Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från SB-400 till SB-900 Nikon Blixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Kör på sb-900 om du inte tycker den är för stor. Denna lär bl. a. ha menysystem som är lättare att hantera än sb-800. SB-900 har också större zoomfunktion vilket kan vara bra för att öka räckvidden (ljuset görs mer framåtriktad; dess intensitet ökas och därmed också räckvidd) eller göra ljuset ännu "hårdare" (för kreativ ljussättning). SB-900 går också att vrida åt alla håll, medan t ex sb-600 inte är fullt så flexibel. SB-900 har även en smart filterhållare.

mm funderar på en sådan :)
 
Om man är liksom hur ska man säga :) En amatör som vill lära sig mycket men kanske inte gör de så himla lätt och fort är SB900 för svår för en då ? Ska ändå liksom bara ha den på kameran o så, kanske trådlöst någongång :)

En fråga till, tänkte på SB900's skärm inställningar, som t ex bländare och grejer ändras de automatiskt via kameran eller måste man ställa in på båda för att få samma bländare och ja u name it :) ?
 
Blixtfoto (särskilt med Nikon) är busenkelt. Kör man i någon sorts hel- eller halvautomatik (kameraläge P, A, S, eller M med auto-ISO) så sköts allt automatiskt med iTTL-mätning av blixtljuset. Vill man köra helt manuellt så är det inte så svårt att lära sig om man bara är intresserad och läskunig och villig att testa för att lära sig. Vill man så går allt detta även att göra helt trådlöst, bara ens kamera kan agera master (vissa enklare Nikonhus klarar inte det).

Köp så stor och dyr blixt du orkar. Extra ljus är aldrig fel, särskilt om man kan vrida det så att ljuset inte kommer rakt framifrån. Eller trådlöst förstås. Nikons blixtsystem CLS är faktiskt en av de saker jag gillar bäst hos Nikon (har iofs inte testat Canons men det sägs vara inte lika bra).
 
Funderar själv att införskaffa en sb-900. Hittills har jag använt en sb-26 tillsammans med d5000, vilket ju inte är det lättaste i alla lägen… ;) Ty TTL funkar inte med denna gamla blixt med nyare kamerahus vilket gör att man måste justera blixtens output manuellt, beroendes på avstånd till huvudmotiv (inom blixtens räckvidd) och vilka exponeringsparametrar som kommer att användas (bländare, slutartid, iso).

Men med TTL blir allt genast mycket enklare eftersom kameran och blixten samverkar för att få till bästa möjliga exponering.

Om kameran t ex används i manuella läget (M) och blixten i TTL, justeras exponeringen automatiskt (exponeringen inom blixtens räckvidd). I TTL skickas det ut en förblixt vilket registreras av exponeringsmätaren, varefter blixtens styrka ampassas. Detta görs utan att slutartid, bländare och iso påverkas.

I aperture mode (A) läser kameran av ljuset från omgivningen för att ställa in exponering, utan att ta hänsyn till att blixt kommer att användas. TTL justerar även här blixten styrka här så att huvudmotivet (inom blixtens räckvidd) blir rätt exponerat. Detta görs utan att påverka bländare, slutartid och iso. Om kortare slutartid önskas så att omgivningsljuset underexponeras måste negativ exponeringskompensation göras. OBS motsvarande positiv exponeringskompensation måste ges för blixten så att denna ej underexponeras (med Nikon påverkas även blixtens exponering av negativ exponerings kompensation).

Det kan vara bra att ha koll på hur stor påverkan omgivande ljuset kommer ha på exponeringen. Vill man att denna påverkan skall bli liten är det bara att använda kort slutartid och liten bländare och låta blixten sköta resten - förutsatt att ljuset från blixten räcker till (inte för stort avstånd mellan blixt och motiv, inte för stark omgivningsljus (solljus) vilket blixten kan ha väldigt svårt att överrösta)…

Ovanstående är endast en mycket kortfattad beskrivning över TTL funktionens förträfflighet. :)
 
Blixtfoto (särskilt med Nikon) är busenkelt. Kör man i någon sorts hel- eller halvautomatik (kameraläge P, A, S, eller M med auto-ISO) så sköts allt automatiskt med iTTL-mätning av blixtljuset. Vill man köra helt manuellt så är det inte så svårt att lära sig om man bara är intresserad och läskunig och villig att testa för att lära sig. Vill man så går allt detta även att göra helt trådlöst, bara ens kamera kan agera master (vissa enklare Nikonhus klarar inte det).

Köp så stor och dyr blixt du orkar. Extra ljus är aldrig fel, särskilt om man kan vrida det så att ljuset inte kommer rakt framifrån. Eller trådlöst förstås. Nikons blixtsystem CLS är faktiskt en av de saker jag gillar bäst hos Nikon (har iofs inte testat Canons men det sägs vara inte lika bra).

Oki tackar :) de låter som jag bestämt mig :)
 
Funderar själv att införskaffa en sb-900. Hittills har jag använt en sb-26 tillsammans med d5000, vilket ju inte är det lättaste i alla lägen… ;) Ty TTL funkar inte med denna gamla blixt med nyare kamerahus vilket gör att man måste justera blixtens output manuellt, beroendes på avstånd till huvudmotiv (inom blixtens räckvidd) och vilka exponeringsparametrar som kommer att användas (bländare, slutartid, iso).

Men med TTL blir allt genast mycket enklare eftersom kameran och blixten samverkar för att få till bästa möjliga exponering.

Om kameran t ex används i manuella läget (M) och blixten i TTL, justeras exponeringen automatiskt (exponeringen inom blixtens räckvidd). I TTL skickas det ut en förblixt vilket registreras av exponeringsmätaren, varefter blixtens styrka ampassas. Detta görs utan att slutartid, bländare och iso påverkas.

I aperture mode (A) läser kameran av ljuset från omgivningen för att ställa in exponering, utan att ta hänsyn till att blixt kommer att användas. TTL justerar även här blixten styrka här så att huvudmotivet (inom blixtens räckvidd) blir rätt exponerat. Detta görs utan att påverka bländare, slutartid och iso. Om kortare slutartid önskas så att omgivningsljuset underexponeras måste negativ exponeringskompensation göras. OBS motsvarande positiv exponeringskompensation måste ges för blixten så att denna ej underexponeras (med Nikon påverkas även blixtens exponering av negativ exponerings kompensation).

Det kan vara bra att ha koll på hur stor påverkan omgivande ljuset kommer ha på exponeringen. Vill man att denna påverkan skall bli liten är det bara att använda kort slutartid och liten bländare och låta blixten sköta resten - förutsatt att ljuset från blixten räcker till (inte för stort avstånd mellan blixt och motiv, inte för stark omgivningsljus (solljus) vilket blixten kan ha väldigt svårt att överrösta)…

Ovanstående är endast en mycket kortfattad beskrivning över TTL funktionens förträfflighet. :)

Tack detta underlättade något :)
 
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto