Annons

Fotografera till mäklare

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, vad ska du ta betalt?

Du bör fråga mäklarna vad de vill ha av dig och bestämma taxan därefter.

Vill de ha bilder direkt ur kameran eller snyggt redigerade?
Hur många storlekar vill de ha? Webbstorlek enbart? CMYK till tryck? Zippade? Annonsstorlek? Alltid blå himmel? Alltid se vad som finns på andra sidan fönstret? Borttagning eller uppsnyggning av sneda persienner? Upprätning av tavla som hänger på sned (som man missade vid fototillfället)? Inkopiering av eld i öppen spis (om man var ensam vid fototillfället och inte vågade dra igång en brasa på grund av spjället)?

Alla extra önskemål de vill ha förutom upprätning och dammborttagning måste de betala för tycker jag.
 
Städa får man väl göra själv som ägare. Är man dum nog att ha stökigt när det ska fotas så blir det stökigt på bilderna.

Så reagerar jag också. Vem har sagt att någon som tar bilbilder ska tvätta bilen först? Eller hjälpa till att duscha smutsiga fotomodeller? Eller tvätta håret på barn som kommer med smutsigt hår till fotografen? Osv.

Jag fattar inte.

Per.
 
Städa åt folk skulle jag inte ens ha i åtanke. Kan man inte rymma upp och städa själv får man ta bilderna som de blir. Det enda jag kan garantera dem är att den tekniska kvaliten blir så bra jag kan. Däremot händer det ganska ofta att man får flytta en fåtölj som skymmer rummet, eller att plocka bort en vettextrasa som sitter klämd under tvättstället m.m. Besvärligast är det oftast hor äldre människor. Där är varje kvadratcentimeter av alla golv täckta av mattor, prylar i överflöd samt tallrikar på alla väggar. kastruller står på spisen (om än diskade) och enorma växter på fönsterbrädorna. Då är det ibland svårt att få bra bilder.

Någon här ovan sa att mäklarfoto är en "enkel" fotografering. Det håller jag inte med om. Jämför t.ex. när man står i studion - då har man full kontroll på ljuset, vitbalans, m.m. Man kan testa sig fram och ändra lite på ljussättningen tills man är nöjd.

Ute i bostäder vet man aldrig vad som väntar, det kan vara en bostad med trätak, bruna heltäckningsmattor och mörka tapeter. Nästa gång är det en ljus luftig, modern lägenhet med enorma fönster i sydvästläge där en lågt stående sol gassar in. Det är inte en lätt situation. Det blir nästan alltid fråga om flera exponeringar och hopslagning i PS i de fallen.

Samtidigt ska det vara rationellt och gå snabbt. Jag spenderar sällan mer än 30-40 minuter på en normal fotografering. Efterarbetet tar ca 15 min för 10 bilder. Nu har jag iofs väldigt lång erfarenhet av digital bildbehandling och efter mer än tusen bostadsfotograferingar blir man väl ganska snabb och rationell. Prissättningen är relativt dålig jämfört med att stå i studion och plåta för t.ex. en reklambyrå. Mäklarna blir nästan dagligen uppvaktade av fotografer och olika kedjor, så konkurrensen är tuff.

Det bästa råd jag kan ge är att vara rationell i fotograferingen och snabb i efterbehandlingen. Annars blir ersättningen per timme mycket dålig.
 
Senast ändrad:
Jag tackade nej till foto jobben. Det är verkligen uselt betalt och jag hoppas ni som är nya i "Mäklarfotograf" branschen inte gör det svårare för dom andra.

Trevlig sommar!
 
Vissa grejjor måste man ju ställa upp på

Så reagerar jag också. Vem har sagt att någon som tar bilbilder ska tvätta bilen först? Eller hjälpa till att duscha smutsiga fotomodeller? Eller tvätta håret på barn som kommer med smutsigt hår till fotografen? Osv.

Jag fattar inte.

Per.

Duscha smutsiga modeller, hmm. Får man tvåla in också? Då kan jag tänka mig att ställa upp ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.