Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från PC: motsvarande prestanda i en Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Men fusion drive har ju en mjukvaru-komponent som inte finns i "vanliga" hybriddiskar. Apple har nog ett förnyat tänk kring detta.
Sedan vet jag inte om Apple sagt att det är banbrytande. :)

Ledsen att göra dig besviken, men det är samma sak som på Windows sidan.

Denna "mjukvarukomponent" är anledningen till att Windows XP inte stöder hybrider utan man behöver Vista SP1 eller senare.

Inget nytänkande där alltså.

Ledsen att göra dig besviken, men det är samma sak som på Windows sidan.

Denna "mjukvarukomponent" är anledningen till att Windows XP inte stöder hybrider utan man behöver Vista SP1 eller senare.

Inget nytänkande där alltså.

Nja, en Seagate Momentus XT fungerar bra med XP. För operativsystemet är det en vanlig hårddisk för vilket operativ som helst.

Har kört sådanna både med XP och min webserver är WIndows Server 2003.

/Karl

IMac!!!

Hej, Personligen använder jag en Imac och den har ungefär samma prestanda som din PC. Det som passar mig med Mac är att den är väldigt driftsäker och enkel att förstå. Så min rekomendation till dig är just en IMac.

Simma lugnt!

Erik

En ganska stor skillnad är väl att en typisk Win-hybrid (som Seagate Momentus) har 4-6 gig ssd, medan Apples hybrider har 128 gig.

...och i många Windowsburkar av idag sitter en dedikerad plats på moderkortet där man kan sätta valfri SSD för att uppnå samma sak. Så, har du råd med 2TB så kan du använda det. En bättre lösning enligt mig.

Återigen, inget nytt.

Fungerar: ja.
Dra nytta av NAND-delen: Nej.

Jag bootar windows 2003 standard på en Atom maskin på 45sek. Vilket var betydligt snabbare än med en 7200rpm WD black som jag hade i den tidigare.

Så om den inte använder NAND-del så vet jag inte hur den klarar det.

Enligt Seagates hemsida stödjer Momentus XT Windows XP.
http://www.seagate.com/de/de/internal-hard-drives/laptop-hard-drives/momentus-xt-hybrid/

(håll muspekaren över den högraste windows-loggan så står det Windows XP)

/Karl

Jag bootar windows 2003 standard på en Atom maskin på 45sek. Vilket var betydligt snabbare än med en 7200rpm WD black som jag hade i den tidigare.

Så om den inte använder NAND-del så vet jag inte hur den klarar det.

Enligt Seagates hemsida stödjer Momentus XT Windows XP.
http://www.seagate.com/de/de/internal-hard-drives/laptop-hard-drives/momentus-xt-hybrid/

(håll muspekaren över den högraste windows-loggan så står det Windows XP)

/Karl

Att disken själv kan välja att ta flytta ofta använda data block och använda NAND delen som en cache kräver inget stöd från OS, men det är inte optimalt att arbeta på det sättet.

Jämfört med Trim-stöd. Operative behöver inte stödja det, men du förlorar prestanda utan det.

Att disken själv kan välja att ta flytta ofta använda data block och använda NAND delen som en cache kräver inget stöd från OS, men det är inte optimalt att arbeta på det sättet.

Jämfört med Trim-stöd. Operative behöver inte stödja det, men du förlorar prestanda utan det.

Jag har fått otroligt bra prestanda på flera dator utan ACPI-stöd med Momentus XT. Jag är tveksam till att operativet på något sätt kan komma åt NAND delen på en Momentus XT. Allt jag läst om disken säger att den endast kan flytta data till NAND-delen själv.

/Karl

...och i många Windowsburkar av idag sitter en dedikerad plats på moderkortet där man kan sätta valfri SSD för att uppnå samma sak. Så, har du råd med 2TB så kan du använda det. En bättre lösning enligt mig.

Det har trådskaparen ingen nytta av. Han vill ju ha en Macintosh.

Det har trådskaparen ingen nytta av. Han vill ju ha en Macintosh.

Det säger jag inte emot, det jag sade något om var "apple har nog nåt nytt tänk här".
Samt att inte ens min Apple-användande sida kan hitta något sätt att försvara prisbilden på Fusion Drive annat än "man tar betalt för att användarna inte har något val".

Det säger jag inte emot, det jag sade något om var "apple har nog nåt nytt tänk här".
Samt att inte ens min Apple-användande sida kan hitta något sätt att försvara prisbilden på Fusion Drive annat än "man tar betalt för att användarna inte har något val".

Klart att användarna har ett val. De kan låta bli att köpa en Apple-dator. Jag tycker att tramset om att Apples priser är "för höga" lämpligen kan hållas borta från den här tråden. Apples priser är precis så höga eller låga som Apple och Apples kunder tycker att de ska vara. Om Apples säljer färre grunkor än de räknat med så sänker de priset.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto