Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från A700 till A850/A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan den här WX1 zooma vid panotagning då...i så fall är den betydligt mer användbar?
Minns i sommras när jag skulle prova att göra ett "sweeping" panorama på Ölandsbron med Hx1:an...hur kul var det.. när zoomen var låst på vidvinkel?
Panoramat blev i microformat helt oanvänbart....då önskade jag att stativet varit med för att ta överlappande telebilder i stället...

Antar att du missade att läsa i manualen hur funktionen verkligen fungerade innan du begav dig ut för att fota panorama på bron ;) ...nä skämt o sido jag håller med dig att det funktionen är begränsad om man är låst till vidvinkeln hela tiden...dock inget större problem om man vet om begränsningarna.

Jo den gör det...dock verkar det ju som att det inte blev så mycket av just grejen "Från A700 till A850/900"...så då gör det väl inte så mycket att man kör lite "off topic snack".

Sony visade med A550 att dom numera kommit på hur man ska göra med hög-ISO. Kan man vänta tills denna nyare typ av pixlar hamnar i FF så kanske man ska göra det. Har man väntat så här länge så..

A700 färdig bild...

Använder min "nya" A700 flitigt sedan en tid tillbaka och kör nästan helt uteslutande JPG med den. Men märker allt för ofta att jag sällan får en "färdig" bild i kameran. Alltsom oftast måste jag öppna PS för att just kurvor o nivåer.
Tar jag en identisk bild med min bridgekamera Panasonic FZ30 fixar den oftast motsvarande bild direkt i kameran.
Har testat lite att köra DRO+ men tycker inte att den fixar det.
Nog borde man väl kunna få ut en lika färdig bild ur DSLR:n som en bridgekamera?
Inställningar....synpunker tack???

/perhel

Gäller båda. Optiskt är de säkert identiska, men Sony-varianten har rund bländare, vilket ger lite bättre bokeh. Viktigast är väl annars att Sonyt är snabbare (om jag inte minns fel behövde fokusskruven vridas 21 varv på Tamron-gluggen men bara 12 på Sonyn från ända till ända).

Det blev en SAL 18-250. Elgiganten Kristianstad "lyckades" i dag sälja en av de få kvarvarande de hade kvar för web priset till mig :)
Har tagit en del testbilder med den i dag och kan bara säga att jag är mer en nöjd...ser man till omfånget den har så presterar den mycket bra! Bländar man sen ner något steg på de längre brännvidderna så blir det kanon. Med en vikt på drygt 400gr har man en väldigt smidig kombo här....

Bilagor

• P1190913 mini.jpg
    P1190913 mini.jpg
    62.1 KB · Visningar: 278
  • DSC00999 mini.jpg
    DSC00999 mini.jpg
    55.9 KB · Visningar: 280
Nog borde man väl kunna få ut en lika färdig bild ur DSLR:n som en bridgekamera?
Inställningar....synpunker tack???

/perhel

Jag tycker att 700:an bara presterar bra Jpeg i dagsljus/sol.
Kör själv uteslutande RAW. För mig är det extra arbete inget problem eftersom jag inte tar 1000-tals bilder per år. Jag prioriterar hellre ett bra resultat varje gång.
Men jag vill minnas att jag tyckte det blev bättre när jag körde
DRO advanced +2/3 ungefär och ökade mättnad och skärpa ett par steg i kameran.

Det blev en SAL 18-250. Elgiganten Kristianstad "lyckades" i dag sälja en av de få kvarvarande de hade kvar för web priset till mig :)
Har tagit en del testbilder med den i dag och kan bara säga att jag är mer en nöjd...ser man till omfånget den har så presterar den mycket bra! Bländar man sen ner något steg på de längre brännvidderna så blir det kanon. Med en vikt på drygt 400gr har man en väldigt smidig kombo här....

Förmodar att detta är en jpeg-bild, har du joxat med den i något program. Den ser ju skarp ut och med bra färger. kompakternas färdiga bilder vill ju gärna bli ganska krispiga och onödigt färgstarka, man kan i bland riktigt se den nästan silvriga digitala konstgjorda bilden, dom har blivit bättre på senare tid i vissa modeller. men i och med att var och varannan har haft en digitalkompakt i många år nu har man vant sig vid en som jag tycker alldeles för konstgjord bild, som påminner om reklambilder, som folk skall slänga snabba ögonkast på, dom ser ofta häftiga ut och fyller sitt ändamål.

Vi behöver nog debattera dom bilder vi ofta ser runt om kring oss lite oftare, men vi är inne i en ny tidsålder. det märkliga är att på nyhetsidan uppmanar redaktionerna folk att skicka in sina bilder från mobilen, vid olycker och allanda händelser, nyhetsvärdet har blivit viktigare än bildkvalitet, och där får vi vänja oss vid dåliga bilder. / Bengt.

Förmodar att detta är en jpeg-bild, har du joxat med den i något program. Den ser ju skarp ut och med bra färger. kompakternas färdiga bilder vill ju gärna bli ganska krispiga och onödigt färgstarka, man kan i bland riktigt se den nästan silvriga digitala konstgjorda bilden, dom har blivit bättre på senare tid i vissa modeller. men i och med att var och varannan har haft en digitalkompakt i många år nu har man vant sig vid en som jag tycker alldeles för konstgjord bild, som påminner om reklambilder, som folk skall slänga snabba ögonkast på, dom ser ofta häftiga ut och fyller sitt ändamål.

Vi behöver nog debattera dom bilder vi ofta ser runt om kring oss lite oftare, men vi är inne i en ny tidsålder. det märkliga är att på nyhetsidan uppmanar redaktionerna folk att skicka in sina bilder från mobilen, vid olycker och allanda händelser, nyhetsvärdet har blivit viktigare än bildkvalitet, och där får vi vänja oss vid dåliga bilder. / Bengt.

Tumstocksbilden som är en jpeg är tagen med A700/SAL18-250 med ca 150mm b.vidd och den interna blixten. Endast "ljusad" ngt i PS och croppad för att passa in här. Håller med dig om att "drar" man för hårt i sat.och skärpe inst. blir bilderna lätt lite för krispiga och onaturliga....lagom är bäst:)

Nu har jag tagit klivet från just A700 till A850, så nu kommer säkert nästa generation FF vilken dag som helst. Har bara tagit ett fåtal bilder än och första intrycket är positivt. Håller med den som skrev i tråden att A850 låter "trött" jämfört med A700. Behövde en backupkamera och hittade en A850 till rätt pris.

En sak som förvånade mig är att jag inte läst om, eller reflekterat över "intelligent preview" förut. Testade det nyss och kanske är det användbart. En recensent beskrev det som "nästan liveview" och det stämmer på sätt o vis eftersom jag genast kan se hur inställningarna påverkar bilden innan den är tagen. Använder ni som har 850/900 den funktionen i praktiken?

Sorry om jag väckte en slumrande tråd, men titeln är klockren (även om jag behåller A700 också) *s*

En sak som förvånade mig är att jag inte läst om, eller reflekterat över "intelligent preview" förut. Testade det nyss och kanske är det användbart. En recensent beskrev det som "nästan liveview" och det stämmer på sätt o vis eftersom jag genast kan se hur inställningarna påverkar bilden innan den är tagen. Använder ni som har 850/900 den funktionen i praktiken?

Jag "använder" den ganska ofta men aldrig med flit, vet knappt var på kameran man trycker av den men det är någonstans där jag ofta är iallafall ;-)

Nu har jag tagit klivet från just A700 till A850, så nu kommer säkert nästa generation FF vilken dag som helst. Har bara tagit ett fåtal bilder än och första intrycket är positivt. Håller med den som skrev i tråden att A850 låter "trött" jämfört med A700. Behövde en backupkamera och hittade en A850 till rätt pris.

Sorry om jag väckte en slumrande tråd, men titeln är klockren (även om jag behåller A700 också) *s*

Jag använder den ganska ofta faktiskt....främst i situationer där ljuset är lite knepigt.
Tycker det är en riktigt smidig och användbar funktion eftersom man ser dom ändringarna som går att göra "live" ....man tar "testbilden"...är man inte nöjd med exponeringen så kan man göra +/- exponering(antingen slutartid eller bländare) o se hur resultatet blir...behöver man större dynamiskt omfång så kan man även justera DRO o se dess påverkan/resultatet direkt och även justera vitbalansen om det det skulle behövas...när man hittat inställningar som man är nöjd med så är det bara till att ta den riktiga bilden direkt efter och resultatet blir som på "testbilden".

Jag använder den ganska ofta faktiskt....främst i situationer där ljuset är lite knepigt.
Tycker det är en riktigt smidig och användbar funktion eftersom man ser dom ändringarna som går att göra "live" ....man tar "testbilden"...är man inte nöjd med exponeringen så kan man göra +/- exponering(antingen slutartid eller bländare) o se hur resultatet blir...behöver man större dynamiskt omfång så kan man även justera DRO o se dess påverkan/resultatet direkt och även justera vitbalansen om det det skulle behövas...när man hittat inställningar som man är nöjd med så är det bara till att ta den riktiga bilden direkt efter och resultatet blir som på "testbilden".

Funktionen är faktiskt bra i sig. Och användbar. Tyvärr har den ett minus: Även om det är ett relativt lugnt motiv som man ska plåta så kan ändå ögonblicket gå förlorat. Bilden finns ju redan i kamerans minne och varför skulle man inte kunna applicera förändringarna man vill göra och sedan välja "spara".
Då hade den varit toppen. Bländare/tid går ju inte att justera i ett sådant fall, men vitbalans, exp.komp och DRO

Funktionen är faktiskt bra i sig. Och användbar. Tyvärr har den ett minus: Även om det är ett relativt lugnt motiv som man ska plåta så kan ändå ögonblicket gå förlorat. Bilden finns ju redan i kamerans minne och varför skulle man inte kunna applicera förändringarna man vill göra och sedan välja "spara".
Då hade den varit toppen. Bländare/tid går ju inte att justera i ett sådant fall, men vitbalans, exp.komp och DRO

Kan man verkligen inte göra alla de där ändringarna (förutom just bländare o tid) i råhanteringen? Att kunna visa hur olika bländare påverkar skärpedjupet direkt på skärmen är en pedagogisk finess som jag nog kommer att använda när jag förklarar saker o tings sammanhang för oinvigda ibland.

Exakt!
Varför sjutton kan man inte göra det med en sparad bild, eller att välja att spara den? Förstår att vissa ändringar inte kan sparas ner i bilden, men det kan man leva med. (Kanske är det bara en delmängd av bildinformationen som finns kvar och annat används för finessen eller nåt?)

Hursonmhelst är det anledningen till att jag aldrig använder funktionen praktiskt. Fotar alltid i enbart cRAW med min A850 och framkallar i ACR 6.1. Funktionen känns lite överflödig då. Om man måste prova med olika bländare t.ex. så är det bara att ta flera bilder, då finns alla varianter kvar och det tar kortare tid än att ta ett testfoto och sen hålla på och jämföra inställningar. Alltså, lite ball finess, men i mitt tycke helt onödig.

MEN, lite coolt var det när jag gick en studifotokurs och vi skulle titta på histogram för att verifiera exponeringen. Då använde jag den och visade de andra deltagarna och kursledaren som alla körde Canon och först verkade förundrade över att det fanns Sony-kameror. De gapade som fågelholkar :), så lite cool skrytfaktor har finessen allt, men användbar i praktiken? - Nej .

/Mats

Kan man verkligen inte göra alla de där ändringarna (förutom just bländare o tid) i råhanteringen? Att kunna visa hur olika bländare påverkar skärpedjupet direkt på skärmen är en pedagogisk finess som jag nog kommer att använda när jag förklarar saker o tings sammanhang för oinvigda ibland.

Jo, förvisso kan man justera det i rawkonverteraren, men nackdelen är ju att OM man använt IP och ögonblicket är förlorat när man ska ta om bilden så är ju motivet borta. Orsak: bilden går inte att spara.
Sedan är det faktiskt så att många fortfarande använder jpeg och där är det ju mer befogat med att ha denna funktion. Men för att addera DRO i raw i efterhand måste du använda Sonys egen konverterare och den är ju inte speciellt snabbarbetad.

Sedan är det ju alltid så att ju bättre resultatet är innan rawkonverteringen desto snabbare går konverteringen. Själv kör jag alltid raw+jpg. Lättare och snabbare att bläddra mellan jpegbilderna för att välja vilken rawbild jag ska bearbeta.

Jo, förvisso kan man justera det i rawkonverteraren, men nackdelen är ju att OM man använt IP och ögonblicket är förlorat när man ska ta om bilden så är ju motivet borta. Orsak: bilden går inte att spara.
Sedan är det faktiskt så att många fortfarande använder jpeg och där är det ju mer befogat med att ha denna funktion. Men för att addera DRO i raw i efterhand måste du använda Sonys egen konverterare och den är ju inte speciellt snabbarbetad.

Sedan är det ju alltid så att ju bättre resultatet är innan rawkonverteringen desto snabbare går konverteringen. Själv kör jag alltid raw+jpg. Lättare och snabbare att bläddra mellan jpegbilderna för att välja vilken rawbild jag ska bearbeta.

Kärt barn har många namn.
DRO-funktionaliteten fixar man ju enkelt i ACR med "Fill Light" och "Recovery", samt kurvor. Det är samma sak som IDC gör men där har reglagen samma namn som menyvalen i kameran, vilket gör att man kan ta en raw-bild och sen styra om den på samma sätt som om man tagit en jpeg fast skruvat reglagen på kameran på samma sätt. Rätt smart egentligen, men det handlar mer om ifall man har vant in sig med Sonys benämningar eller Adobes. För någon som börjar sin karriär med jpeg och lär sig alla inställningar och dess effekt och sen går över till Raw så är det smidigt med Sonys egen konverterare, men det blir mer generellt med Adobes terminologi och det funkar lika om man byter kameramärke och stämmer bättre med alla de guider, kurserr och diskussioner som finns kring photoshop.

Jag har nollställt alla inställingar och kör enbart i raw. Om man har många bilder som är tagna vid samma situation och ska publiceras i ett bildspel eller nåt går det ändå blixtsnabbt att fixa till det i raw och sen applicera på alla bilder i en hel mapp. Går att göra ännu mer automatiseringar och sparade grundinställningar i ACR om det är snabbheten man vill åt, men jag har inte brytt mig om det och satt mig in i det.

DRO är ju just till för jpeg. När man fotar i RAW finns all information kvar i bildfilen och att ställa in DRO på kameran lägger inte till någon mer extra information.

Men även om man nu fotograferar i jpeg och vill ta bilder med olika DRO-inställningar så går det ändå fortare att helt enkelt ta olika bilder med olika DRO än att göra en preview och bläddra bland inställningarna och sedan ställa om DRO för att ta en enda bild.

Kärt barn har många namn.
DRO-funktionaliteten fixar man ju enkelt i ACR med "Fill Light" och "Recovery", samt kurvor. Det är samma sak som IDC gör men där har reglagen samma namn som menyvalen i kameran, vilket gör att man kan ta en raw-bild och sen styra om den på samma sätt som om man tagit en jpeg fast skruvat reglagen på kameran på samma sätt. Rätt smart egentligen, men det handlar mer om ifall man har vant in sig med Sonys benämningar eller Adobes. För någon som börjar sin karriär med jpeg och lär sig alla inställningar och dess effekt och sen går över till Raw så är det smidigt med Sonys egen konverterare, men det blir mer generellt med Adobes terminologi och det funkar lika om man byter kameramärke och stämmer bättre med alla de guider, kurserr och diskussioner som finns kring photoshop.

Jag har nollställt alla inställingar och kör enbart i raw. Om man har många bilder som är tagna vid samma situation och ska publiceras i ett bildspel eller nåt går det ändå blixtsnabbt att fixa till det i raw och sen applicera på alla bilder i en hel mapp. Går att göra ännu mer automatiseringar och sparade grundinställningar i ACR om det är snabbheten man vill åt, men jag har inte brytt mig om det och satt mig in i det.

DRO är ju just till för jpeg. När man fotar i RAW finns all information kvar i bildfilen och att ställa in DRO på kameran lägger inte till någon mer extra information.

Men även om man nu fotograferar i jpeg och vill ta bilder med olika DRO-inställningar så går det ändå fortare att helt enkelt ta olika bilder med olika DRO än att göra en preview och bläddra bland inställningarna och sedan ställa om DRO för att ta en enda bild.

Just det, fast det är ju självklart! Vad som dessvärre inte är så självklart är att DRO "smittar" rawfilen. Många Sonykameror (jag kan inte alla modeller) skeppar faktiskt både DRO och NR (brusreducering) med rawfilen, även om de egentligen är avsedda för jpeg. Själv har jag ingen lust att sitta och bläddra bland rawfiler när jag ska snabbtitta för att välja. Så jag kör raw+jpeg.

Den som till äventyrs också gör det och låter NR och DRO ligga på bör veta att det "förstår" inte andra rawkonverterare än IDC. För att göra saken ännu värre går inte NR att stänga av på vissa Sonymodeller.
Rawfilen riskera alltså att bli lite mer tillstukad om man inte avaktiverar DRO och NR. Och som sagt var så ligger NR aktivt på vissa Sony hela tiden. Enda sättet att få bort skräpet är att köra IDC och klicka bort eländet.

Så för den som kör ACR gäller "off" på båda dessa funktioner i möjligaste mån. Version 6.4 ACR som är ganska ny fixar både lättning av skuggor sam brusreducering på ett snyggare sätt så här understryker jag vad Mats skrivit.

Men i många trådar ondgör sig folk över att det bara skrivs om raw eftersom det finns många som faktiskt bara plåtar jpeg trots att de använder riktigt proffsiga kameror. Och en del deltagare på trådarna verkar se ned på jpeg-användarna. Tycker därför det är viktigt att ta upp den aspekten.

För övrigt är det ingen av oss som vet vilka fler parametrar som åker med en rawfil, oavsett kameramärke.
Den "rena" rawfilen utan med bara exponeringsdata som tid, bländare existerar inte.

Här ligger en del av förklaringen varför vissa fristående rawkonverterare passar bra för vissa kameror och sämre för andra.

Kör man ACR anser jag att man bör skapa en egen standardprofil för just den kamera som används och spara den. Inte minst ur färghanteringssynpunkt. Joakim Bengtsson m fl har utvecklat ett QPcard med mjukvara så att man exempelvis kan skapa en dagsljusprofil, lysrörsprofil, blandljusprofil o s v just för den egna kameran. Finns en tråd om detta som är hyperintressant. Risedal har illustrerat så att man ser tydliga skillnader mellan den standardprofil ACR använder och den profil som skapas via QPcard och medföljande mjukvara.

//Lennart

Att inte köra i raw har inte föresvävat mig. Raw+jpg kan vara bra ibland om man snabbt vill kunna ge bilder till en modell man fotar t ex, men hur många mb renderar varje exponering i då? Brrr... 37 MB enbart i råformat börjar bli mastigt. Funderar på att testa c-raw. Kan man se någon skillnad i praktiken?

Att inte köra i raw har inte föresvävat mig. Raw+jpg kan vara bra ibland om man snabbt vill kunna ge bilder till en modell man fotar t ex, men hur många mb renderar varje exponering i då? Brrr... 37 MB enbart i råformat börjar bli mastigt. Funderar på att testa c-raw. Kan man se någon skillnad i praktiken?

Jag kör raw plus jpeg. Du kan ju välja komprimeringsgrad på jpegbilden och minska filstorleken eftersom de bara är för snabbetraktning (i mitt fall). c-raw fungerar bra och jag har inte upptäckt någon hårresande skillnad. Men jag kör full filstorlek i alla fall då jag har en ganska snabb dator. Men jag ser ingen anledning (än gammal vana) att köra annat än c-raw förrän jag ser en påtaglig skillnad. Jag ska testa på ett komplicerat motiv med många fina strukturer.

Funderar på att testa c-raw. Kan man se någon skillnad i praktiken?

Nej.

Jag kör enbart cRAW och har installerat Sonys driver för raw-filer så man kan bläddra.
Varje bild blir 24 MB, vilket är helt hanterligt tycker jag och bara en bildfil för varje bild.

Det betyder INTE att jag ser ner på folk som kör jpeg, bara att jag har hittat ett sätt som sunkar fint för mig. Om jag hamnar i situationer där jag snabbt måste ge någon en oredigerad bild eller så, eller någon annan anledning så får jag väl tänka om, men så är inte fallet just nu för mina behov i alla fall.

/Mats

Just det, fast det är ju självklart! Vad som dessvärre inte är så självklart är att DRO "smittar" rawfilen. Många Sonykameror (jag kan inte alla modeller) skeppar faktiskt både DRO och NR (brusreducering) med rawfilen, även om de egentligen är avsedda för jpeg. Själv har jag ingen lust att sitta och bläddra bland rawfiler när jag ska snabbtitta för att välja. Så jag kör raw+jpeg.

Den som till äventyrs också gör det och låter NR och DRO ligga på bör veta att det "förstår" inte andra rawkonverterare än IDC. För att göra saken ännu värre går inte NR att stänga av på vissa Sonymodeller.
Rawfilen riskera alltså att bli lite mer tillstukad om man inte avaktiverar DRO och NR. Och som sagt var så ligger NR aktivt på vissa Sony hela tiden. Enda sättet att få bort skräpet är att köra IDC och klicka bort eländet.

Så för den som kör ACR gäller "off" på båda dessa funktioner i möjligaste mån. Version 6.4 ACR som är ganska ny fixar både lättning av skuggor sam brusreducering på ett snyggare sätt så här understryker jag vad Mats skrivit.

Men i många trådar ondgör sig folk över att det bara skrivs om raw eftersom det finns många som faktiskt bara plåtar jpeg trots att de använder riktigt proffsiga kameror. Och en del deltagare på trådarna verkar se ned på jpeg-användarna. Tycker därför det är viktigt att ta upp den aspekten.

För övrigt är det ingen av oss som vet vilka fler parametrar som åker med en rawfil, oavsett kameramärke.
Den "rena" rawfilen utan med bara exponeringsdata som tid, bländare existerar inte.

Här ligger en del av förklaringen varför vissa fristående rawkonverterare passar bra för vissa kameror och sämre för andra.

Kör man ACR anser jag att man bör skapa en egen standardprofil för just den kamera som används och spara den. Inte minst ur färghanteringssynpunkt. Joakim Bengtsson m fl har utvecklat ett QPcard med mjukvara så att man exempelvis kan skapa en dagsljusprofil, lysrörsprofil, blandljusprofil o s v just för den egna kameran. Finns en tråd om detta som är hyperintressant. Risedal har illustrerat så att man ser tydliga skillnader mellan den standardprofil ACR använder och den profil som skapas via QPcard och medföljande mjukvara.

//Lennart

"Smittar" rawfilen är väl inte helt korrekt?
Det som kan ske är en aningens lite överexponering för att kunna få med alla nyanser i skuggorna, men det är inte något som är negativt på A850. Jag har alltid +0,3 inställt i exponering, för att jag har märkt att på nästan varje bild lyfter jag skuggor med Fill Light, vilket ökar bruset och då är det bättre med en hög exopnering från början och istället dra ner i de ljusa partierna.

Att arametrarna skickas med och alla program inte begriper sig på dem är väl ingen nackdel. Det enda som händer är att en viss mängd metadata följer med. Det i sin tur gör att när man plockar upp bilden i IDC så blir den default-inställd efter detta och om man alltså bara öppnar den och sparar i jpeg så får man samma resultat som jpeg direkt ur kameran. IDC har också en annan fördel att det går att spara flera versioner av raw-behandlingen inne i rawfilen. Det är förbaskat smart ju. med ACR får man hålla på och hantera externa XMP-filer för att få samma sak (eller finns denna finess i inbyggt LightRoom?)

Däremot så är inget av dessa extra data något som påverkar själva bildinnehållet om man använder en annan raw-konverterare. RAW-filen förstörs inte på något sätt av inställningarna väl? Lite osäker är jag på brusreduceringen om den skulle skrivas ner hårt i filen, men jag har för mig att vi diskuterat detta förr och konsensus varit att det bästa är att låta kamerans normala brusreducering vara på.

Oavsett att alla extra metadata inte kan tolkas av Adobe Camera Raw, eller DxO Optics Pro så är det väl ändå inte på det viset att det går att göra saker med IDC so inte skulle vara möjliga med någon annan rawkonverterare. Det är ju bara en bekvämlighetssak att få med grundarametrarna, men själva bildinnehållet kan läsas i sin helhet av de andra rawkonverterarna.

Så har i alla fall jag uppfattat saken, så jag känner inte riktigt igen mig i det du beskriver Lennart.

Har såklart provat IDC och det finns ett par saker som gör det programmet bättre, men det är lite långsamt att jobba med då det har sin a båda olika visningslägen och framförallt är det yxigt att behöva mellanlagra som TIFF, vilket är omständigt och tar massa plats på disken innan man kan fortsätta arbeta vidare med bilden i Photoshop. integrationen och arbetsflödet med ACR är överlägset på den punkten.

Som sagt, jag berättar bara hur jag gör. Har hittat en bra metod som funkar för mig. Kanske ändrar i framtiden, vem vet, men det betyder inte alls att jag skulle se ner på andra som gör på annat sätt.

Använder f.ö. jpeg själv med min andra kamera, A580, speciellt då man enkelt kan utnyttja HDR och panoramafunktionerna t.ex., eller för längre bildserier som ska publiceras lite enklare som bildspel på webb e.d. Använder helt enkelt kamerorna på lite olika sätt. Med A850 kör jag enbart RAW och behandlar varje bild omsorgsfullt.

/Mats

ANNONS