ANNONS
Annons

Hjälp med framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)
Trevlig fortsättning på det nya året!

Ett tips till haffy, om Du experimenterar så behöver Du inte förbruka en hel film varje gång. Dra fram en extra ruta, släck ljuset och öppna kameran. Klipp av filmen och rulla upp den exponerade på en spiral. Stoppa spiralen i en förberedd dosa, sätt på locket, tänd ljuset och starta klockan.

Då tiden löpt ut så släck och skölj i lämplig bunke i tjugogradigt vatten och lyft sedan över spiralen till annat lämpligt kärl med fix.

Efter att Du hängt upp filmen kan Du torka av dess båda sidor med en ren och urkramad vetexduk.

Leitz Focomat 1c saknar filterlåda.

per

Bra tips !

Jag har filterlåda på min 1c color. http://d.pr/i/yWEC
 
Jag svarar baklänges. Du kommer få fixa om dem och allt som följer efter om den inte är klar. Har hänt mig. Inget kul eftersom du troligen hunnit klippa ner filmen. Annars inte lika jobbigt.

Cibachrome var deras papper med samma namn. Vet inte om de görs längre.

Kan säga att du inte kommer gilla att stänka kemi på avmaskkingsramen och bottenplattan. Men testa att sätta upp en skärm emellan så är du safe.

Fiber vill du ha, ja :) roligare printar då!

Sorry om jag är trög, men om jag tagit ur filmen kört den i all soppa och klippt ner den så kan jag väll inte stoppa ner den i dosan o köra om fixet ? Trodde filmen var låst då.

Bra tips med en "vägg" eller skärm mellan, får testa med det.

Fiber is the shit, eller jag tror det iaf efter alla bilder man sett. Men det va så dyrt o jag kommer säkert slösa massor med papper i början, så tog ett billigare papper o börja med iaf.
 
Och bara som ett tillägg till filterna. Jag har ett cibachrome set med. Testade när jag började med färskt multigradepapper från adox. Kan säga att det hände inte så mycket. Har några andra filter som är tänkta att sitta under objektivet som jag inte kommer köra med, ilford multigrade. De ser rätt annorlunda ut. Rent teoretiskt ska det ju gå att använda ciba filter. Kanske får du lägga dubbla filter i lådan. Men blir svårt att få dem att motsvara dina multigrade papper. Filter för multigrade är väl graderade från 0-5 med halvskalor emellan?

Tack för det, då kommer jag inte ens prova :) Sparade lite papper på den kommentaren.
 
Fredrik

1c har inte filterlåda (jag äger en sådan)

1c-Color har ( bra och trevligt att Du fått tag i en sådan)

Om Du vill ha broschyrer som visar apparaterna så kontakta mig.

per
 
Sorry om jag är trög, men om jag tagit ur filmen kört den i all soppa och klippt ner den så kan jag väll inte stoppa ner den i dosan o köra om fixet ? Trodde filmen var låst då.

Bra tips med en "vägg" eller skärm mellan, får testa med det.

Fiber is the shit, eller jag tror det iaf efter alla bilder man sett. Men det va så dyrt o jag kommer säkert slösa massor med papper i början, så tog ett billigare papper o börja med iaf.

Sorry att jag tog upp detta. Du behöver inte oroa dig om du gör som man ska.

Du kan fixa om men jag lämnar till din fantasi hur kul det är att trä på 6 remsor på en rulle (klart man kan ju sprida ut eländet på fler, eller handjobba) Om du bara testar din fixer och byter ut den när den är slö kommer du slippa detta.
Därför är det bra att göra testet innan du sätter igång. Men du är safe även om du gör det samtidigt som du fixar hela filmen. Du kan alltid pytsa i färsk koncentrerad fixer i din slöa soppa.

Har du börjat förresten? Finns det nåt kul att se?

Trevlig helg
 
Sorry om jag är trög, men om jag tagit ur filmen kört den i all soppa och klippt ner den så kan jag väll inte stoppa ner den i dosan o köra om fixet ? Trodde filmen var låst då.

Bra tips med en "vägg" eller skärm mellan, får testa med det.

Fiber is the shit, eller jag tror det iaf efter alla bilder man sett. Men det va så dyrt o jag kommer säkert slösa massor med papper i början, så tog ett billigare papper o börja med iaf.

Strunta i spiralen och lägg remsorna i en passande balja och fyll på fix så att det täcker. Agitera ett par minuter.

Och ett tips till - använd inte dosan för olika vätskor. Lyft istället upp spiralen och stoppa den i annan burk efter sköljning.

per
 
Vad är detta? Har aldrig hört om anti-halo skiktet. Har dock observerat fenomenet med djuplila (eller svart) vatten i samband med kodaks filmer, Tri-X och T-max (vilka jag gissar har samma sak?).

Vad har detta för inverkan på filmen/bilden, och vilken skillnad gör det att man tar bort det innan man börjar framkalla?

Jag har framkallat en hel del främst T-max men även Tri-X och aldrig försköljt filmen, har inte sett något underligt med negativen dock.
Har existerat i många år.
http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-halation_backing

Kemin kommer åt silvret mer direkt om minnet nu inte sviker mig.
T-max spelar ingen roll om du förväter.
 
Det är Yellow, Magenta och Cyan färger, med stegen .05, .10, .20, .30, .40, .50 i varje färg.
Står något om DY-Filter och Set of 19 color printing filters. Trodde kanske man kunde köra det för svart-vitt men kanske bara är för färg.
Jo det KAN du men det är krångligare att klabba med flera filter.
Cyan har ingen effekt alls utom att det kortar ner belysningstiderna.
Du måste hitta en tabell med just dessa Y M -filter som ger dig en kontrastskala från 0 till 5.

Normalt använder man bara färgfilter när man använder apparater med färghuvud.
 
Eller kan belysningen skada kemin om den är så nära?
Nej det kan inte apparatbelysningen.
Däremot dagsljus kan skada kemin, ställ den i en mörk garderob.

Värst för kemin är det agggressiva syret.
Förvarade flaskor bör vara fyllda för att minska syremängden.
Kemi bör inte förvaras i sina skålar över natten.
 
Om nu inte filmen är helt utfixerad, vad gör jag då ? Är det kört då ? Hängde inte riktigt med där, klarnat filmen?
1 den är utfixerad.
Efter några år så ser man att det inte är som vanligt.
Antingen fixerar du lite till eller blandar du nytt fix för en ny vända.
Det är inget du behöver oroa dig över med fräsch kemi.

Normalt fixar man bara om vid extrema kalkfläckar eller innan selentoning men det är knappast ngt du kommer syssla med det första året. Framförallt inte med partiellt med 135-film.
 
Ett tips till haffy, om Du experimenterar så behöver Du inte förbruka en hel film varje gång. Dra fram en extra ruta, släck ljuset och öppna kameran. Klipp av filmen och rulla upp den exponerade på en spiral. Stoppa spiralen i en förberedd dosa, sätt på locket, tänd ljuset och starta klockan.
Det var länge sedan jag orkade bry mig om det.
 
Sorry om jag är trög, men om jag tagit ur filmen kört den i all soppa och klippt ner den så kan jag väll inte stoppa ner den i dosan o köra om fixet ? Trodde filmen var låst då.
Jo det kan man.
Normalt är det för att man i efterhand tycker att filmen är alltför lila i färgen o vill ha bort den tonen.
 
Peder Claesson. Nej har inte börjat ännu, väntar på kemin och papprena. Rullarna är dock färdiga för soppning, står här framför mig. Blir test av Ilford HP5+, FP4 och Kodak Tri-x 400, allt i DD-X framkallare. Såg en bild som var gjort på detta vis med Tri-x och gillade det, får se om det ser lika bra ut i verkligheten.

per wallquist Tack, jag har två broschyrer, men dom visar bara vilka de olika delarna är. Knappt hur man använder dom. Har du andra broschyrer?

Erik Schalin Får kanske ringa dom nästa gång, det gick bra sist jag beställde. Fint förpackat och snabbt.
Ska kolla om jag hittar en skala för att använda dom filtrena, men troligare är att jag safear o köper nya som är "rätt".
Ang flaskor för förvaring, jag har flaskor som går att trycka ihop för pappersvätskorna och bruna flaskor för filmvätskorna som är 300ml tror det ska va rätt för mina två spoliga dosor (har en för tre med, men har också en större brun flaska för den), är väll en ok setup ?

Lovar att meddela sen när jag kommit igånr, ni kan också följa min progress på http://haffy-photo.tumblr.com
 
Jo det kan man.
Normalt är det för att man i efterhand tycker att filmen är alltför lila i färgen o vill ha bort den tonen.

Aha, är det så man gör för att få bort den lila färgen. Tack, funderade på det sist när jag framkallade. Så man kan göra det och se till att filmen är jämn i tonen då, finns det något mer sådant knep?
 
Fiber is the shit, eller jag tror det iaf efter alla bilder man sett. Men det va så dyrt o jag kommer säkert slösa massor med papper i början, så tog ett billigare papper o börja med iaf.
Aahhhhhh!
Känslan i ett Berger fiber med lumpbas....Yes

Men skit i det i början.
Starta med Ilford MG IV Pearl plast, typ 8"x10"

Ett tag gjorde jag bara mina finkopior på fiber 12x16 lr 16x20, bara för att det är mindre repkänsligt.
Men då måste du också montera.

Men alla testkopior görs på blank eller pearl MG IV
 
Du kan alltid pytsa i färsk koncentrerad fixer i din slöa soppa.
Det är inget bra alternativ.
O det har o göra med... hur fn va det nu.... Hur fixsalterna mättas med silver.
När det har hänt så har det hänt, finns ingen återvändo.
Häller du i nytt så kontamineras det direkt.
Det var länge sedan jag läste om det.
 
Hej Erik, jo det finns en. Men dom verkar inte kolla sin mail så ofta...
Bankeryd, tror jag har en bekant som är med i den fotoklubben tom, men det är ju en bit.
Skulle väldigt gärna vara med i ett mörkerum en stund o se hur det fungerar.

Kanske någon som läser detta som kanske tom bor i Borås ?

Vart ska man beställa film i Sverige ? Kikade lite på B&H i USA, men blev 120 USD för tre rullar film.. O Scandinavian verkar ej ha så mkt film på lager.

Jag har precis flyttat till Sandared! Vore jättekul att gå med i en fotoklubb och få lite roliga foto-kompisar! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.