Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från A700 till A850/A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Mja, jag har nog snarare intrycket av att en majoritet är förvånade över hur bra just denna 18-250 mm superzoom är (har dock inte sett så mycket kommentarer om detta här på Fotosidan, utan mest på utländska sajter). Däremot är det många som klagar på Tamrons 18-200 mm objektiv, som tydligen är markant sämre. Det kostar ju också mindre än hälften, så det kanske bara är vad man kan vänta sig.
Med "just denna 18-250 mm super-zoom" menar du Tamrons eller Sony`s?

Mja, jag har nog snarare intrycket av att en majoritet är förvånade över hur bra just denna 18-250 mm superzoom är (har dock inte sett så mycket kommentarer om detta här på Fotosidan, utan mest på utländska sajter). Däremot är det många som klagar på Tamrons 18-200 mm objektiv, som tydligen är markant sämre. Det kostar ju också mindre än hälften, så det kanske bara är vad man kan vänta sig.

En fråga till förresten. Har ingen super zoom, däremot en CZ 16-80/ 3.5-4.5 som jag inte är riktigt nöjd med? Nå´n som kan jämföra de här två?

A700 våra favoriter

Ja..det blir alldeles säkert Sonys 18-250 här :)

Från det ena till det andra...vad använder ni A700 ägare för favoritinställningar på era kameror?

Jag menar i menyer och programval o.s.v? Själv har jag testat igenom en del och tycker väl att STANDARD är rätt ok men även VIVID även om det mest är vitt och vintrigt just nu iaf här i Skåne :)

Med "just denna 18-250 mm super-zoom" menar du Tamrons eller Sony`s?
Gäller båda. Optiskt är de säkert identiska, men Sony-varianten har rund bländare, vilket ger lite bättre bokeh. Viktigast är väl annars att Sonyt är snabbare (om jag inte minns fel behövde fokusskruven vridas 21 varv på Tamron-gluggen men bara 12 på Sonyn från ända till ända).

En fråga till förresten. Har ingen super zoom, däremot en CZ 16-80/ 3.5-4.5 som jag inte är riktigt nöjd med? Nå´n som kan jämföra de här två?
Om du inte är riktigt nöjd med det, så är det nog knappast en 18-250 mm superzoom du ska jämföra med, utan ett annat CZ 16-80 istället. Känner en som har ett, och hon får bilder som i alla fall gör mig avundsjuk... Bor du här i Göteborg går det säkert att ordna så att du kan få jämföra ditt med hennes.

Annars var det speciellt i början en del klagomål på dålig produktionskontroll på detta objektiv, så det kan ju ev. ha råkat hända även ditt. Ifall man har konstaterat att objektivet inte presterar den bildkvalitet som det borde, så byter Sony uppenbarligen ut sådana utan gnäll.

A700 minne

Jag ser att Sony A700 har stöd för 60MB/s UDMA minne.
Kameran kan ju ta 5b/sec under bra förhållanden villken sorts minne är detta baserat på?
Jag har ett Sandisk Extreme III 20MB/s i kameran, lär jag märka någon skillnad i fps. om jag stoppar i ett sådant minne?
Vad står UDMA för?

Minnen och prestanda

Kameran kan ju ta 5b/sec under bra förhållanden villken sorts minne är detta baserat på?
Jag har ett Sandisk Extreme III 20MB/s i kameran, lär jag märka någon skillnad i fps. om jag stoppar i ett sådant minne?
Vad står UDMA för?

Ingen här på Sonyforumet som kan det här med minnen och prestanda???

/perhel

Vad står UDMA för?

När det gäller antal bilder per/sek så kommer det inte vara någon skillnad...däremot så kommer du kunna köra lite längre serie..kameran kommer inte sakta ner så mycket när bufferten är full..kameran kommer tömma bufferten betydligt snabbare.

Dpreview testade tre olika kort i deras test av kameran så där ser du lite vad man vinner på med snabbare kort:

http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra700/page12.asp

Vad står UDMA för?

Vid fotos stora test, 7-8-08 av dom 5-semipro där då A700 ingick, användes SanDisk Extrem 4 ett av marknadens då snabbaste minneskort, så vad ja förstår är det inga problem med annat än 5b/s. personligen är jag ej så insatt i detta med minneskort, då jag fortfarande använder en gammal KMD5D-6Mp som för övrigt forfarande tar goda bilder, AF:en upplever jag både snabb och säker, och har alldrig haft problem med detta.

När det gäller antal bilder per/sek så kommer det inte vara någon skillnad...däremot så kommer du kunna köra lite längre serie..kameran kommer inte sakta ner så mycket när bufferten är full..kameran kommer tömma bufferten betydligt snabbare.

Dpreview testade tre olika kort i deras test av kameran så där ser du lite vad man vinner på med snabbare kort:

http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra700/page12.asp

Ja...jag ser nu att man vinner noll :)....kameran verkar vara mycket snabb i sig själv och mindre känslig på minnestypen. Jag kör uteslutande jpeg och där blir ju samma resultat.

Ja...jag ser nu att man vinner noll :)....kameran verkar vara mycket snabb i sig själv och mindre känslig på minnestypen. Jag kör uteslutande jpeg och där blir ju samma resultat.

Jag hittade svaret på min egen fråga om UDMA:

UDMA (ultra direct memory access), vilket innebär en överförings/skrivhastighet på 45 MB per sekund. Samtliga Sonys digitala systemkameror är UDMA-klara.

Nej du vinner inget i antal bilder per/sek men i övrigt så tjänar man endel på snabbare kort så den som fotar sport mm där man kör långa bildserier så att bufferten blir full snabbt o måste tömmas fort finns edel att tjäna...o då inte bara vid RAW utan även i JPEG.

Dro

A-700 ägare...vad kör ni med för DRO inställning som standard?
har testat standard och D-R+ men vet inte riktigt vad jag tycker blir bäst.....synpunkter tack!

A-700 ägare...vad kör ni med för DRO inställning som standard?
har testat standard och D-R+ men vet inte riktigt vad jag tycker blir bäst.....synpunkter tack!

Efter vad som stog på fotosidan (att även RAW påverkas) kör jag me DRO off. Sätter på det vid behov :) då jag också märkt att det kan bli lite brusigt med den på. Och behövar man ej varför använda det......

Har kört lite med bracketing +-3 för HDR. Någon som vet om man kan ta tre bilder på raken utan att speglen går upp och ner.....

Efter vad som stog på fotosidan (att även RAW påverkas) kör jag me DRO off. Sätter på det vid behov :) då jag också märkt att det kan bli lite brusigt med den på. Och behövar man ej varför använda det......

Har kört lite med bracketing +-3 för HDR. Någon som vet om man kan ta tre bilder på raken utan att speglen går upp och ner.....

Ska man lita på Gary Friedman och hans e-book är det säkert så som du kör när det gäller RAW.
men samtidigt menar han om jag har förstått det rätt att vid en korekt inställning av DRO kan man köra JPG fine och få väldigt välexp. bilder direkt ur kameran.
Hans personliga favorit verkar vara D-R+ för de flesta motiv.....

Ursäkta en yngling, men var tog diskussionen kring A850/A900 vägen? Ingen som skaffat någon ännu av de som verkat intresserade?

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto