Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från A700 till A850/A900

Produkter
(logga in för att koppla)

"At the minimum ISO setting, picture quality is of course superb. "

Test av K7. Där föll ju trovärdigheten, ser ju ut som de har ett vaselinfilter på kameran. Tror ju dock problemet är objektivrelaterat eller felfokuserat. Iso 800 bilden ser ju lite bättre ut.
(Förstår i.o.f.s att man också bedömmer brus bättre i oskärpan men detta är ju från mitten av bilden.)

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    17.2 KB · Visningar: 165
Känns ändå jobbigt att så många 7D ägare hela tiden hittar fel på 7D som verkar så lovande, lider faktiskt med dom, absolut ingen skadeglädje, utan sorgligt.

Canon har ju en hel del kunder så det är väl inte helt konstigt att dom också har mycket web-gnällspikar? Själv är jag lite trött på all brand-bashing...

Men va sjutton Kjell.. Snart (?) kommer Sony med sin ersättare till A700án troligen.. Då kan vi samsas om att inte samsas igen :)

Jag hoppas och hopppas inte på Sony ;-) Jag hoppas att det kommer en ersättare till A700 eller är A850 det som det blir? A550 känns lite för plastig för att ersätta A700 men hur många modeller kan man ha? http://photorumors.com/2009/09/29/sony-a730/

Sen hoppas jag att det kommer en storebror till A900, med minst Sonys 34MP-sensor... http://sonyalpharumors.com/ft5-the-new-sony-full-frame-sensor-ccd-superhad-ii-with-34-8mp/

Mitt eget problem är just nu... Jag vill köpa en kamera som har tre egenskaper:

1) Liten
2) Kan filma video
3) Tillräcklig bildkvalitet

1 och 3 skulle en A200 täcka, 1 och 2 skulle t.ex. en Panasonic LX3 eller Canon G11 täcka. För att tackla alla tre så tycker jag idag att det måste bli en m4/3 men känns lite deppigt att behöva handla ett system till... Hur ska man tänka?

Jag förstår dig.. Antar ni har i Sthlm lika trist grått väder som här i Blekinge.. Då blir man trött på det mesta..

Men va sjutton Kjell.. Snart (?) kommer Sony med sin ersättare till A700án troligen.. Då kan vi samsas om att inte samsas igen :)

:)

Får bara hoppas att man i en ny A700 behåller metall och ytterligare tätar kamerahuset samt gör en riktigt bra liveview. Tillsammans med bra filmfunktion /för de som önskar finnessen. Jag personligen är ganska kallsinning inför filmmöjligheterna, men ur konkurrenssynpunkt verkar det vara viktigt/!

Vidare en övre display (intill sökaren) som på A900. Mer på önskelistan borde vara 100% täckning i sökaren, en effektivare signalbehandling (för bl a brusreducering). Kameran ska ju vara tänkt att konkurrera med Canon 7D, Nikon D300s så jag hoppas att man inte höjer pixelantalet så radikalt som Canon gjorde. En sekvensökning blir antagligen självklar också om man ska in och tampas med Canon/Nikon i det mer "proffesionella" aps-c formatet. För övrigt tycker jag att det är synd att man blandat in så oerhört mycket plast i de senaste instegsmodellerna.

Men kan man fixa en kamera, beskriven som ovan till ett pris strax under vad Nikon/Canon tar så är man med i loppet. Kameran bör npg inte ligga mycket dyrare än K7. Hamnar den lika högt som riktpriset på Canon 7D (mellan 17-19000) kan man lika gärna skaffa en A850 och utnyttja sina aps-c gluggar på den (blir 11,1 mp) och dessutom har fördelen av en FF-lamera med 24,6 mp.

Vidare borde alla Sonykameror levereras med en uppgraderad och snabbare/bättre rawkonverterare.

På mina A900-filer har jag märkt en mycket stor skillnad när man använder Adobe Camera Raw jämfört med Sonys egen konverterare. Och gör man sig besväret att testa/lära sig Phase Ones Capture One Pro version 5 så syns det tydligt att medlevererad konverterare inte tar ut det bästa ur Sonysensorn. vare sig i valör, brusreducering, dynamiskt omfång, linskorrektion mm.

1) Liten
2) Kan filma video

Du talar väl egentligen om kompakt/Långzoom.. Finns redan flera bra sådana..

Eller så byter du märke till Pentax som är liten,, har filmande.. Samt rätt garanterat tillräcklig bildkvalitet..

Stannar du med Sony tror jag och hoppas jag inte att dom nischar sig med småkameror i första hand.. Utan möjligen i nån slags A230 typ maximalt för folk som inte eftersöker stabilitet mm då objektiven trotts allt väger en del.....

Funderar så smått på att köpa en superzoom till min A700. Väntar dock några månader till ljuset återvänder....vet att dom inte är speciellt ljusstarka ;)
Har kikat på original SAL 18-250 resp. Tamron 18-250 som har samma spec.
Någon här på Sonyforumet som har testat och jämfört varianterna....är det egenligen någon skillnad på objektven förutom priset?

Du talar väl egentligen om kompakt/Långzoom.. Finns redan flera bra sådana..

Hmmm jo men jag har t.ex. en halvgammal Sony-kompakt (W80?). Även om saker blivit bättre sen den kom så har jag svårt att leva med tiden det tar från att man trycker på den tills det blir kort. Dessutom lämnar bildkvaliteteten en del att önska.

Eller så byter du märke till Pentax som är liten,, har filmande.. Samt rätt garanterat tillräcklig bildkvalitet..

Hmmm egentligen är ett byte inte så farligt för mig för även om t.ex. A230 hade filmat så hade jag behövt handla ett APS-C-objektiv att skruva på för att inte förlora egenskapen "liten". Men föredrar nog Panasonic framför Pentax?

Stannar du med Sony tror jag och hoppas jag inte att dom nischar sig med småkameror i första hand.. Utan möjligen i nån slags A230 typ maximalt för folk som inte eftersöker stabilitet mm då objektiven trotts allt väger en del.....
Hmmm jo jag känner mig rätt 100 på att Sony kommer att stoppa in video i sina kameror framöver men jag vill inte vänta med att handla tyvärr (kan inte ta kort på barnen när dom var små om några år ;-)).

Jag behöver inte någon bra videokvalitet, men behöver att det finns, vill inte bära på en camcorder också...

Hmmm jo men jag har t.ex. en halvgammal Sony-kompakt (W80?). Även om saker blivit bättre sen den kom så har jag svårt att leva med tiden det tar från att man trycker på den tills det blir kort. Dessutom lämnar bildkvaliteteten en del att önska.

Hmmm egentligen är ett byte inte så farligt för mig för även om t.ex. A230 hade filmat så hade jag behövt handla ett APS-C-objektiv att skruva på för att inte förlora egenskapen "liten". Men föredrar nog Panasonic framför Pentax?

Hmmm jo jag känner mig rätt 100 på att Sony kommer att stoppa in video i sina kameror framöver men jag vill inte vänta med att handla tyvärr (kan inte ta kort på barnen när dom var små om några år ;-)).

Jag behöver inte någon bra videokvalitet, men behöver att det finns,
vill inte bära på en camcorder också...

Köpt Sony HX1 om du vill ha bra video....den har grymt fin videokvalitet....jag vet jag har haft en sådan!

Mitt eget problem är just nu... Jag vill köpa en kamera som har tre egenskaper:

1) Liten
2) Kan filma video

1 och 3 skulle en A200 täcka, 1 och 2 skulle t.ex. en Panasonic LX3 eller Canon G11 täcka. För att tackla alla tre så tycker jag idag att det måste bli en m4/3 men känns lite deppigt att behöva handla ett system till... Hur ska man tänka?
Har ungefär samma önskemål på en komplementkamera till A900 och just nu känns Panasonics m4/3-kameror som intressantaste alternativet. Om du inte prioriterar 1080-kvalitet på videon borde väl en GF1 funka bra.

Själv är jag mer inne på en GH1 för att få full-HD-upplösningen och bättre videofunktioner, men tyvärr säljs den bara i Sverige i ett svindyrt (nästan lika dyr som en Canon 7D) och klumpigt superzoomkit så det blir kanske att vänta på lite mer konkurrens i segmentet för mig.

Ser att Rajala säljer A850 för 18 000kr st. Det vet ni säkert redan. Billigt för fullframare, man blir riktigt sugen faktiskt. Synd bara att den är så stor å klumpig jämfört med min 500D. Fast, kanske man skulle göra ett märkesbyte, är rätt så lockande faktiskt. :)

Den är inte stor och klumpig i förhållande till vad det handlar om för kamera... Om man tar in vad det är för kamera så är den smidig samt ohyggligt massa kamera förpackat med ett grepp man bara kan njuta av...

Jag tycker ju det jämfört med den jag har. Dubbla vikten. Konstigt det måste bli så mycket större å klumpigare bara för sensorn är lite större. Men jag förstår vad du menar, den är ju inte klumpigare än den mer jämbördiga 5D.

Någon som köpt 850 ännu?
Jag har i princip fattat ett beslut att köpa men av olika anledningar känner jag mig tveksam till Rajala. En del säger att det fungerar bra och en del tycks ha bekymmer med kontakter med dom. Jag vill handla där jag vet att jag har bra kontaktmöjligheter men verka dröja innan ex Cyberphoto får in den. Talade med dom igår och deras grossist har inte fått ännu.
Jag tycker det verkar konstigt att när man kollar prisjakt och pricerunner så finns den hos Rajala, Digicom och Pixmania och förståss hos Sony.
Hittade Sony DSLR A850 + Sony 28-75mm Objektiv på Elgigantens Internetbutik tillgänglig 28 990:- men det är ju inte riktigat vad jag tänkt.
Förstår inte hur den distribueras riktigt - men OK finns annat jag inte förstår heller.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto