Annons

Från PC: motsvarande prestanda i en Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Testa datorn med NovaBench.
Som jämförelse får du här motsvarande resultat för min MacBook Pro Retina med 16 GB internminne och SSD HD. Självklart kan den inte mäta sig med en kraftfull stationär, men i alla fall snabb för en bärbar / Laptop.

NovaBench Score: 1191
2012-11-09 15:56:33 +0000
Mac OS X 10.8.2
Intel Core i7 @ 2000 MHz
Graphics Card: Intel HD Graphics 4000

16384 MB System RAM (Score: 224)
- RAM Speed: 9283 MB/s

CPU Tests (Score: 811)
- Floating Point Operations/Second: 324294368
- Integer Operations/Second: 626460800
- MD5 Hashes Calculated/Second: 1265580

Graphics Tests (Score: 93)
- 3D Frames Per Second: 236

Hardware Tests (Score: 63)
- Primary Partition Capacity: 465 GB
- Drive Write Speed: 318 MB/s

Ha..din Powerbook piskar ju min Dell ganska rejält med andra ord. Nu lyckades jag iofs inte mäta med min SSD av någon anledning (kanske för att Windows ligger där) men ändå.

Intressant...

NovaBench Score: 761
2012-11-15 23:31:20
Microsoft Windows 7 Professional
Intel Core i53450 3.10GHz @ 3101 MHz
Graphics Card: ATI Radeon HD 5450

8156 MB System RAM (Score: 205)
- RAM Speed: 13970 MB/s

CPU Tests (Score: 475)
- Floating Point Operations/Second: 102656000
- Integer Operations/Second: 419600472
- MD5 Hashes Generated/Second: 1195673

Graphics Tests (Score: 65)
- 3D Frames Per Second: 212

Hardware Tests (Score: 16)
- Primary Partition Capacity: 60 GB
- Drive Write Speed: 146 MB/s

Ha..din Powerbook piskar ju min Dell ganska rejält med andra ord. Nu lyckades jag iofs inte mäta med min SSD av någon anledning (kanske för att Windows ligger där) men ändå.

Intressant...

NovaBench Score: 761
2012-11-15 23:31:20
Microsoft Windows 7 Professional
Intel Core i53450 3.10GHz @ 3101 MHz
Graphics Card: ATI Radeon HD 5450

8156 MB System RAM (Score: 205)
- RAM Speed: 13970 MB/s

CPU Tests (Score: 475)
- Floating Point Operations/Second: 102656000
- Integer Operations/Second: 419600472
- MD5 Hashes Generated/Second: 1195673

Graphics Tests (Score: 65)
- 3D Frames Per Second: 212

Hardware Tests (Score: 16)
- Primary Partition Capacity: 60 GB
- Drive Write Speed: 146 MB/s

Fast din Dell är mycket snabbare än min Mackbook Pro från 2009 :)
(Kanske inte helt oväntat)

NovaBench Score: 365
2012-11-16 06:01:16 +0000
Mac OS X 10.7.5
Intel Core 2 Duo @ 2260 MHz
Graphics Card: NVIDIA GeForce 9400M

8192 MB System RAM (Score: 149)
- RAM Speed: 2661 MB/s

CPU Tests (Score: 167)
- Floating Point Operations/Second: 43457500
- Integer Operations/Second: 82444400
- MD5 Hashes Calculated/Second: 626914

Graphics Tests (Score: 27)
- 3D Frames Per Second: 66

Hardware Tests (Score: 22)
- Primary Partition Capacity: 698 GB
- Drive Write Speed: 73 MB/s

Jag har kollat noga, det är inget licensbrytande då man köper operativsystemet! Windows vs OSX, ständig fråga :)

Du har så otroligt fel. Läs hela tråden (eller någon av många andra trådar) så hittar du licensavtalet, och där ser du att det inte är tillåtet att göra på det viset med OS/X.

Du har så otroligt fel. Läs hela tråden (eller någon av många andra trådar) så hittar du licensavtalet, och där ser du att det inte är tillåtet att göra på det viset med OS/X.

Där ser man att Apple skriver att man inte får installera OS/X på en oApple-dator.

Hurvida det är tillåtet eller inte tvistar vi olärda fortfarande om, men det mesta tyder på att det är tillåtet skulle i alla fall jag säga.

Själv tycker jag att Apple borde skärpa avtalet och inte låta någon installera OS/X.

/Karl

Macmini

Hej.

Jag håller inte med om prestandan i Macmini. Har själv en Mini i5 a med 8 gigg ram minne (kostade ca 7500kr) och jag kör lightroom och PS5 utan problem i den.. Allt flyter på utan att hacka så jag är lite oförstående till varför det inte skulle fungera.

Har även en Macbook pro med i5 processor samt en iMac med i7 processor men jag märker ingen direkt skillnad mellan dem i varken photoshop eller lightroom...

Hej.

Jag håller inte med om prestandan i Macmini. Har själv en Mini i5 a med 8 gigg ram minne (kostade ca 7500kr) och jag kör lightroom och PS5 utan problem i den.. Allt flyter på utan att hacka så jag är lite oförstående till varför det inte skulle fungera.

Har även en Macbook pro med i5 processor samt en iMac med i7 processor men jag märker ingen direkt skillnad mellan dem i varken photoshop eller lightroom...

Ingen har sagt att det inte skulle fungera. Det enda som sägs är att man har _sämre_ prestanda i en sådan än i en "traditionell" Wintel-stationär med "motsvarande specifikationer". (Eftersom användare som regel inte har en aning om att det är skillnad på en i5 processor på 2.5GHz och "samma" 2.5GHz om i5-processorn har bokstaven S eller T eller M eller nåt annat.

Ingen har sagt att det inte skulle fungera. Det enda som sägs är att man har _sämre_ prestanda i en sådan än i en "traditionell" Wintel-stationär med "motsvarande specifikationer". (Eftersom användare som regel inte har en aning om att det är skillnad på en i5 processor på 2.5GHz och "samma" 2.5GHz om i5-processorn har bokstaven S eller T eller M eller nåt annat.

Okej.

Jag formulerar om mig.

Beroende på vad man ska ha datorn till så fungerar MacMini bra till att köra photoshop samt lightroom. Dock så är Mac inte mycket att ha om man ska ha den till spel.

Okej.

Jag formulerar om mig.

Beroende på vad man ska ha datorn till så fungerar MacMini bra till att köra photoshop samt lightroom. Dock så är Mac inte mycket att ha om man ska ha den till spel.

Intressant... har du lust att kolla vad din macmini får för score på novabench? Tänker mig att det kan vara en bra jämförelse

Ang Novabench

En fråga till er kunninga;

Kan man anta att Novabench är en rättvis mätmetod för att dra slutsatser om hur datorn presterar i Lightroom och Photoshop under en längre tid jämfört med andra datorer? Hur klarar sig en MacBook Pro eller Mini under lång tids "piskande" med tunga filer? Går det obemärkt förbi eller börjar fläktarna till slut varva upp som en jetmotor

En fråga till er kunninga;

Kan man anta att Novabench är en rättvis mätmetod för att dra slutsatser om hur datorn presterar i Lightroom och Photoshop under en längre tid jämfört med andra datorer? Hur klarar sig en MacBook Pro eller Mini under lång tids "piskande" med tunga filer? Går det obemärkt förbi eller börjar fläktarna till slut varva upp som en jetmotor

Svaret där är nog "Mjaeee..." en Mac Mini kommer ju att stöta på värmeproblem snabbare än en MacPro eller "tratitionell Wintel-maskin".

Så, jag skulle ju misstänka att om man (exempelvis) kör om NovaBench direkt efter att man (exempelvis) rendrerat en längre film så kommer nog en MacMini att precis som en laptop prestera sämre än en "stationär" dator, även om de hade likartade prestanda när de "kallkörde" testerna.

Mitt hemmabygge fick helt ok resultat i Novabench

Test run on November 16, 2012 at 14:47
Microsoft Windows 8 Pro

Intel Intel Core i7-3770K 3.50GHz running at 3509 MHz

AMD Radeon HD 7900 Series GPU

32716 MB System RAM (Score: 280)
- RAM Speed: 12311 MB/s

CPU Tests (Score: 815)
- Floating Point Operations/Second: 205960480
- Integer Operations/Second: 941386832
- MD5 Hashes Generated/Second: 1346924

Graphics Tests (Score: 689)
- 3D Frames Per Second: 1843

Hardware Tests (Score: 39)
- Primary Partition Capacity: 238 GB
- Drive Write Speed: 210 MB/s

Det är komiskt hur dessa diskussioner alltid slutar på samma sätt. Mac mot hemmabyggt.
Allt sett utifrån inläggets perspektiv. Här finns ingen förståelse för att vi är olika och har olika preferenser.
Jag har kört pc-datorer sedan de uppstod runt år 1980. Jag har ibland kört Microsoft och ibland Mac under åren. Numera kör jag Mac privat samt tvingas till PC för mitt jobb.
Kan enkelt administrera båda plattformarna utan problem.
Min PC är totalt nerlåst av Volvo och trots
detta den jag måste installera om med jämna mellanrum.
Nu skall jag väl inte klaga eftersom jag kan debitera ett antal tusen medan de fixar datorn.
Mina 2 arbetsdatorer MacBook Air 11 och MacBook Retina 15 tickar på och har mycket sällan liknande problem. Skulle de ha bekymmer vilket har hänt har jag en TimeCapsule som återställer dem på cirka 3 timmar.
Så att välja dator endast utifrån vilken dator som har högst prestanda verkar otroligt naivt. Prestandan i en bra dator räcker normalt sätt till både i mac och PC. Båda har bra operativ som numera skiljer lite i tillförlitlighet. Vad man föredrar är högst personligt.
Att basera sitt beslut på hur snabb den är från 0-200 verkar ovanligt korkat och ett blint stirrande på en enda egenskap.
Om den skall användas till att redigera bilder finns det så många fler egenskaper som måste vägas in och som har större betydelse.

Om den skall användas till att redigera bilder finns det så många fler egenskaper som måste vägas in och som har större betydelse.
Låt höra vilka många fler egenskaper som är viktigare.

PS. Behov av ominstallation med jämna mellanrum beror på handhavandefel, antingen hos den som konfigurerat datorn eller hos den som använder den. DS.

Låt höra vilka många fler egenskaper som är viktigare.

PS. Behov av ominstallation med jämna mellanrum beror på handhavandefel, antingen hos den som konfigurerat datorn eller hos den som använder den. DS.

Har man låst ner datorn så känns det som helt och hållet IT-avdelningen fel. Vi har några standard images för våra PCn (dom flesta ganska nerlåsta) supportavdelningen har 15min på sig att lösa problem, lyckas dom inte blåses datorn om tar 45min och av 300 datorer så händer det ca 5ggr per år att en dator måste installeras om och i dom flesta fallen är det hårdvarufel (oftast minnesmoduler) så att ominstallation inte hjälper, men då vet man att det är hårdvarufel.

/Karl

Typisk inställning av någon som jobbar inom IT. En inställning som inte håller längre när byot gör sig gällande och chefer kräver att få jobba på den plattform de föredrar.
Det finns ett gott skäl varför inte iT fått en plats i styrelsen på de flesta företag.
De beror helt enkelt på att IT diskuterar teknik och inte förstår villkoren för företagets konkurrenskraft.

Typisk inställning av någon som jobbar inom IT. En inställning som inte håller längre när byot gör sig gällande och chefer kräver att få jobba på den plattform de föredrar.
Det finns ett gott skäl varför inte iT fått en plats i styrelsen på de flesta företag.
De beror helt enkelt på att IT diskuterar teknik och inte förstår villkoren för företagets konkurrenskraft.
O vad gör man då när IT lever i sin egen bubbla o inte förstår att de bör serva sina användare med system som används för att skapa produkter som säljare har sålt?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto