Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera på dop! Behöver tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

StellanJ

Aktiv medlem
Köpte i dagarna en första systemkamera, en Nikon d3000 som jag nu försöker lära mig allt om. Kan som sagt ingenting om att fotografera med en systemkamera och redan nu på söndag ska jag närvara vid en barndop, då jag skulle vilja ta lite fina foto. Någon med tips kring inställningar för foto i kyrka samt lite "mingelfoto" utomhus på mottagningen efter?

Tacksam för alla tips.

MVH
 
Vad har du för objektiv till din D300? Ett fast objektiv på låt säga 85mm eller 70-200/2.8 borde göra sig väl. Blir lätt brusigt annars med tanke på att det är ganska dunkelt i en kyrka (jag tycker att blixt är tveksamt om du tänker ta många bilder).

Stäng gärna av det pip som kommer när kameran satt fokus. Det stör lätt ceremonin, var på bröllop förra veckan och det var inte optimalt med 200 pip under vigselakten.
 
Själva ceremonin kan bli lurig eftersom du kommer sakna en del räckvidd och jag gissar det blir svårt att komma riktigt nära utan att störa.

Blir till att anpassa dig, kanske inte möjligt att få riktigt tajta bilder men det kan bli bra ändå. Överväg att kära med AUTO-iso och slutartider kring 1/60, kanske t.o.m 1/30 kan fungera iom att du har VR + att det är ju inte direkt action på dop.
 
Tack! Får ta en titt, jag e som sagt nybörjare. Vad ställer ni in "ratten" på när ni fotar? Använder ni er av färdiga program såsom "landskap" eller "sport" eller finns det något helmanuellt där ni ställer in allt själva?
 
För att ta bra bilder krävs övning, övning och mer övning.
Börja med att läsa igenom dessa artiklar om fototeknik http://www.fotosidan.se/cldoc/19224.htm

Det är jättesvårt att säga vad man skall använda för inställningar eftersom det inte går att veta hur det kommer se ut på söndag. Kommer det regna eller blir det gassande sol?
Är kyrkan liten och mörk eller är det en stor modern kyrka med stora glaspartier?
Kommer du ha medljus eller motljus i kyrkan?

Lär dig hur bländare, slutartid och iso fungerar och samverkar. Sen kan du använda lägena för bländarprioritet och tidsprioritet. Då kommer du jättelångt. Om du kan lägga hela lördagen på att "plugga" och öva så tror jag du klarar dig ok på söndag.
Glöm att använda den inbyggda blixten. Den hjälper dig inte om du inte vet hur du skall utnyttja den och det ska du inte lägga tid på att lära dig i helgen.
Använd rawformat för då kan du rädda mer saker i efterhand.
Alla inställningar står förklarade i din manual läs den från pärm till pärm.
 
Hej! Det är inte alla församlingar som tillåter att man fotograferar under själva dopgudstjänsten, men att man gärna kan arrangera bilder efteråt, kolla med prästen. Kolla kanske innan med han/hon hur rutinerna är så du kan planera.
Bengt
 
Tack för era svar, får se hur det går imorgon. Känns som jag hade behövt lite mer tid att lära mig allt kring kameran, termer och sånt.
 
Ang. dopet så är det i en liten gammal kyrka, vad lämpar sig för inställningar tror ni?

Under mottagningen efter så ska det tydligen bli soligt, och den kommer hållas på en gräsmatta. Hur agerar jag när det gäller med eller motljus?

Tacksam för all hjälp!
 
En bra grund regel är nog att fota med solen i ryggen när det gäller nybörjare, är det soligt så ställ kameran i auto blir det nog helt ok. Inomhus blir det lite lurigare, testa med läge S möjligvis och en slutar tid på ca 1/30 och ISO på runt 800..läs instruktions boken du fick med, där hittar du jätte mycket info hur den funkar!

Mvh Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.