Jerker Dahlblom
Aktiv medlem
Jag skall fota ikväll igen. Samma hall, samma ljus. Har ni några tips för mig, utifrån mina senaste bilder?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
botmund skrev:
Inga tips.
Det blev inte bra bilder igår. Fasen också vad gör man när det blir blownouts på vita kläder? Försökte använda exponeringskomp men märkte ingen skillnad. Bilderna är fortfarande daskiga utan kontrast.
Jag kör enbart i AV-läget.botmund skrev:
Manuell läge fotar jag enbart i. Måste gå tillbaka till manualen och se om jag har gjort några inställningar som inte är bra. Skall åka till hallen och testskjuta när det inte är match och se om man kommer någon vart med inställningarna på så sätt.
Man kan ju inte gärna skylla på att kameran inte skulle räcka till.
froslunda skrev:
Jag kör enbart i AV-läget.
Gunnar
botmund skrev:
Hade velat prova kamerans funktion för gråpunkt/vitbalans men det kräver att hela sökaren fylls med den gråa färgen och det kan jag inte med QPkortet. (om jag nu förstått manualen rätt)
viktor1623 skrev:
Det går lika bra med ett vitt A4. Säll kameran på manuell fokus och ta en bild så att hela pappret kmomer med och vitbalansera efter det.
Jerker Dahlblom skrev:
Hej på er.
Jag fotar handboll som hobby och har lite frågor. Bor i Finland och här är handbollen en mycket mindre sport än i Sverige. De matcher jag fotograferat har varit i näst högsta divisionen och spelas ofta i gymnastik salar.
Grejen är denna att jag gärna vill fota från sidan om målet(alltså baksidan) men det finns knappt utrymme på kanterna än mindre på kortsidorna i dessa hallar. Jag ser överhängande risker för att bli träffad av bollen eller någon spelare och det är ju förstås utrustningen som jag är rädd att skall skadas.
Hur har ni gjort med detta? Skulle man klara sig med en Nikkor 17-35mm f/2.8 om man var placerad där?
Slutartider och ISO, vad har ni för inställningar? Jag har fotat mest med min tidigare kamera (D70) och det gick inte så bra pga belysningen. Har använt Nikkor 70-200m f/2.8 VR men den känns lite för kraftig. Med D70:an hade jag tider på 1/250 med tur 1/320. Har läst att 1/500 är minimi. Undrar om jag nånsin kommer att kunna ha det i dessa hallar. Har nu en D2x kamera.
Jag fotade med D70 förut men upplevde den dock som långsammare. Bl.a. att fokusen slirade av och an. Med reservation för selektivt minne, betalade ju en del för D2x:an och man vill ju gärna tro att det är skillnad.macrobild skrev:
Att använda Nikon d2x inne i en idrottshall är inte...
Skall lägga det på minnet, har inte provat dessa alternativ alls. Finns det exempel bilder på nätet som visar hur dessa inställningar kan påverka ett foto? Jag testade lite när kameran var ny men märkte ingen skillnad. Vet inte i hurudan miljö skillnaderna visar sig mest.macrobild skrev:
Prova därför med centrumvägd mätning eller spot. (spot kan vara lite vanskligt att använda om man inte är van)
Jag fotade nästan alltid med RAW, en hel del klumpigare pga storleken(20MB) men ger ju som sagt mycket mera frihet.macrobild skrev:
Om du kan och har utrymme på mineskorten kör raw, med 0.5 stegs överexponering, därmed kan du strunta i vitbalanseringen i hallen,det fixar du snabbt senare, backa in ev överexponerade områden om de är viktiga, och du får ett bättre resultat.
Jag använde QPCard och sedan en grå/vit reflektor och till sist lagom vita reklamskyltar för att kalibrera kameran. Måste säga att det inte fungerade så bra. Slutade med att jag använde kamerans förinställda alternativ och gjorde det finliret det bästa jag kunde med PS. WB har varit och är mitt största problem. Får alltid någon färgfel, grönt, rött... Titta på thumbnail galleriet över matcherna så fattar ni.macrobild skrev:
Ett bra sätt är annars att traska ut på plan och mäta ljuset med handhållen mätare eller med kameran riktad mot handflatan , därmed får du en indikation om vilket ljus det är där du tänker fotografera.