Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidans favoritbild på kvinnodagen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, alltså inte om bilden i sig, utan att den valdes ut som favorit...på internationella kvinnodagen.

Du tror inte att skriptet som publicerar "favoritbilder" är datumoberoende?

För övrigt tycker jag inte det spelar någon som helst roll ens om man manuellt valde bilder på vackra kvinnor en sån här dag. Eller vilken annan dag som helst...

Jag tror att jämställdhetsfrågan går ut lite från att kvinnan inte skall ses som ett objekt, vilket jag tror blir fallet när de står uppradade på en scen och skall bedömas utifrån snyggast rumpa.

Det handlar om att vara lika värda, ha samma lön för samma arbete och mycket mer. Det kan vara svårt om män bedöms utifrån prestation och kvinnor från utseende.

Nu tror jag inte att det är så lätt ändra på det för jag tittar och gillar själv bilder på nakna kvinnor. Jag håller med att nakna kvinnor är vackert och varför skall man då ta bort det, men jag kan ändå förstå problemet. Det borde gå att lösa ändå och så länge det finns fotografer som vill fota och kvinnor som vill bli fotade så tror jag man får hitta en annan lösning än att sluta titta på bilderna när man värderar varandra.

OT: Lite absurt i sammanhanget är också att det hus i Köpenhamn (från början Folkets Hus och nu ett ungdomsaktivitétshus) där kvinnorna samlades och instiftade kvinnodagen 1910 den 8 mars, nu i dagarna har jämnats med marken mot vilt protesterande ungdomars vilja. Även de äldre damerna som var med på mötet och varit aktiva i kvinnnorörelsen sedan dess sörjer och menar att den 8 mars nu blivit en sorgens dag istället...

Menade förstås de äldre damerna som varit med på kvinnodagsmötena där efter 1910.

Bildvalet är ju rent skamligt! Visa kvinnor lättklädda sådär, och utanför hemmet.. och oeskorterade av manliga familjemedlemmar dessutom! Nej tacka vet jag mer jämnställda länder där sånt inte tillåts! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar