Annons

Fotografera månen

Produkter
(logga in för att koppla)
En "100%-are" också:
 

Bilagor

  • _g3k0652_400crop.jpg
    _g3k0652_400crop.jpg
    95.7 KB · Visningar: 1,321
Om du blir lycklig av att fota månen med vidvinkel så har jag inga problem med det. ;)
 
Får säga att jag undrar lite över kommentarer... varför är den "överdriven"?

Inte för att jag bryr mig egentligen, bara lite nyfiken på varifrån det kommer.
 
Senast redigerad av en moderator:
Riktigt sjysst bild Anders.
Måste vara läckert att sitta med de prylarna och "leka" lite. Känner mig inte det minsta avis (not)
 
Anders Östberg skrev:
Mitt försök från ikväll; 1D Mark III med 500/4 + 2x + 1.4x. Jag hade stora problem att få objektivet att vara stilla trots spegeluppfällning, jag har inte tillräckligt stabilt stativ och stativhuvud. Inte så illa ändå tycker jag, har inte provat så många gånger. ISO 1250, f/14, 1/200s.
En bild att vara nöjd med tycker jag. Men varför använder du bländare f/14? Månen ligger helt och hållet vid oändligheten så du har ingen nytta av nedbländningen av fokusskäl, snarare tvärt om diffraktionen gör bilden mjukare än vad objektivet kan prestera med en mindre bländare. Istället skulle du kunna dra ned iso ett par steg och vinna ytterligare bildkvalitet. Bara ett litet tips i all välmening.

/Daniel
 
Tack för tipsen. Jag har bara provat några få varianter, med båda teleconvertrarna blir det rätt mjukt om jag inte bländar ner en hel del men kanske f/14 är något steg för mycket. Bäst vore att prova en hel serie för att se vad som blir skarpast men då måste jag lösa problemet med mitt svajiga stativ först för röresleoskärpa är nog värsta boven nu tror jag.
 
Anders Östberg skrev:
Får säga att jag undrar lite över kommentarer... varför är den "överdriven"?

Inte för att jag bryr mig egentligen, bara lite nyfiken på varifrån det kommer.

Nej bara skämtade :)

Först kom Oscar med 1.4x sedan kom du med ett 500+2x+1.4x det blev bara mer o mer :)

Alltså inget negativt alls, snarare tvärt om :)
 
nja det vet jag itne, du tolkade nog mig bara fel :)

Sker ganska ofta, framför allt här på forumet, är en synnerligen sympatisk person, men ganska svårt att få fram en personlighet på internet :)
 
Anders Östberg skrev:
Tack för tipsen. Jag har bara provat några få varianter, med båda teleconvertrarna blir det rätt mjukt om jag inte bländar ner en hel del men kanske f/14 är något steg för mycket. Bäst vore att prova en hel serie för att se vad som blir skarpast men då måste jag lösa problemet med mitt svajiga stativ först för röresleoskärpa är nog värsta boven nu tror jag.
Jag ser nu att jag missade att du använder två telekonvertrar, bländare 14 är nog inte helt fel med denna kombo.

/Daniel
 
Kalle_B skrev:
nja det vet jag itne, du tolkade nog mig bara fel :)

Sker ganska ofta, framför allt här på forumet, är en synnerligen sympatisk person, men ganska svårt att få fram en personlighet på internet :)

Håller helt med, kroppsspråk, ansiktsuttryck och tonfall kan göra hela skillnaden. Jag jobbade för länge sedan med PC-baserad videokonferens, lite forskning kring att ersätta jobbtelefonen med PC och webkamera. Jag var helt skeptisk till idén först men efter ett tag så använde vi det t.o.m mellan kollegorna i samma korridor istället för att ringa med vanlig telefon.

Det var en ordentlig avstickare, tillbaka till månen. :)
 
Får man vara med och leka lite.

Jag var ute igår och skulle fota månuppgången. Har ett berg hemma där de nu har gjort kalhygge, ser förjävligt ut men utsikten blev superb!

Jag skulle nog läst lite i denna tråd innan :-(
Sedan att det blåste som f-n gjorde inte saken bättre.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1181740.htm
Jag körde med långa slutartider och hög iso, men månen är som någon skrev en snabb rackare, vilket även stjärnorna visade sig vara.

Jag hade sett fram emot detta en tid, men jag får väll vänta en månad eller mera på nästa tillfälle.

Nu var jag kanske inte direkt ute efter en inzomning på månen just utan hela himlen och vyn, men när jag ändå satt där och frys i blåsten hade man ju kunnat ta någon mera närbild med.
/Andreas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.