Annons

Fota i klassrum

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad jag vet gäller det i princip alla grundskolor. Endast när barnens föräldrar uttryckligen gett sitt medgivande får barnen fotograferas.

Så om en elev fotar en annan elev med sin mobil på skolan så bryter de mot reglerna?

Jag var lyckligt ovetande om denna idioti - man lär så länge man lever...

Ja då bryter dem mot reglerna.
Jag anser inte att med det samhälle vi har i dag att det är en idioti.
Den mest naturliga orsaken heter väl skyddad identitet.
Aftonbladet lr Expressen har ju en kvinnomordsuppräknare. Var det inte drygt 200 på... hmmm glömt antal år. Så det hotet existerar verkligen.

Den dagen en lärare börjar spotta ut bilder på mina barn på deras personliga facebooksida eller liknande är den dagen då jag gör det till mitt mål att den samme ska förlora sitt arbete. Eller kamera.

Jag undrar ibland varifrån sådan aggressivitet mot bilder kommer ifrån. Det påminner lite om hur folk som tillhör naturreligioner blir upprörda av att bli avbildade. Ungefär som att de blir av med sin själ eller nåt sånt.

Om någon publicerar en kränkande bild är det en annan sak förstås, men här verkar hätskheten riktas mot bildpublicering av barn i allmänhet.

Och då är vi tillbaka i en diskussion som förts många gånger tidigare. Det är ju egentligen inte fotograferingen som är problemet, utan publiceringen. Och det borde därmed vara publiceringen man ska försöka göra något åt.

Liknelser är alltid svårt, men bara för att det dör många i trafiken så är det nog inte någon lösning att förbjuda all trafik.

Det är ju egentligen inte fotograferingen som är problemet, utan publiceringen. Och det borde därmed vara publiceringen man ska försöka göra något åt.

Visst, men problemet är att det är svårt (för att inte säga omöjligt) att reglera publiceringen. Att förbjuda fotografering är däremot enkelt.

Jag vill gärna påminna om att det finns inget som heter genrellt fotoförbud. Är det fotoförbud på skolan skall det sättas upp lappar/skyltar vi alla entréer eller på annat sätt upplysas om att det är så.Finns ingen anledning att man skall på nått sätt anta att det råder fotoförbud på skolor. Precis på samma sätt som skolor kan tänkas hitta på att det råder besöksförbud om man inte har en inbjudan, så får skolan sätta upp plakat att det är så. Eller att det råder skoluniformstvång, slipstvång, skoförbud etc.
Är det inget plakat så är det tillåtet tills det någon säger till och man skall inte ha dåligt samvete för att man inte visste.

Vad det gäller skyddad intentitet finns inte heller lagrum för fotoförbud. Det enda skyddad indentitet betyder är att skattemyndigheterna inte lämnar ut uppgifter om personer med skyddad identitet (skyddet finns i olika grader) och de flesta myndigheter och läroverk följer skattemyndigeternas rutiner. I övrigt är det den skyddades eget ansvar att skydda sin identitet. Det kan tex innebära att avstå från att skaffa telefonabonnemang för att slippa hamna i telefonsöktjänster. (detta sagt i lite generella termer, det går naturligtvis att hitta exempel på detaljfel)

(Sen är det naturligtvis mycket uppskattat av den skyddade om man tar hänsyn till att identiteten är skyddad och avstå från fotografering. rektor kan tex själv besluta att införa fotoförbud på skolan)

Visst, men problemet är att det är svårt (för att inte säga omöjligt) att reglera publiceringen. Att förbjuda fotografering är däremot enkelt.

Självklart är det svårt att reglera publicering, i synnerhet som publicering i sig normalt sett är tillåtet (undantag för reklam och kränkande bilder). Men jag är inte säker på att svepande generella fotoförbud är en långsiktigt bra lösning. Jag påstår heller inte att jag har nån lösning på problemet. Jag är däremot övertygad om att kameror redan idag är i var mans hand i.o.m. mobiltelefoner. Och att varken fotograferandet eller publicerandet av bilder knappast kommer att minska.

Alla föräldrar skriver under vilket alternativ de vill ha & barn är informerade om relgerna.

Min son är 16 år och jag kan inte påminna mig att jag skrivit på något om fotografering. Möjligen var det något på dagistiden.

Jag har själv fotat ungarna på julkonsert, avslutningar etc.

Jag snackade med sonen och han bekräftade att lärare hävdat att det råder fotoförbud, men själv var han tveksam till dess giltighet. Några skyltar tror jag inte suttit på de skolor han har gått på.

Att förbjuda fotografering är enkelt men att se till att förbudet efterlevs måste vara lika omöjligt som att reglera publiceringen. Eleverna har ju mobilerna igång i princip jämnt, de surfar, skickar SMS och ringer kontinuerligt. Måste vara omöjligt att övervaka om de mitt i allt drar av ett foto eller två.

Man får väl intföra en säkerhetskontroll, liknande sådan som finns vid flygplatser, vid ingången till skolan.

Min son är 16 år och jag kan inte påminna mig att jag skrivit på något om fotografering. Möjligen var det något på dagistiden.

Jag snackade med sonen och han bekräftade att lärare hävdat att det råder fotoförbud, men själv var han tveksam till dess giltighet. Några skyltar tror jag inte suttit på de skolor han har gått på.
Jag har kryssat & skrivit på.
3 Alternativ:
bild + namn
bild
ej med på bild

Jag har också plåtat luciatåg.
Nej det finns inga skyltar på denna skolan heller.

Ni har ingen dator med internetuppkoppling hemma, så ni tillsammans skulle kunna googla de två orden, fotoförbud +skola?

Michael - tror sig förstå uppkomsten av förbudet -

Ni har ingen dator med internetuppkoppling hemma, så ni tillsammans skulle kunna googla de två orden, fotoförbud +skola?

Michael - tror sig förstå uppkomsten av förbudet -

Gör dig lustig du.

Jag har faktiskt försökt söka mig fram på skolans och skolverkets sidor utan att hitta något om fotoförbud. Säkert har jag missat något och istället för att vara nedlåtande kan du gärna upplysa mig.

Jag är inte dummare än att jag förstår att det finns motiv som talar för ett förbud.

Personligen tror jag dock att den här typen av förbud är verkningslösa. De leder inte till det man vill uppnå.

Jag är naiv nog att tro på att vi får ett bättre samhälle med öppenhet och frihet än vad vi får med slutenehet och regleringar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar