ANNONS
Annons

Foto på CD - hur hållbart är det?

Produkter
(logga in för att koppla)

lars541119

Medlem
Jag har letat efter hur bra egentligen CD är som lagringsplats. Såg på ett ställe att om en CD ligger mörkt förstörs bilderna fortare. Finns det belägg för detta? Vilket är bästa sättet att bevara en CD på? Tips?
/ Lars

Hörde av en snubbe i it-branschen, att det är säkrare att bränna med en långsam brännare, eftersom bränningen blir djupare då och därmed hållbarare. Vet inte om det ligger något i detta..

egentligen är det inte att de brända hålen blir djupare, utan att skivan snurrar stabilare vid ett lägre varvtal.

Kontentan blir dock densamma: bränn i lägre hastighet. Se även till att INTE använda en skiva inköpt på OK/Q8 för 5 kr...

Men det är hastigheten och inte brännaren i sig som är viktig. En snabb brännare bränner inte sämre än en långsam.

Senast ändrad:
Jag vill inte starta något stor debatt om digitalt vs. analogt, men jag måste ända säga att jag som (scannande) analogfotograf känner mig lite säkrare i.o.m. att filmen är en parallell och ganska säker lagringsmöjlighet.

DVD kan var ett alternativ!

Hej Lars,

Har förstått att inspelningsbara DVD-skivor (framförallt DVD-RAM skivor) ska ha mycket längre hållbarhet (mer än 30år) än CD skivor.

Så nu när DVD-brännare faktiskt inte kostar så mycket kanske det kan vara värt att satsa på en sådan!

MvH/ Leif Söderlund

Re: DVD kan var ett alternativ!

Ja det är inte så mycket de olika varianterna av teknik som avgör arkivbeständigheten utan det är uppbyggnaden av mediet och hur mediet förvaras som bestämmer arkivbeständigheten, oavsett om mediet är digitalt eller traditionellt. Utan att ha definierat "arkivbeständigt" så kan man göra några jämförelser.

Negativ är arkivbeständigt om man är mycket noga med att alla kemikalier är borta från emulsionen och negativet sen är behandlat på allra bästa sätt och förvaras kallt. Det betyder att man måste själv kontrollera hela processen för att vara säker på vad filmen utsatts för. Bra tips finns i "Mörkrumsteknik för fotografer" av Björn Andersson och Erik Oswalds.

CD-skivor måste vara speciellt producerade som arkivbeständiga, vilket idag innebär att de skall vara belagda med ett tunt guldlager och en hård skyddsyta. Då skall de vara arkivbeständiga i upp till 200 år.

DVD-skivor når ännu inte upp till den standard som CD-skivorna har, men de lär komma. Fördelen med DVD är naturligtvis den stora mängd bildfiler som ryms på skivan jämfört med CD.

När jag gick över till digitalt började jag med arkivbeständiga CD-skivor som backup. Men eftersom mängden bilder ökar hela tiden blir det hela oöverskådligt, därför har jag gått över till 2 lika stora hårddiskar som förvaring. Den ena är backup av den andra disken. På så sätt sprider jag riskerna att bilderna försvinner.

Mvh
Lasse

Lars,

det här inlägget hittade jag på ett diskussionsforum på sidan "CDFreaks". Vet inte hur sant det är, men av det här att döma verkar DVD vara överlägset CDskivor (killen verkar i alla fall ha koll :)) och då främst DVD-RAM. Jag ska nog i alla fall köpa en DVDbrännare pga den smidiga hanteringen och stora lagringskapaciteten!:

<b>"Reading this forum I'm suprised a lot more people aren't using DVD-RAM to some extent. -- They will play in a few DVD recorders (Panasonic for example) and LG and a few others have DVD writers that will read and write both dvd-RW and DVD-RAM.

For archive / backup you can re-write DVD-RAM over 100,000 times and can write protect the ones in a caddy. Life expectancy is guaranteed to be at least 200 years (how they test that I don't know)

Native Windows XP supports DVD-RAM without the need for rubbish packet writing software (especially for CD-RW's) and being an optical media you can write any file system you like to it -- works with Linux ext3, reiserfs as well.

It's slightly slower than DVD-RW but 99.99999% reliable and double sided media will give you 9.7GB.
They can now be found in a lot of stores as well.

DVD+RW and DVD-RW have a much lower life and can't be used more than a few dozen times so don't use these for repeated backups and archives.

Judging by the problems I've read on this forum about CD's I'm surprised anybody are using these any more. -- If you want to make MP3's the easiest way is to use the current generation of Mini disc recorders which have a PC link .

Having used Computers for around 10 years now I can definitely state that CD-RW was the worst and most unreliable medium ever invented as well as the packet writing software for these."</b>

MvH/ Leif

Re: Re: DVD kan var ett alternativ!

Lars Arned skrev:

Negativ är arkivbeständigt om man är mycket noga med att alla kemikalier är borta från emulsionen och negativet sen är behandlat på allra bästa sätt och förvaras kallt. Det betyder att man måste själv kontrollera hela processen för att vara säker på vad filmen utsatts för. Bra tips finns i "Mörkrumsteknik för fotografer" av Björn Andersson och Erik Oswalds.

Om man fryser sina CD då? Måste väl minska åldrandet och möjligheten för diverse bakterier att äta upp ytskikt och dyl.

inte svårt...

Det är ju för gudsskull bara att bränna om skivorna, om det så skulle vara. Håll dom borta från ljus, damm och någorlunda håll dem svalt så håller dom minst 10 år. Det klarar i stort sett vilken noname skiva som helst. Visst vi kanske lagrar på mediet cd idag, men om 30-40 år kan jag i stort sett lova att cd-formatet är glömt för länge sen...

Re: Re: DVD kan var ett alternativ!

Lars Arned skrev:
CD-skivor måste vara speciellt producerade som arkivbeständiga, vilket idag innebär att de skall vara belagda med ett tunt guldlager och en hård skyddsyta. Då skall de vara arkivbeständiga i upp till 200 år.

Du verkar ha koll på detta, vilket jag inte har och frågar därför:
Var kan man köpa dessa?
Något speciellt märke som är bättre?
Pris?

Är de inte för dyra måste detta vara ett bra alternativ.

Hälsn, Nils.

Vet att det har funnits en skiva från Kodak med namnet Kodak gold för högsta arkivbeständighet.

Det bör finnas fler fabrikat med så kallade arkivbeständiga skivor.

Re: Re: Re: DVD kan var ett alternativ!

Graal skrev:
Du verkar ha koll på detta, vilket jag inte har och frågar därför:
Var kan man köpa dessa?
Något speciellt märke som är bättre?
Pris?

Är de inte för dyra måste detta vara ett bra alternativ.

Hälsn, Nils.

Det finns flera fabrikat som gör arkivbeständiga cd-skivor, bla Kodak Gold som Stephan nämner. Själv har jag bara använt mig av MAM-E. När jag köpte skivorna kostade dom 10 kronor styck på www.dustin.se för ett år sedan - men nu fanns de inte på deras hemsida. Ring och fråga dem 08-55344000.

Jag såg på MAM-E,s hemsida att de också gör DVD-skivor med samma kvalitetskrav och 200 års arkivsäkerhet. http://www.mam-e.com/
Ett annat märke som sägs vara bra är Mitsui Gold Disk.

Det finns flera CD-skivor som kallar sig Gold och ser ut som de har en guldyta men det är enbart färg och motsvarar "No Name" skivor i hållbarhet.

Carl och Daniel skriver att skrivhastigheten har betydelse för CD/DVD-skivans hållbarhet. Det stämmer också, brännaren bränner bättre vid lägre hastighet. MAM-E har maxhastigheten 12X men bränn gärna långsammare.

Christian, jag vet inte om hållbarheten förbättras om man fryser skivorna. Men mer information finns här: http://www.kodak.com/global/en/prof...Info/permanence.jhtml?id=0.1.18.18.17.6&lc=en

Bra sidor för CD/DVD frågor är Picture Flows hemsida om rekommendationer:
http://www.pictureflow.com/forum/showthread.php?threadid=540
där finns också länkar till andra sidor om CD/DVD bla den som Leif skriver om.

Mvh
Lasse

Även om ...

... ämnet diskuterats tidigare , finns det tydligen utrymme för att göra det en gång till. Tack för alla svar som jag tar till mig nu.
/ Lars

Tittade lite nogrannare på mina cd-skivor och såg att de var producerade av MAM-E men med teknologin licencierad av Mitsui.
Mvh
Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar