Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera månen

Produkter
(logga in för att koppla)
Arizona-måne med 3600mm ekvivalent brännvidd

Här är en fotograf som hängt en Olympus E-3 med EC-20 extender på ett Celestron C100ED telescope.
Exponering: 1/40s, f/18, 1800mm (vilket motsvarar hela 3.6m brännvidd i format 135-film)

Den svagaste länken i kedjan verkar vara 2x tele-konvertern, så ser fram emot ett annat månskott (C100ED & EC-14) av denna fotograf med brännvidden bara 1260mm, viket motsvarar hela 2.52m brännvidd i 135FF.

Ett sidbreddsförhållande på 4:3 hos Four Thirds är fördelaktigt när man fotar månen, relativt 3:2 som hos t.ex. EF-S. Bättre utnyttjande av pixlarna så att säga vid kvadratiska och runda objekt.

Kommer själv bara upp till brännvidden 700mm/F11 med ett gammalt manuellt spegeltele på min 4/3-kamera (motsvarar en 1400mm ekvivalent med 135FF). Ska plocka fram det nu igen och denna gång kunna använda Live View för att lättare ställa in skärpan.

Ref:
 
Jävlar vicken skärpa ...
Ja satt å trodde ja skulle få syn på mån-bilen som jänkarna lämnade kvar.

(alla mina mån-bilder känns värdelösa)
 
andw skrev:
Jävlar vicken skärpa ...
Ja satt å trodde ja skulle få syn på mån-bilen som jänkarna lämnade kvar.

(alla mina mån-bilder känns värdelösa)
Deppa inte
Fixa en egen måne
 

Bilagor

  • blue moon 400p.jpg
    blue moon 400p.jpg
    46.2 KB · Visningar: 872
Walle skrev:
Tyvär finns det inget teleskop som kan se kvarlämnade objekt på månen ;) hehe

Är det verkligen så ...?

Det finns ju dom som tvivlar på att månlandningarna alls ägt rum.

Skulle va bra om man kunde fota landningsmodulen så det var utom tvivel.
 

Bilagor

  • fotobevis på hur hänsynslösa americanarna är.jpg
    fotobevis på hur hänsynslösa americanarna är.jpg
    11.5 KB · Visningar: 840
Går inte det att fixa med en satellit? De verkar ju kunna "se" allt ner i minsta detalj. :eek:)
 
Sans skrev:
Går inte det att fixa med en satellit? De verkar ju kunna "se" allt ner i minsta detalj. :eek:)
Knappast. En spaningssatellit ligger på ungefär 100 km avstånd från jorden, medan månen befinner sig cirka 380000 km från jorden. Om man vänder spaningssatellitens kamera mot månen så blir det inte så stor skillnad mot att stå på jorden och fotografera månen. Viss skillnad blir det eftersom man slipper jordatmosfärens störningar, men jag tvivlar på att man kan se speciellt mycket mer ändå.
 
PMD skrev:
Knappast. En spaningssatellit ligger på ungefär 100 km avstånd från jorden, medan månen befinner sig cirka 380000 km från jorden. Om man vänder spaningssatellitens kamera mot månen så blir det inte så stor skillnad mot att stå på jorden och fotografera månen. Viss skillnad blir det eftersom man slipper jordatmosfärens störningar, men jag tvivlar på att man kan se speciellt mycket mer ändå.
Nja, jag var kanske lite otydlig... jag menade nog snarare att de skulle kunna lägga en satellit i bana runt månen. :eek:)
 
Att lägga en satelit i omloppsbana runt månen är nog idag det ända sättet som man kan fotografera kvarlämnade objekt på månen. Jag tvivlar på att någon skulle vilja spendera pengar på det dock ;) Speciellt eftersom många tvivlare säger att det inte är några problem att skicka farkoster till månen. De påstår att det svåra är att få dit människor, på grund av att strålningsnivåerna i rymden skulle vara för höga :)

Även om man riktade hubble-teleskopet mot månen, så skulle det bara kunna urskilja objekt som är 60 meter, eller större. De största kvarlämnade objekt på månen är bottendelen på månlandarna, och de är bara 9 meter på längsta ledden ("benen" inräknade).

Men en vacker dag har vi nog teleskop som klarar att se så små objekt som månlandarna på det avståndet. Frågan är om man då kommer vilja spendera pengar på att rikta det mot månen ;)

Edit: Nu läste jag precis att NASA skickar en farkost kallad "The Lunar Reconnaissance Orbiter" till månen, utrustad med en mycket högupplöst kamera med en detaljrikedom på ner till en halvmeter. Syftet är att fotografera av hela månens yta för att hitta en lämplig plats att bygga en månbas. Så med den borde vi få bilder från landningsplatserna.
 
Senast ändrad:
Finns billiga och bra begagnade teleskop att köpa, fick tag på ett konus 500 för 500:- (2500:- ny pris) som bara varit upppackat.

Får barlow okular (x2 förstoring med fotoadapter) i veckan, men körde på och testade att sätta kompakt kameran (olympus my 760) direkt mot okuläret och det bidde inte heltokigt.

Är med ett 10mm okular, och kikarns bränvidd är 500mm, så borde vara 50ggrs förstoring på den bilden.

Ligger några bilder till i albumen här på fs.
 

Bilagor

  • e733fc96286e6e4a743bf4d6fee6b40b (kopia).jpg
    e733fc96286e6e4a743bf4d6fee6b40b (kopia).jpg
    44.5 KB · Visningar: 972
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.