ANNONS
Annons

Framkalla två 120 på en rulle?

Produkter
(logga in för att koppla)

loidor

Avslutat medlemskap
Jag såg just en tråd på flickr om att framkalla två 120-filmer på en gång. Trådskaparen verkade just ha köpt en dosa för två 120-filmer men fick bara med en rulle, och funderade på hur han skulle bära sig åt. Det framkom att flera framkallat två 120-filmer på en rulle, både rostfria, jobo och paterson. Bara att tejpa ihop filmerna och mata in i rullen, menar de på.

Eftersom jag ogärna vill sabba film men ändå är sugen på att prova tänkte jag höra med er först. Jag sitter på en hel hög DDR-film, som jag fått bra resultat med när jag spätt D76 1+3. Bra skärpa, underbar kornstruktur.

Men nu funderar jag lite... Hur är det med framkallningsämnena? Tar inte de slut så småningom? 500ml D76 1+3, räcker det verkligen till två filmer? Eller ska jag dra på och häva i mer vätska?

Går det att stoppa i 2 spiraler i 120format?
Antagligen inte, köp en större dosa så 2 ryms(eller 3)filmer.
Då kan du fortsätta med samma blandning.
Jag vet ej men tror det blir för svag lösning med 1+3.

Rymmandet är inget som helst problem. Spiralen rymmer ju en 220, och den är ju dubbelt så lång. Så jag är övertygad om att det fungerar utan egentliga problem, det är bara vätskekoncentrationen som oroar mig.

Det går jättebra att ha två 120 rullar på spiralen; de är ju ändå gjorda för att klara 220 (som är dubbelt så lång som 120). Se bara till att den första rullen verkligen är längst in när du börjar snurra på den andra; annars så finns det risk för överlapp.

Ang kemi så skulle jag personligen inte köra annat än D76 1+1. 1+3 är för utspätt gissar jag. Men jag vet inte, kör inte så mycket D76 längre.

Det går jättebra att ha två 120 rullar på spiralen; de är ju ändå gjorda för att klara 220 (som är dubbelt så lång som 120). Se bara till att den första rullen verkligen är längst in när du börjar snurra på den andra; annars så finns det risk för överlapp.

Ang kemi så skulle jag personligen inte köra annat än D76 1+1. 1+3 är för utspätt gissar jag. Men jag vet inte, kör inte så mycket D76 längre.

Mja, jag hade tänkt sätta ihop dem med maskeringstejp, så jag är säker på vart jag har dem.

Ca 3 dl D76 i spädning 1+1 räcker precis till att framkalla 1st 135-rulle eller 1st 120-spole. För 2 st 120-spolar går det alltså åt ca 6dl D76 1+1.Späder du 1+3 och enbart använder 6dl av den utspädda vätskan (vilket är ungefär vad som går åt för att täcka en 120-spole i dosan) så tror jag inte att framkallningsämnet räcker till. Vid spädning 1+3 går det åt 12dl framkallare för att det ska bli normalt framkallat. Rådet blir alltså att späda bara 1+1, så räcker framkallaren till dina två filmer med 6 dl. För din dosa tar tar väl inte 12 dl framkallare?

Ca 3 dl D76 i spädning 1+1 räcker precis till att framkalla 1st 135-rulle eller 1st 120-spole. För 2 st 120-spolar går det alltså åt ca 6dl D76 1+1.Späder du 1+3 och enbart använder 6dl av den utspädda vätskan (vilket är ungefär vad som går åt för att täcka en 120-spole i dosan) så tror jag inte att framkallningsämnet räcker till. Vid spädning 1+3 går det åt 12dl framkallare för att det ska bli normalt framkallat. Rådet blir alltså att späda bara 1+1, så räcker framkallaren till dina två filmer med 6 dl. För din dosa tar tar väl inte 12 dl framkallare?

Nej, såvida den inte har ett svart hål undangömt i ett hörn. Nå, får väl sätta mig med tidsmatematik ett tag då.

Resultatet blev fantastiskt bra. Åkte på vanlig tid på 1+1. Tidsbesparning när det är som bäst :)

Filmerna blev väl lite hårdare?
Tejpade du filmerna?
Inget kladd från tejpen?
Gick det bra att ladda? Paterson-spiral?

Något hårdare möjligen. Inte mycket. Räknade om tiden noga, så allt funkade fint. Dock blev det betydligt mindre korn. Lite synd, då jag gillar kornighet. Nå, det är väl bara att köra dem en och en om jag är kornsugen.

Jag tänkte använda tejp, men det sket sig på vägen. Jag lyckades inte få filmerna att bli kant-mot-kant, så efter ett par försök petade jag in den första rullen till centrum på spiralen, och matade bara på med den andra.

Patersonspiral, ja. Laddningen var ett helsike faktiskt, en av filmerna fick för sig att böja sig på mitten hela tiden, så det tog ett bra tag innan jag fick på båda. Så det tog lite längre tid laddmässigt, men åh så skönt att slippa stå och agitera i 20-25 minuter per film.

Dock glömde jag helt att jag skulle ha 600ml vätska, så jag blandade till 500ml om vanligt. Gick visst bra det med :)

Intressant diskussion, men jag skulle nog i ditt ställe köpa en Paterson Multireel 3 (som tar tre 135- eller två 120-rullar), plus en extra spiral, från Photax. Det är mycket bekvämare i längden.

Jag har en Multireel 3 som jag är helnöjd med. Större dosor, som Multireel 5, klarar tre 120-filmer, men tar i så fall 1500 ml vätska och kräver större mätcylindrar än jag har.

Intressant diskussion, men jag skulle nog i ditt ställe köpa en Paterson Multireel 3 (som tar tre 135- eller två 120-rullar), plus en extra spiral, från Photax. Det är mycket bekvämare i längden.

Jag har en Multireel 3 som jag är helnöjd med. Större dosor, som Multireel 5, klarar tre 120-filmer, men tar i så fall 1500 ml vätska och kräver större mätcylindrar än jag har.

Nah, det här är en fråga om lathet/extremlågbudget. Jag lägger aldrig ut en krona på kringutrustning om jag inte behöver, utan lägger hellre pengarna på film. Det är bitvis av samma anledning som jag fotograferar mellanformat med en Holga och en Agfa Billy I, och som jag "scannar" med en bit vitt plexiglas, en lågenergilampa och en gammal dslr. Extremlågbudgeten är en del av det roliga ;-)

Något hårdare möjligen. Inte mycket. Räknade om tiden noga, så allt funkade fint. Dock blev det betydligt mindre korn. Lite synd, då jag gillar kornighet. Nå, det är väl bara att köra dem en och en om jag är kornsugen.

Är du ute efter korn så skulle jag rekommendera klassikern Agfa Rodinal istället för D76. Den skulle nog funka bra ihop med Orwo filmen. Hittar du inte originalet så finns kopior som Calbe R09.

Är du ute efter korn så skulle jag rekommendera klassikern Agfa Rodinal istället för D76. Den skulle nog funka bra ihop med Orwo filmen. Hittar du inte originalet så finns kopior som Calbe R09.

Ja, jag har faktiskt funderat på det. Pratade med en holländsk återförsäljare av rollei-maco (som nu säljer orginal-rodinal), som hävdade att Calbe R09 kom till i Agfas fabriker på fel sida muren, dvs. under ORWOs tak. Men går den att få tag på annat än via Photax? Jag har ingen egentlig lust att handla saker för 400:- för att få hem lite framkallare.

Ja, jag har faktiskt funderat på det. Pratade med en holländsk återförsäljare av rollei-maco (som nu säljer orginal-rodinal), som hävdade att Calbe R09 kom till i Agfas fabriker på fel sida muren, dvs. under ORWOs tak. Men går den att få tag på annat än via Photax? Jag har ingen egentlig lust att handla saker för 400:- för att få hem lite framkallare.

I Göteborg så brukar Foto kompaniet sälja Cable R9. Själv så tycker jag den ger lite för mycket korn på 135 film men skulle nog passa mycket bra på 120 film.

Att trixa lite med färgfilter kan ge rätt snyggt resultat när man plåtar med Svartvit. Läs mera på denna länk http://www.photax.se/kmrt/filter/filter.htm

I Göteborg så brukar Foto kompaniet sälja Cable R9. Själv så tycker jag den ger lite för mycket korn på 135 film men skulle nog passa mycket bra på 120 film.

Att trixa lite med färgfilter kan ge rätt snyggt resultat när man plåtar med Svartvit. Läs mera på denna länk http://www.photax.se/kmrt/filter/filter.htm

Hmm, ska eventuellt ner till gbg till helgen. Låter som en bra idé det där.

Färgfilter har jag tänkt börja med när jag väl får tag på en TLR. För närvarande har jag en Holga och en Agfa Billy I och leker med, och ingen av dem skulle funka med filter. Billyn pga att det är en bälgkamera, så det är dåligt med möjligheter att fästa filter, och Holgan på grund av den lilla bländaren. f/10 är så stort som jag får den, och då lägga på flera exponeringssteg och samtidigt använda en rulle som ligger runt asa100... Nej tack, de förhållandena klarar jag mig utan. Men tack för tipset!

Nah, det här är en fråga om lathet/extremlågbudget. Jag lägger aldrig ut en krona på kringutrustning om jag inte behöver, utan lägger hellre pengarna på film. Det är bitvis av samma anledning som jag fotograferar mellanformat med en Holga och en Agfa Billy I, och som jag "scannar" med en bit vitt plexiglas, en lågenergilampa och en gammal dslr. Extremlågbudgeten är en del av det roliga ;-)
Ja, det är väl lite av en hobby i sig att försöka få ut det mesta ur det minsta möjliga. :)

Personligen håller jag på att bygga ett förstoringshuvud för 9x12 till förstoringsapparaten som annars bara tar 6x7. Lite pyssel och snickeri.

...För närvarande har jag en Holga och en Agfa Billy I och leker med, och ingen av dem skulle funka med filter...och Holgan på grund av den lilla bländaren. f/10 är så stort som jag får den, och då lägga på flera exponeringssteg och samtidigt använda en rulle som ligger runt asa100... Nej tack, de förhållandena klarar jag mig utan...

Nu vet jag inte hur mycket du använt din Holga, men jag har i alla fall använt mina Holgor så mycket att jag vet att de inte funkar speciellt bra utan filter (såvida man inte använder flera samtidigt, med t.ex 100, 200 och 400 ISO film i vardera kameran). Bl 8 och ISO 100 funkar bara i solsken, inte i skugga eller i gråväder. Ibland inte ens i solsken då 50 ISO kan krävas. I halvklart och gråväder är 200 eller 400 ISO film rekommendabelt. Annars blir negativen väldigt tunna och svårkopierade/scannade.

400 ISO film samt gråfilter +1, +2 och +3 steg i färg eller gul, orange och rött (som ger samma förlängning) i svartvitt, så fungerar Holga-fotande skapligt om man bara har en kamera. Sen kan man köra med stativ och använda B-läget om så krävs för riktigt långa exponeringar och då funkar det med vilken film och i princip med vilka filter som helst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar