Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera till mäklare

Produkter
(logga in för att koppla)
tormig skrev:
Tror knappast man är ute efter "perfekta" bilder, de skall vara tillräckligt bra. Stativ, olika exponeringar, HDR (!) etc låter inte särskilt produktivt. Jag inbillar mig att man har begränsat med tid och att mäklarna har en begränsad budget. Bättre då att se till att det blir rätt från början än att lägga ner en massa tid på efterbehandling, väl?


OT: Hade de som byggde kåken mängdrabatt på valv??

Haha, mitt i prick. Lite svårt att ta bort bara.Photoshop funkar kanske på bilderna men löser inte problemet.

Ska säga till spekulanterna att ingen innervägg är bärande så riv vad ni vill, och jag kommer ärligt hoppas att de gör det.
 
iSolen.se skrev:
Men har man verkligen en skål äpplen på DISKBÄNKEN?

En korg, sa' jag. Jo, så går det till! Tanken är att det ska se extremt naturligt ut. Hustes innevånare har just varit ute och plackat daggfriska äpplen i en krog, som hon (oftast är det en hon) välter ut på diskbänken. Detta görs i syftet att få färg på en ofta färglös inredning.

Titta i inredningstidningarna så ska du se. En tom diskbänk förekommer inte.

Per.
 
iSolen.se skrev:
Så här blev det:

http://www.bostad.dn.se/bostadsbors...882&service=dn&caller=main&area=14&kommun=214

Mäklaren förstörde första bilden genom att brutalt göra den ljusare.


Ja, man blir ju vansinnig. En gång hade jag fotat ett radhus som hade ett mörkbrunt staket till grannen. Döm av min förvåning när jag i annonsen såg att staketet var vitt! Jag blev vansinnig. Har numera talat om för alla på det kontoret att är det någon som ska ändra i mina bilder så är det jag själv, ingen annan!

Tyvärr har inte mäklare förstått att vi fotografer har en viss mån av yrkesstolthet. De förstår inte i hjärtat att de klankar ner på vårt arbete när de gör så och till råga på allt förstör bilder. De tror att de gör oss en tjänst genom att greja med bilderna själva.

De har inte heller samma sätt att se på bilder som vi har, tyvärr. De bästa bilderna jag tar blir många gånger ratade av nån anledning.
 
Lena W skrev:
Ja, man blir ju vansinnig. En gång hade jag fotat ett radhus som hade ett mörkbrunt staket till grannen. Döm av min förvåning när jag i annonsen såg att staketet var vitt! Jag blev vansinnig. Har numera talat om för alla på det kontoret att är det någon som ska ändra i mina bilder så är det jag själv, ingen annan!

Tyvärr har inte mäklare förstått att vi fotografer har en viss mån av yrkesstolthet. De förstår inte i hjärtat att de klankar ner på vårt arbete när de gör så och till råga på allt förstör bilder. De tror att de gör oss en tjänst genom att greja med bilderna själva.

De har inte heller samma sätt att se på bilder som vi har, tyvärr. De bästa bilderna jag tar blir många gånger ratade av nån anledning.

Med tanke på att de ska vara sakliga i sina beskrivningar och att syftet med bilderns är främst att visa hur det är (men gärna se rymligt ut :) ), inte vara bra bilder blir det inte samma bilder de väljer ut. Men att photoshoppa om ett staket till vitt bryter faktiskt mot god mäklarsed.

Välja bilder får de dock gärna göra, det säljer ju flera objekt varje vecka och bör ha ruggig känsla för vad som fungerar.

Jag har fotoshoppat bort lite skor och annat som jag lika gärna hade kunna tagit bort vid fototillfället om jag bara hade plockat undan bättre.

Det borde väl vara ok tycker jag. Att använda extrem vidvinkel ska man inte heller göra för då ser det större ut än det är. En annan slags manipulation.
 
Lena W skrev:

De har inte heller samma sätt att se på bilder som vi har, tyvärr. De bästa bilderna jag tar blir många gånger ratade av nån anledning.
Det kanske är du som inte har rätt uppfattning om vilka som är de "bästa" bilderna. De bästa bilderna i detta sammanhang måste vara de som drar folk till visningen. Det kanske mäklarna har bättre koll på ...
 
Senast ändrad:
tormig skrev:
Det kanske är du som inte har rätt uppfattning om vilka som är de "bästa" bilderna. De bästa bilderna i detta sammanhang måste vara de som drar folk till visningen. Det kanske mäklarna har bättre koll på ...

Ja kära du, det är jag som har fel.
 
Istället för att anlita mäklare och slänga ut sköna tusenlappar så fixade jag själv och intresset är inte litet. bara en annons i den lokala tidningen har i veckan renderat i över 80 träffar.

www.ekvallphoto.se/hus/index.htm

(länk till fler bilder på den sidan)

Jag använde en D40X med Nikons DX 12-24, uteslutande på 12-14mm
 
Jeppe skrev:
Istället för att anlita mäklare och slänga ut sköna tusenlappar så fixade jag själv och intresset är inte litet. bara en annons i den lokala tidningen har i veckan renderat i över 80 träffar.

www.ekvallphoto.se/hus/index.htm

(länk till fler bilder på den sidan)

Jag använde en D40X med Nikons DX 12-24, uteslutande på 12-14mm

Annonsen ovan ( http://www.bostad.dn.se/bostadsbors...&kommun=214) har gett 1400 träffar på 4 dagar men det är dn och stockholm. Mäklaren räknar med att det kommer 20-30 personer på visningen med den trafiken.

Jag tittade på din annons, "visa fler bilder" fungerar inte. Kollade lite kvickt, det verkar vara en redirekt som inte fungerar eller som försöks göras "client side" vilket gör det helt upp till browsern om användaren ska vidare eller inte och då beror det på säkerhetsinställningarna. Byt till "response.redirect" eller motsvarande vad du nu kör för språk på servern så du får redirekten "server side". Jag kör internet explorer 7. (jo jag är webutvecklare).
 
Jeppe skrev:
Jojo.. Stockholm, Hemnet och DN bör väl rimlighetens namn rendera mer träffar än en annons i lilla HD :)

Okej..det verkar vara lite blandat.. Men sidan funkar med IE 7..och FF..och Safari.

Har ingen aning om vad du pratar om dock :)

http://www.ekvallphoto.se/hus/bilder/Bilder.html

Nu går din länk direkt till bildsidan utan någon redirekt och det funkar bra.

Trevligt hus förresten.

Tycker nog du har använt vidvinkelläget lite väl mycket, det ser enormt ut :)

Hur många bilder och hur lång tid tog det?
 
Det är ju det som är meningen.. Att det ska se stort ut, allt för att få dit folk ;)

Själva bilderna tog inte så lång tid, det var mer städningen som tog tid ;)

Men räkna med en timmes fotografering, tog väl en 2-3 bilder på varje rum.
 
perstromgren skrev:
De bilder jag tittade på hos Husman&Hagberg är troligen tagna med en bra blixt, kanske riktad i taket.Jag håller också med Jonas om att det behövs kortare brännvidd. En SB600 (eller 800) och en 12-24 skulle nog vara på sin plats för denna typ av uppdrag.

Per.
Exakt, min polare... ;=) (SB800 - med bouncer, så att den ställs in på 14mm) (i taket - eller snett bakom)...
 
Jeppe skrev:
Det är ju det som är meningen.. Att det ska se stort ut, allt för att få dit folk ;)

Själva bilderna tog inte så lång tid, det var mer städningen som tog tid ;)

Men räkna med en timmes fotografering, tog väl en 2-3 bilder på varje rum.

Vill du bara ha många besökare?

Man vill ju att folk som kommer dit ska bli positivt inställda, dvs potentiella köpare. Då måste bilderna vara rättvisande och sen när de kommer får de atmosfären.

Vill du bara ha folk på visningen är det ju bara att annonsera mer.
 
iSolen.se skrev:
Så här blev det:

http://www.bostad.dn.se/bostadsbors...882&service=dn&caller=main&area=14&kommun=214

Mäklaren förstörde första bilden genom att brutalt göra den ljusare.


Jag tycker resultatet är sisådär. Säkert bättre än jag själv skulle ha åstadkommit men inte bilder som direkt lockar.

Flera av bilderna tycks vara tagna med kameran i ögonhöjd, jag tycker det blir bättre om man sänker sig ner en dryg halv-meter. Lite mer vidvinkel hade inte heller skadat.

Ta det för vad det är, en personlig uppfattning från en som inte har någon större erfarenhet av att plåta hus och interiörer men däremot brukar läsa bostadsannonser (numera bara för skojs skull).

Mvh
Anders
 
AFJ skrev:
Jag tycker resultatet är sisådär. Säkert bättre än jag själv skulle ha åstadkommit men inte bilder som direkt lockar.

Flera av bilderna tycks vara tagna med kameran i ögonhöjd, jag tycker det blir bättre om man sänker sig ner en dryg halv-meter. Lite mer vidvinkel hade inte heller skadat.

Ta det för vad det är, en personlig uppfattning från en som inte har någon större erfarenhet av att plåta hus och interiörer men däremot brukar läsa bostadsannonser (numera bara för skojs skull).

Mvh
Anders

Jag fotade om mycket just med lägre kamerahöjd bla efter feedback härifrån men lustigt nog blev det de bilder som folk/mäklaren valde de som var närmare ögonhöjd. Skulle kunna vara att de täcker mer kanske?

Håller med om att tex en 12mm vidvinkel med bilder i midjehöjd blir bättre men just den extrema bildvinkeln gör att besökarna tycker huset ser mindre ut sedan när de kommer och ser verkligheten och man vill ha besökare som blir positivt överraskade, inte negativt. Tom 18mm anses vara lite för vidvinkligt.

Hade det varit för en intredningstidning däremot skulle jag inte tvekat.
 
Man ska nog inte ge mäklarna så många möjligheter. De har en förkärlek för att fota rakt ner i toaletten. Mycket trevligt, hehe. Jag lyckas alltid få till det i även trånga badrum. Ställ kameran på höjden - portrait-läge alltså - och stå i dörröppningen och fota mot handfatet. Nu skriker bebin, ojojoj... återkommer...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.