Om vi återgår till kärnfrågan så kan jag hålla med om att 300kr var i överkant för fyra passbilder. MEN!
Det handlar inte om vad fotografen tjänar, utan vilka kostnader som är förknippade med verksamheten. Ett fotolabb är inte billigt precis. Kostar sisådär en 1.8 miljoner. Räkna med en livslängd på fem år, så har du nästan 400.000 i maskininventarier per år.
Men vi kan ta ett exempel här:
Jag åker ut på ett uppdrag, fotograferar, åker hem och redigerar bilderna för levernas trill tryckeriet. Hela förfarandet tar 4 timmar. Jag debiterar 800 kr + moms. Summa 3200 kr. Bilderna jag levererar kommer att användas hela säsongen, därför kan jag inte räkna med fler uppdrag av just denna karaktären från denna kund. (till skillnad mot en frisör, som kan klippa samma kund 6 ggr per år).
Av de 3200 kr jag får in så går 32% i soc. avgifter. Kvar är 2175 kr. av detta så ska jag även betala till facket (måste ju ha ersättning om jag blir sjuk) och även slitaget på utrustningen skall räknas med (500 kr). Kvar är 1675 kr. Lokalen skall betalas (300 kr). Jag väljer att spara hälften i firman för framtida investeringar. Kvar är då 700 kr som jag ska ta ut. Skatt (30%) ger ca 450 kr i plånboken.
9000 kr ut på ett halvtidsjobb, trots att jag debiterar ut 64000 kr. Välkommen till företagarnas Sverige.
Du har aldrig funderat över varför kostnärer tar tiotussentals kronor för sina målningar? De har ju bara lite penslar, duk och färg...