Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från SB-400 till SB-900 Nikon Blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

samispringsteen

Aktiv medlem
Hej
Jag äger en Sb-400 sedan några månader tillbaka och vill bygga på mitt fotande med en ännu bättre blixt.
Jag är en sådan person som anpassar mig efter de jag köper så vad tror ni om en SB-900 ?

Jag kommer endast att använda en blixt och inte med flera (ändras nog längre fram) möjligheten finns iaf och de är ett pluss, det viktigaste är att jag vill ha en blixt till mitt fotande med 300mm zoomen och då är ju 900an den ända som kan komma i närheten av mitt krav, då den kommer upp till 200mm i zoom. Vill kunna fota djur från långt håll i mörker med bra ljus liksom.

Men tror ni att den blir för svår för mig ? jag ska liksom bara använda den på kameran, greja med zoomen och hela den där basicgrejen liksom, vad tror ni ? Eller ska man köra på en SB-600 ?

Hej
Jag äger en Sb-400 sedan några månader tillbaka och vill bygga på mitt fotande med en ännu bättre blixt.
Jag är en sådan person som anpassar mig efter de jag köper så vad tror ni om en SB-900 ?

Jag kommer endast att använda en blixt och inte med flera (ändras nog längre fram) möjligheten finns iaf och de är ett pluss, det viktigaste är att jag vill ha en blixt till mitt fotande med 300mm zoomen och då är ju 900an den ända som kan komma i närheten av mitt krav, då den kommer upp till 200mm i zoom. Vill kunna fota djur från långt håll i mörker med bra ljus liksom.

Men tror ni att den blir för svår för mig ? jag ska liksom bara använda den på kameran, greja med zoomen och hela den där basicgrejen liksom, vad tror ni ? Eller ska man köra på en SB-600 ?

Vad menar du med långt håll? Tänkte bara så du inte har överdrivna förväntningar på vad som är möjligt med blixten.
Har SB-800 själv och den är inte jättelätt att lära sig men man behöver ju inte var atomfysiker precis. 900:an skall väl vara något enklare vad jag kan förstå.
Tror inte du ska välja bort någon av blixtarna pga att de skulle vara svåra att använda.

Vad menar du med långt håll? Tänkte bara så du inte har överdrivna förväntningar på vad som är möjligt med blixten.
Har SB-800 själv och den är inte jättelätt att lära sig men man behöver ju inte var atomfysiker precis. 900:an skall väl vara något enklare vad jag kan förstå.
Tror inte du ska välja bort någon av blixtarna pga att de skulle vara svåra att använda.

Ja alltså ja använder 70-300mm glugg väldigt mycket om sb900 har ju en zoom till 200mm som ja förstår det, menas de att blixten når ett motiv som är på 200mm eller menar man nå annat ? Därför sb600an har ju bara till 85mm :(

Bara för att blixten kan zooma till 200 mm betyder det ju inte att blixten kan belysa något på så långt håll som du fotar på :)

Dessutom blir det sällan några speciellt bra bilder på djur när man använder blixt rakt på. Gärna blänk i ögonen och grejer.

Men för att svara på din fråga, en Sb800 är inte direkt lika lätt att förstå sig på som vad kamerans menyer är, men inget större problem heller om man är lite teknisk.

För övrigt är det ju sällan man behöver vara inne och röra i menyerna så länge man har blixten på kameran. Då är det ju blixtkompensationen på kameran man har att välja på, och det viktigaste av allt, vinkling och vridning av blixthuvudet! Det är det som verkligen gör skillnad när man använder en extern blixt.

Bara för att blixten kan zooma till 200 mm betyder det ju inte att blixten kan belysa något på så långt håll som du fotar på :)

Dessutom blir det sällan några speciellt bra bilder på djur när man använder blixt rakt på. Gärna blänk i ögonen och grejer.

Men för att svara på din fråga, en Sb800 är inte direkt lika lätt att förstå sig på som vad kamerans menyer är, men inget större problem heller om man är lite teknisk.

För övrigt är det ju sällan man behöver vara inne och röra i menyerna så länge man har blixten på kameran. Då är det ju blixtkompensationen på kameran man har att välja på, och det viktigaste av allt, vinkling och vridning av blixthuvudet! Det är det som verkligen gör skillnad när man använder en extern blixt.

Oki men om nu blixten inte kan belysa så långt bort varför ska då zoomen finnas ? asså någon funktion måste den ju ha ? Jag menar ja måste väl kunna få till bättre bilder med SB900 på långt än min nuvaranda SB400 ? :)

Ja alltså ja använder 70-300mm glugg väldigt mycket om sb900 har ju en zoom till 200mm som ja förstår det, menas de att blixten når ett motiv som är på 200mm eller menar man nå annat ? Därför sb600an har ju bara till 85mm :(
Nej, det betyder att blixten anpassar sig (ja, den zoomar verkligen med reflektorn) till bildvinkeln objektivet ger, så att inget blixtljus går förlorat utanför bilden och att bilden inte får mörka kanter.

Däremot säger det ju inget om hur långt blixten lyser upp på ett vettigt sätt. Till exempel om man fotograferar med ett porträtt med ett 50 mm objektiv kan blixten lysa upp hela personen, men tar man en landskapsbild med samma objektiv kan ju blixten såklart inte lysa upp ett helt berg flera hundra meter bort tillexempel.

Nej, det betyder att blixten anpassar sig (ja, den zoomar verkligen med reflektorn) till bildvinkeln objektivet ger, så att inget blixtljus går förlorat utanför bilden och att bilden inte får mörka kanter.

Däremot säger det ju inget om hur långt blixten lyser upp på ett vettigt sätt. Till exempel om man fotograferar med ett porträtt med ett 50 mm objektiv kan blixten lysa upp hela personen, men tar man en landskapsbild med samma objektiv kan ju blixten såklart inte lysa upp ett helt berg flera hundra meter bort tillexempel.

Ja nej okej :) men som nu med SB400an t ex om ja tar ett kort på något längre bort på 100-200mm t ex så lyser de liksom bara upp de framför motivet så blixten är framför och motivet blir mörkt liksom om du förstår ? det är de ja menar :)

enkel fråga är SB900 bättre på att få till bra bilder med blixt på längre håll än SB400? :)

En SB800 eller 900 kommer garanterat att funka bättre på långt håll än en SB400, men du ska nog inte ha några enorma förväntningar på att det kommer att bli dagsljus på så långa avstånd ens med en sådan...

En SB800 eller 900 kommer garanterat att funka bättre på långt håll än en SB400, men du ska nog inte ha några enorma förväntningar på att det kommer att bli dagsljus på så långa avstånd ens med en sådan...

Ja nej nej de menar jag inte heller :) men så de blir någon ljusare på motivet och att inte blixten lägger sig framför så motivet blir mörkt, men sen är ju frågan 600an vs 900an ?

Ja nej nej de menar jag inte heller :) men så de blir någon ljusare på motivet och att inte blixten lägger sig framför så motivet blir mörkt, men sen är ju frågan 600an vs 900an ?

Det här med zoom-funktionen gäller bara belysningsvinkeln. Hur brett blixten ska belysa. Det kommer till viss del påverka hur långt blixten klarar av att lysa upp.
Bara för att du zoomar till 200mm behöver ju inte det du fotograferar vara längre bort än 2meter eller hur och då räcker ljuset fram :)

Exempel:
En SB-800 klarar av att lysa upp en dagisklass på 10meter med rätt vid vinkel på objektivet, men då snackar vi hårda skuggor och allt annat som en stark blixt rakt på ger.

Gjorde en google och hittade: http://nikonreviews.wordpress.com/2...-800-vs-sb-900-speedlight-flashes-comparison/

Det här med zoom-funktionen gäller bara belysningsvinkeln. Hur brett blixten ska belysa. Det kommer till viss del påverka hur långt blixten klarar av att lysa upp.
Bara för att du zoomar till 200mm behöver ju inte det du fotograferar vara längre bort än 2meter eller hur och då räcker ljuset fram :)

Exempel:
En SB-800 klarar av att lysa upp en dagisklass på 10meter med rätt vid vinkel på objektivet, men då snackar vi hårda skuggor och allt annat som en stark blixt rakt på ger.

Gjorde en google och hittade: http://nikonreviews.wordpress.com/2...-800-vs-sb-900-speedlight-flashes-comparison/

Oki ang. 600/900 :
Jag vill kunna ta kort snabbt och min D90 tar ju 4,5 b/s vad klarar dessa blixtar av ? Asså hur många bilder i sekunden hinner dom med?

Oki ang. 600/900 :
Jag vill kunna ta kort snabbt och min D90 tar ju 4,5 b/s vad klarar dessa blixtar av ? Asså hur många bilder i sekunden hinner dom med?

En halv på full effekt! Men väldigt ofta används inte full effekt, förstås, och då går farten upp betydligt. Hur mycket effekt som går åt beror på motivet och avståndet.

Per.

Oki ang. 600/900 :

Om jag har fattat rätt beror det på hur hårt blixten måste laddas ur, dvs om du kör så att blixten tar med full styrka tar det längre tid än om den bara behöver lysa lite grann.

Nåväl, första träffen i Google på "recharge time sb-900" säger

Firstly, the SB-900 requires only 4 batteries to recharge quickly. Nikon quotes recharge time for NiMH batteries at ~2.3 seconds, and 1 second when using the SD-9 battery pack.

(från http://www.nikoncls.com/SB-900/sb900_review_page3.html )

Samma webbsite har den här jämförelsen av Nikon-blixtar som var rätt upplysande:

http://www.nikoncls.com/SB-ALL/sb689compare.html

"Recycle time" är tiden det tar för blixten att ladda upp sig fullt efter full urladdning.

Längst ned ser du också "guide number" som talar om hur långt blixten lyser upp vid olika zoomlägen. Här finns en förklaring till hur man tolkar det: http://en.wikipedia.org/wiki/Guide_number

I korthet har SB-900 guidetal 57 (meter), vilket gör att om du kör med ISO100 och bländare 5.6 så ska blixten räcka 10 meter i teorin. Högre ISO och det går längre.

Och SB-600 har guidetal 40 meter i längsta läget, så den räcker under samma förutsättningar 7 meter.

Jag skulle nog inte ta siffrorna som absoluta sanningar - finns det lite mer omgivningsljus går det ju längre. Ofta kan man ju höja ISO eller fota i RAW för att sen rädda bilden även om den är lite underexponerad. Jag har själv en SB-800 och det är en kalasblixt, men ingen blixt gör natt till dag så du kan fota ett rådjur vid midnatt på 100 meters håll...

Skaffar du en SB-600 eller SB-900 så kan du göra följande: Mät upp blixthuvudets storlek och tillverka ett kanske 20cm långt rektangulärt rör av glansig vit papp, och trä sedan röret över blixthuvudet som du riktar rakt fram. Med röret på så sprider sig blixten avsevärt mindre och når således avsevärt längre. Bildresultatet blir kanske inte jättesnyggt med en blixt så rakt på, men vill man nå långt med blixten är det här ett billigt och enkelt knep att ta till.

Oki ang. 600/900 :

Det beror på hur mycket blixten laddar ur. Kortare avstånd klarar man av två, tre blixtar på någon sekund och sedan går blixten på sin specade laddningscykel (Se länken i mitt tidigare inlägg)
Blixtar som klarar 4,5 bilder i sekunden kontinuerligt vet é tusan om det existerar. SB-8&900 har ju iofs externt batteripack och då sjunker laddningstiden och totalpriset ökar :-/

Skaffar du en SB-600 eller SB-900 så kan du göra följande: Mät upp blixthuvudets storlek och tillverka ett kanske 20cm långt rektangulärt rör av glansig vit papp, och trä sedan röret över blixthuvudet som du riktar rakt fram. Med röret på så sprider sig blixten avsevärt mindre och når således avsevärt längre. Bildresultatet blir kanske inte jättesnyggt med en blixt så rakt på, men vill man nå långt med blixten är det här ett billigt och enkelt knep att ta till.

Oki tack så mycket :) vad tror du är bra för mina behov ? 600/900?

Oki tack så mycket :) vad tror du är bra för mina behov ? 600/900?

Vad gäller blixt så är den generella principen att storleken har betydelse. Den större är mer mångsidig, kraftigare och är ett lämpligare val om man tänkt syssla aktivt med ljussättning genom att studsa den på ytor i större lokaler, köra den genom paraplyer och liknande. Nackdelen är väl bara att den är mycket större och ganska mycket dyrare.

Kör på sb-900 om du inte tycker den är för stor. Denna lär bl. a. ha menysystem som är lättare att hantera än sb-800. SB-900 har också större zoomfunktion vilket kan vara bra för att öka räckvidden (ljuset görs mer framåtriktad; dess intensitet ökas och därmed också räckvidd) eller göra ljuset ännu "hårdare" (för kreativ ljussättning). SB-900 går också att vrida åt alla håll, medan t ex sb-600 inte är fullt så flexibel. SB-900 har även en smart filterhållare.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto