Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

från sony a700 till?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan du förklara liiiite mer noga under vilka situationer du anser dig få mer problem med massa framkallandegrejs med din kamera..?

Asså berätta lite mer samt utförligare??

Då du skriver så extremt kort så blir det miljoners egna tolkningar om hur du menar. Hur du fotar tex?? vilka situationer du upplever problem mest och mindre osv osv..Vad du exakt jämfört med för kameror samt vilka objektiv mm mm mm mm osv osv osv....

Hur gamal är din A700? Är den uppdaterad med firmware 4 tex? Vilka program använder du för framkalla osv osv.. Berätta liiiite mer...

Saker som är viktiga att veta då du funderar samt frågar.. Så makalöst kort info som du skriver säger rimligen endast att du vill ha en kamera som gör klar bilden mer direkt i kameran och inget mer alls..

nejnej jag vill absolut inte FILMA, eller ha kameran till endast det. foto är mitt liv! det är en kamera jag vill :p men tröttnar lite på att höra att canon o nikon är bättre jämt.

Jo, men det är ju så också - Sony är inte kul bara - skumma hus, dåligt med modern vettigt prissatt optik till och så vidare. Canon, Nikon och Pentax är kanske inte perfekta, men de är iaf lite mer normala och det finns ett oändligt utbud på tillbehör, alla har något av de tre systemen. Olympus och Sony ÄR mer udda fåglar - sorry, men tyvärr är det så... Tyvärr är det ju detta som också medfört att Canon och Nikon har kunnat strunta i att sätta i IS i husen - det finns inget direkt hot och de som ändå måste ha det köper Pentax och det är bra för dem så länge de är förhållandevis små, i samma ögonblick som Canon och Nikon räknat ut att det är mer lönsamt med att erbjuda IS i huset än att låta bli så kommer det omedelbart - tekniken är inte i produktionsmodeller enbart av marknadsskäl.

Sälj Sony prylarn och köp Canon eller Nikon istället - som de sa förr: ingen blir hängd för att köpa IBM... Det är enklare att vara mainstream - vill man ha udda saker så visst kan man ha det, men Volvo och Canon är enklare...

...Sälj Sony prylarn och köp Canon eller Nikon istället - som de sa förr: ingen blir hängd för att köpa IBM... Det är enklare att vara mainstream - vill man ha udda saker så visst kan man ha det, men Volvo och Canon är enklare...

Du har ingen Mac heller va? *s*

Kan inte hålla med dig mer än när det gäller blixtskon som då o då ställer till det när man ska ha tillbehör, men inget som tar mer än 24 timmar att fixa ändå.

Själv har jag optik från 10 mm till 500 mm och flera roliga "specialobjektiv" som fullmakro 100/2,8, vidvinkel 10-20 och en rolig Tamron 200-500 mm, det är optik som jag nästan uteslutande köpt begagnad. Det tog ett tag, men å andra sidan hade jag ändå inte haft råd att köpa allt på en gång. Det blev också rejält mycket billigare än vad polarna med Caikon får ge för motsvarande optik, där konkurrensen om godbitarna är mördande och fyndchanserna ganska små.

Att varenda mm är stabiliserad gör inte ont heller.

Alla prylar som studioblixtar, filter, väskor, stativ, reflexskärmar osv är förstås helt märkesoberoende så det är sällan något "handikapp" att använda ett "udda" märke som Minolta (Sony).

Nästa kamera blir en FF som kan filma, men Sony får gärna dröja ett tag, min A700 håller att slita på länge än.

Det blev också rejält mycket billigare än vad polarna med Caikon får ge för motsvarande optik, där konkurrensen om godbitarna är mördande och fyndchanserna ganska små

Märkligt. Det var exakt av den anledningen som jag bytte FRÅN Minoltasystemet till nuvarande Nikon. Tyckte verkligen om systemet med många fenomenala gluggar men det var skitsvårt att hitta bra begagnad optik utan att behöva betala multum på Tradera. Utan att lägga någon värdering i vilket märke som gäller yada yada yada så kan jag bara konstatera att det är MYCKET lättare system nu att bygga vidare på.

Men det kan ju ha förändrats på sista åren, vad vet jag.

tack för svar.
jag har inte stått och haft världens test med nikon och canon. det är canon jag testat mer. dels av vänner och dels när jag gick i gymn (nu är det ett tag sen men.)

som du känner, det känns som om bilderna blir bättre från början. jag har problem ibland när jag fotar t ex en bild på mig själv, ljuset blir jäkligt skumt och jag tycker det blir kornigt trots lågs iso. jag har även uppdaterat den, ja.

kan försöka visa hur jag menar senare när jag har mer tid och faktistk sparar en sån bild som blir kass ;)

jag tycker framförallt det är ljuset som gör stor skillnad på canon. absolut kan det vara så att jag kan mindre, men då borde det vara lika dåliga på canon i samma prisklass kan jag tycka om det är min kunskap det handlar om.

Jag vill också kunna filma och kör också med A700 idag. Dock skulle jag inte vilja byta system utan väntar kallt på att Sony släpper efterföljaren till A700 med filmfunktion, vilket tydligen ska hända relativt snart.

Varför vill jag inte byta system?

1. A700:an är en fantastiskt trevlig kamera.

2. Sony/Minolta-utbudet av begagnade objektiv passar mig prima & min nuvarande uppsättning skulle bli extremt mycket dyrare om jag bytte system (rätta mig gärna om jag har fel).

* Jag har ett 100-400 zoom som väger 800g med hyggliga prestanda (Minolta 100-400 APO), med bildstabilisering. 2500:- på Fotosidan.

* Ett 50mm-macro som är bland det skarpaste i macroväg som finns med bildstabilisering för 1600:- (Ebay)

* Ett 50/1.4 med bildstabilisering för 2300:- (Ebay)

* Ett ack så trevligt 70-210/4 (som även sålts som Leica) för under 2000:-, med bildstabilisering (Ebay).

* Ett 24/2.8, med bildstabilisering, under 1000:- (Ebay).

+ en massa fler trevliga objektiv som jag skulle sakna.

Canon-användarna kan gotta sig i ett större objektivsortiment för professionellt bruk men det kostar därefter. Jag inbillar mig inte att mitt Beercan kan slå ett 70-200L på fingrarna men i bildstabiliserat utförande kostar det också en hel del mer.

Märkligt. Det var exakt av den anledningen som jag bytte FRÅN Minoltasystemet till nuvarande Nikon. Tyckte verkligen om systemet med många fenomenala gluggar men det var skitsvårt att hitta bra begagnad optik utan att behöva betala multum på Tradera. Utan att lägga någon värdering i vilket märke som gäller yada yada yada så kan jag bara konstatera att det är MYCKET lättare system nu att bygga vidare på.

Men det kan ju ha förändrats på sista åren, vad vet jag.

Jorå, priserna på god Minoltaoptik stiger i takt med Sonys framgångar, så det gäller att ha lite tur också. Jakten är halva nöjet ;-)

Och billigt e förstås relativt, men jag tror jag får tillbaka mina slantar den dag jag lägger kameran på hyllan och det är roligare att ha dem i form av bra optik istället för på ett räntelöst konto på banken *s*

Erica.

Köp dig ett Tamron 17-50 till din A700á.. .. Ditt kamerahus kommer upplevas som nytt i prestanda och skärpa osv.. Det är i alla fall vad jag skulle göra om jag vore du.. Efterkommande ersättaren kommer i alla fall inte bli en FF kamera.. Så därav kommer den investeringen även kunna användas i framtiden..

Jag ser du bor i Halland.. Det är ju inte så extremt långt ifrån Olofström,, lite beroende på vart i Halland iofs... Så vill du testa ett Tamronobjektiv och inte har någon i närheten du kan låna utav .. Ja då kan jag gärna ta några mil och mötas upp så kan du testa mitt... Inga problem alls..

Jag funderar själv på ett kamerabyte, har idag en A200 och spanar nu på A500 och A550. Tittar man på priserna och vad man får så känner jag mig svårövertygad när man jämför med ex Canon EOS500D.

Hela kameravärlden domnieras ju av Nikon och Canon, läser man tester, reportage, faktaböcker så är det bara Canon och Nikonfolk man verkar vända sig till.

Spontant känns det som att fotograferandet skulle bli avsevärt enklare med en kamera från nån av dessa två. Det som överväger att fortsätta med Sony är väl all extra utrustning man köpt till Sonyn, objektiv och blixtar. Förvisso kan man ju sälja grejerna.
Svårt val...

Förlåt jag frågar. Men vad skulle i ditt fotande bli "enklare" med en Canon 500D än din nuvarande A200. Eller om du byter till A550 ? Detta fattar jag inte riktigt..

Senast ändrad:
När jag & en Canon-fotograferande kollega pratade inköp av macro- och 400mm-zoomar upplevde jag det knappast som nackdel att fota Sony. Begagnade Canon-prylar är svindyra och avsaknaden av bildstabilisering i kamerahuset begränsar/fördyrar urvalet av objektiv.

Visst är proffsutbudet större men objektiv i mer normala prisklasser tycker jag inte saknas, varken nytt eller begagnat.

Jag funderar själv på ett kamerabyte, har idag en A200 och spanar nu på A500 och A550. Tittar man på priserna och vad man får så känner jag mig svårövertygad när man jämför med ex Canon EOS500D.

Hela kameravärlden domnieras ju av Nikon och Canon, läser man tester, reportage, faktaböcker så är det bara Canon och Nikonfolk man verkar vända sig till.

Spontant känns det som att fotograferandet skulle bli avsevärt enklare med en kamera från nån av dessa två. Det som överväger att fortsätta med Sony är väl all extra utrustning man köpt till Sonyn, objektiv och blixtar. Förvisso kan man ju sälja grejerna.
Svårt val...

Förlåt jag frågar. Men vad skulle i ditt fotande bli "enklare" med en Canon 500D än din nuvarande A200. Eller om du byter till A550 ? Detta fattar jag inte riktigt..

Du verkade haka upp dig på ordet "enklare". Försöker mig på en förklaring till vad jag menade med just Enklare. Efter att ha gått en fotokurs på Vuxenskolan där vi var 10 deltagare och en kursledare. 6 st körde med Nikon D90, 3 körde med Canon, kursledaren körde Nikon, jag med min Sony. Om jag då är rookie på detta med foto skulle det ha underlättat markant om jag kört med Nikon.
Just nu håller jag på att plöja igenom Scott Kelbys alla 3 böcker om Digitalfoto. Alla tips han ger i böckerna är direkt vända till Nikon och Canonägare.

Tittar man på 3e-partstillbehör verkar utbudet vara större till både Canon och Nikon.

Jag nämnde Canon 500D som ett exempel, där kan jag för en liknande summa även få filmmöjlighet. Nikon har väl sin D5000 i samma klass.
(slut förklaring)

Sen vet jag inte hur det är med andrahandsvärdet på Sony, min A-200 ligger ute på Blocket nu för 2500:- kpl med väska minne och allt som ingick i kitet. Inte en människa har hört av sig. Priset känns inte fel då den är billigast av alla A-200 på Blocket.
Det ska även tilläggas att jag har bestämt mig för att satsa på en ny Sony, dock vet jag inte vilken ännu.

Jag "hakar" inte upp mig på något ord. Utan undrar ju därför att alla fototekniska saker gör ju samma sak på alla kameror. Även en Sony..Därav frågan..

Tredjeparts objektiv tex finns i massor till Sony. Samt varenda ett blir stabiliserat dessutom.. Vilket gör att med den funktionen inräknad så har inte varken Canon eller Nikon en chans att jämföras i antal stabiliserade objektiv med af då funktionen skall finnas (Nikon). Detta gäller ju också inom beg objektiv eller äldre af Minolta Objektiv med a-mount.. Alla blir stabiliserade . Detta även om numera antal stabiliserade nya tredjeparts ökar till Canikon .. Däremot finns det mer andra tillbehör till Canikon. Fast även på det området blir det bättre så sakteliga inom Sony.. Batterigrepp tex finns billigt tredjeparts numera även till A550 .. En sak till om stabiliseringen föresten. Varje gång man byter en Sonykamera får man den senaste stabiliseringen. Med förbättringar som skett.. Vilket ger alla objektiv varje kamerabyte den senaste tekologin för stabilisering.. Detta är också en klar fördel. Då Canikoner gör förbättrade stabiliseringar får man ju byta sina objektiv för komma åt förbättringarna. Vilket är klart dyrare det än byta kamerahus och få förbättringarna gällande varenda objektiv man har..

Detta var en sak jag märkte nu vid byte till A550 från A700.. A550 ger tycker jag en lite bättre stabilisering än A700án .. Och detta i mitt tycke förbättrande får jag samtidigt på alla objektiv.. Och behöver inte byta något utav dom även om jag inte direkt numera har så många då jag försökt skaffa dom mest viktiga för mig i en aningen högre kvalitet i stället för ha många.. En solklar fördel detta anser jag att även i framtida byten av kamerahus få senaste prestandan i stabilisering på dom nu lite dyrare objektiven än kitobjektiv osv....

Här finns föresten specialböcker för Sonykameror att läsa...

http://friedmanarchives.com/

Jag tvekar inte att säga att jag anser A550 vara en grymt prisvärd kamera. Som är mycket säker att "ta bilden"... Samt levererar högt procentuellt antal fungerande bilder utifrån antal tagna så snart man lärt sig kameran. och hur den trivs..

Andrahandsvärde på kamerahus är alltid dåligt..Mycket beroende på att dom säljs ut billigt då det byts modell.. Och många anser att 2500-3000 kr för en äldre modell är för liten skillnad då man kan köpa motsvarande kameranivå ny för 3000-4000.. Men där behöver du nog bara gå till dig själv och se hur du troligen själv ser på denna sak.. Och då flera byter till nyare modeler samt ev också som du går upp i nivå lite så kommer ett antal kameror ut samtidigt och priserna sjunker på beg...

Därmed inte sagt att man inte skall titta på andra alternativ.. Det har jag gjort varenda kamera jag skaffat.. Jag har tittat på alternativen samt vad det skulle betyda.. Men tiulls nu har jag stannat vid Sony. Samt är nöjd med det valet..

Men jag prioriterar iofs stillbildsfunktioner före filmande tex.. Så därav är Sony en klar vinnare med sin makalöst bra funktionella live view samt vinklingsbara skärm mm..

Medans någon som vill ha filmande som prio ju rätt givet sätter Canikoner före..

Skönt där finns en skarp tydlig skiljelinje som gör valen liiite enklare. I alla fall för mig.. :) :)

Tack för en uttömmande återkoppling.
Jag har som sagt släppt tanken på både Canon och Nikon. Däremot så är man lite fundersam över kameravalet, jag står i valet och kvalet mellan A-500 och A-550. Filmning är inte alls nån viktig detalj, tänkte mest att man så att säga får det på köpet om man köper ex Canon eos500D.

Jag såg att du hade en A-550 och tolkar som att du är nöjd med den. Självklart är det en kostnadsfråga, kunde man så skulle man plöja ner hela löningen på kameraprylar, studio mm.. Det finns ju så mycket att utforska inom denna värld och man lär sig nya saker varje dag.
/Flyrre

Den bättre skärmen. Den större möjligheten till serietagning innan buffer är full. Samt lite/något högre isoprestanda. ihop med nån pixel extra.. Sammantaget gör detta att jag skulle välja A550 trotts den kostar lite mer...

Och detta med skärmupplösningen.. Då kameran/kamrorna nu har två live view möjligheter så är denna högre upplösning nått som nån/några jag läst som fotar just macrobilder samt köpt A500 säger sig ångra dom inte sattsade lite extra på 550ín och fått den bättre skärmen då man ser ytterligare bättre då man fokuserar in .. Så har jag läst i alla fall..

Samt nån som just skrev att serietagningsbufferten blir full ganska fort med A500 .. Kamerorna är ju som sagt inte direkt långsamma.. Så en serie rasslar på fort...Riktigt fort..

Det är lite svårt att jämföra en A200 med en A550 ifråga om "svar" då saker sker.... A550 är rask.. Mycket rask. Så en så stor buffert som möjligt kan vara av intresse att ha om du tex kommer nyttja just sådan seritagningsmetod...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar