Graylingman
Aktiv medlem
...eller inte...
Jo, precis. Folk som inte vet bättre kan ju tro att det är sant. Det står ju på kommunens hemsida...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
...eller inte...
Du kan fota så mycket du vill tills du ser en skylt som förbjuder fotograferande eller att ngn upplyser dig om förbudet.
Han har ju bevisligen LÄST informationen, alltså VET han nu att det är fotoförbud.Nej, kommunen har inte upplyst dig genom att ha information på sin webplats.
Fotoförbud måste väl anslås på plats?
Ptja, fast om ingen har upplyst en och det inte finns nåt anslaget på plats så är det ju bara att fota loss.Nej, det kan meddelas på vilket sätt man vill. T ex muntligen.
Ptja, fast om ingen har upplyst en och det inte finns nåt anslaget på plats så är det ju bara att fota loss.
...tills någon upplyser dig om förbudet.
Hur ska man veta om det verkligen råder förbud? Ponera att en lärare i fallet med skolan säger att det är förbjudet, medans det i själva verket inte är det.
Om jag vore förälder; var vill jag se foton på mina barn som en lärare eller annan vuxen tagit? Helt rimligt att man måst ha barnets/målsmans till stånd för publicering oavsett var den bild skull publiceras.
Så här har Alingsås kommun "löst" frågan:
http://www.alingsas.se/utbildning-barnomsorg/forskoleverksamhet/forskola/fotografering-och-videofilmning
Vet att ett flertal andra kommuner har samma/liknande regler.
I och med att lokalerna är "privat område", så har kommunen/skolan rätt att förbjuda fotografering.
Är det inte precis tvärtom? Grundregeln är att man får fotografera var som helst!
Nej, grundregeln är att den som "äger" en plats bestämmer villkoren för att vistas där. Däremot får man fotografera på allmän plats.
Ja.Är det någon större skillnad om bilden tagits inne på skolan?
Ja.
Du jämför offentliga rum med icke offentligt rum i just detta fallet.