Annons

Foto eller bildkonst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sluta genast. Ni förstör bara stämningen. Lyssna på Jim, han är en mycket klok man och det är otroligt svårt att vara en forumvärd, men det är just därför Jim är det, för han har koll!! Även solen har fläckar ibland!

Svara inte på detta utan gå tillbaka till ursprunsgfrågan.

Eders alla redaktör

Jag ser mina bilder som bildkonst, jag vill få fram något med mina bilder, jag vill att dom som tittar på mina bilder ska känna något.
När jag själv tittar på bilder, så gillar jag mest bilder som där det finns en känsla och en tanke bakom..

En vanlig bild, på sin nyfödda bebis, sin katt, hund, trädgård är inget som brukar locka mej. Då blir det ett foto för MEJ..(och jag har MÅNGA foton hemma i datorn.. det måste man ha..) Men om det finns något speciellt med det vanliga motivet, från en ovanlig vinkel, ett spännande ljus osv. då blir det mer en konst..

Men vad man gillar för konst är så olika för alla..

/Camilla

Denna fråga har en tendens att uppkomma då och då. Anledningen till att den kommer upp är att den aldrig fått något entydigt svar, och heller inte kan få något sådant.

Svaret är olika från person till person. Vissa ställer upp mycket strikta regler för vad som kan ses som foto, medans andra ser foto som en betydligt friare verksamhet.

Personligen tror jag efter att ha läst olika trådar att jag befinner mig i ett mellanskikt. Jag anser att man kan förändra t.ex kontraster, ljus, färgton eller beskärningar i ett foto och forfarande pyssla med fotografering.

Om man däremot börjar lägga till eller ta bort saker i sitt foto kan jag anse att man börjar pyssla med annat - man kanske kan kalla det "bildkonst".

Till saken hör också att dessa gränsdragningar inte bara varierar mellan personer, utan också mellan olika typer av fotografering.

Så min slutsats blir att frågan har inget eller 10000 svar.

Senast ändrad:
Ingen bild är en exakt avbild av verkligheten. Ska man då redogöra för alla sina arbetsmetoder? Även om man hade velat att göra det så hade det inte gått. Nej... bedöm bilden för sig och arbetsmetoden för sig.

Jag anser att arbetsmetoder som inte är uppenbara för betraktaren ska sättas i relation till sammanhanget. Avser bilden en tävling eller har man gjort den för sitt egna höga nöjes skull? Är det en press- eller dokumentärbild?

Det var inte meningen att varken dra igång en megadebatt eller trampa någon på tårna! Ämnet kom att intressera mig efter att ha läst om PS Oskarp mask i arkivet - och funderingar kom om var gränsen går. Självklart har "gamlingarna" här diskuterat detta förr. Jag borde läst lite mer i arkivet!!! Tack i alla fall för kommentarerna!
Mvh Ariann

Med oskarp mask i PS så försöker du bara återge den skärpa som orginalbilden har, eftersom scannern kan göra bilden lite suddig, så man åtgärdar bara det felet. Man vill ju samma skärpa på den inscannade bilden som orginalet har. Då har man inte manipulerat bilden. Visserligen kan man dra i för mycket och då liknar den inte orginalbilden, tex för mycket kontrast.

Senast ändrad:
Om återkommande diskussioner.
Det är ofrånkomligt att samma frågor kommer att ställas om och om igen, med nya angreppssätt och infallsvinklar. Det är ett forums natur. Hur många frågor kommer inte att upprepas om bildstabilisering och exponeringsmätning? De som har varit med ett tag tröttnar naturligtvis, men nytillkomna uppskattar det. Om det inte förekom skulle forumet till slut gå i stå. Visst är det bra att titta i gamla trådar, men som sagt varje ny diskussion får sin egen färg och möjlighet till aha-upplevelser.

Om Bildkonst.
I foto skapas bilden i sökaren och enligt min uppfattning är fotokonst att göra den rätta exponeringen med motiv, ljus, komposition, kontraster, budskap, symboler och avsikt. Detta är en väl så krävande bildkonst som pennkonst, penselkonst och vävkonst. PS är med sin datorkonst ett verktyg för vidare bildkonst, tillämpat på foton, teckningar och annat.

Bildkonst inom foto innebär för mig :
- estetiska bilder
- bilder med budskap
- fångade ögonblick
- behärskande av teknik och känsla för detta

Innebär inte :
- enbart teknik
- avbildning rakt av
- effekter i PS

Det fantastiska med foto är ju att resultatet är en bild! Varför fotograferar vi? Vad använder vi våra bilder till?

/Staffan

Ariann skrev:
Jag är väldigt nyfiken på att höra kommentarer ang detta ämne. Var drar Du gränsen - om Du drar någon? När är det foto? ...

Ett foto är för mig när ett intryck "förevigats" genom att ljusets reflektioner har fångats, antingen i traditionell mening, eller i digital form.

Den enda gång det är "förbjudet" att manipulera en bild, vare sig i mörkrum eller med dator är när man utger sig för att dokumentera en verklig situation. Klipper du t.ex. in dig själv på kinesiska muren (och gör det verklighetstroget) och döper bilden till "Jag på kinesiska muren" så anser jag att du bedragit publiken, och det är inte bra. Tycker jag. Klipper du däremot in dig själv i luften flygandes ovanför muren och slänger på ett par vingar, så är det tydligt för publiken att det inte skildrar en verklig situation. Alltså har du inte "lurat" någon.

Bildkonst tycker jag det är så fort du knäppt fotot, om du själv tycker det. Alla har vi våra individuella uppfattningar om vad som är bra eller dålig konst, men ingen har väl rätt att säga till någon annan att de inte är konstnärer. Ett snapshot av en sprittande gris kan mycket väl vara konst, om det var det som var tanken.

Och du skall inte bry dig om nån tycker att du startat denna tråd i onödan. Det verkar ju fortfarande finnas många som har nått att säga om saken, och vill man inte läsa tråden så kan man låta bli. Jag hejar på dig Ariann!

Begreppet Konst etc.

Jag har funderat på det här med begreppet konst(all konst) och kommit fram till en definition som jag tycker fungerar bra på både konst och musik:
Allt som görs med förutsättningen att vara konst/musik ÄR också konst/musik.

Ex:
Om jag lägger två pinnar i kors på golvet och säger: "detta är konst", då är det också konst. Skramlar jag med nycklarna och säger: "Detta är musik", då är det musik.

Om det är bra eller dåligt ligger i betraktarens ögon.

Jag upplever annars skillnaden mellan foto och bildkonst som rent semantisk:
Foto är en teknik, bildkonst är ett begrepp.

Det var det jag menade. De sjunger därför att de måste men likväl upplever vi det som musik.

"Om fågeln visste varför den sjöng skulle den tystna."
- Arthur Lundqvist

Jag köper det mesta i Patrics försök till definition av begreppet konst.

Allt som görs med förutsättningen att vara konst/musik ÄR också konst/musik.

Ex:
Om jag lägger två pinnar i kors på golvet och säger: "detta är konst", då är det också konst. Skramlar jag med nycklarna och säger: "Detta är musik", då är det musik.

Det som saknas i definitionen är dock intentionen. Man måste veta varför det är konst, dvs man måste ha en tanke och en idé med sin handling.

Ordet konst har sitt ursprung i ordet kunskap, och är därmed också förknippat med förmåga och insikt. Konst ska vara lite svårt. Inte nödvändigtvis svårt att förstå, men svårt att åstadkomma. Tänk hur ofta man hört uttrycket "Men, det är väl ingen konst!", om man ser något man tycker sig kunna gjort lika bra (eller bättre) själv. I de fallen kanske det handlar mer om konstnärens insikt och idé snarare än förmåga att utföra själva arbetet.

Som att lägga två pinnar i kors på golvet.

Jag upplever annars skillnaden mellan foto och bildkonst som rent semantisk:
Foto är en teknik, bildkonst är ett begrepp.

Håller med, nästan. Foto är också ett begrepp, liksom teknik och konst. Om man ser ur en begreppsmodellsynvinkel.

Jag tycker man kan tala om begrepp i termer av teknik, konstform och konst.

Ur SAOB saxar jag följande betydelse av ordet konst, det finns fler:
"verksamhet som avser frambringandet av ngt skönt (estetiskt verkningsfullt),
produktiv estetisk verksamhet".

Konstform då? Tja, det är förmodligen den form som konsten tar sig, vilket kan vara i princip vad som helst. Men frågar man en bunt människor, kan de förmodligen räkna upp ett antal vanligt förekommande konstformer, såsom måleri, skulptur och förhopningsvis fotografi.

Tekniken är sedan vägen för att uppnå konsten. Och inom olika konstformer finns det olika tekniker. En "målning" kan åstadkommas med exempelvis olja, akryl, akvarell och så vidare.

Att måla i olja är en "konst", men bara för att man målar i olja blir det inte konst. Man bör därför betrakta målandet som en konstform, men därmed inte kalla alla utövare av tekniken oljemålning för konstnärer.

Fotografi anser jag i samma anda vara en konstform, men all fotografi är inte konst för det. Och alla fotografer är inte konstnärer.

För att åstadkomma fotografier kan man använda sig av olika tekniker. Lär man sig behärska teknikerna - skaffar sig förmågan - och har insikten om hur den förmågan kan användas för att gestalta sina idéer, har man kommit långt på vägen för att åstadkomma fotografisk konst.

Men man kan naturligtvis använda fotografin och dess tekniker utan att ha ambitionen att skapa konst - exempelvis inom pressfoto, dokumentärfoto, semesterminnen, familjealbum och så vidare... Dock finns det ju all anledning att lära sig mer om fotograferandet som teknik och tanke för att skapa bättre bilder i samtliga fall. Förmåga och insikt är alltid användbart.

Vad jag menar är, att fotografi är både konstform och en teknik för att avbilda, på samma gång.

En aning långt och obegripligt kanske, så här på morgonkvisten...

/jonas.

Senast ändrad:
Jag skulle vilja vända på frågeställningen. Får man visa en bild som förmedlar en annan och kanske okänd verklighet eller ska sådana bilder ”rättas till” i PhotoShop för att passa in i fotokonstens värld? Om en sten är brunlila och om den intensiva ökenhetten ger oskärpa på vissa ställen i bilden ska då detta justeras för att passa de människor som tror att det bästa ser ut som i soldis i Mälardalen? Citerar en bit ur min ”profil” som jag skrev in igår:

”Jag gick en fotokurs för många år sedan, en fortsättningskurs. Kursledaren sa att det viktigaste när man fotograferar är att man har idéer som man vill förverkliga. En av de första uppgifterna var att skapa en bild på temat Natur. Sagt och gjort. Efter en vecka fick vi redovisa vad vi gjort och en kille visade en bild på två buskage och med en stor björk och en disig sjö i bakgrunden.
-Jaha, vad är det här för djävla bild? Vad vill du säga med den? Den skulle ju kunna vara tagen var som helst t ex i Badhusparken…
-Min idé med den här bilden är att visa hur just den här busken växer och att den vill befinna sig nära vatten… …och den ÄR tagen i Badhusparken.
Senare fick jag veta att han sänt bilden till en växtforskare i Australien för att jämföra växtsättet med en liknande art på den kontinenten.

Jag har alltid fascinerats av bilder från gamla tider och från exotiska platser. Bilder från ens egen närhet kanske inte alltid framstår som så intressanta förrän det sker förändringar och det visat sig att man inte dokumenterat den försvunna miljön i någon enda bild. Å andra sidan är kanske de gamla klasskorten obehagligt avslöjande och minner om hur fort tiden går och allt inklusive en själv förändras. Kanske är det därför så många ägnar sig åt naturfotografering. Då blir fotograferandet kanske istället en konstart speciellt om man inte anger var bilden tagits och speciellt om man kör sönder bilden i PhotoShop. Om fakta om bilden finns skulle den ju kunna användas t ex i miljövårdens tjänst.

Om jag t ex tar en bild på ingången till Antelope Canyon i Arizona i USA i gassande sol med en brunlila sandsten som böljar i små böjda vågor och de 42 graderna Celsius bränner på vaderna och det är svårt att se klart p.g.a. värmedallringar… …och visar den bilden här på forumet. Vad händer? Jo, flera personer upplyser om att bilden är platt i allt… i färg och skärpa! En person sänder ett mail och tycker att bilden borde tagits i soldis istället. Någon undrar om jag mätt ”rakt på” eller kompenserat. ”Sådana här bilder måste man underexponera något”… Men stenen är ju ljusare än 18 %. Då blir det väl snarare underexponerat om man mäter ”rakt på”…
Soldis är det förresten vart 10:e till 15:e år när en tromb brukar passera denna öken. Men varför ska jag fotografera i soldis förresten för jag vill ju förmedla hur det var där i den plågsamma öknen och de helt fantastiska formationerna som dessutom var smällheta!!!
Om man tar en bild i dimma, blir man då upplyst om att man skulle tagit den i klart väder och att skärpan borde varit bättre?
Om man fotograferar vit marmor, blir man då upplyst om att man skulle fotograferat svart granit istället?
Om man fotograferar i mörker, blir man då upplyst om att man skulle fotograferat i ljus?

Men visst är den bra, fotosidan.se Här kan man få svar på det mesta och alla bilder som finns här ger nya idéer och inspiration!”

Idag är den enda definitionen på konst att det är sådant som visas på gallerier eller i konsthallar. Två korslagda pinnar på köksgolvet är inte konst, men om man kan få ett galleri att visa dem blir det konst. Flimmer på min TV hemma är inte konst, men på ett galleri blir det videokonst. Innehållet i familjens tvättkorg är verkligen inte konst, men på ett galleri kan det bli en installation = konst.

Musik kan kanske definieras som organiserat ljud (av människor). Fågelsång är inte musik, utan revirmarkering. Många tonsättare har förvisso använt fågelsång i sin musik, t ex Einojuhani Rautavaara i sin Cantus Arcticus.

jpx skrev:
"Om fågeln visste varför den sjöng skulle den tystna."
- Arthur Lundqvist

Jag köper det mesta i Patrics försök till definition av begreppet konst.

Det som saknas i definitionen är dock intentionen. Man måste veta varför det är konst, dvs man måste ha en tanke och en idé med sin handling.

Tack jpx!

Intention är ett bättre ord än det jag använde så byt ut det i min definition, det var nämligen det jag menade men jag kom inte på ordet just då.

Dessutom tror jag inte att man, om man är seriös, säger att något är konst/musik om man inte menar det, så jag tycker nog att min definition håller.
Eller har någon ett bättre förslag på definition?
Vore intressant att höra.

Hasse Lundberg skrev:
Man kan ju efterbelysa och pjatta och beskära.
Men så fort man lägger till eller tar bort någonting så övergår fotografiet till en bild.

Man kan ju ta bort någonting genom att beskära... Då blir fotot till en bild, eller...?

/J

FlowerPower skrev:

Lite märkligt när en forumvärd försvarar ironi men det är kanske jag som missar något.

???

Var i Fredriks inlägg ser du ironin? Det han säger är ett sakligt konstaterande av faktum. Saken HAR diskuterats tidigare. Och någon koncensus har INTE uppnåtts...

Jag tror du har rätt. Du missar något här...

/J

Loj skrev:

Man kan ju ta bort någonting genom att beskära... Då blir fotot till en bild, eller...?
/J
Min andemening var, att ta bort = avlägsna objekt.
Lägg till = lägga till objekt.
Att beskära är naturligt, jag har inte funnit något negativformat som alltid passar mina bilder.

skapa?

Skapar och fotograferar gör jag väl med den gamla traditionella metoden?.Digitalt är väl att vara bildtekniker..trodde jag

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar