Annons

Fota handboll, lite frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har förstått att kortsidan är att föredra, får testa det nästa gång, men just denna gången var det inte så lätt att stå där, samtidigt som jag inte var så sugen på att få ett vristskott på kameran ;) men det hade nog varit bättre att sitta längre ner och åt en sida på långsidan.

Ang slutartiden så var det omöjligt att få snabbare med det objektivet jag hade (körde på ISO 1600 och största bländare). Jag får helt enkelt köpa ett bättre objektiv till nästa vinter.

Kanske Teleplus?

Köpte för en massa år sen på PhotoKina ett Auto-Teleplus till Nikkor-objektiven.
Det hade 2ggr brännvidsförlängning och 1,1 ggr bländarförlängning. Det var den bästa grej jag haft i fotoväskan. Tyvärr blev den och hela fotoväskan stulen och jag har inte hittat nåt nytt
En 55/1,2 blev ett 110/1,3 en 180/2,8 blev ett 360/3,0 men maffigast var nog ändå 300/2,8 som blev ett 600 mm med ljustysrka 3.0.
Hade behövt lyftkran för att bära runt en "riktig" sån glugg. Ingen skärpeförsämring och eftesom de fanns "dedicerade" till kameran så funkade automatskärpa och sånt utmärkt.
Kanske kan vara nåt för att spar pengar och vikt.

Det verkar väldigt bra med ett auto-teleplus. Då är ju bara frågan vart jag får tag på ett sånt och vad det i så fall skulle kosta :)

Re: Ser jämt och fint ut

LittleCapa skrev:
.har varit i hallar där man inte kunde plåta i mitten för där var ljuset för dåligt.
Det är just den här typen av bilder jag vill se mer av. -En eller två gubbar/gummor som gör något framifrån med ren bakgrund och inte alla i båda lagen på en gång. Och gud vad jag är trött på alla djävla ryggar. Jag vet hur en nuffra ser ut
Är man sportintreserad blir det bra bilder.

Jo men visst, kan man sporten man fotar så går det givetvis bättre. En annan sak när det gäller sportbilder så beskär så mycket det bara går och lite till, så att det blir fokus på spelaren/spelarna.

Gunnar

Re: Kanske Teleplus?

LittleCapa skrev:
Köpte för en massa år sen på PhotoKina ett Auto-Teleplus till Nikkor-objektiven.
Det hade 2ggr brännvidsförlängning och 1,1 ggr bländarförlängning. Det var den bästa grej jag haft i fotoväskan. Tyvärr blev den och hela fotoväskan stulen och jag har inte hittat nåt nytt
En 55/1,2 blev ett 110/1,3 en 180/2,8 blev ett 360/3,0 men maffigast var nog ändå 300/2,8 som blev ett 600 mm med ljustysrka 3.0.
Hade behövt lyftkran för att bära runt en "riktig" sån glugg. Ingen skärpeförsämring och eftesom de fanns "dedicerade" till kameran så funkade automatskärpa och sånt utmärkt.
Kanske kan vara nåt för att spar pengar och vikt.

Va? Det måste väl ändå vara fysiskt omöjligt med en sådan konverter? Bländaröppningen på ett 300/2.8 blir ju just 300/2.8=107 mm. Bländaröppningen på ett 600/3 blir 200 mm. Själva fysiska bländaröppningen på objektivet blir ju inte större för att du sätter på en konverter. Jämför med 300/2.8 och en 1.4x konverter på, dvs 420/4=105 mm.

Jag skulle bra gärna vilja se en sån konverter...

/Daniel

Fel formel

Om det bara finns två linselement i en optiken kan du använda den formeln. En teleconverter har minst fem.
Plus de i optiken. Men det där är tekniskt mumbo-jumbo och det vet inte mina gluggar om.
Däremot syns det på snittbilden i mattskivan. Ljussvagare än 3,5 blev bilden kolsvart och mattskivan med snittbild oanvändbar.
Negativen såg i vilken fall som helst bra ut så exponeringsmätaren måste ha löst det där problemet på ett utomordentligt framgångsrikt sätt.

Nu har jag fotat med nya 85mm f/1.4D objektivet. Det verkar riktigt bra. Men fasen alltså vilka problem jag har med färgerna och WB. Jag får bara inte till det!?

Ett fel jag gör vilket jag skall sluta med är att titta på lcd:n för att se om skärpan/ljuset är bra. Den är missvisande, allt ser bra ut när det är så litet. Kommer hem och bilderna är gula, mörka och suddiga och vad nu till... Nåja jag ger mig inte.
Lägger upp bilderna på http://www.pbase.com/piffen så snart siten tillåter. Verkar vara service på gång.

Använder någon av er kamerans funktion för att mäta vitbalans? Jag har ännu inte testat det på min.

Tighta bilder!

Du är på god väg med beskäringen. Inte mycket onödig luft.
Prova du kamerans vitbalansfunktion.
En del hallar har rätt lurigt ljus så det kan bli mycket "skojigt" pysslande innan det stämmer.

Jo, jag kör Bild-Justera-Nivåer, klickar på pipetten för vitpunkt och letar reda på vitaste stället på bilden och sedan svartpunkt i PhotoShop. Då ser bilden ut så här.
Gunnar

Bilagor

• 50564888 2.jpg
    50564888 2.jpg
    53.8 KB · Visningar: 332
Före

froslunda skrev:
Jo, jag kör Bild-Justera-Nivåer, klickar på pipetten för vitpunkt och letar reda på vitaste stället på bilden och sedan svartpunkt i PhotoShop. Då ser bilden ut så här.
Gunnar
Innan

Bilagor

• 50564888.dsc_1584[1].jpg
    50564888.dsc_1584[1].jpg
    20 KB · Visningar: 332
En slarvig snabbjustering som tog 1 minut.Sedan går det att finlira i timmar. Tog vitpunkt på målvaktens vita lapp på bröstet.
Lycka till!
Gunnar

Oj! Tackar så mycket för exemplet.
Har provat lite med att ta WB från något i fotot men inte lyckats, iaf inte att jag upplevt det som bättre. Skall ta och testa mera på det. Väntar fortfarande på att få ladda upp till PBase.

En sak som jag inte riktigt blir klok på heller är hur olika programvarorna visar bilder. Opera, min webläsare visar bäst.

Re: Tighta bilder!

LittleCapa skrev:
Du är på god väg med beskäringen. Inte mycket onödig luft.
Prova du kamerans vitbalansfunktion.
En del hallar har rätt lurigt ljus så det kan bli mycket "skojigt" pysslande innan det stämmer.

Tack! Jo jag skall ta och läsa manualen för justeringen. Hoppas funktionen är bra.

Tack för feedback. Ville ha stolpen med så att man fick en referenspunkt. Handen som sticker ut från en försvarare stör dock lite.

I och med 85mm objektivet så har jag nu goda förhoppningar att få bra bilder. Jag blev rekommenderad i en lokal butik att köpa 85mm f/1.8 istället pga priset men det var tur att jag tog 1.4:an.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar