Inte bara handboll, även andra inomhussporter
Tror att svaren i tråden mer eller mindre är uttömmande, kort och gott:
- ALLTID!!! manuella inställningar (slutartid, bländare och vitbalans - slarva inte med vitbalansen, den är viktigare än man tror - tar max 30 sek. att fixa med ett gråkort eller vitt papper).
- Hög ISO (beroende på belysning, 800-1600-3200. Har du tur så är något tv-team där samtidigt och bevakar matchen = arrangören snålar inte på belysningen).
- Så snabb glugg som möjligt (gränsen går vid 2.8-4.0, därefter blir det snabbt "konstnärligt").
- Gluggar som täcker allt mellan 0-50/100 meter (själv kör jag 16-35, 24-70, 70-200 och 300 beroende på vilken typ av bild jag är ute efter).
- Vibrationsreduceringssystem (puuuh! långt ord). Eftersom man tenderar att köra snabba slutartider för att frysa rörelser så behövs inte dessa tekniska underverk, de snarare hjälper än stjälper - systemen behöver en viss kalibreringstid innan de börjar att jobba vilket betyder att du redan missat det där målet du skulle föreviga. Har din utrustning det redan så koppla bort det såvida du inte tänker plåta porträtt eller annat mitt i natten.
- Några hus så man slipper fibbla alltför mycket med gluggbyte (man är ju trots allt där för att få några bra bilder med sig hem, inte för att missa bilder pga gluggfummel).
Monopod (enbensstativ är inte att rekommendera vid handboll såtillvida det inte finns gott om plats att stå en bit bakom målet vid kortsidorna. De flesta planer som jag varit på har haft målet kloss intill väggen vid kortsidorna = spelare brukar komma farande där ibland så det gäller att ha utrustningen väl skyddad så att den inte stör spelarna. Ska man befinna sig nära målet får man vara beredd på att det kommer lite bollar här och var, både på en själv och på utrustningen). Monopods rekommenderas dock vid sporter där det finns långa väntetider eller då du redan har en förutbestämd siktlinje (tyngre gluggar).