Annons

Fota handboll, lite frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är kul att få kritik på sina bilder! Vad säger du om formatet, ska man försöka hålla sig till 2x3/3x2 när man till exempel gör webgallerier eller ska man blanda format med både kvadratiska och rektangulära?

Jag väljer fil, markerar en som är högst 400x400 pixlar och skickar.

Edit: får du något felmeddelande när du försöker ladda upp?

mvh

Johnnie
 

Bilagor

  • hartbeskuren.jpg
    hartbeskuren.jpg
    47.4 KB · Visningar: 561
Jag tycker att man ska akta sig för att beskära för mycket när det gäller bilder på höga ISO. Man behöver många pixlar när man förminskar bilderna för att en del av bruset ska försvinna. Här har du fått kompensera det med att köra brusredicering, och det gör att bilden känns utsmetad och oskarp.
Vill man ha en liknande bild så är det bättre (tycker jag) att gå närmare och sedan inte beskära lika mycket.

Mvh

Daniel
 
Det är ju därför...

man ska ha 180 och 300 som "normalobjektiv"
Annars blir ju tekniken ett hinder och inte en möjlighet till en bra bild.
Sportfotografi är svårt - det behövs mycket övning.
Första matcherna blir inte så bra som de sista på säsongen. -Känns som att ta ut cykeln den första gången på våren.
 
Det är sant som du säger Daniel, angående kvalitetsförlusten. Det svåra tycker jag är att vara tillräckligt inzoomad när allt går så *jäkla* fort.

Hittills har jag knappt beskurit bilderna alls och försökt att hålla mig till 2x3 eller 3x2 för att få en enhetlighet i bilderna. (Se tex. gårdagens match på http://dunberg.net/galleries/051214savehofonnered/)

Peter, menar du att du använder 180:an i anfall på egen sida? Det låter svårt.

mvh

Johnnie Dunberg
 
Lycka till

Ett knep jag använder när jag ska "exprimentera" är att först ta bilden "jag vet blir bra" säg i första halvlek och sen prova i andra halvlek.
När jag plåtar handboll är det ju div 1, Kropps, Sävehof, Redbergslid, och då är riktiga hallar med bra ljus.
 
Hur mycket brus var det i bilden på Sandström när han försöker rädda i din tajtaste crop? Ibland kan jag tycka att lite brus är bättre än att bilden ser utsmetad och oskarp ut. Men det beror ju givetvis på hur mycket brus det är.
Är det 70-200 du kör med Johnnie?

Tycker annars att dina bilder från gårdagens match ser väldigt bra ut! Kör du med 70-200 och vill ta på Sävehofs försvarsspel, testa att vara runt mittlinjen och plåta. Då slipper du beskära lika mycket för att få tajta bilder.

Mvh

/Daniel
 
Re: Svar ja!

Hej!

Håller med om att det här är en riktigt bra tråd.

LittleCapa skrev:
Det beror naturligtvis lite på hur hallen ser ut.
Men vem har sagt att det ska vara enkelt.

Hehe.. ingen såvitt jag vet. Får ta och prova den modellen nästa match.

Daniel: Tack för det! Jo, jag har ett 70-200. Ska lägga upp samma bild med samma besärning utan brusreducering. Tar lite tid bara.

Det är ju egentligen inga problem att förflytta sig längs planen mellan anfallen. Ofta hinner man med ganska bra.

mvh

Johnnie
 
Re: Re: Svar ja!

dunberg skrev:

Det är ju egentligen inga problem att förflytta sig längs planen mellan anfallen. Ofta hinner man med ganska bra.

Nja. Man kanske inte behöver förflytta sig mittlinje -> kortlinje mellan varje anfall, men man kan ju ta ett antal anfall och bara plåta försvarsspelarna, åt båda hållen.

Håller annars med att det är en bra handbollstråd. Bästa på FS i alla fall, där det verkar vara helt öde med sportfotografer. Det verkar bara vara fåglar och macro som gäller annars :)

/Daniel
 
Här är samma bild men utan brusreducering. Jag har fixat levels och skärpa precis som på den andra bilden. Den blev tyvärr lite för stor så jag var tvungen att spara den som medium istället för hight vilket kanske försvårar jämförelsen.

mvh

Johnnie
 

Bilagor

  • sanstrom.jpg
    sanstrom.jpg
    37.1 KB · Visningar: 465
Välj sida!

När man jobbar på handboll, eller vilken lagsport som helst, så följer man ju "sitt" lag "framåt". Kuta fram och tillbaka verkar vara lite tröttsamt.
Tänk om jag skulle gjort det på Ullevi senast jag
var på fotboll där. -Då hade jag platsat i OS.

Apropå brus, ibland kan det tillföra bilderna en hel del action.
Tänk förr i världen när man hade vanlig film och taskigt ljus i hallarna.
Tri-x pan 6400ASA för att få 2,8/1000-del -Snacka om brus.
 
Inga problem att gå fram och tillbaka mellan ena kortsidan och mitten. Man har oftast gott om tid och behöver inte springa och är inte ivägen. I fotboll kan det nog vara svårare. Eller ishockey. =)
 
AeS skrev:
Jag använder nästan uteslutande 85/1,8 och står placerad vid sidan/bakom målet. <snip>
Arne

Såg dina fina bilder. Såg att du använder D70 vilket jag har fotat med. Vad kommer du ner i för slutartider med D70:an och det objektivet på de ställen du fotar?

Förresten här är mina bilder för de som inte har hittat dit tidigare.

http://www.pbase.com/piffen/profile

Vill påpeka att jag är nybörjare på detta område. (;
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.