Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)
Ang flaskor för förvaring, jag har flaskor som går att trycka ihop för pappersvätskorna och bruna flaskor för filmvätskorna
Bälgflaskor är bra.
Anv till filmkemi.

papperskemin kommer du att kassera.
JAG anv alltid minst skålar för 12x16. Fyller dem med drygt 1 L vätska.
OM jag sparar papperskemi så fyller jag upp mina glasflaskor.
Skulle det hända att kemin inte fyller så pytsar man i lite vatten- problem solved.

Det här med bruna flaskor är ngt som ngn kom på för länge sedan, mycket länge sedan.
Nu snackar vi RULLANDE mörkrum o våtplåtsfotografering.
Man var tvungen att ha med sig kemin ut i fält.

Hemma är det bara att kasta en filt över eller ställa dem i ett mörkt skåp.
 
Aha, är det så man gör för att få bort den lila färgen. Tack, funderade på det sist när jag framkallade. Så man kan göra det och se till att filmen är jämn i tonen då, finns det något mer sådant knep?
Ja egenltigen spelar inte färgen roll.
Se det så här
Lila är lite som Magenta. det gör att dina kopior kan behöva en annan filtrering än om negget är utan lila färg.

Skulle du däremot BARA vilja använda Yellow, då kan du behöva fixa om.
Men det gör man normalt bara med den remsan man skall kopiera.

Det kan också bli ett problem om du vill splitfiltrera.

Sen skall UV-ljus kunna bryta ner det lila anti-halo-skiktet.
Sätt negget i fönstret så gör solen resten.
Har aldrig behövt prova själv.
 
Det är inget bra alternativ.
O det har o göra med... hur fn va det nu.... Hur fixsalterna mättas med silver.
När det har hänt så har det hänt, finns ingen återvändo.
Häller du i nytt så kontamineras det direkt.
Det var länge sedan jag läste om det.

Ja, det där fixar Fredrik. Men min erfarenhet säger att det går utmärkt. Det nya fixet blandas med vattnet eller? Eller blir det också kontaminerat?

Angående tidigare för/emot testremsor. Man kan självklart ta en hel rulle. Men jag kör nio negs metoden och brukar mäta upp en pappersremsa som blir lika lång som 9 neg med två tomma rutor emellan med hack för var ja ska klippa i filmen. Det blir exakt.
 
Du får nog förtydliga din fråga.

Ok. Kanske kan vara bra att slutföra den frågan så ingen blir förvirrad :)

Så:
Om färsk koncentrerad fixer tillförs till den utmattade fixern, blir den färska (nya) med kontaminerad av silvret?
Måste väl ändå handla om i vilket förhållande de hamnar gällande hur mycket man tillför till befintlig mängd i dosan.
 
Ok. Kanske kan vara bra att slutföra den frågan så ingen blir förvirrad :)

Så:
Om färsk koncentrerad fixer tillförs till den utmattade fixern, blir den färska (nya) med kontaminerad av silvret?
Måste väl ändå handla om i vilket förhållande de hamnar gällande hur mycket man tillför till befintlig mängd i dosan.
Njae
Det är inte riktigt så.
Men jag är ingen kemist jag har bara läst det en gg.
Silvret omvandlas till xxx(har för mig att det hette ngt med xxxjon) o när lösningen har för mycket x så blir fixeringen mycket dålig.
Det hjälper inte att du fyller på med fräscht.
Nä häll ut det o använd nytt så blir det bra.
 
Njae
Det är inte riktigt så.
Men jag är ingen kemist jag har bara läst det en gg.
Silvret omvandlas till xxx(har för mig att det hette ngt med xxxjon) o när lösningen har för mycket x så blir fixeringen mycket dålig.
Det hjälper inte att du fyller på med fräscht.
Nä häll ut det o använd nytt så blir det bra.

Ok. Mitt fix har varit på väg ut men inte helt dött då, de få gånger jag testat detta eftersom det funkat. Vi tackar trådskaparen för parentesen och hänvisar till regelboken. Over.
 
Första framkallningarna klara, väldigt kul !! Har massa frågor.

Här ser ni den första bilden jag gjorde efter att jag testade exponeringen med ett papper som jag flyttade en bit i taget.

Hur kan jag få längre exponeringstid, hade nu ca 2-3 sekunder.

Jag körde samma exponering på två bilder, dock olika ressultat tycker jag. 2 min framkallare, 10 sekunder stopp, 1 minut fix, 5-10 min skölj.

Hur viktigt är tempen på framkallaren till papper?

Hur länge kan jag ha vätskorna framme innan jag behöver slänga dom?

Stod också att jag kunde köra ca 80st bilder i en av vätskorna, hmm.. Hur många kan man köra per blandning, altså kan jag köra ca 10st i en blandning eller behöver man byta dom flera ggr om man vill göra flertalet kopior?
 

Bilagor

  • _DSC5457.jpg
    _DSC5457.jpg
    12.9 KB · Visningar: 75
haffy;1904544Hur kan jag få längre exponeringstid sa:
Du bländar ner optiken till mindre bländare.

Om det inte är en testkopia:
väl kort stopp
väl kort fixering
väl kort sköljning

Tempen kvittar, den kommer bli som i rummet. OBS ej under 18 grader.

Förvarar du vätskan i skålen så är de körda till nästa dag.

framkallaren har proportionell verkan.
Låt säga att det står att 1 L ger 80 24x30.
Tar du 1 dL så kan du få ut 8 24x30
 
Första framkallningarna klara, väldigt kul !! Har massa frågor.

Här ser ni den första bilden jag gjorde efter att jag testade exponeringen med ett papper som jag flyttade en bit i taget.

Hur kan jag få längre exponeringstid, hade nu ca 2-3 sekunder.

Jag körde samma exponering på två bilder, dock olika ressultat tycker jag. 2 min framkallare, 10 sekunder stopp, 1 minut fix, 5-10 min skölj.

Hur viktigt är tempen på framkallaren till papper?

Hur länge kan jag ha vätskorna framme innan jag behöver slänga dom?

Stod också att jag kunde köra ca 80st bilder i en av vätskorna, hmm.. Hur många kan man köra per blandning, altså kan jag köra ca 10st i en blandning eller behöver man byta dom flera ggr om man vill göra flertalet kopior?

Papperet du kör med är rätt litet. Ger en koncentrerad yta med ljus. Alltså förkortas exp-tiden. Ökar du förstoringsgrad ökar även tiden. Den här sidan är utmärkt för att räkna på det. http://www.fineart-photography.com/xc.html

Blända ner också så ökar tiden.
 
Första framkallningarna klara, väldigt kul !! Har massa frågor.

Här ser ni den första bilden jag gjorde efter att jag testade exponeringen med ett papper som jag flyttade en bit i taget.

Hur kan jag få längre exponeringstid, hade nu ca 2-3 sekunder.

Jag körde samma exponering på två bilder, dock olika ressultat tycker jag. 2 min framkallare, 10 sekunder stopp, 1 minut fix, 5-10 min skölj.

Hur viktigt är tempen på framkallaren till papper?

Hur länge kan jag ha vätskorna framme innan jag behöver slänga dom?

Stod också att jag kunde köra ca 80st bilder i en av vätskorna, hmm.. Hur många kan man köra per blandning, altså kan jag köra ca 10st i en blandning eller behöver man byta dom flera ggr om man vill göra flertalet kopior?

Det jag märkt är att för den här storleken som du kör och kanske upp till 20x30cm vill man absolut få ner ljusstyrkan. Vet ej vad du har nu. Jag har växlat mellan 75 och 150 watt på min durst 601 för 50mm objektiv och 150 har varit på tok för starkt. Så korta tider du fått skulle jag gissa ger ingen konsekvens alls vad det gäller upprepade försök till samma resultat. Jag tycker 5-6 sekunder är jobbigt nog.

Man vill ju gärna låta objektivet jobba där det är som skarpast. Något som är individuellt efter exemplar men givetvis modell med. Mitt nikorr 50mm 2.8 är som skarpast ett bländarsteg ner men ger naturligtvis superskarpa bilder nerbländat. Det blir ett val av estetik. Vill man hinna bränna och skugga så har man inget val.

Ger mig inte in i hur framkallarens spädning påverkar men du skulle kunna späda den och belysa längre. Antar att kontrasten ökar men någon annan kan säkert "belysa" detta bättre och ur ett mer vetenskapligt perspektiv.
 
Tack för snabba svar.


Erik Schalin
Kollade över tiderna igen på ilford och dom rekommenderar
2 min för framkallaren (1+4)
10 sekunder för stoppet (1+19)
30 sekunder för fixern (1+4)
sen sköljde jag i ca 5-10 min

Vad tror du om dom tiderna?

Blända ner, jo. Det kan jag göra, men är redan på 11, går jag till 16 så borde jag väll riskera skärpa? Har ett par andra linser från en annan förstoringsapparat, någon av dom kanske har bländare 22, men vet ej hur kvallitén är på dom jämfört med Leitz objektivet som är på.

Peder Claesson
Bra sida där med tider och uträkning! Den blev bokmärkt.

Jag gick ner o kollade, det var en 150W som satt i, men jag hittade en 75Ware också, som jag visst fått med när jag köpte den. Ska testa med den.
Vad menar du med ett skarpast ett bländarsteg ner, från vad?
 
Peder Claesson
Bra sida där med tider och uträkning! Den blev bokmärkt.

Jag gick ner o kollade, det var en 150W som satt i, men jag hittade en 75Ware också, som jag visst fått med när jag köpte den. Ska testa med den.
Vad menar du med ett skarpast ett bländarsteg ner, från vad?

Det gäller mitt objektiv och är högst subjektivt baserat på avläsning av kornförstoraren. Jag menar alltså bländare 4 på just mitt el-nikkor 50mm 2.8. På ett annat 50mm, componon f4 är det nåt liknande alltså 5.6. Också mitt exemplar. Folk verkar ha väldigt olika upplevelser och åsikter om detta om man läser trådar.
Antar detta är mest känsligt vid större förstoringar. Du får testa med ditt.

Bra att du har en 75watt.
 
Det gäller mitt objektiv och är högst subjektivt baserat på avläsning av kornförstoraren. Jag menar alltså bländare 4 på just mitt el-nikkor 50mm 2.8. På ett annat 50mm, componon f4 är det nåt liknande alltså 5.6. Också mitt exemplar. Folk verkar ha väldigt olika upplevelser och åsikter om detta om man läser trådar.
Antar detta är mest känsligt vid större förstoringar. Du får testa med ditt.

Bra att du har en 75watt.



Hej !

Testa runt lite i alla hörn och se var och hur det blir skarpast, dvs
fokusera om vid hörnen.
Var inte rädd för att luta fokuskopet, tror du att det blir fel då

så övertyf´ga dej själv om motsatsen genom att:
Lyft upp det en bit, (lägg en bok emellan) ställ skarpt.

Ta bort boken , lyft fs och se var det blir oskarpt.
Lua fs och gör om.

---

Min D601 var sened i pelaren och snäppet för objektivläget,
trodde först det var objektivet som var dåligt, men det berodde på
dålig geometri ho förstoringsapparaten.

Sätt en dimmer på lampan, går bra om du inte använder variabel kontrast.

//MW
 
Hej !

Testa runt lite i alla hörn och se var och hur det blir skarpast, dvs
fokusera om vid hörnen.
Var inte rädd för att luta fokuskopet, tror du att det blir fel då

så övertyf´ga dej själv om motsatsen genom att:
Lyft upp det en bit, (lägg en bok emellan) ställ skarpt.

Ta bort boken , lyft fs och se var det blir oskarpt.
Lua fs och gör om.

---

Min D601 var sened i pelaren och snäppet för objektivläget,
trodde först det var objektivet som var dåligt, men det berodde på
dålig geometri ho förstoringsapparaten.

Sätt en dimmer på lampan, går bra om du inte använder variabel kontrast.

//MW

Nu var detta säkert riktat till trådskaparen. Jag har inga problem att med att få det rakt. Men vill bara flika in med att självklart gäller att objektivet är olika skarpt vid olika punkter men de objektiv jag kör med tecknar riktigt skarpt över större delen av bildytan. Kunde ha sagt mer specifikt i mitt förra inlägg att jag fokuserar på känn där jag tycker skärpan ska ligga. Ofta 1/3 ut från mitten.
 
Hej !

Testa runt lite i alla hörn och se var och hur det blir skarpast, dvs
fokusera om vid hörnen.
Var inte rädd för att luta fokuskopet, tror du att det blir fel då

så övertyf´ga dej själv om motsatsen genom att:
Lyft upp det en bit, (lägg en bok emellan) ställ skarpt.

Ta bort boken , lyft fs och se var det blir oskarpt.
Lua fs och gör om.

---

Min D601 var sened i pelaren och snäppet för objektivläget,
trodde först det var objektivet som var dåligt, men det berodde på
dålig geometri ho förstoringsapparaten.

Sätt en dimmer på lampan, går bra om du inte använder variabel kontrast.

//MW

Tack för den infon, jag hade inte riktigt greppat hur den funkar, för den mäter ju inte från bildplanet, den är ju en bit upp själva spegeln. Så det är altså skärpan mellan lampa och film man ställer helt enkelt då.

Tror jag skaffar mig ett filterkitt från ilford, dom skall la kunna dämpa ljuset endel.
 
Tack för den infon, jag hade inte riktigt greppat hur den funkar, för den mäter ju inte från bildplanet, den är ju en bit upp själva spegeln. Så det är altså skärpan mellan lampa och film man ställer helt enkelt då.

Tror jag skaffar mig ett filterkitt från ilford, dom skall la kunna dämpa ljuset endel.

Avståndet upp till linsen från spegeln i kornförstärkaren är lika långt som ner till ditt papper från spegeln.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.