Fredrik AVT
Aktiv medlem
Känns som jag får testa och kalibrera objektiven själv eller antingen skicka in dem och se =) Jag kör oftast på Auto idag för jag inte har tiden och erfarenheten att snabbt ställa in rätt sluttande m.m.
Annars har jag kollat på Sony A7 II som begagnad med tex. 24-240mm eller 24-105mm. Men nackdelen jag ser med Sony verkar vara att objektiven drar iväg i kostnad men de är väl för A7 är FF, vill ju gärna ha ett objektiv som börjar på 24mm utan förlängning helst mindre och gå uppemot 105mm. Anledning att jag börjat kollat på Sony är att de får väldigt bra betyg samt många lovordar dem.. Är de Fujifilm X-T2 som man ska kolla mot Sony A7 II? Är den lätt användarvänlig? Är väldigt mycket vred på Fujifilm =)
Men ska ta tag i att kalibrera när Lilleman här hemma inte kräver full uppmärksamhet=)
Första frågan: har du testat som jag och Lennart föreslog? Om du tar bilder rakt mot en bokhylla (helst med stativ för att undvika kameraskak) med AF, blir bilderna skarpa? Om ja, då är det handhavandefel och byte av kamerasystem löser inget. Är det suddigt med AF och manuell fokus med live view då är det sannolikt kameraskak igen p g a för lång slutartid eller ett kasst objektiv. Blir det lika suddigt oavsett ovjektiv är det nog kameraskak. Blir det skarpt med manuell fokus med live view och inte med AF då är det en fokuskalibreringsfråga som enklast löses genom Lennarts förslag.
Spegellöst löser endast problem med felkalibrering av objektiv då AF sensorn sitter i samma sensor som tar bilden. Det löser inga andra problem.
Spegellöst "fullformat" som t ex Sony A7 serien gör inte utrustningen mindre - kamerahuset blir mindre men inte objektiven j f med DSLR för samma ekvivalenta ljusinsamling.
Utan att veta varför bilderna blir suddiga och hur suddiga de är (det är inte ovanlogt att bilder inte är 100% skarpa då man finkammar 1:1 på skärmen men är helt OK som helhetsbild och 1:1 detaljgranskning säger inget om helhetsintrycket) så kan du inte anta att allt blir bättre för att du byter system.
Vill du däremot byta system av annan anledning, trött på kamerautrustningen, eller annan anledning, ja då kan du förstås byta, men det blir inte nödvändigtvis bättre bilder för det.