Annons

Fota i klassrum

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan man då anta att alla skolor i Alingsås kommun har skyltar på plats som upplyser om fotoförbudet?

För det kan väl inte räcka att skriva om förbudet på sin hemsida? Visst, man har därmed informerat om förbudet, men på en "plats" som är väldigt "långt ifrån" själva skolan.

Som fotograf måste man bli upplyst om att det råder fotoförbud, men frågan är var/hur och hur lättillgängligt denna förbudsinformation ska finnas? Och dessutom: hur stor skyldighet har man som fotograf att efterforska eventuella förbud innan man fotograferar?

Mina frågor är allmänt ställda, så jag tar bara Alingsås kommun som ett exempel, men principen borde ju gälla överallt.

Du kan fota så mycket du vill tills du ser en skylt som förbjuder fotograferande eller att ngn upplyser dig om förbudet.

Jo, det vet jag. Men vad jag menade var: är det tillräckligt att kommunen skriver om fotoförbudet på sin hemsida? De har ju därmed upplyst mig. Men det kräver ju att jag läser på deras hemsida. Det låter i mina öron inte som ett tillräckligt bra sätt att upplysa. Frågan är då: räcker det eller inte? Och helst då ett svar från någon som faktiskt vet hur det ligger till.

Javisst. Nu när han avslöjat att han har läst den websidan så blir det svårt att hävda att han inte känner till fotoreglerna.

Min kommentar gällde dock huruvida kommunen kan anses ha upplyst allmänheten (och därmed Robert) bara genom att att skriva om det på sin webplats.

Svårt att riktigt förstå problemet. Finns det ett uttalat fotoförbud, så är ju saken klar, oavsett vad jag skulle ha för åsikter om det. Finns inget uttalat fotoförbud får man väl ändå se till situationen, försöka se till om man har någon slags etisk kompass som kan vägleda en. Det viktigaste måste vara att man inte gör något, till exempel publicerar bilder någonstans, mot någons vilja. Och, även om man är fotograf, eller intresserad av att dokumentera med sin kamera, måste man väl inte fota överallt, bara för att man får, eller att det inte finns något tydligt förbud?
Om jag vore förälder; var vill jag se foton på mina barn som en lärare eller annan vuxen tagit? Helt rimligt att man måst ha barnets/målsmans till stånd för publicering oavsett var den bild skull publiceras.
När det gäller ungarnas fotande av varandra, är jag mer defaitistisk – svårt att göra något åt det. Däremot kan vi vuxna prata med våra barn om det, om publicering av vissa bilder etc.
Vi lever i en annan värld än för bara några år sedan, med möjligheter att se allt överallt. När jag tog kort tidigare blev det som mest en pappersbild, eller ännu hellre gömt i ett negativalbum, där man ändå aldrig hittade någonting…
Gatufoto är en lite annan sak. Här gäller det offentliga rummet. Men, även där skulle jag dra mig för att publicera i allmänt medium någon bild på personer i komprometterad situation, särskilt inte om personerna vore identifierbara.

...tills någon upplyser dig om förbudet.

Hur ska man veta om det verkligen råder förbud? Ponera att en lärare i fallet med skolan säger att det är förbjudet, medans det i själva verket inte är det. Det kommer ju troligtvis inte stå skrivet nånstans att det inte råder fotoförbud.

Hur ska man veta om det verkligen råder förbud? Ponera att en lärare i fallet med skolan säger att det är förbjudet, medans det i själva verket inte är det.

Litar du inte på den som upplyser dig får du försöka få besked från någon högre upp, i detta fallet kanske skolchefen. Och under tiden lämpligen rätta dig efter det besked du fått.

Om jag vore förälder; var vill jag se foton på mina barn som en lärare eller annan vuxen tagit? Helt rimligt att man måst ha barnets/målsmans till stånd för publicering oavsett var den bild skull publiceras.

Jag är inte säker på att jag håller med.

Om min son är ute på stan så kanske han hamnar på bild tagen av någon av fotosidans medlemmar som ägnar sig åt gatufotografi. Om han är och spelar fotboll kanske någon av de sportintresserade fotograferna knäpper några bilder.

Sedan hamnar bilden här på fotosidan och kan beskådas av tiotusentals personer. Skulle jag bli irriterad över detta? Skulle jag förvänta mig att fotografen kontaktat mig i egenskap av målsman för att inhämta tillstånd? Knappast. Så länge bilderna inte är kränkande så finns det inget att invända tycker jag.

Är det någon större skillnad om bilden tagits inne på skolan?

Nej, jag ser inget principiell skillnad.

Detta sagt - jag är själv försiktig med att lägga ut bilder tagna på ungdomar då jag vet att många har en annan inställning än vad jag själv har.

Så här har Alingsås kommun "löst" frågan:
http://www.alingsas.se/utbildning-barnomsorg/forskoleverksamhet/forskola/fotografering-och-videofilmning

Vet att ett flertal andra kommuner har samma/liknande regler.

I och med att lokalerna är "privat område", så har kommunen/skolan rätt att förbjuda fotografering.

Jag tycker många av formuleringarna är rätt tveksamma. T ex

Men i och med att skolan, förskolan osv inte är offentlig plats finns ingen automatisk rätt för en förälder att få fotografera och/eller filma barn vid olika arrangemang

Är det inte precis tvärtom? Grundregeln är att man får fotografera var som helst! Däremot kan skolan inskränka den automatiska rätten om man så vill.

Ja.
Du jämför offentliga rum med icke offentligt rum i just detta fallet.

Förstår inte vad du är ute efter.

Du rycker citat ur sitt sammanhang. Självklart är jag medveten om skillnaden mellan offentlig och icke offentlig plats. Jag ställde en fråga som jag besvarade själv. För mig är det ingen större skillnad på om någon tar en bild på mig eller min son ute på stan, i en idrottshall, på en skola eller någon annan plats. Så länge det inte råder fotoförbud och bilden inte är kränkande kan jag inte - och vill inte - ha några invädningar.

Jag är medveten om att andra ser det annorlunda och aldrig vill förekomma på bild - något som jag respekterar även om jag inte alltid förstår oviljan/rädslan.

Jag tycker det är ganksa enkelt:

1) På offentlig plats, fotografering tillåten.

2) På icke offentlig plats (t ex skola) är fotografering tillåten om inte annat är beslutat.

3) Har skolledningen beslutat om fotoförbud tycker jag det är givet att sådant skall skyltas tydligt, t ex vid skolans entréer.

Tycker inte att detta borde vara så kontroversiellt - speciellt på en fotosida! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar