Annons

Fotosidan bevakar Photokina 2012 - Ställ frågor

Någon chans att Canon presenterar några nya objektiv? T ex en efterträdare till 100-400/4,5-5,6?

Hej!

Där vet jag ärligt talat inte mycket mer än du :)

Tillverkare svarar generellt aldrig på frågor av typerna "kommer ni släppa [produkt X]?"

(Eller varianten "när kommer ni släppa [produkt X]?")


Till alla: Jag svarar så gott jag kan på frågor i den ordning jag hittar svaren, inte i den ordning ni ställt frågorna
 
Vet att det är svårt på en mässa men kan du få någon uppfattning om hur bildkvaliteten, förutom upplösningen, skiljer sig mellan D600, D800 och D700, t ex det dynamiska omfånget, färger mm?

Det är en typ av fråga vi måste testa D600 på riktigt för att kunna besvara.

Men att kvaliteten skiljer mellan D700 och D800, däreom råder inga tvivel :)
 
När kommer Nikon med en ljusstark, 2,8, macro med VR runt 180-200 mm?

Igen, tillverkare svarar generellt aldrig på frågon om "när kommer ni ..." eller "kommer ni ..."

Men, kul sammanträffande: jag pratade med Johan Kling hos Nikon som lite snabbt guidade mig runt i deras monter. På en D800 satt den gamla AF 200-makrot och jag påpekade att många längtar efter en modernare version av den. Han nappade inte på den indirekta frågan :)

Till alla: Jag svarar så gott jag kan på frågor i den ordning jag hittar svaren, inte i den ordning ni ställt frågorna
 
Skulle vilja få en generell uppfattning om optik till Nikon 1-systemet. Självklart kommer ingen avslöja detaljer, men fortsätter de nya objektiven komma ut i nuvarande takt så lär man ju ha en ganska lång väntan framför sig.

Eventuell info om ny ljusstark Nikon 1-optik (förutom den nu aktuella 18,5/1,8) är extra intressant.

Här är ju ett typexempel på att de mer tillknäppta avtillverkarna gör sig själva en otjänst genom att inte presentera framtisplaner.

Flera av märkena som satsat hårt på spegelfria kameror har gått ut med roadmaps som berättar lite kring hur de tänker. Sådant är bra.

Jag kan, ur strikt företagsekonomisk synpunkt, förstå att man inte går ut i förväg och berättar när gamla objektiv skall ersättas (även om man önskat det som konsument). Men jag har mycket svårt att förstå varför man inte berättar lite mer i förväg om saker som är nya och som inte konkurrerar ut en befintlig produkt - som i Nikons fall, nya objektiv till 1-serien.
 
Kommer Olympus/Panasonic att släppa något långt fast tele (t ex 300mm/f4.0) för micro four thirds inom de närmaste 2-3 åren?

Här är en av extremt få frågor av typen "kommer X att släppa Y" som jag faktiskt (nästan) kan besvara :)

Panasonic kommer med en 150/2,8, ett hyfsat långt tele i den världen.

De kommer för övrigt också med en 45/1,2, ett porträtttele som skall kunna ge hyfsat med bakgrundsoskärpa.
 
Har inte sett någon nyhet från Ricoh.
Hur ser framtiden ut för GXR systemet?
(Tack för initiativet!)

Jag var i Ricoh/Pentax monter idag, men tänkte faktiskt inte på att fråga om just GXR. Skall försöka kolla. Tvivlar på att jag får något speciellt intressant svar, men att fråga är (i stort sett) gratis.

Det jag däremot hörde var att det fortfarande är lite oklart var skiljelinjen mellan de två märkena skall gå. Man kan säga att de Pentax-nyheter som visats upp nu (nya K-5:eek:rna, nya 560/5,6, 90-makrot till 645D osv) var nyheter som redan beslutats innan Ricoh tog över Pentax. Som någon sade idag: Det återstår att se var och hur i Pentax som Ricoh kommer att satsa pengar.

En spekulation jag hört tidigare, och som verkar vagt logisk, är att man kanske fortsätter göra kompakter med Ricoh som varumärke, och låter systemkamerorna heta Pentax. Men det är som sagt bara spekulation, inget jag vet.
 
Här är ju ett typexempel på att de mer tillknäppta avtillverkarna gör sig själva en otjänst genom att inte presentera framtisplaner.
Jag måste faktiskt medge att jag "kom på mig själv" lite grann, när jag hade plitat ned min fråga... Om man skall vara lite schysst mot Nikon i just denna frågan, så visade de ju faktiskt upp ett gäng prototyper på 5-6(?) objektiv, ganska så direkt efter 1-introduktionen. Jag glömde faktiskt bort det.

Så, en variant på min fråga -- som då borde vara lite mindre "känslig" för Nikon att svara på -- är ju huruvida de har för avsikt att fortsätta med den plan som prototyp-objektiven angav? Kommer inriktningen generellt att gå mot "amatör-optik", eller kan även vi vänta oss ett och annat högklassigt/ljusstarkt objektiv, typ en 14/1,4 ?
 
Till alla: Kul att så många redan frågat, och som jag skrev tidigare: Jag skall försöka besvara så många frågor jag kan. men inte nödvändigtvis i den ordning ni ställt dem, utan i den ordning jag hittar (eventuella) svar.

Vissa svar kommer i de rapporter härifrån som snart dyker upp.

Och: Frågor av typen "kommer tillverkare X att släppa produkt Y" går det väldigt sällan att få några intressanta svar på. Däremot kan man ofta få svar om konkreta saker som i flera frågorna ovan - tack för dem!
 
Jag skulle jättegärna läsa lite mer nördinfo om Wifi-funktionen till Canon 6D.
- Vilka funktioner (exakt) kan man styra från telefonen?
- iPhone? Android?
- Live view? Laggar det?
- Hur stora är filerna man skickar över till telefonen? Hur fort går det?
- Är det smidigt/krångligt att koppla upp sig mot kameran?
- Andra wifi-funktioner?
 
D300s ersättare

Letar febrilt efter någon info från Nikon om ersättare till D300s. Sett eller hört någon om en sådan???
 
Jag var i Ricoh/Pentax monter idag, men tänkte faktiskt inte på att fråga om just GXR. Skall försöka kolla. Tvivlar på att jag får något speciellt intressant svar, men att fråga är (i stort sett) gratis.

Det jag däremot hörde var att det fortfarande är lite oklart var skiljelinjen mellan de två märkena skall gå. Man kan säga att de Pentax-nyheter som visats upp nu (nya K-5:eek:rna, nya 560/5,6, 90-makrot till 645D osv) var nyheter som redan beslutats innan Ricoh tog över Pentax. Som någon sade idag: Det återstår att se var och hur i Pentax som Ricoh kommer att satsa pengar.

En spekulation jag hört tidigare, och som verkar vagt logisk, är att man kanske fortsätter göra kompakter med Ricoh som varumärke, och låter systemkamerorna heta Pentax. Men det är som sagt bara spekulation, inget jag vet.

Tack!
Såg i en blog att de hade med GXR systemet i Pentax montern om jag fattade det rätt, därför vore det intressant att höra (om det går att få något svar).
Håller med dig att det man sett hittills antagligen är sådant som redan var i pipeline. Har också hört att Ricoh traditionellt mer satsar på Japanska mässan för att presentera nyheter.
 
oly m43 - Pannkaksobjektivet 15mm f/8? TIP - kameror?

hej!

aah, kära pannkaksoptik<3 jag hade gärna klämt på denna tingest~
men jag undrar, är det steglös fokusering?
och om man drar fokusspaken till röda strecket förbi oändligheten, kommer en lucka som blockerar linsen då? det vore trevligt :)
säg förresten åt dom att de borde släppa en version i silver också!! ;)

sen undrar jag lite om the impossible project visar upp några kameror..
jag läste om någon nålhåls- och en "viewfinder"-kamera.
(se: länkar längst ned till höger här: http://www.the-impossible-project.com/projects/camera/fpu )

ha dé!
/jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.