Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera månen

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar en sak, vad är att föredra, fota på 200mm f2,8 eller 400mm 5.6 ? gör den större bländaren nån skillnad trots dubbelt mindre tele avstånd.

Den större bländaren gör att du potentiellt kan ha en snabbare slutartid. Det är dock så att de flesta objektiv är bättre ca 2 stop från vidöppna och därför är en något mindre bländare ofta det optimala.

Annars är även 400 mm rätt lite för att fota månen om man vill få några detaljer, tycker jag.

Här är en bild på månen med Nikon D300, 300/4 AF-S och 2xTC:
 

Bilagor

  • p255864324-3.jpg
    p255864324-3.jpg
    6.8 KB · Visningar: 324
Den större bländaren gör att du potentiellt kan ha en snabbare slutartid.
Exponeringstiden är knappast ett problem när man fotograferar månen. Man kan följa "sunny 16"-regeln, dvs om man fotograferar ett solbelyst föremål (vilket ju månen är) så ställer man in bländare 16 och slutartiden 1/ISO s. T.ex. med ISO 200 väljer man slutartiden 1/200 s och bländare 16. Det är nog bra att variera exponeringen lite för säkerhets skull.

Under 1/200 s hinner inte månen flytta sig speciellt långt, så bilden bör bli skarp.
 
Exponeringstiden är knappast ett problem när man fotograferar månen. Man kan följa "sunny 16"-regeln, dvs om man fotograferar ett solbelyst föremål (vilket ju månen är) så ställer man in bländare 16 och slutartiden 1/ISO s. T.ex. med ISO 200 väljer man slutartiden 1/200 s och bländare 16. Det är nog bra att variera exponeringen lite för säkerhets skull.

Under 1/200 s hinner inte månen flytta sig speciellt långt, så bilden bör bli skarp.

Jag vet att exponeringstiden inte är något större problem. Inte heller skärpedjupet. Det var därför jag skrev "potentiellt".

Bländare 16 är inte direkt bra på DX, potentiellt sämre skärpa pga diffraktion.

Ett annat tips är att fota månen när det inte är fullmåne för att få bättre kontrast.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.