Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoförbud i förskolan.

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är alltså den lilla delen om invandrare man ska fokusera på ?
föräldrar som allmänt tycker Facebook är otrevligt och folk med skyddad identitet är ointressant eller?
Nyheten har framställts olika på olika ställen. SVD skriver som om det är asylsökandes identitetsskyddade barn det gäller i första hand: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/foraldrar-far-inte-fota-lucia_6679726.svd
Om de asylsökande måste hålla sig gömda handlar det alltså om illegala invandrare. Inget jag anser att man ska hjälpa till att skydda genom att förstöra för laglydiga, svenska dagisbarnsföräldrar.

Tror du på allvar att det är fler föräldrar som är rädda för att deras barn ska hamna på bild på Facebook än föräldrar som vill fotografera sina barns luciafirande? I så fall har folk blivit väldigt paranoida på sista tiden. Ser man till reaktioner på nyheten så verkar nästan alla förbannade.

Personligen anser jag att man bör fråga sig varför det är så många barn som lever med skyddad intentitet att det alls är en fråga. Borde inte deras förföljare låsas in istället, så att barnen kan leva fritt som alla andra?
 
Nyheten har framställts olika på olika ställen. SVD skriver som om det är asylsökandes identitetsskyddade barn det gäller i första hand: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/foraldrar-far-inte-fota-lucia_6679726.svd
Om de asylsökande måste hålla sig gömda handlar det alltså om illegala invandrare. Inget jag anser att man ska hjälpa till att skydda genom att förstöra för laglydiga, svenska dagisbarnsföräldrar.

Tror du på allvar att det är fler föräldrar som är rädda för att deras barn ska hamna på bild på Facebook än föräldrar som vill fotografera sina barns luciafirande? I så fall har folk blivit väldigt paranoida på sista tiden. Ser man till reaktioner på nyheten så verkar nästan alla förbannade.

Personligen anser jag att man bör fråga sig varför det är så många barn som lever med skyddad intentitet att det alls är en fråga. Borde inte deras förföljare låsas in istället, så att barnen kan leva fritt som alla andra?

På vårat dagis var det tillåtet att fotografera till en förälder vägrade skriva på att det var ok att barnen blev fotograferade.
Knasigt men folk är rädda som satan för pedofiler och dylikt idag. Det är ju inte så att det blivit fler än för typ 40 år sedan.
 
På vårat dagis var det tillåtet att fotografera till en förälder vägrade skriva på att det var ok att barnen blev fotograferade.
Knasigt men folk är rädda som satan för pedofiler och dylikt idag. Det är ju inte så att det blivit fler än för typ 40 år sedan.


Jag vet faktiskt inte vad det är som Mjölby Kommun är rädda för. Jag var på föräldramöte förra veckan och det här var en av dom större puckarna vi pratade om och jag fick känslan av att alla tyckte det var lustigt. Det fanns nog ingen som verkade speciellt nöjd med beslutet. Så det verkar inte som det grundar sig på föräldrarna utan snarare Kommunen i fråga som fått dille. Eller så har det kanske inträffat något speciellt vad vet jag.

Vid tillfällen som när barnen har Luciatåg som dom övat på i flera veckor så borde det väl kännas mer rätt att dom föräldrar som inte vill ha med sina barn på bilder helt enkelt inte låtar barnen deltaga istället för att sabba fotoalbumen/minnena för dom övriga 99.5% som faktiskt vill ha några bilder på det.
 
På vårat dagis var det tillåtet att fotografera till en förälder vägrade skriva på att det var ok att barnen blev fotograferade.
Knasigt men folk är rädda som satan för pedofiler och dylikt idag. Det är ju inte så att det blivit fler än för typ 40 år sedan.
Om det rörde sig om EN förälder så borde denna själv förstå att det är läge att byta dagis istället för att förstöra för övriga.
 
Detta är väl helt i linje ...

… med det lagförslag som ligger i startgroparna - om det inte redan är klubbat (?)

Det är bara storebror som får fota fritt på gator - polis och bevakningskameror.
Det är bara storebror som får fota fritt på skolor - personalen, och av skolan beställd fotograf …

Detta på grund av … en överdriven(?) oro att alla fotografer kränker andra och hänger ut andra på nätet?

Jag ser inte fram emot ett samhälle där de som inte sköter sig styr villkoren för andras frihet, eller där politiker använder dem som argument för nya lagar.
Sätt åt skurkarna hårdare istället! Det finns redan lagar som räcker för det.

Finns det barn, som har special behov av skydd varför inte skydda dem bättre …

Sen kan man väl informera föräldrar och släkten, att de inte får/bör lägga ut bilder på andras barn på Facebook eller andra sajter!
 
Det är bara storebror som får fota fritt på skolor - personalen, och av skolan beställd fotograf …

Det märkliga är ju bara att jag fick ju hem bilder från min dotter dagis på hela klassen. Så vitt jag vet saknas inget av barnen där. Kan man då antaga att det inte finns några barn som lever som asylsökande eller med skyddad identitet?

Personalen fick frågan hur dom ser på det, om det inte är någon slags dubbelmoral. Att jag som förälder inte får ta kort min dotters klasskompisar, men att dom gör det och sen distribuerar ut på löpande band till alla föräldrar som tycker det är värt att betala 130:- för den bilden. Och ja, dom höll ju med om det är märkligt. Fast nu vill jag absolut inte svärta ner fröknarna, dom har väl ungefär lika mycket att säga till om som jag som förälder har i det här ärendet.

Svaret pappan som ställde frågan fick var ungefär något i stil med, jag kommer inte ihåg ordagrant men att det handlade om en pappersbild. Mellan raderna alltså att den inte går att "sprida" på Facebook.
 
Hela den här grejen är besudlad av märkliga beslut som är tagna utan någon större eftertanke. Kan det vara politiker som ligger bakom? ;-)
 
Är det inte bättre, att eleverna i skolan försöker inhämta sig kunskap därinne, i stället att leka med sina mobiler och plåta med dem. Detta borde ju även ligga i föräldrarnas intresse att barnen lär sig något med tanke på sitt liv.. Har en bekant vaktmästare, som berättade mig, att 30- 40 procent av lärarnas tid går åt för att få tyst i klassen. Något är fel i skolan. Det är också en fråga om våra skattepengar.
Det kan hända att det är bättre, men det har inte med den här diskussionen att göra, som handlar om att föräldrar inte får fotografera sin egna och andras barn i förskolan.

Konstigt, att jag kunde genomgå min skola utan miniräknare och mobiltelefon.

Ju äldre man blir, desto bättre var det förr.
 
På vårat dagis var det tillåtet att fotografera till en förälder vägrade skriva på att det var ok att barnen blev fotograferade.
Knasigt men folk är rädda som satan för pedofiler och dylikt idag. Det är ju inte så att det blivit fler än för typ 40 år sedan.

Ja, för alla som fotograferar barn är ju pedofiler.
 
Tycker det borde vara tillåtet att fotografera på dagis och skolan men olagligt att lägga ut det på nätet utan tillåtelse.
 
Tycker det borde vara tillåtet att fotografera på dagis och skolan men olagligt att lägga ut det på nätet utan tillåtelse.

Ja det hade ju varit det självklara alternativet. Istället för pappret man skriver på att förskolan får ta kort borde alla föräldrar skriva på ett papper där dom får ta hur mycket bilder dom vill så länge dom inte publicerar på Facebook.
 
'- Endast personalen fotograferar verksamheten för den pedagogiska dokumentationen'

Vad händer om du säger åt personalen att de inte får fotografera ditt barn? Om de skulle fråga varför så kan du säga att de bilder som personalen tar blir offentlig handling och att du inte vill att pedofiler anonymt ska kunna begära ut dessa bilder från kommunen. Sannolikheten för att detta skulle ske är rätt så obefintlig, men det borde vara fullt tillräckligt för att få personalen att se ut som russin i ansiktet om man lyckas säga det på ett trovärdigt sätt.
 
Finns det barn, som har special behov av skydd varför inte skydda dem bättre …
För att i dagens Sverige så ser man brottslingar som större offer än brottsoffer. Att låsa in drägget går inte, för det är så "synd" om dem, så istället får barn tydligen finna sig i att leva med skyddad identitet och förmodligen rädsla för att bli hittade. Det är "solidariskt" antar jag.

Varför skall man ta några hänsyn om man äger en kamera? Är det så du m. fl. tänker?
Har du hört talas om demokrati? Demokrati innebär att majoriteten bestämmer över minoriteter, vilket borde vara fallet här. Det finns ingen som helst anledning att EN paranoid förälder ska kunna förstöra för alla andra genom att påtvinga dem fotoförbud av deras egna barn under en svensk, stor högtid.
 
Vad händer om du säger åt personalen att de inte får fotografera ditt barn? Om de skulle fråga varför så kan du säga att de bilder som personalen tar blir offentlig handling och att du inte vill att pedofiler anonymt ska kunna begära ut dessa bilder från kommunen. Sannolikheten för att detta skulle ske är rätt så obefintlig, men det borde vara fullt tillräckligt för att få personalen att se ut som russin i ansiktet om man lyckas säga det på ett trovärdigt sätt.

På mina barns förskola har vi föräldrar varit tvungna att skriva på papper att vi godkänner att fröknarna får ta bilder på barnen för att dokumentera verksamheten. Vi får även skriva på inför varje skolfotografering, inga underskrifter inga bilder på barnen! Skolan delar bara ut klass och telefonlistor till föräldrar som godkänt att man vill vara med på listorna.
Och på våran förskola med 100+ barn har inga föräldrar motsatt sig fotografering och jag tycker det är jätteroligt att varje dag när jag hämtar barnen får möjlighet att se digitala bilder på vad mitt barn gjort under dagen.
 
Det må vara hur det vill med identitetskyddade barn, men det här är nog ytterligare ett tecken på den ”fotofientlighet” som växt fram i samhället, framförallt i trygghetsnarkomanernas Sverige, och som vi alla som fotograferar säkert märkt av. Inte bara på dagis och kring barn alltså. Rädslan vad fotografen gör med bilden är stor, och det har givetvis att göra med Den Digitala Tidsåldern, när dylika bilder snabbt och lätt kan hamna på ”nätet” i alla möjliga och inte minst oönskade sammanhang där folk kan känna sig kränkta. Och det avgör de ju bäst själva, och de anar alltid det värsta..

Då blir det lättast med Totalförbud i alla offentliga miljöer. Så det här med dagis kanske bara är en början!? Hur det nu ska gå till… Det intressanta med dagis och skolor (i varje fall det sistnämnda) i detta sammanhang är väl att det oftast är eleverna själva som ”hänger ut varann”, och hur ska man komma till rätta med det nu när alla har mobiltelefoner med kameror, så även i skolorna? Skapa regler om att ”mobilkameror” blir förbjudna där så att försäljningen av ”pensionärsmobiler” (!) från DORO (utan kameror) får ett rejält uppsving när alla ungdomar (eller deras föräldrar) tvingas köpa dom? Ännu en ”ordningshållningsuppgift” som läggs på redan hårt beprövade lärare, kan jag tänka mig i så fall. Håhåjaja. I mellanmjölkens land… :-/
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.