Jag "hakar" inte upp mig på något ord. Utan undrar ju därför att alla fototekniska saker gör ju samma sak på alla kameror. Även en Sony..Därav frågan..
Tredjeparts objektiv tex finns i massor till Sony. Samt varenda ett blir stabiliserat dessutom.. Vilket gör att med den funktionen inräknad så har inte varken Canon eller Nikon en chans att jämföras i antal stabiliserade objektiv med af då funktionen skall finnas (Nikon). Detta gäller ju också inom beg objektiv eller äldre af Minolta Objektiv med a-mount.. Alla blir stabiliserade . Detta även om numera antal stabiliserade nya tredjeparts ökar till Canikon .. Däremot finns det mer andra tillbehör till Canikon. Fast även på det området blir det bättre så sakteliga inom Sony.. Batterigrepp tex finns billigt tredjeparts numera även till A550 .. En sak till om stabiliseringen föresten. Varje gång man byter en Sonykamera får man den senaste stabiliseringen. Med förbättringar som skett.. Vilket ger alla objektiv varje kamerabyte den senaste tekologin för stabilisering.. Detta är också en klar fördel. Då Canikoner gör förbättrade stabiliseringar får man ju byta sina objektiv för komma åt förbättringarna. Vilket är klart dyrare det än byta kamerahus och få förbättringarna gällande varenda objektiv man har..
Detta var en sak jag märkte nu vid byte till A550 från A700.. A550 ger tycker jag en lite bättre stabilisering än A700án .. Och detta i mitt tycke förbättrande får jag samtidigt på alla objektiv.. Och behöver inte byta något utav dom även om jag inte direkt numera har så många då jag försökt skaffa dom mest viktiga för mig i en aningen högre kvalitet i stället för ha många.. En solklar fördel detta anser jag att även i framtida byten av kamerahus få senaste prestandan i stabilisering på dom nu lite dyrare objektiven än kitobjektiv osv....
Här finns föresten specialböcker för Sonykameror att läsa...
http://friedmanarchives.com/
Jag tvekar inte att säga att jag anser A550 vara en grymt prisvärd kamera. Som är mycket säker att "ta bilden"... Samt levererar högt procentuellt antal fungerande bilder utifrån antal tagna så snart man lärt sig kameran. och hur den trivs..
Andrahandsvärde på kamerahus är alltid dåligt..Mycket beroende på att dom säljs ut billigt då det byts modell.. Och många anser att 2500-3000 kr för en äldre modell är för liten skillnad då man kan köpa motsvarande kameranivå ny för 3000-4000.. Men där behöver du nog bara gå till dig själv och se hur du troligen själv ser på denna sak.. Och då flera byter till nyare modeler samt ev också som du går upp i nivå lite så kommer ett antal kameror ut samtidigt och priserna sjunker på beg...
Därmed inte sagt att man inte skall titta på andra alternativ.. Det har jag gjort varenda kamera jag skaffat.. Jag har tittat på alternativen samt vad det skulle betyda.. Men tiulls nu har jag stannat vid Sony. Samt är nöjd med det valet..
Men jag prioriterar iofs stillbildsfunktioner före filmande tex.. Så därav är Sony en klar vinnare med sin makalöst bra funktionella live view samt vinklingsbara skärm mm..
Medans någon som vill ha filmande som prio ju rätt givet sätter Canikoner före..
Skönt där finns
en skarp tydlig skiljelinje som gör valen liiite enklare. I alla fall för mig..