Annons

Fotosidan bevakar Photokina 2012 - Ställ frågor

Jag var i Ricoh/Pentax monter idag, men tänkte faktiskt inte på att fråga om just GXR. Skall försöka kolla. Tvivlar på att jag får något speciellt intressant svar, men att fråga är (i stort sett) gratis.

Det jag däremot hörde var att det fortfarande är lite oklart var skiljelinjen mellan de två märkena skall gå. Man kan säga att de Pentax-nyheter som visats upp nu (nya K-5:eek:rna, nya 560/5,6, 90-makrot till 645D osv) var nyheter som redan beslutats innan Ricoh tog över Pentax. Som någon sade idag: Det återstår att se var och hur i Pentax som Ricoh kommer att satsa pengar.

En spekulation jag hört tidigare, och som verkar vagt logisk, är att man kanske fortsätter göra kompakter med Ricoh som varumärke, och låter systemkamerorna heta Pentax. Men det är som sagt bara spekulation, inget jag vet.

Så det blev ingen FF från Pentax. Tråkigt.
 
Toppen iniativ det här !

Jag skulle gärna vilja veta lite mer om Leica M "bulb" mode, för på M9 va där en hård gräns på 4 minuter. Är där en hård gräns nu med och isåfall hur lång ?
 
D300s ersättare

Letar febrilt efter någon info från Nikon om ersättare till D300s. Sett eller hört någon om en sådan???

Även jag är MYCKET intresserad av detta, då jag känner att jag behöver uppgradera mig, men vill inte gå upp till FX och gå miste oom brännviddsförlägninhen.
 
Kommer det en ...?

Letar febrilt efter någon info från Nikon om ersättare till D300s. Sett eller hört någon om en sådan???

Även jag är MYCKET intresserad av detta, då jag känner att jag behöver uppgradera mig, men vill inte gå upp till FX och gå miste oom brännviddsförlägninhen.

Kommer nikon med en ersättare till AW100 (den vattentäta kompakten) eller finns det någon ny liknande från någon annan tillverkare?

Har Canon någon ny entusiastkamera med APS-C sensor, typ "70D" på gång?

Hej!

Jag tror jag direkt kan ge ungefär det svar man kommer att få från Nikon och Canon om man ställer de här frågorna:

"Vi tittar kontinuerligt på nya produkter och utvärderar hela tiden de synpunkter som vi får från våra kunder. Ett exempel på det är funktionen X ..."

Där "X" är en funktion i en produkt de just har presenterat :)

Kort sagt, de svarar mest artigt undvikande på frågor om eventuella kommande varianter av eller ersättare till nuvarande modeller. Även om det är frustrerande för oss kunder är det faktiskt högst begripligt ur företagens synpunkt: De vill prata om produkter de faktiskt har, säljer och tjänar pengar på. Visst kan ge lite förhandstittar ibland, men då är det mest om de har nya produkter på gång som får de nuvarande produkterna att se bättre ut. Som att flera tillverkare presenterade roadmaps för objektiv till de nya spegellösa systemen - det gäller att visa "vi satsar på det här, du kan vara trygg, kom och köp av oss ... " :)

Lite mer matnyttiga funderingar:

Om vi tar Melkers fråga om AW100 ovan så kan man också ge ett indirekt svar på den och många liknande frågor: ja, det kommer troligen en ny variant när den nuvarande framstår som gammaldags och svag jämfört med motsvarande modeller ("vattentäta kompakter") från andra märken. Så håll utkik efter uppgraderade konkurrenter inom det segmentet (just nu misstänker jag att de är rätt nöjda med AW100 som den är, den står sig rätt bra).

Med det här resonamenget i bakhuvudet borde en uppföljare av Nikon D300s vara nära förestående, den framstår definitivt som gammal (en av de äldsta modellerna som fortfarande säljs). Men, här kan det också vara så att Nikon skiftat prioriteringar lite och att det snarare blir en lite upphottad D7100 (mer "proffsig") som blir den nya toppmodellen inom DX-segmentet. Ser man till prisnivå så kan man misstänka att det faktiskt är D600 som ersätter D300s - "entusiastkamera för runt 20000 kr vid introduktionen".
 
Se om du hittar ett trebent stativ av bra kvalité till rimlig peng <1500:- och som inte är längre än 300cm i nedfält läge inkl kula. Bör kunna bli i alla fall 6dm högt och även då var stabilt. kunna gå ner i spagat och som huvuduppgift makrofotografering men även till vanlig användning. Jag har i princip scannat allt som finns tillgängligt i Sverige, så det ska vara något lite udda
 
Bildbehandling

Jag antar att det även finns bildskärmstillverkare på plats. Eizo? HP? Har för mig att eizo släppte en ny serie bildskärmar för ett tag sen och jag skulle vilja veta hur du uppfattar de, hur stora kliv är det rent visuellt mellan prisklasserna?

Längtar också efter skärmar ala retina med hög pixeltäthet. +300ppi på 24"/27" hade varit häftigt :)
 
Plusteks nya mellanformatskanner Optic Film 120

Skannertillverkaren Plustek lanserar i dagarna en ny filmskanner - Optic Film 120. Produkten är såklart väldigt intressant för oss som gillar att plåta med mellanformatsfilm då priset för skannern ligger under 20 000 kr. Flera stora fotoåterförsäljare har börjat ta förhandsbeställningar.

Dessvärre har en del orosmoln uppenbarat sig för oss som har haft kontakt med Plustek under det senaste halvåret.

1. Lanseringen har flyttats fram i omgångar från april i år vilket ju innebär en försening på 6 månader. Tillverkningen sker i Taiwan och Kina så jordbävningen i Japan har inget med detta att göra.

2. Trots ihärdiga påtryckningar på Plusteks Facebooksida att presentera någon bild skannad med Optic Film 120 så har man undvikit det och på senare tid inte ens svarat på dessa inlägg.

3. På frågan om varför man ej skickat ut enheter för oberoende tester har Plustek svarat att man ska göra det så småningom. Kolla in tråden om du är intresserad: https://www.facebook.com/permalink....169691449783876&ref=notif&notif_t=share_reply
Man måste nog dock "gilla" Plustek för att kunna ta del av konversationen.

Allt detta tyder ju på att man har eller har haft problem med produkten. Det intressanta skulle ju såklart vara att få veta vad. Självklart får man inget svar på den frågan...

Så Martin, om du har vägarna förbi Plusteks monter: Hall 3.1 Stand: C018a. Kolla om där finns någon inskannad bild och om du inte kunde få en testenhet skickad till redaktionen. :)
 
Påpeka

När min utrustning behöver repareras eller underhållas så är det inte många företag som gör detta.

(Jag använder Canon och Nikon)

Det skulle underlätta enormt om det fanns fler företag som erbjöd detta.
Som det är idag får jag vara utan min utrustning i flera veckor när jag lämnar in den.

Det kan kosta mig en hel del i förlorade jobb.
 
Batteri kraft till studio blixtar.

Hejsan!
Vad finns det för möjligheter att använda sina studioblixtar utomhus ?
Alltså där du ej har tillgång till vanliga uttag.
Innovatronix Explorer XT och XT 3.( Kaffebrus och Bostroms.nu )
Godox LP-750 (Kaffebrus.....och ingen annan stans ?)
Vagabond II (Hittar bara i England)

Finns det fler seriösa tillverkare av sådana produkter ?
Mvh
Jan K
 
Hur gick det med den digitala fimkassetten?

Hej Martin!

Det är ett bra jobb du gör där nere och vi är många som uppskattar det.

Min fråga:

För några år sedan talades det mycket om en elektronisk filmkassett som man kunde sätta in i valfri 24 x 36 analog systemkamera. Hur går det med den, ser du någon aktivitet från det hållet på årets mässa?

Om inte, så försök knuffa på litet. Jag har flera prima fullformats analoga kamerahus som bara ligger och samlar damm.

Hälsningar
Henrik
 
wifi för nikon.

Nikon har sina wifiadaptrar men kommer dom att uppdatera programvaran till dessa så att man kan styra kameran bättre från sin android telefon?
Jag skulle vilja kunna ställa in bländare tid exponerings komp, osv.
Helicon har progamvara men det passar bara för canon och det vore nog bra för Nikon om dom kunde släppa lite på Spärrarna!!!!
 
Kattfokus

Det finns många kameror som har ansiktsigenkänning och -prioritering. Jag vill ha en kamera som känner igen och prioriterar mina katter, och helst undviker den randige som pinkar överallt. Det ska helst vara en Canon, men jag vill kunna använda mina Nikonobjektiv på den. Fråga gärna Sony när de tänker släppa en sån kamera.
 
Det finns många kameror som har ansiktsigenkänning och -prioritering. Jag vill ha en kamera som känner igen och prioriterar mina katter, och helst undviker den randige som pinkar överallt. Det ska helst vara en Canon, men jag vill kunna använda mina Nikonobjektiv på den. Fråga gärna Sony när de tänker släppa en sån kamera.

:)

Trodde moderatorer var till för att hålla sådana här inlägg borta!

Fast du kanske vill få upp din modereringsstatestik och moderera dig själv ;-)
 
Tjata på

Jag vet att det inte går att få svar på när följande nya eller upphottade objektiv kommer
Nikon 300/4, 80-400/4,5-5,6 eller 400/5,6
eller
Canon 300/4, 100-400/4,5-5,6 eller 400/5,6
men genom att tjata om att konsumenterna efterfrågar de objektiven kanske det händer något.
 
Det finns många kameror som har ansiktsigenkänning och -prioritering. Jag vill ha en kamera som känner igen och prioriterar mina katter, och helst undviker den randige som pinkar överallt. Det ska helst vara en Canon, men jag vill kunna använda mina Nikonobjektiv på den. Fråga gärna Sony när de tänker släppa en sån kamera.

Om du kan släppa kraven på att det ska vara en Canon som tar Nikongluggar och nöjer dig med en kompaktkamera så har Olympus både "Pet (cat)" och "Pet (dog)" i en del modeller.

;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.