Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från A700 till A850/A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hoppas och hopppas inte på Sony ;-) Jag hoppas att det kommer en ersättare till A700 eller är A850 det som det blir? A550 känns lite för plastig för att ersätta A700 men hur många modeller kan man ha? http://photorumors.com/2009/09/29/sony-a730/

Sen hoppas jag att det kommer en storebror till A900, med minst Sonys 34MP-sensor... http://sonyalpharumors.com/ft5-the-new-sony-full-frame-sensor-ccd-superhad-ii-with-34-8mp/

Mitt eget problem är just nu... Jag vill köpa en kamera som har tre egenskaper:

1) Liten
2) Kan filma video
3) Tillräcklig bildkvalitet

1 och 3 skulle en A200 täcka, 1 och 2 skulle t.ex. en Panasonic LX3 eller Canon G11 täcka. För att tackla alla tre så tycker jag idag att det måste bli en m4/3 men känns lite deppigt att behöva handla ett system till... Hur ska man tänka?

Panasonic DMC-FX150 klarar då alla tre kraven, 14MP ink RAW

Just "Snikon" samarbetet är utav den typen jag enkelt skulle bedömma som ett slags vänskap där den ena binder den andre.....Och båda tjänar på att inte "störa ordningen"...

Däremot ser man att Canon svarar med panik och släpper sina kameror utan dom ens är klara.... Sony samt Nikon verkar kort sagt jobba coolare samt ha bättre kvalitet än Canon som släpper i panik mer..

tobbe, jomenvisst vilka har då Canon att alierar med som kan ge dom ngt tillbaka, man förstår ju Canon i detta läge eller?

Jag har aldrig sett en kompakt med sådant zoomomfång leverera bra bilder. Att de dessutom klistrar på "G" på den är ju f*n skrattretande, men de kanske kan ta nåra hundringar extra för den då...

Den såg intresant ut..Vår gamla Casio fickkamera har nog nån gång under detta året kommit till vägs ände....

Lite väl off topic men:

Håller med..visst en superzoom har sina nackdelar men också fördelar då den är väldigt mångsidig..jag personligen tycker den verkar riktigt intressant.

Kolla denna(lite jobbiga) videon om WX1 där killen går igenom lite av funktionerna i den(HX5 har samma funktioner plus HDR mm)...hand held twilight mode och panorama verkar riktigt grymt.
Tycker Sony börja komma med riktigt intressanta och användbara funktioner.

http://www.youtube.com/watch?v=ry-EW1I9g_U&feature=related

Och tänk då sådant kommer i semi och semiprosortimentet såsom kommande A7xx och A8xx A9xx

Ja det hade varit riktigt kul och användbart.

Undrar när FS kommer uppmärksamma Sony på första sidan ;)...dom har släppt/lanserat A450 och totalt 12st(tror jag det va) cyber shot kameror på CES men inte ett knyst om detta på FS...dock uppmärksammas andra märkens nyheter/släpp.

Hoppas bara inte panoramafunktionen blir lika oanvändbar som hos Sony HX1...vet inte om det är samma i denna kameran men den är iaf helt låst i vidvinkligaste läget i HX1:an och funkar bara i auto. Det gör att exp. kan bli väldigt ojämn.
Jag gör betydlig bättre panorama bilder med en std.kamera (DSLR eller kompakt) i man.läge på stativ, panoramahuvud och Microsofts ICE.

Hoppas bara inte panoramafunktionen blir lika oanvändbar som hos Sony HX1...vet inte om det är samma i denna kameran men den är iaf helt låst i vidvinkligaste läget i HX1:an och funkar bara i auto. Det gör att exp. kan bli väldigt ojämn.
Jag gör betydlig bättre panorama bilder med en std.kamera (DSLR eller kompakt) i man.läge på stativ, panoramahuvud och Microsofts ICE.

Klart man få ett totalt sett bättre resultat med en DSLR,bra optik,stativ,panoramhuvud och dator med programvara men låååångt ifrån så snabbt o smidigt som i WX1 mfl som fixar till en "bra" o fullt duglig panoramabild på nån sekund...klockrent när man tex är på semester eller liknande där foto inte är det primära ändamålet o vill ta en panoramabild över tex en vacker vy...hela grejen är ju just den att man lätt,snabbt ska kunna ta en panoramabild precis när o vart som helst.

Klart man få ett totalt sett bättre resultat med en DSLR,bra optik,stativ,panoramhuvud och dator med programvara men låååångt ifrån så snabbt o smidigt som i WX1 mfl som fixar till en "bra" o fullt duglig panoramabild på nån sekund...klockrent när man tex är på semester eller liknande där foto inte är det primära ändamålet o vill ta en panoramabild över tex en vacker vy...hela grejen är ju just den att man lätt,snabbt ska kunna ta en panoramabild precis när o vart som helst.

Kan den här WX1 zooma vid panotagning då...i så fall är den betydligt mer användbar?
Minns i sommras när jag skulle prova att göra ett "sweeping" panorama på Ölandsbron med Hx1:an...hur kul var det.. när zoomen var låst på vidvinkel?
Panoramat blev i microformat helt oanvänbart....då önskade jag att stativet varit med för att ta överlappande telebilder i stället...

Hette inte den här tråden "Från A700 till A850/A900????

Jo den HETTE det:) Nu är det väl närmast "Härifrån till evigheten"

Äsch, lite OT och urspårningar hör till en tråd, men det verkar inte som om någon har tagit steget och skaffat en A900/A850 och kan delge tråden sina erfarenheter. Jag har tömt ut vad jag tycker och tänker om min A900.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto