Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

USB minne vs HDD/SSD för långsiktig bildlagring

Produkter
(logga in för att koppla)
USB eller SSD nämns visserligen inte men en bra genomgång för både analogt och digitalt. Tyvärr lever väl inte Riksarkivet som man lär heller. De lagrar visst pappershandlingar från 1500-talet under havsnivån och slutar pumparna fungera är det ajöss med originalen.

Jag använder hårddiskar som backup men USB-minnen som tillfällig lösning för sådant som inte hamnat på backupdiskar ännu för att alltid ha minst en kopia.
Jag strävar efter att göra en fullständig backup så ofta som möjligt för att identifiera eventuella korrupta filer. Ofta blir uppdateringen inkrementell pga tidsbrist då en fullständig backup numera tar 10-12 timmar.

Jag tror inte man ska spara på en hårddisk och sedan bara låta den ligga. Det är inte säkert att den fungerar efter att ha legat oanvänd i 5-10 år.
 
Jag tror inte man ska spara på en hårddisk och sedan bara låta den ligga. Det är inte säkert att den fungerar efter att ha legat oanvänd i 5-10 år.
Det är riktigt. Man bör regelbundet verifiera integriteten hos det lagrade datat, och man bör byta lagringsmedia med lagom mellanrum. Vad som är lagom är förstås svårt att ge ett bra svar på, men att inte kopiera sina data till en ny disk förrän efter tio års lagring kan vara riskabelt.

Det är inte bara lagringsmediats åldrande som utgör en risk. Även gränssnittet för utläsning av data kan bli föråldrat. SCSI är t.ex. inte så vanligt på moderna hemdatorer.
 
Jag har än så länge aldrig fått en backupdisk att räcka i över 5år än så länge. Jag brukar köpa en dubbelt så stor var 4-5år eftersom dom brukar bli fulla.
 
En annan detalj är också filformatet. Jpg, TIFF mfl. lär väl vara gångbara långt framöver men hur är det med kamrratillverkarnas egna RAW-format? Mina bildfiler ligger som NEF och ARW (Nikon och Sony). Kanske inte de första som försvinner från marknaden, men vad vet man? OK om man sparar en dator och håller den vid liv. Sedan ligger alla redigeringar, gps-koordinater och annan exif-data i lightrooms katalogfil. Men tråden kanske avser jpg?
 
Jag har än så länge aldrig fått en backupdisk att räcka i över 5år än så länge. Jag brukar köpa en dubbelt så stor var 4-5år eftersom dom brukar bli fulla.
Det är ju också ett (självförvållat 😀 ) problem. Resultatet blir en växande trave 1TB-, 3TB- osv. diskar som blir över när man uppgraderar dels backupdiskar, dels interna lagringsdiskar i datorn.
Har börjat det tunga arbetet med att radera bilder som inte tagits bort tidigare. Troligen går det att åtminstone halvera "arkivet". Många bilder är lätta att radera andra är en beslutsprocess. Vissa bilder ökar i "värde" med tiden (människor, miljöer) medan andra sjunkit som stenar i en dypöl (solnedgångar, blommor osv.)
 
Nja, jag kör trippel lagring.
Primär i datorn, en off-site och en som bara kopplas i vid backup annars är offline.

Så dom gamla diskarna brukar ofta bli offline-backupen. Men mina 15år gamla 1TB-diskar ser mest till att en bit av en bokhylla inte blir dammig.
 
3 kopior Alltid:

HDD-Diskarna i datorn.

X antal WD My Book som konstant är inkopplade i datorn via en usb-hubb med strömbrytare som bara slås på när backup skall göras.

2 st. WD My Book som Extra backup som bara kopplas när den beckupen görs.

Typen av WD My Book jag kör är:
 
3 kopior Alltid:

HDD-Diskarna i datorn.

X antal WD My Book som konstant är inkopplade i datorn via en usb-hubb med strömbrytare som bara slås på när backup skall göras.

2 st. WD My Book som Extra backup som bara kopplas när den beckupen görs.

Typen av WD My Book jag kör är:
Har du ingen kompis du kan ha X antal WD konstant inkopplade hos och fixa VPN dit?
Skulle rädda dig om huset brinner eller om du får oinbjudna gäster.
 
En annan detalj är också filformatet. Jpg, TIFF mfl. lär väl vara gångbara långt framöver men hur är det med kamrratillverkarnas egna RAW-format? Mina bildfiler ligger som NEF och ARW (Nikon och Sony). Kanske inte de första som försvinner från marknaden, men vad vet man? OK om man sparar en dator och håller den vid liv. Sedan ligger alla redigeringar, gps-koordinater och annan exif-data i lightrooms katalogfil. Men tråden kanske avser jpg?
Att avkoda råformat i framtiden kommer knappast att vara ett stort problem så länge det finns någon som gillar att skriva den typen av program. Dave Coffins dcraw tycks inte underhållas längre, men kan konvertera väldigt, väldigt många råformat.
Om man inte tror att öppen källkod är lösningen på alla världens problem så finns ju även kameratillverkarnas program kvar så länge man inte kastar bort dem.

Men visst är det klokt att konvertera sina favoritbilder till jpeg.
 
Befintlig programvara skall du inte helt förlita dig på. Om 20år är det inte säkert att den ens går att starta. Det är inte säkert att vi vara sig använder x64 eller ARM då. Öppna källkoden är då ett säkrare kort, den kommer säkerligen gå att kompileras om till morgondagens CPU-arkitekturer. Om 20år har de öppna alternativen kanske till och med fått hjälp av någon som kan användargränssnitt.
 
3 kopior Alltid:

HDD-Diskarna i datorn.

X antal WD My Book som konstant är inkopplade i datorn via en usb-hubb med strömbrytare som bara slås på när backup skall göras.

2 st. WD My Book som Extra backup som bara kopplas när den beckupen görs.

Typen av WD My Book jag kör är:
Då får man hoppas att det inte visar sig framöver att denna modell av disk har något konstruktionsfel. Sprid hellre risken genom att använda olika märken.
 
Men visst är det klokt att konvertera sina favoritbilder till jpeg.
JPEG är väl på väg bort nu? Min gissning är att HEIF kommer ta över mer och mer. Dessutom har alla RAW-filer som jag kommit i kontakt med en JPG i en av sin containers. Dessa JPG-filer kan alla nyare OS som jag kommit i kontakt med kunnat visa.

Nikon, Canon och Sony har redan hoppat på HEIF-tåget. Dom kommer nog hoppa av JPG-tåget, så fort stödet för HEIF blivit lite bättre i Browsers.

JPG har inga fördelar jämför med HEIF. HEIF ger mindre filer, högre kvalitet, stöd för högre bitdjup, stöd för animerade bilder etc.

Jag gissar att JPG är en historisk parantes om 10år, även om stödet för formatet kommer finnas kvar av rena kompabilitetsgrunder.
 
Jag avskyr när mobilen råkar byta från jpg till heif utan att jag märkt det. Då måste man hitta en konverter på nätet eller radera bilderna. Inget format jag vill använda då bara telefonen kan visa bilderna.
 
Windows hanterar HEIF utan problem och det gör väl dom flesta bildbehandlingsprogram också numera. Men HEIF är ju ISO-standard så Apple kommer väl vägra att implementera det för att det är standard.

Edit: Både Windows och OS/X (Mojave eller senare) stödjer HEIF.
 
Senast ändrad:
Windows hanterar HEIF utan problem och det gör väl dom flesta bildbehandlingsprogram också numera. Men HEIF är ju ISO-standard så Apple kommer väl vägra att implementera det för att det är standard.

Edit: Både Windows och OS/X (Mojave eller senare) stödjer HEIF.
Apple implementerade det 2017 :/ och från macOS High Sierra
 
Windows hanterar HEIF utan problem och det gör väl dom flesta bildbehandlingsprogram också numera. Men HEIF är ju ISO-standard så Apple kommer väl vägra att implementera det för att det är standard.

Edit: Både Windows och OS/X (Mojave eller senare) stödjer HEIF.

Hm. Mitt windows 7 är från 2010. Tänker inte byta pga heif.
 
Jag har ännu inte räknat på det själv, men AWS S3-lagring kan kosta så lite som $0.00099 per GB per månad. Typ 13 öre per GB per år. Man lägger sin tillit hos AWS javisst, men ändå.
 
Sist jag kollade betalar du för transfer till och från också
Sant. Trafik dit är väl gratis, men det kostar att hämta. Men det är väl motsvarande rätt låga kostnader. Jag har däremot inte gjort någon regelrätt jämförelse med andra tjänster, eller egen hårddisk.
 
JPEG är väl på väg bort nu? Min gissning är att HEIF kommer ta över mer och mer.
Det tror jag också, men än så länge dominerar JPEG.

Eventuellt är det bättre att spara sina bilder i PNG eller GIF eller något annat väletablerat format som inte har inbyggd förstörande komprimering, men förr eller senare kommer alla digitala bildfilformat att vara obskyra.

Bäst är att skriva ut bilderna på syrafritt papper och förvara dem torrt och mörkt.
 
ANNONS