Annons

Från PC: motsvarande prestanda i en Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Typisk inställning av någon som jobbar inom IT. En inställning som inte håller längre när byot gör sig gällande och chefer kräver att få jobba på den plattform de föredrar.
Det finns ett gott skäl varför inte iT fått en plats i styrelsen på de flesta företag.
De beror helt enkelt på att IT diskuterar teknik och inte förstår villkoren för företagets konkurrenskraft.

Det finns få IT-chefer idag som stämmer in på den bilden du har.

/Karl

Enligt Erland så anser Svensk lagstifting annorlunda i detta falllet.

Svenska myndigheter har haft flera synpunkter på Apples (och andras) EULA. Den viktigaste är kanske att konsumenten tvingas köpa en produkt utan möjlighet att känna till villkoren.

Att ingen kan veta vem som "godkänt" EULA är förstås ett annat problem. Avtalets innehåll ett tredje.

O vad gör man då när IT lever i sin egen bubbla o inte förstår att de bör serva sina användare med system som används för att skapa produkter som säljare har sålt?

IT lever nog inte helt "i sin egen bubbla" alla gånger utan det finns ju överenskommelser, villkor mellan IT och företaget som outsourcat sin IT. IT-företaget standardiserar stenhårt för det är deras enda möjlighet att tjäna pengar på ofta hårt pressade villkor. Den som outsorcat får ofta bättre ordning men det har ofta ett högt pris.

Produktiviteten sjunker ofta starkt p.g.a. denna ofta fyrkantiga hantering och det är inte sällan en katastrof för de som utvecklar som finner att en sak som borde ta någon dag i ett öppet nät tar veckor och ibland månader p.g.a. all byråkrati och dessa nätpolicies som utvecklarna har svårt att få hjälp med att navigera genom. Så i bästa fall får man bättre kontroll och ordning men det är till priset av sänkt produktivitet och avsevärt högre utvecklingskostnader.

I slutänden blir det ofta en klar förlustaffär och användarna får en klart sämre arbetsmiljö med ofta klart mycket högre IT-frustrationsnivå. Så en outsourcingaffär blir inte sällan en komparativ nackdel just genom att företag och andra outsourcingberoende organisationer inte kan utvecklas som de skulle kunna ha gjort annars och det är ganska allvarligt.

Det är dock inget som hindrar att man har datorer med "lokal administration" även på datorer i Volvo IT:s nät. Det är upp till den som outsourcat att bestämma om sånt får förekomma. Hur det ytterst fungerar beror väldigt mycket på hur kunniga de är som upphandlar. Är de dåliga så blir onödigt mycket på outsourcingpartnerns villkor och de gör vad de kan för att optimera villkoren för egen del. De är faktiskt deras uppgift att tjäna pengar först som sist och det sammanfaller inte nödvändigtvis med beställarens föväntningar och behov. Att tro något annat är naivt, vilket inte hindrar att många faktiskt är just det i sina relation med dessa outsourcingpartners och det är det som är det riktigt stora problemet.

De är faktiskt deras uppgift att tjäna pengar först som sist och det sammanfaller inte nödvändigtvis med beställarens föväntningar och behov. Att tro något annat är naivt, vilket inte hindrar att många faktiskt är just det i sina relation med dessa outsourcingpartners och det är det som är det riktigt stora problemet.
Och om man då INTE har outsource´at IT...
Vems vinst skall IT maximera då?

I want say more...

Låt höra vilka många fler egenskaper som är viktigare.

PS. Behov av ominstallation med jämna mellanrum beror på handhavandefel, antingen hos den som konfigurerat datorn eller hos den som använder den. DS.

Herrejösses!!!!!!!!!!!

Du är bra nära att tangera dumheten hos den killen som hävdade att blåskärmarna i Windows var hårdvarufel, trots att linux aldrig krashade på samma burk (som dual-bootades)

Så kan det ju vara, dvs Windows kraschar av felet men inte ett annat OS... ;)

Ett OS som krashar av ett hårdvarufel som ett annat OS aldrig märker av tycker jag inte är ett bra OS.
Sedan hävdade han att ALLA blåskärmar ALLTID var hårdvarufel :)

Lite som att ebermark hävdar att windowsanvändare är dummare än andra datoranvändare.

Ett OS som krashar av ett hårdvarufel som ett annat OS aldrig märker av tycker jag inte är ett bra OS.
Sedan hävdade han att ALLA blåskärmar ALLTID var hårdvarufel :)

Lite som att ebermark hävdar att windowsanvändare är dummare än andra datoranvändare.

Linux saknar ju stöd för en massa hårdvara eller har drivrutiner som inte kan utnyttja hårdvaran fullt ut, så det kan faktiskt mycket väl vara så.

Jag har dom senaste 5 åren enbart haft blåskärmar pga hårdvarufel eller dåliga tredjepartsdrivrutiner.

/Karl

Jag hade en gång ett hemmabygge som kraschade med allt utom LINUX. Det visade sig vara CD-spelaren som hade något fel. NT4 funkade tills man skulle köra från CD-rom, då blev det ofelbart blåskärm. Såväl mountning som användning i LINUX var inga problem.

Linux saknar ju stöd för en massa hårdvara eller har drivrutiner som inte kan utnyttja hårdvaran fullt ut, så det kan faktiskt mycket väl vara så.

Jag har dom senaste 5 åren enbart haft blåskärmar pga hårdvarufel eller dåliga tredjepartsdrivrutiner.

/Karl

Jo fast han hävdade som sagt att ALLA blåskärmar ALLTID var hårdvarufel. Det var alltså ALDRIG mjukvarufel i Windows.

Bäst att påpeka att det här var under Windows Millenium tiden :)

Och om man då INTE har outsource´at IT...
Vems vinst skall IT maximera då?

I want say more...

Jag replikerade Flash Gordons inlägg.

Har man inte outsourcat sin IT har man mycket större möjlighet till flexibilitet.
IT lever f.ö. under precis samma premisser som övriga delen av det företag eller organisation som det är en del av. Handlar det om organisationer som är non profit så har man i uppdrag att använda resurserna på bästa sätt och så effektivt som möjligt.

Att inte se till att IT är integrerat även i toppen av företaget är att riskera att gå i itakt i onödan. Speciellt viktigt är väl det ju värre hierarkin är.

Nya iMac verkar Apple ha förstört ordentligt :(
Inget går att uppdatera själv (minne, hd) utan att använda varmluftspistol!!!

Ett steg för långt, fan vet vad man ska göra nu?

Jo, och detsamma gäller väl de nya bärbara med retina? Nästa bärbara blev således en PC, även om det satt långt inne. När imacen ska bytas ut om ett år eller två blir det antagligen en mini istället.

Precis min tanke. Vad fan sysslar de med? I min i7 27" från 2009 har jag precis slängt ut Superdriven och installerat en SSD men något sådant blir ju mer eller mindre omöjligt med nya modellen. Återstår ja att köra via Thunderbolt men det är ju inte precis vad man tänkt sig den dagen det är dags att uppgradera maskinen. Har ju ingen större lust att köra Windows efter alla dessa år. Får hoppas att de tar sitt förnuft till fånga i framtiden.

I övrigt är dessa operativsystemsdiskussioner så otroligt ointressanta för allt handlar om applikationer idag och det har det gjort sedan operativsystemen blev så bra att man faktiskt inte märker dem (d.v.s. att de inte ger oss några större problem). Idag både funkar och ser ofta program i princip identiska ut i de fall de finns för båda OS. Skillnaderna är väldigt marginella.

Inte helt ointressanta. Jag har senast idag (eller igår, snarare) upptäckt att en viss web-applikation beter sig annorlunda på Firefox under Mac jämfört med på Firefox under MS Windows. (Samma version av Firefox). Exakt varför det fungerar på Mac, men inte på MS Windows är under utredning, men uppenbarligen behöver man ta hänsyn till operativsystem även med moderna webappar.

Jag vet inte det jag. Jag använder ju både OS/X och Windows yrkesmässigt (Jag föredrar dock Windows i alla lägen) jag tycker väl snarare att OS/X uppvisar fler märkliga beteenden än Windows.
Det beror säkert på vad man gör. Jag har motsatt erfarenhet mot dig (dvs OS X är mycket stabilare, bekvämare och mindre konstigt än MS Windows). Jag sysslar till allra största delen med programvaruutveckling.

Inte helt ointressanta. Jag har senast idag (eller igår, snarare) upptäckt att en viss web-applikation beter sig annorlunda på Firefox under Mac jämfört med på Firefox under MS Windows. (Samma version av Firefox). Exakt varför det fungerar på Mac, men inte på MS Windows är under utredning, men uppenbarligen behöver man ta hänsyn till operativsystem även med moderna webappar.

Prova Safari i Windows, OS/X och iOS. Du kommer ofta få tre olika resultat på samma sida. Att det sedan blir rätt för dig i OS/X beror ju på att det var där du utvecklade och testade först.

/Karl

Rätt är inte en fråga om tycke och smak i det här fallet.

Poängen är ju just det faktum att man fortfarande måste ta hänsyn till skillnader mellan operativsystem, trots att man utvecklar program för webben (och använder samma webbrowser på de olika OS:en).

Rätt är inte en fråga om tycke och smak i det här fallet.

Poängen är ju just det faktum att man fortfarande måste ta hänsyn till skillnader mellan operativsystem, trots att man utvecklar program för webben (och använder samma webbrowser på de olika OS:en).

Så är det och har alltid varit.

HTML är inte gjort för att vara en ersättare till PDF utan är från början gjort för att innehållet skall anpassa sig efter skärm, dator och inställningar.
Sedan vill många att deras sidor alltid ska se likadana ut oberoende på plattform, browser ETC och det är ett helvete i HTML.

Om du sedan jobbar med tillläggsprogram också så blir allt ännu värre.

/Karl

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto