Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotobok?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sofie-78

Medlem
Jag söker efter en bok som passar någon som är nybörjare på fotografering med en systemkamera

Det får gärna finnas förklaringar på vanliga funktioner och hur man bäst använder dem. Lite tips på hur man får bra bilder och det är ett plus om det finns med lite om att framkalla svart-vitt själv. Finns det någon bok som passar mina önskemål?:)

Foto min hobby av Pär Lundqvist är en utmärkt nybörjarbok. Första upplagan kom någon gång i mitten av 70-talet och är snart säkert uppe i ett 10-tal revideringar.

Denna bok har hjälpt många nybörjare genom åren och används även ibland i samband med fotokurser.

De är inte böcker men ta en titt på tidningen Fotos särtryck av deras artikelserier Systemkameraskolan, Bildskolan mfl.

Tack:)

Då ska jag ge mig ut och leta efter den så att jag kan kika lite, borde den finnas i en vanlig bokhandel?

jimh skrev:
De är inte böcker men ta en titt på tidningen Fotos särtryck av deras artikelserier Systemkameraskolan, Bildskolan mfl.

Jag har faktiskt skrivit en beställning på dem ikväll och ska skicka in imorgon, jag hoppas att de kommer fort:)

Re: Tack:)

Sofie-78 skrev:
Då ska jag ge mig ut och leta efter den så att jag kan kika lite, borde den finnas i en vanlig bokhandel?

Jag tror du lätt hittar den i en välsorterad bokhandel. Jag såg den faktiskt så sent som idag på Akademibokhandeln i Stockholm.

SmurfMolly skrev:
"National Geographic, Den stora fotoguiden" Klart värd varenda krona den kostar!

Då ska jag kika på den med, jag ska ge mig ut i bokhandlarna imorgon. Jag har letat på biblioteket innan men det har aldrig funnits något vettigt inne.

Hansi skrev:
Foto min hobby av Pär Lundqvist är en utmärkt nybörjarbok. Första upplagan kom någon gång i mitten av 70-talet och är snart säkert uppe i ett 10-tal revideringar.

Denna bok har hjälpt många nybörjare genom åren och används även ibland i samband med fotokurser.

Att denna skulle vara bra håller jag inte med om, det finns många och mycket bättre grundböcker i fotografi. I jämförelse med andra böcker är förvisso Lundqvists bok bred, men både vad gäller bildexempel, pedagogiskt upplägg och språk lämnar den mycket att önska.

Jag skulle aldrig rekommendera denna bok till någon nybörjare.

Michael Langford

Michael Langford har skrivt flera fotoböcker.

Starting Photography
Basic Photography ISBN 0-240-51592-7
Advanced Photography

De senare två har jag själv, och de är mycket mycket bra och har hjälpt mig på vägen.

Heltäckande, pedagogiska (i slutet på varje kapitel finns ett antal läroprojekt för att testa vad du lärt dig i kapitlet) och gedigna till sitt upplägg. Du hittar dem på vilken välsorterad nätbokhandel som helst.

Som jag ser det klår dessa två senare samtliga på svenska existerande fotoböcker med hästlängder. De tävlar inte ens i samma liga.

Jag gissar att du skulle ha mycket nytta av Starting Photography samt Basic Photography.

Jag måste bara tillägga Ulf Sjöstedts böcker som jag tycker är helt suveräna. Han har skrivit ett antal & många av dom finns ofta på biblioteket om du inte vill köpa.

larsaz skrev:
Jag måste bara tillägga Ulf Sjöstedts böcker som jag tycker är helt suveräna. Han har skrivit ett antal & många av dom finns ofta på biblioteket om du inte vill köpa.

Sjöstedts böcker håller högre klass än Lundqvist, men i gengäld är de som Larsa säger många.. och ofta dyra.

Langford är mera kompletta pedagogiska helheter istället för ungefärliga förklaringar till vad man kanske kan göra (som i Sjöstedts fall) med alla sina hasselbladare och leicakameror som han ägnar sig åt att räkna upp...
Ointressant för en nybörjare.

Re: Michael Langford

Johan Okker skrev:
Michael Langford har skrivt flera fotoböcker.

Starting Photography
Basic Photography ISBN 0-240-51592-7
Advanced Photography

De senare två har jag själv, och de är mycket mycket bra och har hjälpt mig på vägen.

Jag ska ta och kika på dem med, har skrivit upp allt i mitt lilla block och hoppas att jag hittar något som passar mig:D

larsaz skrev:

Jag hinner förhoppningsvis till biblioteket imorgon med, jag ska kika efter hans böcker. När jag varit där förut har det tyvärr inte funnits mycket inne.

John Hedgecoe har skrivit en rad fotoböcker, en del av dem behandlar det du frågar efter. Rekommenderas!

Jag har John Hedgecoe's "Stora Fotoboken" Köpt för ett par hundringar på bokrean för något år sedan.
En höjdare! Tar inte bara upp teknik utan även mycket om bildkomposition, färglära och annat.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar