Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Från PC: motsvarande prestanda i en Mac
- Trådstartare hbengtsson
- Start datum
jobium
Ny medlem
MacOS på PC
Sök på hackintosh så hittar du vad som krävs för att det ska funka: Har provat själv. Men Apple är lite känsliga... Annars är ett klokt alternativ Linux. Kör själv Ubuntu med gott resultat, det mesta finns och det är gratis. Möjligen är det lite knöligare att färgkalibrera under Linux..
Sök på hackintosh så hittar du vad som krävs för att det ska funka: Har provat själv. Men Apple är lite känsliga... Annars är ett klokt alternativ Linux. Kör själv Ubuntu med gott resultat, det mesta finns och det är gratis. Möjligen är det lite knöligare att färgkalibrera under Linux..
j2^
Aktiv medlem
Det beror säkert på vad man gör. Jag har motsatt erfarenhet mot dig (dvs OS X är mycket stabilare, bekvämare och mindre konstigt än MS Windows). Jag sysslar till allra största delen med programvaruutveckling.
Jag sysslar mest med miljöer med tiotusentals klienter på åtskilliga kontinenter.
j2^
Aktiv medlem
Inget går att uppdatera själv (minne, hd) utan att använda varmluftspistol!!!
Ett steg för långt, fan vet vad man ska göra nu?
Alltså.. alla som är förvånade på riktigt räcker upp en rosa tentakel?
Vad man skall göra nu? Ptja, köp en Wintelmaskin och få tillbaka friheten som Apple visade i den där videon från 1984?
ErlandH
Aktiv medlem
Nya iMac verkar Apple ha förstört ordentligt
Inget går att uppdatera själv (minne, hd) utan att använda varmluftspistol!!!
Vad jag förstår gäller det bara den lilla modellen, inte 27-tummaren.
PMD
Aktiv medlem
Jag sysslar mest med miljöer med tiotusentals klienter på åtskilliga kontinenter.
Jo, sysslar man mest med miljöer är det kanske inte så noga med OS.
Men om jag ska svara lite mer seriöst så är det rätt stor skillnad på kraven från systemadministratörer, vanliga användare och programmerare.
PMD
Aktiv medlem
Vad man skall göra nu? Ptja, köp en Wintelmaskin och få tillbaka friheten som Apple visade i den där videon från 1984?![]()
I så fall ska man nog köpa en Intelmaskin, installera Linux eller *BSD och vara fri (åtminstone någotsånär).
Falumas
Aktiv medlem
I så fall ska man nog köpa en Intelmaskin, installera Linux eller *BSD och vara fri (åtminstone någotsånär).
Hur är en intelmaskin friare än en ARM eller en AMD-maskin? Har 4 linuxmaskiner (ett Synology-NAS och 3 Raspberry Pi) här hemma och ingen använder en intelprocessor och Raspberryn har inte en endaste intelkomponent på sig (i alla fall ingen med intellogga).
/Karl
jimmy ekdahl
Aktiv medlem
Köp av nya iMac.
Kommer Fusion drive att strula till det med filerna i tex. Lightroomkatalogen? Med tanke på att filer som används ofta flyttas till ssd:n.
Är det bättre att välja en vanlig hårddisk med anledning av det?
Kommer Fusion drive att strula till det med filerna i tex. Lightroomkatalogen? Med tanke på att filer som används ofta flyttas till ssd:n.
Är det bättre att välja en vanlig hårddisk med anledning av det?
Mesch
Aktiv medlem
Vad jag förstår gäller det bara den lilla modellen, inte 27-tummaren.
Jasså, då finns det hopp
Mesch
Aktiv medlem
Alltså.. alla som är förvånade på riktigt räcker upp en rosa tentakel?
Vad man skall göra nu? Ptja, köp en Wintelmaskin och få tillbaka friheten som Apple visade i den där videon från 1984?![]()
Nä, jag är inte förvånad. Intel har ju liknande planer för CPU:er, andra härmar vilt med fastlimmade batterier osv.
Apple visar bara vart vi är på väg.
PMD
Aktiv medlem
Ingen aning. Vet du?Hur är en intelmaskin friare än en ARM eller en AMD-maskin?
j2^
Aktiv medlem
1. Det är riktigt inte så "Fusion Drive" fungerar. Enheten förblir en logisk volym. De olika segmenten är lagringsmässigt transparenta för lagringsystemet.
2. Samma hybridteknik har använts i "standarddiskar" i några år nu. Apple är bara lite efter. Eller rättare sagt: Apple tar återigen befintlig teknik och lanserar det som något banbrytande.
Redan 2006 (har jag för mig) släppte Seagate hybriddiskar.
Nej, det blir inga problem. Det bara funkar.
Edit: Enligt wiki var det 2007 som de första hybriddiskarna kom. Fel av mig.
Seagate Momentus är nog den mest vanligt förekommande modellen som används i rätt många "high end" laptoppar. där det varit önskvärt med mer lagringsutrymme än en ren SSD-lösning har kunnat ge på ett kostnadsmässigt acceptabelt sätt.
Erik Schalin
Aktiv medlem
ha ha ha ha haAlltså.. alla som är förvånade på riktigt räcker upp en rosa tentakel?
Falumas
Aktiv medlem
1. Det är riktigt inte så "Fusion Drive" fungerar. Enheten förblir en logisk volym. De olika segmenten är lagringsmässigt transparenta för lagringsystemet.
2. Samma hybridteknik har använts i "standarddiskar" i några år nu. Apple är bara lite efter. Eller rättare sagt: Apple tar återigen befintlig teknik och lanserar det som något banbrytande.
Seagate Momentus är nog den mest vanligt förekommande modellen som används i rätt många "high end" laptoppar. där det varit önskvärt med mer lagringsutrymme än en ren SSD-lösning har kunnat ge på ett kostnadsmässigt acceptabelt sätt.
Seagate Momentus är vanliga diskar men slänger du på ett XT så att det blir Seagate Momentus XT så blir det en hybrid disk.
Fungerar riktigt bra, kör sådanna i min webserver och i min laptop. Fruktansvärt bra pris/prestanda/storlek på dom diskarna. Nästan SSD-prestanda på operativet och något mer man använder ofta och nästan HD pris/GB.
/Karl
Falumas
Aktiv medlem
Ingen aning. Vet du?
Nej, det var därför jag undrade varför du föreslog en intelmaskin för att uppnå maximal frihet.
/Karl
Damm på sensorn
Aktiv medlem
Av olika anledningar överväger jag att gå över till Mac och undrar helt enkelt hur jag får motsvarande kräm som jag har i min stationära Dell, i5 3450, 3.1 Ghz, 8 Gb RAM, SSD disk. Både Lightroom och PS6 snurrar på otroligt väl och jag vill absolut inte ha något slöare.
Skulle en mini Mac med motsvarande RAM och disk kunna matcha detta eller behöver jag gå till de stationära och därmed också mer ventilerade MacPro modellerna? Lever kvar i myten "kan nått så litet och kompakt vara lika bra i längden som min stora luftiga burk"?![]()
Billigaste macbook pro kommer räcka fint. Peta in en ssd bara.
PMD
Aktiv medlem
Nej, det var därför jag undrade varför du föreslog en intelmaskin för att uppnå maximal frihet.
Men du måste väl ha förstått att frihetsaspekten syftade på förslaget på OS att installera?
Falumas
Aktiv medlem
Men du måste väl ha förstått att frihetsaspekten syftade på förslaget på OS att installera?
Jag såg det som två förslag. OS-förslaget kan jag hålla med om.
/Karl
Mesch
Aktiv medlem
Men fusion drive har ju en mjukvaru-komponent som inte finns i "vanliga" hybriddiskar. Apple har nog ett förnyat tänk kring detta.
Sedan vet jag inte om Apple sagt att det är banbrytande.