Annons

Fotograf/Korvgubbe till yrke

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fattar ärligt talat inte hur folk orkar argumentera med ett troll som argumenterar värre än en lunarstormlobotimerad fjortis. Om man ignorerar dessa typer så brukar dom försvinna, får dom uppmärksamhet så fortsätter de ju bara...
 
tokchippset skrev:
Fattar ärligt talat inte hur folk orkar argumentera med ett troll som argumenterar värre än en lunarstormlobotimerad fjortis. Om man ignorerar dessa typer så brukar dom försvinna, får dom uppmärksamhet så fortsätter de ju bara...

Ja det är ju klart. Han var uppenbart bara här för att provocera. Liknelsen till fotbollshuliganer är rätt nära, fast utan fysiskt våld.
 
tokchippset skrev:
Fattar ärligt talat inte hur folk orkar argumentera med ett troll som argumenterar värre än en lunarstormlobotimerad fjortis. Om man ignorerar dessa typer så brukar dom försvinna, får dom uppmärksamhet så fortsätter de ju bara...

Håller med.
Men det är ju så roligt.
Om de bara visste hur mycket man skrattar...

.............................................
.............................................
.............................................
 
micke

om du inget vettigt har å komma med mer än dina ps manipulerde bilder så dra igen vart jobbar du på nåt behandlinshem lr spännande kort du har kan ju mormor ta lika bra !!
 
Re: micke

steve eilertsen skrev:
om du inget vettigt har å komma med mer än dina ps manipulerde bilder så dra igen vart jobbar du på nåt behandlinshem lr spännande kort du har kan ju mormor ta lika bra !!


Jag tycker faktiskt inte du har någon större rätt att ens kritisera andras bilder här, manipulerade eller inte, du vågar ju inte ens lägga upp egna bilder! Och för guds skull, använd PUNKT!......
 
Re: tomas

steve eilertsen skrev:
duktig pojk som kan läsa orkar inte med denna diskussion längre bild lr kort stor skillnad du säger väl bild på utställningar åxå fint ordspråk kommer du från östermalm lr ??

Jag kan både lästa och skriva.
Du kan uppenbarligen varken det ena eller det andra.
Jag heter Thomas.

Kanske skärmen har börjat krångla nu också.
Det är inte lätt med dagens teknik...................
 
hahahahahahahahahaha!
men det där inlägget måste ju bara vara det bästa!

förutom att lägga (dessutom helt felaktiga) åsikter i min mun så är du så nedvärderande att jag misstänker att du är en extremt misslyckad fotograf som sitter å är så avundsjuk att du bara måste peta med gaffel i ögat på dom som lyckats bättre än du, steve.
i mina ögon vändes den här diskussionen till att bli lönlös (fast väldigt rolig) så fort du blandade in dig och ditt hat mot förbättringar och tekniska saker.

"jag känner frilansare och andra fotografer som tycker det är dåligt när man måste manipulera en bild..."
så det rättfärdigar din åsikt? gör det din åsikt till mest rätt?
har du mest koll på vad världens människor har för åsikt?
så om man följer din åsikt blir alla kunder nöjda?

du får ursäkta, men jag har nog aldrig nånsin tidigare hört någon som är så småaktig, avundsjuk och bitter.
sen att du har problem med att skriva må va hänt, men jag tycker du ska vara försiktig med att föra skriftlig diskussion när det är så lätt att missförstå det du skriver..
antar jag, eftersom jag har svårt att tänka mig att du kan vara så hatisk mot andra.
 
Re: Re: Re: Fotograf/Korvgubbe till yrke

Microsaftcom skrev:
skriva krönikor om saker som engagerar

ah, så du är journalist och skribent samt agerar som krönikör i den rollen utöver att även vara fotograf - grattis!

vad tar du betalt som skribent då, eller är du till och med så duktig att du gör det gratis? Då är du väl nästan värd en klapp på huvudet... uj så duktigt!

Patrik Svedberg (kromatisk aberration)
skrev:

jag har en privat åsikt om tillståndet i ditt huvud Fredrik/Microsaft

hahaha, försiktigt med dina uttalanden Patrik! jag spilde nästan ut mitt kaffe! ;)

och till sist så håller även jag med Christel, för visst är det komiskt... man kan väl ändå inte ta sånt här på allvar?
 
KMZ2 skrev:
Fredrik Åström (Microsaftcom):

Välkommen till verkligheten! Det är uppenbarligen så att du anser att det är fult om någon debiterar så att det går ihop ekonomiskt! Anser du att en fotograf inte skall betala sina utgifter? Eller betala ut lön till eventuell personal?

Hela ditt resonemang är mer än lovligt naivt. Ja, rent av dumt.

Kanske du en dag vaknar till sans och inser hur det är i verkligheten. Du starta firma? Kom med något mer skämt så vi andra får skratta lite mer!

Förstår inte varför en fotograf ska behöva debitera mer än en datakonsult.

Om det är så att det är ett fotoklimat numera att det inte går att få ihop ekonomin så borde ju branschen sanera sig själv.

Starta företag kan vara bra när man slipper behöva tjäna pengar på det... Det gör att jag får möjlighet att debitera kunderna istället för att arbeta gratis.


/F
 
christian_r skrev:
Vænd på de, hur många fel tror du en amatør gør vid sina jobb? Antagligen væsæntligt mkt fler æn en yrkesfotograf.

Nær du har jobbat længe med foto så blir du mer konsist, dærav mindre fel.
Klart att det finns bættre och sæmre fotografer, men den allmænna nivån Ær høgre hos de som jobbar aktivt med det.

Jag är amatör men har 50.000 foton bakom mig, har gjort alla fel, och anser mig nått en nivå då jag kan börja ta betalt för mina tjänster.

Att jobba som yrkesfotograf betyder att man tar ett stort steg och andra som redan har jobb som ingenjörer, konsulter, designers och arkitekter kanske inte nöjer sig med ett jobb där lönen är dålig och man måste aktivt jaga jobb hela tiden.

Det finns nackdelar med att vara yrkesfotograf.
Det finns fördelar med att ha foto som hobby.

Finns massor av amatörer med otrolig talang, utan att de försöker slå mynt av det.

/F
 
Om vi återgår till kärnfrågan så kan jag hålla med om att 300kr var i överkant för fyra passbilder. MEN!

Det handlar inte om vad fotografen tjänar, utan vilka kostnader som är förknippade med verksamheten. Ett fotolabb är inte billigt precis. Kostar sisådär en 1.8 miljoner. Räkna med en livslängd på fem år, så har du nästan 400.000 i maskininventarier per år.
Men vi kan ta ett exempel här:

Jag åker ut på ett uppdrag, fotograferar, åker hem och redigerar bilderna för levernas trill tryckeriet. Hela förfarandet tar 4 timmar. Jag debiterar 800 kr + moms. Summa 3200 kr. Bilderna jag levererar kommer att användas hela säsongen, därför kan jag inte räkna med fler uppdrag av just denna karaktären från denna kund. (till skillnad mot en frisör, som kan klippa samma kund 6 ggr per år).

Av de 3200 kr jag får in så går 32% i soc. avgifter. Kvar är 2175 kr. av detta så ska jag även betala till facket (måste ju ha ersättning om jag blir sjuk) och även slitaget på utrustningen skall räknas med (500 kr). Kvar är 1675 kr. Lokalen skall betalas (300 kr). Jag väljer att spara hälften i firman för framtida investeringar. Kvar är då 700 kr som jag ska ta ut. Skatt (30%) ger ca 450 kr i plånboken.

9000 kr ut på ett halvtidsjobb, trots att jag debiterar ut 64000 kr. Välkommen till företagarnas Sverige.

Du har aldrig funderat över varför kostnärer tar tiotussentals kronor för sina målningar? De har ju bara lite penslar, duk och färg...
 
Jeppe skrev:
Du har aldrig funderat över varför kostnärer tar tiotussentals kronor för sina målningar? De har ju bara lite penslar, duk och färg...

Vad jag förstår målade duktiga konstnärer förr i tiden för mat och husrum och såg aldrig några tusenlappar.

Det är generationer efteråt som folk slåss om dem på auktion med miljonbelopp. Då har tavlans egenvärde inget med det att göra... och konstnären har redan fått sitt.

Alla kan måla en Picasso. Men tavlorna är värda mycket för att Picasso ritade dem.

Konst som denna
http://www.expo-shop.com/2_2.cfm?cfid=379860&cftoken=55659853&id=-704489646

är betagande på sitt sätt... men ingen bryr sig egentligen om vem som skapade den.

/F
/F
 
Jeppe skrev:
Det handlar inte om vad fotografen tjänar, utan vilka kostnader som är förknippade med verksamheten.
I grund och botten handlar det väl också om tillgång och efterfrågan. Om det fanns massa duktiga fotografer som inte tog betalt så skulle givetvis alla andra duktiga fotografer också behöva sänka sina priser. Ren enkel marknadsekonomi. Man tar så mycket betalt man kan förstås. Blir det för dyrt så får man inget sålt, så funkar det inom alla branscher.

Microsaftcom skrev:
Alla kan måla en Picasso.
Nu i efterhand ja, när vi sett Picassos verk. Men att få de idéer han fick, det klarar nog ganska få, och att dessutom göra det i en tid då konsten i allmänhet är av helt annan art, det kan du ge dig fan på att inte alla kan.
 
Microsaftcom skrev:
Vad var konsten i för annan art på den tiden då?
Jag får erkänna att jag inte är ett dugg insatt i konst, men nog var väl Picasso banbrytande?
Hur som helst är det lite fånigt att påstå att vem som helst kan göra samma sak. Att härmas är förstås mycket lättare än att vara först med något.
 
Microsaftcom skrev:
Då har tavlans egenvärde inget med det att göra... Alla kan måla en Picasso. Men tavlorna är värda mycket för att Picasso ritade dem.
Alla kan trycka pengar, men det är bara vissa institutioners pengar som är värda något i samhället... och det är inte papperslapparnas egenvärde som skiljer. Värdet på allting finns bara i människors huvuden och kan manifesteras på olika sätt.

...det är också därför ur värdeperspektivet som inte alla kan måla en Picasso, för att värdet ligger i att Picasson faktiskt målades av Pablo.
 
wsaar skrev:
...det är också därför ur värdeperspektivet som inte alla kan måla en Picasso, för att värdet ligger i att Picasson faktiskt målades av Pablo.
Och det i sin tur beror förstås på att Pablo var en jävel på att måla på sitt egna sätt.
 
Angående parallellen mellan värdet på tavlor och sedlar verkar de faktiskt ha följt lite av samma slags uppvärdering genom tiderna. Jag tror det var i filmen Marco Polo där det dåtida värdet av sedlar illustreras genom att en italiensk höjdare bränner en asiatisk sedel och skrattar eftersom han inte kan se papperspengar som "riktiga" pengar. Kanske hade han även en underuppskattad konstnär boende i sitt palats. :)

Microsaftcom skrev:
Konst som denna
http://www.expo-shop.com/2_2.cfm?cfid=379860&cftoken=55659853&id=-704489646

är betagande på sitt sätt... men ingen bryr sig egentligen om vem som skapade den.
De flesta värdehierarkier är just hierarkier där det finns bjässar och småttingar. På valutamarknaden är dollarn Picasso medans svenska kronan kanske skulle kunna beskrivas som "betagade på sitt sätt... men ingen bryr sig". ;)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.