Annons

Fota handboll, lite frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Inga tips.

Det blev inte bra bilder igår. Fasen också vad gör man när det blir blownouts på vita kläder? Försökte använda exponeringskomp men märkte ingen skillnad. Bilderna är fortfarande daskiga utan kontrast.
 
botmund skrev:
Inga tips.

Det blev inte bra bilder igår. Fasen också vad gör man när det blir blownouts på vita kläder? Försökte använda exponeringskomp men märkte ingen skillnad. Bilderna är fortfarande daskiga utan kontrast.

Kan du inte köra i M-läge då, eller varierar ljuset för mycket över planen?
 
Manuell läge fotar jag enbart i. Måste gå tillbaka till manualen och se om jag har gjort några inställningar som inte är bra. Skall åka till hallen och testskjuta när det inte är match och se om man kommer någon vart med inställningarna på så sätt.

Man kan ju inte gärna skylla på att kameran inte skulle räcka till.
 
botmund skrev:
Manuell läge fotar jag enbart i. Måste gå tillbaka till manualen och se om jag har gjort några inställningar som inte är bra. Skall åka till hallen och testskjuta när det inte är match och se om man kommer någon vart med inställningarna på så sätt.

Man kan ju inte gärna skylla på att kameran inte skulle räcka till.
Jag kör enbart i AV-läget.
Gunnar
 
froslunda skrev:
Jag kör enbart i AV-läget.
Gunnar

Det gör väl ingen skillnad på mina problem? AV/M? Jag har haft två inställningar i kameran, ena var kontrasten som var satt till normal, nu är den satt till auto, skärpningen av bilderna var avstängd. Den är också satt till auto, få se om det hjälper lite.

Hade velat prova kamerans funktion för gråpunkt/vitbalans men det kräver att hela sökaren fylls med den gråa färgen och det kan jag inte med QPkortet. (om jag nu förstått manualen rätt)
 
botmund skrev:
Hade velat prova kamerans funktion för gråpunkt/vitbalans men det kräver att hela sökaren fylls med den gråa färgen och det kan jag inte med QPkortet. (om jag nu förstått manualen rätt)

Det går lika bra med ett vitt A4. Säll kameran på manuell fokus och ta en bild så att hela pappret kmomer med och vitbalansera efter det.
 
I och med att du har en D2X så kan du lägga in egna kontrastkurvor, det borde gå att hitta någon som ger tryck i svärtan utan att bränna ut högdagrarna. Auto-läget är rätt oförutsägbart.

Hade jag fotat handboll skulle jag provfotat några bilder under uppvärmingen och kollat histogrammet. D2X har väl RGB-histogram? Då kan du ganska enkelt ställa exponeringen så att tröjorna inte bränner ut.

Ställ vitbalansen som Viktor beskriver. Då borde dina bilder se bra ut.
 
viktor1623 skrev:
Det går lika bra med ett vitt A4. Säll kameran på manuell fokus och ta en bild så att hela pappret kmomer med och vitbalansera efter det.

Jag har också provat med ett vitt A4-papper, men då har det faktiskt blivit riktigt dåligt. Bäst tycker jag det funkar med en reklamskylt som det är nåt vitt på, men som blivit lite lagom skitig åt det gråa hållet.

/Daniel
 
Tack för tipsen. Jag uppskattar det mycket!

Gällande histogrammen, jo D2x:an har RGB histogram. Det är bara det att jag inte fattar hur man skall använda dom. Har läst om histogram och försöker nu alltid att titta på dessa efter att bilderna tagits. Har väl ungefär kommit så långt att jag kan konstatera att dom skiljer för varje bild. *hahaha*

Kan ju konstatera att vissa ljus inte finns med i bilden och vissa så går i topp (finns term för detta?), men jag vet inte hur man justerar exponeringen utifrån detta. Jag har provat att ändra exponeringskompensationen till bägge extrema lägen för att se vad som händer men jag tycker inte det är så uppenbara resultat (baserat på vad histogrammet visar).

Jo jag har ju gott om tid att ta provbilder under uppvärmningen men som sagt, jag kan inte tolka histogrammen... Har lärt mig att man inte kan gå på vad skärmen(lcd:n) visar så det lämnar ju i praktiken enbart histogrammen.

Fasen också, jag som trodde man skulle slippa sånt här i och med D2x:an. (skämt)
 
håller med daniel, vitt papper blir dåligt i sporthallar, bättre med något sunkigt småskitigt vitt på någon skylt eller det "vita" på målburen.
gunnar
 
INtressant, mycket givande trad!
Jag har fatt ett ganska viktigt uppdrag inom just handboll och eftersom jag inte fotat sport tidigare ar denna traden mycket intressant.

Bland mina objektiv finns enbart fasta sadana, bland annat 80 f1,8. Jag har inte flera kameror att ta tillvara, och tycker det verkar lite krangligt att halla pa och byta objektiv under matchens gang.
hur gar ni andra?

andra fragan: blixt ar alltsa fullkomligt uteslutet, i respekt for spelarna?

mvh

sara
 
Då det mesta (allting) händer vid endera målet så är ju 80/1,8 väldigt bra objektiv. Använder själv ett 85/1,8 och ISO 400-1600 beroende på ljuset i hallen.Svårt dock att bevaka bägge målen samtidigt....
Att använda blixt och stå sidan/bakom målet och bränna av så behöver man nog vara snabb.....
 
Det blir bara konstigt med blixt. Fula skuggor och konstiga färger (om du inte har värsta specialblixtarna i taket).
Ett 85/1.8 är dock helt perfekt! Ljusstyrka är A och O.
Stå på kortsidan till det mål du vill bevaka.

Mvh

Daniel
 
Jerker Dahlblom skrev:
Hej på er.

Jag fotar handboll som hobby och har lite frågor. Bor i Finland och här är handbollen en mycket mindre sport än i Sverige. De matcher jag fotograferat har varit i näst högsta divisionen och spelas ofta i gymnastik salar.

Grejen är denna att jag gärna vill fota från sidan om målet(alltså baksidan) men det finns knappt utrymme på kanterna än mindre på kortsidorna i dessa hallar. Jag ser överhängande risker för att bli träffad av bollen eller någon spelare och det är ju förstås utrustningen som jag är rädd att skall skadas.
Hur har ni gjort med detta? Skulle man klara sig med en Nikkor 17-35mm f/2.8 om man var placerad där?

Slutartider och ISO, vad har ni för inställningar? Jag har fotat mest med min tidigare kamera (D70) och det gick inte så bra pga belysningen. Har använt Nikkor 70-200m f/2.8 VR men den känns lite för kraftig. Med D70:an hade jag tider på 1/250 med tur 1/320. Har läst att 1/500 är minimi. Undrar om jag nånsin kommer att kunna ha det i dessa hallar. Har nu en D2x kamera.

Att använda Nikon d2x inne i en idrottshall är inte den kamerans styrka, dvs att exponera efter 1600iso eller högre.Kameran är alltså inte mer lämpad resultatsmässigt än din d70 vad det gäller bildkvalitet, dvs höga iso tal, korta slutartider. D2x har andra kvaliteter som snabbhet, exakthet,bättre AWB mm.mm.

Använder du matrix mätning dvs evaluerad mätning så tar Nikon kameran mer hänsyn till olika högdager/lampor etc inne i hallen . Detta medför oftast underexponering av bilden och höjer/kompenserar du mellanpartierna senare med kurvor så ses bruset än mer.Prova därför med centrumvägd mätning eller spot. (spot kan vara lite vanskligt att använda om man inte är van)
Om du kan och har utrymme på mineskorten kör raw, med 0.5 stegs överexponering, därmed kan du strunta i vitbalanseringen i hallen,det fixar du snabbt senare, backa in ev överexponerade områden om de är viktiga, och du får ett bättre resultat. Förr fanns det arenor där ljuset var uppmätt vilket underlättade för fotografen, hur det är idag vet jag inte. Ett bra sätt är annars att traska ut på plan och mäta ljuset med handhållen mätare eller med kameran riktad mot handflatan , därmed får du en indikation om vilket ljus det är där du tänker fotografera.
Lycka till
Mikael

PS
Att använda blixt i en handbollshall vid baklinjen brevid målvakten -då blir man inte långvarig som fotograf.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Fota handboll, lite frågor

Oj, tråden tog fart igen, roligt. Tack så mycket för infon. Säsongen är nu över och jag har lärt mig massor. På sista matchen för säsongen så kändes det som jag fick till det liiite bättre igen. Körde på bländarprio samt hade fått kameran justerad för frontfokus.
Sista matchen viktig match för laget som jag har fotat (Pargas IF), avancemang om de vann eller spelade lika, avancemang för motståndarna vid förlust. Matchen var mycket jämn och på slutet var det så spännande att jag kom av mig. Tog helt meningslösa bilder av ryggar och sedan under "långa" stunder inga bilder alls. Ärligt talat lite omtumlande. Önskar att jag hade fått bilder av publiken som var nästan 400 vilket inte är fy skam för nästhögsta div i Finland.

macrobild skrev:
Att använda Nikon d2x inne i en idrottshall är inte...
Jag fotade med D70 förut men upplevde den dock som långsammare. Bl.a. att fokusen slirade av och an. Med reservation för selektivt minne, betalade ju en del för D2x:an och man vill ju gärna tro att det är skillnad. :)

macrobild skrev:
Prova därför med centrumvägd mätning eller spot. (spot kan vara lite vanskligt att använda om man inte är van)
Skall lägga det på minnet, har inte provat dessa alternativ alls. Finns det exempel bilder på nätet som visar hur dessa inställningar kan påverka ett foto? Jag testade lite när kameran var ny men märkte ingen skillnad. Vet inte i hurudan miljö skillnaderna visar sig mest.


macrobild skrev:
Om du kan och har utrymme på mineskorten kör raw, med 0.5 stegs överexponering, därmed kan du strunta i vitbalanseringen i hallen,det fixar du snabbt senare, backa in ev överexponerade områden om de är viktiga, och du får ett bättre resultat.
Jag fotade nästan alltid med RAW, en hel del klumpigare pga storleken(20MB) men ger ju som sagt mycket mera frihet.

macrobild skrev:
Ett bra sätt är annars att traska ut på plan och mäta ljuset med handhållen mätare eller med kameran riktad mot handflatan , därmed får du en indikation om vilket ljus det är där du tänker fotografera.
Jag använde QPCard och sedan en grå/vit reflektor och till sist lagom vita reklamskyltar för att kalibrera kameran. Måste säga att det inte fungerade så bra. Slutade med att jag använde kamerans förinställda alternativ och gjorde det finliret det bästa jag kunde med PS. WB har varit och är mitt största problem. Får alltid någon färgfel, grönt, rött... Titta på thumbnail galleriet över matcherna så fattar ni.

Över sommaren blir det att fota fotboll och rugby (åtminstone).

:)
 
Jag tror nog du kan ha med dig 17-35 åxå...varför fotografera som alla de andra?

En Närbild på En skytt och Två försvarare är ju snyggt men det vore coolt att kunna se vad de skjuter på åxå ...lr?

Det ena utesluter inte det andra.
 
Platade med mitt fasta 85 f1,8 men tycker inte att den ger mig tillrackligt med mojligheter; det hander ju saker bada mycket nara och 20talet meter bort i handboll och det kravs en smidighet och snabbhet som inte ett fast objektiv ger.

Nu tankte jag inforskaffa ett zoom-objektiv.
det kommer att anvandas profesionellt till att plata handboll.
jag tanker mig ngnstans mellan 28 och 200 mm. vad tror ni om det..? ngra tips?

forutom stor max. blandare da, som kommer behovas och tyvarr kommer nota ett litet hal i planboken...O)
mvh
sara
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.