaliteten annorlunda, och så vidare.

Visst kan det vara så att det finns skillnader. Men spiralerna är exakt desamma som jag arbetade med och jag testade med många olika framkallare/filmer. Det kan vara filmen som diffar, men jag misstänker ju att det är du som gör på ett annat sätt ;-) eftersom det är en metod som är testad på ett hundratal fotografer och då alltid fungerat.


Den är diffus och man ser de ingående mönstrena från bubblor, så det handlar inte om ojämn framkallning i annan mening (vilket jag också erfarit några gånger, av andra orsaker).
Då är det nog inte på grund av den försiktiga agiteringen. Men har du testat med stålspiraler?
 
Har du provat med destvatten eller Batterivatten ?
Nej, men funkar det inte med stålspiral så får jag prova det.

En annan variant är kanske att koka vattnet först för att bli av med så mycket lösta gaser som möjligt.
Jag har provat att låta vattnet stå i en timme innan, så det hjälper nog inte. Det är inte gas som är löst i vattnet som är problemet, utan att det vispas upp bubblor vid agitering som sen fastnar i spiralen.

Visst kan det vara så att det finns skillnader. Men spiralerna är exakt desamma som jag arbetade med och jag testade med många olika framkallare/filmer. Det kan vara filmen som diffar, men jag misstänker ju att det är du som gör på ett annat sätt ;-) eftersom det är en metod som är testad på ett hundratal fotografer och då alltid fungerat.
Det spelar ingen roll om det är en miljon fotografer som det funkar för. Det funkar ju inte för mig, för hundrade gången.

Då är det nog inte på grund av den försiktiga agiteringen. Men har du testat med stålspiraler?
Som sagt så har jag just köpt en ståldosa med stålspiral, men jag har inte provat den än. Dock har jag testat att agitera med bara vatten, och det blir betydligt färre bubblor. Dessutom fastnar de på ovansidan istället för där filmen finns. Och så försvinner de flesta när man dunkar dosan i bordet, vilket inte är fallet med plastspiralen.

Hur svårt kan det vara att göra något rätt?
Ungefär lika svårt som att avgöra VAD som är rätt.

TS betyder trådstartaren; gammal forumspråksförkortning. Alltså jag i detta fall.
 
Jag har sporadiskt följt tråden ett tag och lider verkligen med dig. Du verkar ju ha provat det mesta, men....

Har du provat att framkalla på annan ort eller med annat vatten.
Långsökt, kanske, men det kan ju vara just vattnet du får ur kranen som ställer till det på nåt vis.

Eller framkallaren, (ännu mer långsökt), men har provat med annan framkallare?

Jag har framkallat film sedan 70-talet med både plast och metallspiralen och aldrig upplevt det du upplever.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar